Ode aan de TL072 opamp!

Iets wat ik nog wel weet dat is als de spanning hoger is aan het begin van de keten dus bij de voorversterking dat het aantal Db`s ook weer hoger ligt.
En dan is relatief ook de ruisdrempel lager in vergelijk.
Hoewel dan de kans op kapot-doorbranden iets hoger ligt.
En als die opamp IC`s zo goedkoop zijn vraag ik me af of die laatste technieken ook niet verwerkt zijn in de nu gemaakte IC`s.
En dan heb ik ooit eens iets gelezen over metaal-film weerstanden en ruis vermindering.
Tot op heden heb ik me er nog niet in verdiept omdat er net als bij `steriofielen` - fanaten veel broodje-aap-verhalen rondgaan.
Zonde van de tijd van die onzin en je wordt er niks wijzer van.
 
En als die opamp IC`s zo goedkoop zijn vraag ik me af of die laatste technieken ook niet verwerkt zijn in de nu gemaakte IC`s.

De vraag is of je echt het allernieuwste, allerbeste nodig hebt. Lees 'ns de specs van bv. de OPA211, als je een circuit wil met lage ruis, lage vervorming etc., het zal niet zo gauw aan de opamp liggen, vooral de rest van het circuit moet je zeer kritisch bekijken om dat te bereiken. En dat is een opamp die al een tijdje op de markt is. Echt goedkoop is die niet, denk dat je al gauw iets van 7 euro moet neertellen, maar dat is nog altijd goedkoper dan een discrete opamp van 40 euro of nog meer die op veel terreinen inferieur is, in vergelijking.
 
Er zullen vast applicaties zijn waar een descrete OP-amp gekozen kan worden.
Ik kan echt alleen maar aan het supply voltage denken zodat je een hoge voltage swing kan bereiken.
Of de OP-amp helemaal kunnen aanpassen waar aan het circuit waar die ingaat.
Ik heb begrepen dat OP-amps op een hoog voltage veel warmte kunnen generen en daarom een veel beperktere levensduur hebben.
SSL tafels en menig pro audio zitten vol met bv NE5332 en TL072's.
Die dus echt nioet slecht en het lijkt me vrij moeilijk om met matige electronica kennis het beter te kunnen doen dan die IC's .

Maar goed het is en blijft interessant.
Heb nooit discreet vs IC kunnen vergelijken.
Maar lijkt me toch spannend om bv een Studer 169 kloon te bouwen en die dan met discrete opamps en een hoge voeding spanning te voorzien.

Maar goed bv de GML 8200, die heeft dacht ik een hoge spanning rail en externe voeding...

1713633115785.png


Hier een mic pre. Volgens mij zijn dit ook de enige applicaties waar het echt zin heeft..

Nou ja zin... Kwa prijs zitten we dan ook in het hoogste segment,


1713633167895.png
 
Make sure the QE-AM10 opamp is fast enough for this use - iirc, some of the benefits of the sontecs were the very-fast opamps (high gain/bandwidth-product means surplus gain for self-correcting high-frequency misbehavior even at high frequencies and gains). Some of the recent modern off-the-shelf opamps has plenty of this. Here, we do not need the most important benefit of the discrete opamp; the high current drive capability

/Jakob E.
Gyraf Audio op het groupdiy forum. gaat over een Sonteq eq kloon.
 
Heb ik wel 'ns gedacht dat het aardig zou kunnen zijn om een bv. een analoog monosynthtje te bouwen, geheel discreet. Gewoon omdat het, voor de hobby tenminste, ook wel weer aardig is om te werken met basale componenten, zonder IC's. Back to basics, ben ooit ook zo begonnen met elektronica. Een discrete opamp met redelijke specs maakt het ontwerpen dan weer net wat gemakkelijker.
 
De behringer kobol is geheel discreet.. zou daar ook wel een clone van willen.. wat klonk die goed zeg..
Maargoed, leuke draad ik ga hier zeker wel mee experimenteren.
 
@Disharmonic
ja waarom niet.
als je dat leuk vind.
Wellicht kun je ergens de schema's van de OG minimoog vinden die oude is ook discreet. de oude

@MstrFX
ik moet eerlijk toegeven dat ik vaak fantaseer over discrete opamps om die in mijn K1 mixer te bouwen.
Dat was zeker een ding omdat de ik rail 2 rail volt omhoog had gedaan en de 072 de limiet was. de 5532's kunnen meer aan.
Heb je die Kobol niet meer? Dat was toch een fijne bak?
 
Heb je die Kobol niet meer? Dat was toch een fijne bak?
Tsja dat kun je wel zeggen (@Disharmonic dank voor de details.) Denk meest mooie mono synth en zn gekke complexiteit die ik heb ervaren.
Tis meer dat ik even geen behringer kan zien.. heb nu een Niftykeyz met mooi spul. erg blij mee. Maar kobol is wel een klapper echt.
Ik was op gaan zoeken hoe hem zo buchla mogelijk te krijgen met stacking patches enzo.. maar toen kwam de deal toch nog rond.
 
leuk, de descrete doet niets speciaals lijkt het.
hoewel je je kan afvragen wat er te vergelijken valt als ze niet exact hetzelfde afspelen.
ook is die een applicatie waar het weinig uitmaakt.

beter in een api pre kloon of bad ass parametrix eq.

meer volts meer headroom dacht ik.
 
Back
Top