De ruimte van hoorbare geluiden

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.517
Locatie
Zeist
Mooi! Ik mag weer. Ik ben een tijdje met andere zaken bezig geweest, maar nu is het weer tijd voor een nieuw project. Ik wil een wiskundig model maken van alle mogelijke hoorbare geluiden van 1 seconde lang. De representatie moet zodanig zijn dat deze goed bruikbaar is voor onderzoek naar hoorbare geluiden en geluidsverschillen.

Idee: herhaal het geluidsfragment van 1 sec voortdurend zodat een periodiek signaal met een periode T van 1 sec ontstaat. Dit periodieke signaal heeft een bijpassende oneindige Fourierreeks. Maar omdat mensen tonen boven pakweg 20 kHz niet meer kunnen horen mogen we die reeks voor componenten met een hogere frequentie dan 20 kHz afbreken. Deze afgebroken Fourierreeks levert ons een eindig-dimensionale lineaire ruimte waarop hopelijk een afstandsfunctie s(x,y) gedefinieerd kan worden die aangeeft in welke mate de signalen x en y als verschillend worden ervaren.
 
Denk dat op deze manier de afstandsfunctie nogal gecompliceerd gaat worden, de Fourierreeks is dan te simpel als basis. Ik zou het meer in de richting zoeken en ideeën opdoen in het veld van audio-classificatie. Kijk bv. 'ns dit of dat, als voorbeeld. Er is nog veel meer te vinden over het onderwerp, en op dit soort benaderingen kun je misschien verder borduren. Wat al deze methoden gemeen hebben is dat ze op één of andere manier de hele grote hooiberg van wat we mogelijk kunnen horen wat filteren en wat handzamer maken. Een aansluitend model, en dan ook bv. de afstandsfunctie die je zoekt, is dan minder gecompliceerd en geeft meer inzicht, waarschijnlijk.
 
De vraag is dan of dat ook werkt voor geluiden in het algemeen, in plaats van voor het specifieke geluid van een muziekinstrument.

Dat is nog even de vraag, of dit te generaliseren is. Nadeel van PCA is ook dat het rekenintensief is. Een andere benadering is misschien die van een acoustic fingerprint.
 
Juist! Dat is het - ik ben weer eens te laat, men is er al lang mee bezig. :(

Eerst maar eens een nachtje over slapen, en zien wat nu mijn volgende project wordt. 8)
 
Ik ga wat experimenteren met VCV-rack. Daar heb ik nog maar heel weinig mee gedaan. Wat gekke geluidjes maken... :D
 
Ja, het valt soms niet mee om iets te verzinnen wat min of meer al eerder is bedacht.

Maar er is vast nog wel iets nieuws uit te vinden, dus wie weet. Bedenk 'ns een leuke, nieuwe synthesemethode met parameters die zich gemakkelijk op een intuïtieve wijze laten instellen, zodat je daar een mooie controller voor kunt maken met veel knoppen en schuifjes. 8~ Ik noem maar wat...

;)
 
Bedenk 'ns een leuke, nieuwe synthesemethode met parameters die zich gemakkelijk op een intuïtieve wijze laten instellen, zodat je daar een mooie controller voor kunt maken met veel knoppen en schuifjes.

Een nieuwe synthese-methode zou in principe nog moeten kunnen, maar als die ook nog intuïtieve parameters moet hebben heb ik er een hard hoofd in. De meer voor de hand liggende opties voor synthese zijn denk ik onderhand wel uitgeput.
 
Ja, dat denk ik ook. Het wachten is op betere AI, die kan de onderliggende parameters van een synthesemethode die nu weinig intuïtief zijn beter toegankelijk maken voor een gebruiker. Daar gaan we nog meer over horen in de toekomst, denk ik.

Maar een synth met heel veel knoppen die totaal niet intuïtief is, maar elke keer als je iets aan een knopje draait weer een nieuw en verrassend geluid laat horen, die is ook welkom. Niet geschikt voor de sounddesigner die op zoek is naar een zeker geluid wat hij ongeveer gedachten heeft, dat niet, maar voor ontdekkingstochtjes in die hele grote ruimte van alle hoorbare geluiden. :)
 
Maar een synth met heel veel knoppen die totaal niet intuïtief is, maar elke keer als je iets aan een knopje draait weer een nieuw en verrassend geluid laat horen, die is ook welkom. Niet geschikt voor de sounddesigner die op zoek is naar een zeker geluid wat hij ongeveer gedachten heeft, dat niet, maar voor ontdekkingstochtjes in die hele grote ruimte van alle hoorbare geluiden. :)

Inderdaad! Persoonlijk vind ik tegen-intuïtieve zaken ook veel interessanter dan theorieën en apparaten waarmee je zonder noemenswaardig denkwerk direct uit de voeten kan. (Het gekke professor syndroom waarschijnlijk. :D )
 
Back
Top