Distortion en je Signaal

zeer intressant topic,al staan mijn producties op zeer laag vuur de laatste tijd..
maar van dit soort discussies leer je wel veel. ik hoor dingen voorbij komen waar ik al eerder van had gehoord maar waar ik geen link naar kon leggen wat nu wat doet..

zeer leerzaam dus..
 
Eerst komt de base partial ( sinus toon ) met volledig volume, op de frequency van je geluid,
daarna de tweede ( oktaaf hoger ) half zo zacht,
dan de derde op 1 derde volume weer een oktaaf hoger,
dit tot aan de samplerate en je hebt een zaag,

voor een square heb je minder partials nodig, dan sla je telkens 1 over, dus geen tweede vierde etc partial.
 
Eerst komt de base partial ( sinus toon ) met volledig volume, op de frequency van je geluid,
daarna de tweede ( oktaaf hoger ) half zo zacht,
dan de derde op 1 derde volume weer een oktaaf hoger,
dit tot aan de samplerate en je hebt een zaag,

voor een square heb je minder partials nodig, dan sla je telkens 1 over, dus geen tweede vierde etc partial.

Dus je begin toon op voledig volume + zelfde toon half volume en octaaf hoger + zelfde toon 1/3de volume en 2 octaven hoger is een saw? Dan snap ik de zaagtand idd.
Maar wat ik me dan ook afvraag. Dan heb je in princiepe 1 geluid met meerdere octaven. Dat houd dan in dat je ook meerdere frequenties hebt.

Dan kun je dus nooit spreken van een sawtooth van bvb 100Hz toch?
 
Hetzelfde princiepe als richting dus, het volume bepaald de toonhoogte.
Dat is interesante informatie! Dus met een sawtooth van 120Hz en een zachtere sawtooth van 240Hz word door onze oren geregistreerd als 120.
Als ze even hard zijn, word het dan geregistreerd als 180Hz? Of ook 120Hz omdat de lagere tonen dominanter zijn?
 
Dus je begin toon op voledig volume + zelfde toon half volume en octaaf hoger + zelfde toon 1/3de volume en 2 octaven hoger is een saw? Dan snap ik de zaagtand idd.
Maar wat ik me dan ook afvraag. Dan heb je in princiepe 1 geluid met meerdere octaven. Dat houd dan in dat je ook meerdere frequenties hebt.

Dan kun je dus nooit spreken van een sawtooth van bvb 100Hz toch?

Dat klopt niet helemaal...
de eerste toon is een sinus met volledig volume,
de tweede toon is een sinus op octaaf hoger en met 1/2 volume,
de derde toon is een sinus op octaaf+kwint hoger en met 1/3 volume,
de vierde toon is een sinus op 2 octaven hoger en met 1/4 volume,
de vijfde toon is een sinus op 2 octaven + grote terts hoger en met 1/5 volume,
de zesde toon .... etc

Je kunt simpel samenvatten: de k-de sinus heeft een frequentie die k maal zo groot is en een volume dat k maal zo klein is als de eerste sinus. Hierin is k elk getal 1, 2, 3, 4, ....

Je hebt dus een geluid met niet alleen meerdere octaven, maar ook met andere tonen erin. Al die tonen samen noemen ze natuurtonen of boventonen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top