Crumar Bit 99.. Heb jij hem ook? Of misschien gehad en nog parts?

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.010
Locatie
-
Hoi synth liefhebbers. Zat echt ff te denken hoe ik dit topic nou moest noemen maar als je ooit een Bit 99 hebt, of hebt gehad wil ik graag de aandacht.

Na lang zoeken heb ik deze synth in een defecte staat weer kunnen kopen na em in de ninetees eerder te hebben gehad,.. en 'n witte nog wel :mega:.

't enige wat ik er nog van had was een trackje wat ik dik 20 jaar terug op een bandje had gezet..
Had em voor dit trackje, waar bas/lead geluid qua zelf oscilatie in de toonsoort moest zitten opengehaald om de filters onderling te tunen..
Toen iemand em dus 'n tijdje ging lenen had ik em niet dichtgeschroefd.. en dit heb ik naderhand ook nooit meer kunnen doen omdat ie soort van, vergeten terug te geven was.

De Bit die ik terug heb kunnen kopen mankeerde e.e.a... 3 keys hadden een ongelukje gehad waarvan 1 zwarte key behoorlijk beschadigd..
Deze was al eerder door iemand verplaatst uit het eerste octaaf maar deze moet ik dus nog ergens zien te vinden voor 't mooie.
Mocht je nog 1 zwarte key hebben.. let me know ;)
1 witte key was bij de eerste reparateur d.m.v. lijmen wel weer even geholpen maar kwam al snel weer los en stak boven het keybed uit.

6d58a48849331b3478c94dd59631fb3c.png


De werking is 2 reparateurs verder gelukkig weer helemaal oke (Het upper gedeelte maakte geen geluid).
Ben nu zelf maar eens met het keybord bezig geweest. Met behulp van wat secondenlijm, 'n beetje puzzelen met de afgebroken stukjes, is het keybord nu weer compleet :)

1 key ligt door lijmresten nu wat hoger.. maar ben al lang al blij dat het keyboard weer werkt :)

ac95a5d249b1f43bbcf483e202988edd.png


Nu weet ik echt niet meer wat ik ooit in mijn ouwe Bit had zitten aan schroeven.. (+20 jaar terug).
Bij het exemplaar wat ik nu heb zijn voor de deksel verchroomde platkopschroeven gebruikt met een reliƫf aan de zijkant..
Als ik een plaatje op internet van een 99 zie lijkt het een kruiskop te zijn.

En.. voor de zijkanten moest ik 'n inbus gebruiken.. zeer zeker niet zoals het origineel zit.

d2ee9c318356996f2f4ac764aaee7240.png


Ik gok toch dat er meerdere, witte Bit 99's in Nederland (Europa) zijn. En dat deze ook vast wel es opengemaakt zijn voor onderhoudt aangezien ze nogal vaak kapot gaan..
Maar 't lijkt mij dan toch dat je dan wel de originelen gebruikt om em dicht te maken :)
Ik wil natuurlijk niets veronderstellen.. maar mijn eerste witte Bit heb ik nooit meer van de originele schroeven kunnen voorzien..
En het berust misschien op toeval maar zoveel witte bit 99's zijn er nu ook weer niet.

Als je ook een Crumar Bit 99 hebt, of hebt gehad ben ik dus benieuwd hoe het er bij jou uitziet.
Wat ik zo snel zie op internet her en der lijkt het de kruiskop te zijn die ook onder zitten.

En natuurlijk.... als je nog 1 zwarte key hebt, of weet in welke synth deze keys ook gebruikt zijn, hoor ik dat ook graag.
Het zijn soort van gewogen toetsen die voor zover ik weet niet in de andere Bit's of Crumar synths zijn gebruikt.

Hieronder de key van de Bit 99:

87a67e44e4acf5bf77ed37d21770242e.png

d57b605fba0af41c794d24cd200682f4.png
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top