Opamps verwisselen is dat nou onzin?

flyweight

Respect the instrument and connect
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.234
Locatie
outerspace
Ik kocht een tc electronic 2240 parametric eq, sloot hem op mijn gitaar amps aan en hoorde werkelijk het mooiste hoog ooit.
Shimmer heet dat. Het is alsof de hoge tonen een soort beeld van witte glitters in je opwekt.
Nou super blij. Kom ik op gearsluts waar iemand aanrade om er MC33079 in te zetten.
Dat was Jakob Erland van Gyraf audio.
Na de upgrade was de shimmer weg.

Dus gaan bij mij de TL072's er weer in.

Is het in sommige situaties onzin om opamps te vervangen?
Of heb een een bad batch shit amps te pakken?
 
Zomaar te beginnen aan 'opamp rolling' is sowieso geen goed idee. Een beetje ontwerper stemt de keuze van een opamp af op wat een circuit nodig heeft. If it ain't broke, don't fix it. Tenzij je precies weet wat en waarom je iets wil veranderen, en van te voren weet dat het in die situatie gaat werken zoals het moet. Terughoudendheid is raadzaam, voordat je aan zoiets begint te denken.

De MC33079 is een quad, de TL072 een dual, trouwens.
 
Oooh ja idd het zijn 074's

Ja goed punt. De opamps zijn met een reden gekozen en alleen als je de exacte vereisten weet kan je evtueel een verbetering vinden.
Ik ga de 074's er wee in zetten.

Cheers
 
Ik doe dat niet, hou altijd mn spullen zo origineel mogelijk.
Als ik een "verbeterde versie" wil van audio gear dan kopen we een modern equivalent in de winkel.

De TL074 mooi terug :okdan::halleluja
 
Wel gek dat iemand als Jakob die switch aanraadde. Want de TL07x serie en de MC33079 zijn volgens bij best andere beestjes. De eerste heeft FET inputs en een bijna oneindig hoge ingangs impedantie en de tweede is een bipolare op amp, dus zeker geen drop-in vervanging.

Misschien dat Jacob de eq juist te scherp vond klinken en dit expres zo doet? Dan is het gewoon een smaakverschil.
 
Wel gek dat iemand als Jakob die switch aanraadde. Want de TL07x serie en de MC33079 zijn volgens bij best andere beestjes. De eerste heeft FET inputs en een bijna oneindig hoge ingangs impedantie en de tweede is een bipolare op amp, dus zeker geen drop-in vervanging.

Misschien dat Jacob de eq juist te scherp vond klinken en dit expres zo doet? Dan is het gewoon een smaakverschil.
Ja vond dat ook vreemd.
Is altijd gevaarlijk "advies van het internet". Maar vooral als je zelf de kennis mist,
Ik heb de 074's weer terug en de pcb schoon gemaakt en het klinkt nu geweldig.

Ik ga mijn Soundcraft K1 modden en toch andere opamps proberen.
En de PSU opbeefen en nieuwe caps erin.
In dit geval kan ik gewoon 1 kanaal doen en vergelijken met een ongemodde,

Wellicht een OPA2134?


OPA2134 TL072
Number of channels (#) 2 2
Total supply voltage (Min) (+5V=5, +/-5V=10) 5 7
Total supply voltage (Max) (+5V=5, +/-5V=10) 36 30
GBW (Typ) (MHz) 8 3
Slew rate (Typ) (V/us) 20 13
Rail-to-rail No In to V+
Vos (offset voltage @ 25 C) (Max) (mV) 2 6
Iq per channel (Typ) (mA) 4 1.4
Vn at 1 kHz (Typ) (nV/rtHz) 8 18
THD + N @ 1 kHz (Typ) (%) 0.00008 0.01
Operating temperature range (C) -40 to 85 -40 to 85
Output current (Typ) (mA) 40 10
Architecture FET FET
CMRR (Typ) (dB) 100 100
Input bias current (Max) (pA) 100 200
Offset drift (Typ) (uV/C) 18


1641202630202.png
 
Wellicht een OPA2134?
Dat zou inderdaad een betere vervanging moeten zijn voor TL07x opamps. Maar er zijn nog wel wat dingen om op te letten:
- De OPA heeft een hogere gain-bandwidth dus kan makkelijker gaan oscilleren. Pas vooral op bij
- Kijk voor de zekerheid naar stroomverbruik van de verschillende opamps, audio-grade opamps gebruiken vaak meer stroom. In een mixer kan dat behoorlijk verschil maken aangezien die dingen eigenlijk vooral uit opamps bestaan. En bij een kanaal kan dat nog prima werken maar als je ze allemaal doet zou het ineens problemen kunnen veroorzaken.

Ik ben zelf nooit zo van het modden maar als ik naar het schema hierboven kijk zie ik nog best wat elcos in het audio pad. Dat zou ik een logischere eerste mod vinden. Kijk eens of je die kan vervangen voor audio-grade caps. En misschien kan je eens proberen wat er gebeurt als je een film-cap parallel zet. En je zou voor betere lf response eens proberen wat coupling caps te vervangen door hogere waarden, hoewel je daar heel voorzichtig mee moet zijn omdat dat ook de werking van bijvoorbeeld de eq kan veranderen.
 
Back
Top