Ode aan de TL072 opamp!

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.145
Locatie
HybriDe L!Fe
De TL072: Dual Low-Noise JFET-Input General-Purpose Operational Amplifier.

Meest beginnende gear modders hebeen het idee dat een "betere" opamp een betere sound zal geven.
Mijn TC 2240 parametric eq zit vol met TL074's en na wat googlen kwam ik op een andere op amp uit.
Ik had mijn gitaar opgenomen via de TC 2240 en had voor het eerst "shimmer" uit mijn amps gehoord.
"shimmer" is in mix engineer jargon een beschrijving voor zilver glinsterend hoog.
Heeft dan ook niets met de shimmer reverb te maken.

Nou ja dat kan wellicht beter... ik andere op amps erin en guess what? .... hele mojo weg..... TL074's weer terug en shimmer en mojo terug.

Op een ander moment heb ik mijn Soundcraft K1 helemaal gerecapped en een nieuwe low noise // ripple voeding gebouwd.
808 er door heen met wat feedback en je komt in een organisch walhalla aan sounds.
De mixer klinkt ook dik. Dikker naar de PSU update.

Later 2 Music Modular Thing spring reverb modules gebouwd. Zit ook vol met TL072's.
Zet ik ze serieel en haal ik mijn gitaar er door heb ik ineens een "artic monkeys" achtige dikke distortion sound....

Dan is er het duurste pedaal ooit. De Klon Centaur..
De originele gaat voor meer dan 5000 euro.
Gelukkig zijn er mensen die het schema hebben kunnen rev-egineren.
Er zitten 2 geranium diodes in die belangrijk voor de sound zijn, Maar guess what... er zitten geen "vintage met engelen psi besmeurde gouden transistors" is maar gewoon een TL072......

En dat ding klinkt geweldig.
Gelukkig klinken de klonen van ebay net zo goed en die kosten 35 - 45 euro.

De Tl072 op amp is geweldig.
Die vind je ook wel in sereus audio spul. Zoals mijn mixer of in SSL tafels.
Maar over het algemeen word er wat neerbuigend over deze opamp gedaan.
Vandaar hier mijn ode aan een klein chippie die ik ff in het zonnetje wil zetten.
Want ik ken naast @Disharmonic en mijn oude goede vriend die er niet meer is werkelijk niemand die zo een fan van deze amp is.

:-)
 
:D

Je liefdeverklaring aan de TL072 is aangrijpend en terecht.

Ik beloof dan ook plechtig nooit (in signaalpad) een tl072 te vervangen met een andere opamp. altijd de ontwerper proberen te respecteren en dezelfde onderdelen gebruiken.

We hebben dan ook de tl062 tl072, tl082 en JRC4558 ruim in stock om herstellingen te doen,

De single en quad versies hebben ook een ereplaats TL071 en TL074
 
Hmmm welke zal ik kiezen?

1682432451861.png


Dit is een chaos module.... TL072 en TL074 natuurlijk :)
 
voor audio TL07x
Voor waveshapers, cv etc TL08x

8D
mugje
 
@flyweight :het zal niet echt een verschil maken. Er is wat dat betreft iets interessants aan de hand als je verschillen zoekt tussen TL07x en TL08x. In vroegere datasheets waren er verschillen op te merken, zoals:

bifet-ti1.jpg


bifet-ti2.jpg


bifet-ti3.jpg


Toentertijd een verschil in ruis, 18nV/sqrt(Hz) voor de 7x en 25nV/sqrt(Hz) voor de 8x. Maar dat is later verdwenen, kijk je nu in de datasheet voor de 8x:

bifet-ti4.jpg


Dus hetzelfde als de 7x. Ik heb 'ns geprobeerd om andere verschillen te ontdekken in de huidige datasheets, maar het lijkt eigenlijk allemaal hetzelfde. Mogelijke verklaring, wellicht, dat ze allemaal van dezelfde die komen en vroeger de individuele verschillen groter waren. Met een lage ruis kreeg het stempeltje '7x', die met wat meer ruis '8x'. En dat tegenwoordig de fabricage wat beter is en verschillen amper bestaan. Het verschil in stempeltje is dan omdat de klant dat graag wil, uit gewoonte.

Beetje vervelend is dat de huidige datasheets soms wat onduidelijk te lezen zijn, omdat het ook data bevat van de nieuwere 7xH en 8xH. Het is goed opletten, in het laatste plaatje zie je bv. de slew rate en offset voltage voor de 8xH, maar het getal voor de ruis van 18nV/sqrt(Hz) heeft daar zeker geen betrekking op, dat is voor de eerdere 8x. De nieuwere H-typen zijn eigenlijk wat andere opamps in vergelijking met de oudere en ruisen behoorlijk meer, 37nV/sqrt(Hz).
 
oooh wat interessant.

Toch ook wel inline met wat @Vic zegt.

"The '74 has lower noise figure, so is better for AC signals.
The '84 has lower offset, so is better for DC signals"

Maar ja na mijn liefdes verklaring kan ik ook niet anders dan de TL07x te kopen. :luv:

Dacht altijd dat de TL08x lower noise waren en dat die ook duurder waren.
 
Geinig dat je dit topic hebt gemaakt, ik zit hier nu ook naar te kijken.

 
Ik heb geleerd dat opamp - distortion echt een ding is.
De Klon Syntaur en bv.
Een Discrete opamp heeft zijn plek maar volgens mij heeft het alleen zin al je hoge rail to rail voltages kan gebruiken en/of als je echt een sterke output current nodig hebt.
Maar goed ben zelf geen expert maar descrete opamps zijn minder speciaal dan de meeste denken.
Er zijn een groot aantal IC's opamps die gewoon goed zijn en die je in veel pro audio gear terug vind.
Dus het is niet zo simpel om alles via discreet te gebruiken.
Om nog maar over warmte te zwijgen.

Wellicht leuk in een MIC pre, of in een vol discrete parametrische EQ.
Wat je bv bij SSL tafels ziet en bv de Maag Eq's.



All tests up until now have been conducted with this voltage along with +/-15 volts. As soon as we have test results using it on rails of +/-24 volts, we will add it to the spec sheet.

TL072 yeah baby yeah
 
Bij mijn gevecht tegen de ruis heb ik wel het gevoel gewonnen te hebben.
Maar iets daarin solderen heb ik opgegeven (de IC741 opamp semiconductor sinds het jaar 1963 kosten €0.83)
Daarna kocht ik een keer een riaa + mic voorversterker compleet geschikt voor een externe-aparte voeding. (niet vreselijk duur)
Zo zag ik prijzen boven de €5000 de vraag is wat je er mee wint als je het simpele nog niet eens goed kan bedienen.
Compleet ding niet duur. > Het bleek dat als die door een oplaadbare accu-baterij 12V werd gevoed dat nog beter was. Geen enkele brom en bijna geen ruis meer.
Maar dan nog meer lof voor de Roland 404 waar ik al eerder over uitweide. Betreffende de limmiter-compessor ruis haast onhoorbaar.
 
Laatst gewijzigd:
ik zit hier nu ook naar te kijken.


Kan zijn dat ik eroverheen kijk, maar waarden van gangbare parameters voor opamps zie ik niet in de documentatie, dat maakt het vergelijken met IC-opamps lastig. Waar in de documentatie een vergelijking is te lezen, het is selectief. Ik lees bv. 3nv/sqrt(Hz) voor de discrete opamp, maar er zijn IC-opamps die een lagere waarde hebben. Maar daar lees je niet over.


Best duur trouwens, denk dat ik ook maar discrete opamps ga verkopen. :D Minimalistische opamps, dat is vast beter. Drie transistoren, drie weerstanden. Kan het met nog minder?

discrete-opamp.jpg



Lijkt best aardig te werken, optellen van twee signaaltjes ziet er goed uit:


 
:D oh man.. nou ik heb me wel voorgenomen om toch echt mn electronica voor dummy's geregeld door te nemen en aantekeningen maken. Ik snap het niet maar tis wel iets wat me heel interessant lijkt om net wat meer van te weten.

Maar @Disharmonic , kun je er niet iets van een mini compressortje in mee bouwen? Diode? Weet niet welke het makkelijkst is.
 
Kan zijn dat ik eroverheen kijk, maar waarden van gangbare parameters voor opamps zie ik niet in de documentatie, dat maakt het vergelijken met IC-opamps lastig. Waar in de documentatie een vergelijking is te lezen, het is selectief. Ik lees bv. 3nv/sqrt(Hz) voor de discrete opamp, maar er zijn IC-opamps die een lagere waarde hebben. Maar daar lees je niet over.
Best duur trouwens, denk dat ik ook maar discrete opamps ga verkopen. :D Minimalistische opamps, dat is vast beter. Drie transistoren, drie weerstanden. Kan het met nog minder?
 
kun je er niet iets van een mini compressortje in mee bouwen?

De opamp, als IC of discreet, is juist een universele bouwsteen om daarmee circuits te maken. Als een soort Legoblokje, zeg maar, aan het blokje zelf verander je dus niet iets.
 
Back
Top