SultanSushi
Ingeburgerd
Wel dat was ik me nou net ook aan het afvragen, of dat per club anders is:
Stereo =
een kanaal links plus een kanaal rechts waartussen we een verschil in db merken wanneer er iets gepanned is:
vb: ik pan mijn drums een beetje naar links en de lead een beetje naar rechts dan zien we dat ook aan onze stereo-audiofile dat de uitwijking op de tijd van de kick links groter is dan rechts en dan de lead vooral rechts zit he...zover ben je wss mee.
Als we nu van dat stereosignaal een monosignaal maken, dan tellen we deze, eigenlijk aparte, kanalen bij elkaar op en daar zit net het probleem: dan zullen er sommige zaken van het linkse deel in tegen phase klinken met zaken uit het rechtse deel (en vice versa) waardoor ze opgeheven worden.
Wat jij juist geprobeerd heb, die linkse en rechts splitsen van elkaar, is nodig wanneer een mixer geen stereokanalen heeft: dan moet je 2 kanalen opofferen om een stereokanaal te creƫren. En dan speel je dus het linkse op de linker fader (die je ook linnks moet pannen) en de rechtse op de rechtse fader (en weer naar rechts pannen). Zo krijg je terug het verschil tussen L en R.
Wat de clubs betreft: ik denk dat de meeste clubs beschikken over een stereo PA, omdat er ook steeds boxen links en rechts staan. Vaak zijn er ook meerdere speakers te vinden en dan denk ik gewoon dat het signaal gesplitst is om de verschillende speaker sets aan te drijven, maar nog steeds door stereo amps. Maar het heeft vooral te maken emt de plaats waar je staat in de zaal:
omdat er meerdere stereo paren zijn (bv: 8 sets (16aparte) speakers, die allemaal een stereo beeld proberen weer te geven, zal je in de zaal plaatsen krijgen waar de ene golf de andere weer opheft. MAar dit is iets dat bijna niet te vermijden valt.
Als je nu op een stereo installatie ene mono signaal uitstuurt, dan klink de linkse box 100% hetzelfde als de rechtse (indien de speakers EXACT gelijk zijn aan elkaar ) dus krijg je enkel een verhoging van de sterkte, maar geen verhoging van het breedte/sectrale/richting gevoel.
Weer een annecdote:
in de concertzaal bij mij op het conservatorium hebben ze daar wel iets gedaan om het tegenphase probleem zogoed mogelijk op te lossen:
omdat de zaal geklasseerd is, mag er niets aan gebeuren kwa verbouwingen. Dus hebben ze mensen van lexicon laten komen om op plaatsen waar een bepaalde frequentie peakt of wegvalt, microtjes te hangen die deze frequentie respectievelijk in tegenphase of phase uitsturen om op die manier de zaal linear te houden kwa akoestiek. (vooral in de omgeving van het plafond hebben ze dit gedaan)
Stereo =
een kanaal links plus een kanaal rechts waartussen we een verschil in db merken wanneer er iets gepanned is:
vb: ik pan mijn drums een beetje naar links en de lead een beetje naar rechts dan zien we dat ook aan onze stereo-audiofile dat de uitwijking op de tijd van de kick links groter is dan rechts en dan de lead vooral rechts zit he...zover ben je wss mee.
Als we nu van dat stereosignaal een monosignaal maken, dan tellen we deze, eigenlijk aparte, kanalen bij elkaar op en daar zit net het probleem: dan zullen er sommige zaken van het linkse deel in tegen phase klinken met zaken uit het rechtse deel (en vice versa) waardoor ze opgeheven worden.
Wat jij juist geprobeerd heb, die linkse en rechts splitsen van elkaar, is nodig wanneer een mixer geen stereokanalen heeft: dan moet je 2 kanalen opofferen om een stereokanaal te creƫren. En dan speel je dus het linkse op de linker fader (die je ook linnks moet pannen) en de rechtse op de rechtse fader (en weer naar rechts pannen). Zo krijg je terug het verschil tussen L en R.
Wat de clubs betreft: ik denk dat de meeste clubs beschikken over een stereo PA, omdat er ook steeds boxen links en rechts staan. Vaak zijn er ook meerdere speakers te vinden en dan denk ik gewoon dat het signaal gesplitst is om de verschillende speaker sets aan te drijven, maar nog steeds door stereo amps. Maar het heeft vooral te maken emt de plaats waar je staat in de zaal:
omdat er meerdere stereo paren zijn (bv: 8 sets (16aparte) speakers, die allemaal een stereo beeld proberen weer te geven, zal je in de zaal plaatsen krijgen waar de ene golf de andere weer opheft. MAar dit is iets dat bijna niet te vermijden valt.
Als je nu op een stereo installatie ene mono signaal uitstuurt, dan klink de linkse box 100% hetzelfde als de rechtse (indien de speakers EXACT gelijk zijn aan elkaar ) dus krijg je enkel een verhoging van de sterkte, maar geen verhoging van het breedte/sectrale/richting gevoel.
Weer een annecdote:
in de concertzaal bij mij op het conservatorium hebben ze daar wel iets gedaan om het tegenphase probleem zogoed mogelijk op te lossen:
omdat de zaal geklasseerd is, mag er niets aan gebeuren kwa verbouwingen. Dus hebben ze mensen van lexicon laten komen om op plaatsen waar een bepaalde frequentie peakt of wegvalt, microtjes te hangen die deze frequentie respectievelijk in tegenphase of phase uitsturen om op die manier de zaal linear te houden kwa akoestiek. (vooral in de omgeving van het plafond hebben ze dit gedaan)