Verschillen tussen Nord Lead (en zusjes)

Nap

GAS-arbeider
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
15.190
Locatie
Den Bosch
Ik zit me te orienteren op een Nord maar ik ben een beetje confuus mbt de verschillen tussen de modellen.

Zo lees ik dat de Nord Lead 4 (eigenlijk) een geupgrade NL2X is, maar dan met features van de A1(?) en/of Nord Wave maar dingen die in de Nord Lead 3 zaten ontbreken dan weer;

Dat de A1 is een soort Nord Lead 4 Light maar kan weer wat dingen die de NL4 niet kan.

Dat de Nord Lead 3 is eigenlijk innovatiever dan de Nord Lead 4 maar kan ook vast weer iets niet dat de NL4 kan, etc.;

Anyway, het lijkt erop dat de standaardregel van De Nieuwste is ook De Beste of in elk geval Meest Uitgebreide niet helemaal op gaat.

Zijn hier Nord freaks die hier hun licht over kunnen laten schijnen? Ik ben zelf vooral geinteresseerd in hands on bediening, de sprankelende Nord sound en het maken van mijn eigen sounds waarbij ik vooral mooie geluidstapijten en industriele sounds op het randje van oversturing etc. wil maken. Ik kan me voorstellen dat hier vooral de wavetables van de NL4 kunnen helpen. Bedieningsplezier en interface zijn dus super belangrijk.

Overigens vallen de Modulars af vanwege gebrek aan software support.
 
NL3 is een vreemde eend in de bijt. Deze heeft veel meer focus op FM en een andere sound, en handige ledjes rond de endless encoders. De A1 en NL4 hebben wat overeenkomsten maar meer verschillen. Belangrijkste verschillen in mijn ogen:

A1 heeft betere FX, reverb & delay tegelijk te gebruiken, delay heeft veel meer opties, ensemble fx noem maar op.
Op de NL4 heb je of delay (meest basic vorm die ik ken van een delay) of reverb. Deze kan je combineren met in mijn ogen waardeloze talk en comb fx, een bit reducer en een drive effect.

De NL4 heeft weer uitgebreidere synthese mogelijkheden, zoals meer envs, lfo's met meer destinations, een dedicated 2de osc en dedicated FM knoppen.

Voor een meer technische uitleg: http://www.nordkeyboards.com/products/nord-lead-a1/comparison-chart
 
Nord3 vond ik kwa sound moeilijk in de mix te plaatsen. De Nord4 is heel strak kwa sound en zit gelijk goed. Je kan echt hele mooie vintage patches eruit halen, maar ik vind hem zelf het mooiste met zijn digitale FM en snerpende reso sounds Front242 style. owja OSC Syncing gebruik ik ook supervaak erop.

Echt een hele mooie bak.

De A1 heeft inderdaad meer efx, maar synthese is een beetje vaag met die OSC configs. Maar goed, dat kan voor jou wel werken als je niet heel veel aan oscs onderling afstellen doet tijdens synthese.

Die comb effect op de 4 trouwens SB-SIX moet je gebruiken icm een lfo om zo een flanger/phaser effect te maken.

Die Bitcrusher kan leuk zijn om er soms ineens in te draaien omdat dat heel je audio opbreekt in uiteindleijk ruis :)

Die talk 1 en 2 fx zijn zwaar overbodig imo ook.

De Nord A1 schijnt het beste te klinken van deze 3.....Maar ik ben enorm versteld van de power van de Nord4 al.

Interface van de 3 is de beste, maar let op er zijn ook modellen met psu problemen (alsook midisync issues), maar ik vond hem een beetje fuzzy klinken dus
 
Thanks.

Ik heb zojuist een NL4 besteld, morgen komt 'ie binnen als het goed is, joepie :)
 
de NL4 heeft wat mij betreft toch wel een heel ander karakter dan de eerdere nordlead modellen. De A1 heeft inderdaad betere effecten (meer bread en butter effecten) en inderdaad de delay en reverb die je tegelijk kan gebruiken.

De A1 is een beetje een instap model naar mijn mening, hij is kwa synthese mogelijkheden echt veel beperkter dan de NL4. Veel mensen zijn met name enthousiast over de A1 omdat de effecten hem out of the box wat toegankelijker laten klinken, met name het ensemble effect wordt door veel mensen gewaardeerd op de A1.

In de Nord Lead 4 thread op dit forum zijn veel posts te vinden die ingaan op de verschillen tussen de A1 en NL4. Persoonlijk zou ik altijd voor een NL4 gaan, de A1 is voor mij teveel meer een preset player en ik zou veel te snel tegen de beperkingen aanlopen en te weinig variatie uit de klanken kunnen halen. Dat is overigens op een nl4 ook wel een beetje zo, veel klanken lijken wel enigzins op elkaar, het is is wat dat betreft niet zo divers als bijvoorbeeld op een virus ti. Ook logisch natuurlijk door de NL synth opzet.

De effecten mis ik niet op een NL4, de reverb vind ik goed genoeg en alle andere effecten zitten wel in mijn DAW, dus voor mij geen issue.
 
Ik heb een A1. :) Voor mij zit het intuïtive net in de beperking. Feit dat ik nog niet veel ken over synthese maakt dit ook een geschikte synth voor me. Je hebt een Drive op het filter maar ook nog in de effects sectie waardoor je best brute sounds kan krijgen. Is tegelijk ook m'n eerste Nord.
 
Ik heb gisteren de Nord Lead 4 binnen gekregen, maar wat een geluid zeg. Heerlijk apparaat. Erg flexibel qua synth engine en geweldige bediening.
 
Mooi ding he :)

BTW, CC#4 (breathcontroller) resetten maakt de unit gemute/stil, als je daar soms last van zou hebben als je daw bij start stop een midi init/reset doet (logic doet bijv bij start vanaf begin een MIDI reset van een aantal controllers, die je overigens kan aanpassen)

Ik heb daar lang mee lopen tobben totdat ik doorhad waarom mijn nord4 elke keer stilviel en ik hem moest aan en uit zetten als ik weer Logic startte vanaf het begin.

Een van de gave dingen is dat je helemaal geen menus nodig hebt, behalve als je vib rate en depth wil aanpassen, maar dat is dan ook het enigste aan de engine die in een menu zit.
 
Mooi ding he :)

BTW, CC#4 (breathcontroller) resetten maakt de unit gemute/stil, als je daar soms last van zou hebben als je daw bij start stop een midi init/reset doet (logic doet bijv bij start vanaf begin een MIDI reset van een aantal controllers, die je overigens kan aanpassen)

Ik heb daar lang mee lopen tobben totdat ik doorhad waarom mijn nord4 elke keer stilviel en ik hem moest aan en uit zetten als ik weer Logic startte vanaf het begin.

thanks, dat had ik ook af en toe, ik had geen idee dat het daardoor kwam. CC4 is nou niet iets waarvan ik dat gedrag verwacht. :okdan:
 
Ja, het hands-on karakter is ook wel een van de dingen die de doorslag gaven tov andere opties die ik heb bekeken (zoals een Virus TI2 of King Korg) - het feit dat je alles vanaf de frontend kunt doen en met wat oefening het hele apparaat blindelings kan bedienen is wel een enorme pre, want dat nodigt zo ontzettend uit om je eigen geluiden te maken en (door) te bewerken en dat is toch het hele idee van een hardware synth in mijn optiek...

Bedankt voor de CC tip. Ik weet niet of Ableton dit ook doet, maar dan weet ik in elk geval waar ik moet zoeken als er rare dingen gebeuren.
 
Ik heb gisteren de Nord Lead 4 binnen gekregen, maar wat een geluid zeg. Heerlijk apparaat. Erg flexibel qua synth engine en geweldige bediening.

ja helemaal mee eens, ik hoorde die sound en 2 dagen later gelijk zo'n synth opgehaald, wat een eigen karakter heeft die synth, rauw tot enorm smooth maar altijd direct herkenbaar in een track door zijn eigen geluid en als bonus valt die ook altijd lekker in de mix zonder al te veel ingrijpen.
 
Van de Nords die ik gehad heb (2, 3, 4) vond ik de Nord Lead 3 de leukste. Veruit de makkelijkste synth om mee te werken o.a. door die ledjes.
 
Ja die LED kransen op de NL3 zijn erg tof al vind ik pots meestal wel fijner dan endless encoders. Qua editen mis ik eigenlijk 2 dingen op de NL4: een 'pick up' functie voor de knoppen (zodat waardes niet extreem verspringen als je een draaiknop aanraakt na het laden/resetten van een preset) en een 'set real panel parameters' optie waarbij het geluid in het geheugen wordt overschreven door de huidige stand van alle knoppen. Dit vond ik op de Voyager echt een superhandige functie en het zou niet zo moeilijk moeten zijn die in een firmware upgrade toe te voegen.
 
Ik heb gisteren de Nord Lead 4 binnen gekregen, maar wat een geluid zeg. Heerlijk apparaat. Erg flexibel qua synth engine en geweldige bediening.

alles na de nlead 2 [x] volgk niet meer hoop slechtre dinge gelzen ghoord over de3
nui zie k dus de 2 is back mooidan;-]


performance synths zijn t
egt
 
Op papier in elk geval wel, want hogere resolutie. Maar verder vooral een smaak kwestie denk ik.
 
Ze zijn op zich wel verschillend genoeg denk ik, dus in die zin wel. Aan de andere kant weet ik niet of de toegevoegde waarde heel groot is tenzij het een heel specifiek iets van de A1 is wat je wil wat de NL4 niet kan bijvoorbeeld. De 'Nord saus' is bij allebei duidelijk aanwezig in elk geval.

Verder hier nog een voorbeeldje van wat je OOK kunt met de Nord Lead 4 als je de brave presets even vergeet en de synthengine echt gaat pesten. Zit wel wat externe reverb op, voor de rest is het 1 take van 1 droge NL4 sound die 1 noot afspeelt, voor de rest is het alleen knoppen draaien wat je hoort.

http://members.home.nl/jurriaan.knol/torturing_the_nl4.mp3
 
Back
Top