Nord Lead 3 of 2X?

Zwamy

Nieuwkomer
Lid sinds
28 februari 2013
Berichten
19
Wil overstappen van mijn Novation Ultranova naar een NL 2X of 3. De 4 ligt spijtig genoeg nog buiten budget (800 euro)

Ik ben nog niet er nog niet helemaal uit welke ik wil kopen. Op het ene Forum loven ze de Lead 3, op het andere de 2x. Welke Nord verkiezen jullie en waarom? Het gaat mij vooral over de 2x en de 3. Dus graag argumenten pro en contra de 2x en de 3.

Ik heb wel een paar zaken die ik in de Nord terugwil.
- arpeggiator met latch functie
- het uploaden van sounds (enkel bij de 3 geloof ik?)
- voor de rest kreeg ik het ook soms van de dubstep en nogal brute technogeluiden die soms in de Ultranova zitten. Wil zelf wat muziek maken à la Bonobo, Cinematic Orchestra, Emancipator, Blockhead, ... Dus zoek ook sounds die daar aangrenzen.
 
Je had deze vraag toch al eerder gesteld? Beide synths zijn geweldig. Ik vind de 3 wat uitgebreider en de sound / bediening bevalt me beter.

Maar alleen je eigen mening telt. Als je er eentje voor een goede prijs kunt kopen, dan doe je dat. Bevalt hij toch niet, verkoop je hem weer voor dezelfde prijs en koop je de andere. Je koopt een synthesizer niet voor het leven hoor meestal.
 
Ja wilde toch nog wat meer argumenten horen. In het vorige topic ging deze vraag wat verloren had ik de indruk. Er kwam niet veel respons op. Normaal kan ik wel redelijk snel de knoop doorhakken, maar niet als ik er absoluut niets van ken ;-). Dan blijf ik maar twijfelen.
 
Ik heb de NL2x en ken de 3 alleen van demo's. De 2 snijdt echt door de mix en is super simpel te bedienen. De 3 feitelijk ook en heeft wel meer functies. Ik denk dat het ook belangrijk is om te kijken wat je er naast hebt (eventueel) aan synths. Wat mij wel opvalt is dat de 3 alleen maar duurder lijkt te worden en de 2x zakt nog 2e hands. De 3 vind ik zelf te duur als je hem vergelijkt met de 2e hands prijs van de 4. In ieder geval kun je er geen buil aanvallen om bv eerst de 3 te kopen. ALs die niet bevalt verkoop je hem zo zonder verlies. De 2x is dan nog even de vraag. Ik deNk dat je zelf wel duidelijk een aantal punten zou moeten opschrijven waarom je welke synth wil. Je kunt bv ook voor een rack 2x en dan de novation behouden. Dan heb je een zeer breed spectrum.
 
Ben nou zelf een half dagje aan het proggen geweest met de nordlead 3 wou hem altijd al eens proberen omdat het me zo'n lekkere synth leek om te programmeren maar vind hem zelf veel te lief klinken tot nu toe. Haal met gemak vieze en dikke sounds uit de virus en ion (wel met wat menu duiken bij de ion en dieper proggen bij de virus) maar bij de nordlead 3 blijf ik proggen en lijkt het alsof er een high pass filter op standje bijna dicht zit vergeleken bij de ion en virus. Die 2 willen echt raggen. Bij de nord lead 3 wil het er maar niet uitkomen.

Waar hij wel oké in is zijn pads en strings maar die haal ik net zo goed of beter uit de jp8000 en de virus ragt er al helemaal overheen met vieze pads met een randje filter distortion, de ion is daar juist weer wat minder in als de virus. Vind tot nu toe de nordlead 3 maar een beetje een vreemde synth kwa geluid. Hij doet me kwa geluid denken aan de 80ies synthpop en die italo muziek en doet me ook sterk denken aan de oberheim ob12 die ik uiteindelijk ook weg heb gedaan omdat die ook veel te lief klonk en daardoor dus niet gebruikt werd.

Ik kijk het nog een paar maandjes aan (ik heb hem net een dagje) denk ik want de 4 x fm operators die hij kan was ook een pluspuntje om vieze sounds te maken maar ook dat klinkt tot nu toe wat lullig, maar daar heb ik dan ook nog niet veel kaas van gegeten. Wie weet valt daar meer uit te halen.

De filters vind ik ook weinig bijzonders, kun je bij de ion en de virus hem lekker over z'n nek laten gaan klinken de verschillende nord filters toch een beetje suffig. Het distortion lowpass filter doet al beter z'n best maar helaas is dat filter maar een tamme versie van wat kan met de ion.

Een kale saw of pulse vergeleken bij de ion is ook erg tam en een kale sinus uit de ion dreunt echt in het laag, bij de nordlead klinkt ie nogal afgeknepen en dat is zacht uitgedrukt.

Als hij niet bevalt na een paar maand ga ik een dsi pek of mek proberen.

Om een lang verhaal kort te maken, als je brute techno geluiden wilt denk ik dat je meer aan een virus of ion hebt maar die 2 synths ga je wel dieper op moeten programmeren, ik had een beetje verwacht dat ik met de nordlead 3 vanwege zijn interface zonder menu's dat wat ik wou eruit ging halen. De nordlead 2 en 1 ken ik niet, dus daar kan ik weinig zinnigs over vertellen.
 
Back
Top