Hangende toetsen bij Lancia combo orgel

Yost

Your tea is served...
Lid sinds
29 januari 2006
Berichten
484
Locatie
Amersfoort
Mijn Lancia orgeltje kwam met 3 toetsen die het niet lekker meer deden: 2 kwamen nog maar langzaam terug na indrukken, en 1 bleef nogal vastzitten na indrukken (1e foto). Na veel lezen in dit forum begon in vol goede moed aan het herstellen van deze toetsen, maar ook met hulp van een meer ervaren klusvriend kom ik er toch niet uit.

De toetsen wippen om een metalen pootje, dat met een veertje de toets terug omhoog trekt (zie 1e foto). Ik dacht eerst dat de veertjes misschien lam waren. Wisselen met veertjes van toetsen die het wel goed doen, leverde echter geen verbetering op. Dan maar de toetsen er uit. Na het losmaken van het veertje, en na de toets aan de achterkant los te maken van de verbinding met de printplaat, kan de toets uit het chassis getild worden door hem naar boven en naar achteren te trekken. De toets zit aan de voorkant vast in een metalen pootje waarop een demperrubbertje zit (zie foto 2, hier zijn 2 zwarte en 1 witte toets verwijderd). Toets glijdt verticaal langs dit pootje. De rubbertjes zien er nog goed uit, en ze zijn ook gewoon los te trekken van het pootje en om te draaien (zie 3e en 4e foto).

Nu de "plakkende" toets schoon gemaakt met het idee dat ie niet lekker kon wippen en tegen de buurtoetsen aan plakte: geen verbetering. Toen het stootrubbertje en de binnenkant van de toets (zie foto 5) opnieuw geolied met Braun olie voor mijn elektrische scheerapparaat, met het idee dat de toets soepeler langs het rubbertje moest kunnen glijden. De toets ging nu zelfs stroever. Slecht idee, die olie, blijkbaar. Dus nu toets en rubbertje helemaal schoongemaakt met alkohol. Toets blijft na hernieuwde montage nog steeds stroever gaan.

Handen in het haar, want alles wat we hebben gedaan, maakt het probleem van de hangende toetsen alleen maar erger. We hebben het idee dat de toets niet meer lekker langs het voorste bevestigingspootje glijdt. We denken nog aan iets als vaseline, maar dat lijkt veel te plakkerig om het glijden weer soepel te laten verlopen. Waar we ook aan denken, is om de toets aan de binnenkant (zie foto 5) met een dremel uit te slijpen, zodat er meer speling komt tussen de zijkanten van toets en het bevestigingspootje, wat ook tot soepeler glijden zou moeten leiden.

Maar voordat ik de toetsen voorgoed verpest, sta ik zeker open voor suggesties en tips om het goed te krijgen. Dus alvast bedankt voor je reactie.
 

Attachments

  • IMG_2785.jpg
    IMG_2785.jpg
    53,9 KB · Bekeken: 157
  • IMG_2824.jpg
    IMG_2824.jpg
    39,6 KB · Bekeken: 109
  • IMG_2828.jpg
    IMG_2828.jpg
    55,1 KB · Bekeken: 111
  • IMG_2829.jpg
    IMG_2829.jpg
    36,6 KB · Bekeken: 109
  • IMG_2825.jpg
    IMG_2825.jpg
    62 KB · Bekeken: 107
@j.baars: dank je wel voor je reactie. Ik weet alleen niet of het echt gaat helpen. Ik heb nu de rubbertjes van goede toetsen gewisseld met die van slechte toetsen. Maar de toetsen die het niet doen blijven hetzelfde. Dus betere rubbertjes lijkt het probleem niet op te lossen.

Kan het zijn dat er 1-of-ander smeermiddel op de toets zit? De 2 toetsen die het nu helemaal niet meer doen, zijn allebei uitgebreid schoongemaakt...
 
Dank voor alle reacties! Ze hebben me enorm geholpen.

Ik heb bij de hangende toetsen
Dat hielp al bij de meeste toetsen. Bij de laatste toets ook nog aan de toetsgeleider lopen buigen. Dat was echt sub-millimeter werk. Na heel wat pogingen gaat ook deze toets weer normaal. Verbazingwekkend kleine toleranties in een Italiaans apparaat.

Mijn excuses aan j.baars. In geloofde niet echt in zijn berevet, maar paardevet is natuurlijk net zo bezopen. Mea culpa.
 
:stupid Nou, de lol is uiteindelijk toch maar van korte duur: zo juist de toetsen gecontroleerd, en de 3 toetsen blijven weer plakken. :stupid
 
probeer de toetsen eens zonder rubbertje?

volgens mij zijn het wel sticky keys.

dat merk je niet zo erg aan de rubbers op zich, totdat je ze vervangt.

ik heb al veel synths onderhanden gehad met dit probleem.
allemaal over na het vervangen van de rubbers.
nu nog mij PPG, die heeft er ook last van.

:mega:
 
Yep. En met de snelle levering van toetsrubbertjes door Electric Piano Service is het nu dan eindelijk opgelost. :okdan: :okdan: :okdan:

En dan op naar het volgende probleem: waarom doen de bes, b en c het apart wel, maar als je ze samen indrukt klinkt alleen de c? Nog even geen Cm7 of Cmaj7 spelen, dus. :?
 
gewoon die accoorden niet spelen, dan heb je er ook geen last van.
het zijn toch geen mooie accoorden.....:D

maar even seriues, ik denk dat je even zorgvuldig naar de toetscontacten moet kijken op die plek...
:mega:
 
Ik heb nu de aanname dat het niet samen klinken van sommige toetsen een feature is, en niet een bug.

Ik had me al verbaasd over de 14 (!) stempotmeters die er in de Lancia zitten. Maar blijkbaar zijn deze stempotmeters niet per noot bedoelt (1 voor de C, 1 voor de B, 1 voor de Bb, etc), maar per groepje van 3 toetsen. Dus de C, B en Bb zitten doorverbonden met dezelfde toongenerator en als je ze samen indrukt, dan klinkt alleen de hoogste. Zou dit kunnen kloppen?

Kijk eens naar de bijgevoegde foto. Onder het einde van de toetsen zie je horizontaal in de foto een staaf lopen. Door de toets in te drukken, druk je een metalen veertje tegen deze staaf, en wordt er dus een contact gelegd. Als je nu van rechts naar links onder de toetsen kijkt, dan zie je tussen de C en de B een weerstand, tussen de B en de Bb ook, maar tussen de Bb en de A niet. Boven de C, B en Bb zit precies de stempot. Ook kan ik de C, B en/of Bb niet samen laten klinken (alleen de C klinkt dan), maar de Bb en de A wel. De A zit volgens mij op de volgende toongenerator (samen met de Ab en de G).

PS. Ik heb de staaf en de veertjes schoongemaakt met zilverpoets, dat had geen effect...
 

Attachments

  • IMG_2866.jpg
    IMG_2866.jpg
    77,1 KB · Bekeken: 111
Er zijn 3 printplaten naast elkaar en iedere printplaat heeft zijn eigen contact bar. Op de foto in mijn vorige post zie je de meest rechter printplaat. Helemaal links kun je nog net het begin van de 2e printplaat zien. Wat je niet goed op de foto ziet, is dat de contact bar niet doorloopt naar de 2e printplaat, maar onderbroken is.
 
ah, die fiets...

ja , dan zou dat wel kunnen.
kan je natuurlijk simpel uitproberen.
als alle toetsen alleen per 3 stuks een toon geven, dan zal het ongetwijfeld zo zijn.

klinkt het ding wel ergens naar dan?

:koffie:
 
Vandaag de ultieme test gedaan: als je aan een stempot draait, verstemmen er 3 toetsen naast elkaar. Ze blijven tot elkaar in de juiste halve noot afstand klinken, maar ontstemmen ten opzichte van de toets erboven en eronder.

Het orgeltje klinkt natuurlijk niet als een Moog Rogue, maar in het combo organ genre doet ze heel leuk mee. Een paar tabs alleen klinken heel mellow, en er zit een lekker felle fuzz stand op. Ook doen pedaaltjes als een Small Stone phaser, of een RotoMachine (Leslie-simulator, net van een collega-forumlid overgenomen) wonderen. Alleen mag je blijkbaar geen jazzy akkoorden spelen. Een CMaj7 is prima te spelen als je het maar gespreid doet. De Maj7 (B in dit geval) naast de grondtoon (C) spelen kan dus niet. Terwijl ik dat op een Rhodes of Hammond patch vaak doe omdat je met die dissonantie de distortion zo lekker kunt "opkrikken". Een C#sus2 lukt sowieso niet, een FMaj7/13 is ook een probleem als je de 13 midden in het basisakkoord "pakt".

Ach ja, ik ga er nu een tijdje mee spelen, en kijken of het leuk genoeg is om de investering in nieuwe tolex en alle toetsrubbertjes te doen. De bovenkant ziet er niet meer uit, en voor op het podium mag het ook een beetje goed ogen, wat mij betreft.
 
Back
Top