Mono to stereo?

Eurynom3

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2009
Berichten
2.320
Locatie
Katwijk
Pas heb ik de Ambika van Mutable Instruments gebouwd: http://mutable-instruments.net/ambika. Maar omdat het een mono synth is, wil ik graag weten hoe je er een stereo sound van maakt.
Als ik over een mono sound een mono-to-stereo-fx gooi, krijg ik vaak geen goed eindresultaat (zit een beetje tussen mono en stereo in). Hoe doen jullie dit? Oftewel: hoe krijg je een mooie stereo sound?
 
Doubler van Waves al eens geprobeerd? Of 2 tracks van maken en beide pannen? Izotope Imager doet ook ng goed. Je kan ook gaan klooien met Mid Side daarmee. Maar daarvan ken ik niet genoeg.
 
Laatst gewijzigd:
JE kan een mono geluid niet stereo maken. Behalve dat je de uitgang kan splitten in twee signalen met bijv. een patchbay.
Of als je het geluid door een true stereo fx heen gooi.
 
Doubler van Waves al eens geprobeerd? Of 2 tracks van maken en beide pannen? Izotope Imager doet ook ng goed. Je kan ook gaan klooien met Mid Side daarmee. Maar daarvan ken ik niet genoeg.

Ik heb wel soortgelijke plugins geprobeerd.. maar het probleem waar ik dan mee kamp is dat het stereobeeld niet mooi is..
 
je kan wel over een mooi stereobeeld ouwenelen.
maar als je stereo wil moet je links en rechts verschillend maken, that's it
met een stereoeffect, een doubler, een freqsplitter, een chorus. etc
ik ben benieuwd hoe dat klinkt trouwens, iets wat tussen mono en stereo in zit? :D:P
enneeh mooi stereobeeld, wat betekent dat dan?
 
Precies, mono kan je pannen in het stereobeeld, beetje naar links, of juist rechts.
Hetzelfde signaal link én rechts is nog steeds mono, het gaat om het creëren van verschil.
Je kan bijv mono opnemen, deze track kopieren. De ene track hard L pannen en de ander hard R en iets vertragen. Of zoals BRZ aangeven door iets heenhalen waardoor links en rechts verschillen worden.
iieder DAW maakt trouwens van een mono input automatisch een stereo kanaal
Iedere mixer doet dat ook. Want alles komt uiteinndelijk uit op een stereo master uit. Think about it, het gaat om creëeren van verschil.
 
je kan wel over een mooi stereobeeld ouwenelen.
maar als je stereo wil moet je links en rechts verschillend maken, that's it
met een stereoeffect, een doubler, een freqsplitter, een chorus. etc
ik ben benieuwd hoe dat klinkt trouwens, iets wat tussen mono en stereo in zit? :D:P
enneeh mooi stereobeeld, wat betekent dat dan?

Met een mooi stereobeeld bedoel ik dat de 'spread' mooi in balans is. Dus niet teveel naar ' buiten' maar ook niet teveel naar 'binnen' :)
 
ik geef fjoesz gelijk.. als je lekker wil spelen met stereo-beeld.. moet je gewoon je geluiden beter plaatsen in de mix..
Doe je bass en kicks gewoon in het midden.. stereo-basjes heb ik nooit plezier van gehad..
de belangrijkste geluiden pan je niet breed.. maar de niet belangrijke elementen douw je naar een zijkant.
en tel ook je elementjes... heb je er 4 links zitten... doe dan de 4 tegengeluidjes aan de rechterkant.

Als voorbeeld:
stel ik doe een simpele housebeat... Kick in het midden.. de hihat -24 naar links.. de clap +24 naar rechts (0 is midden).
de snare.. gaat dan -32 naar links.. de rimshot -48 naar links.. dan gaat de ride +32 naar rechts en de mid-tom +48 naar rechts.. de Hightom -16 naar links.. beetje swing erop.. en programmeer maar in.. zo'n typische boom-tik-clap-tik ritme..
gooi een bar later je ride erover.. en bouw maar uit..

synthstring.. doe het zelfde riedeltje in 2 octaven.. de laagste octaaf helemaal links.. de hoogste octaaf helemaal rechts..
lead 1 doe je beetje links.. links 2 beetje rechts.. Dat soort gedoe..

kan je als het het nog echt breder wil hebben.. dit effect oppompen met een stereo-lizer achtig iets. al kan dat weer fase-problemen geven als je dat te extreem doet.. en dat komt echt je muziek niet ten goede. het kost je dan ook meestal iets in je lagere frequencies die dan niet meer helder zijn.. waar je dan weer terugkomt op alles onder de 150hertz domweg mono houden.. (en sommige mensen pakken dan weer iets andere frequencie.. maar voor mijn herrie is 150hertz een leuk beginpunt als ik er mee wil spelen)

enjoy
 
Precies, mono kan je pannen in het stereobeeld, beetje naar links, of juist rechts.
Hetzelfde signaal link én rechts is nog steeds mono, het gaat om het creëren van verschil.
Je kan bijv mono opnemen, deze track kopieren. De ene track hard L pannen en de ander hard R en iets vertragen. Of zoals BRZ aangeven door iets heenhalen waardoor links en rechts verschillen worden.
iieder DAW maakt trouwens van een mono input automatisch een stereo kanaal
Iedere mixer doet dat ook. Want alles komt uiteinndelijk uit op een stereo master uit. Think about it, het gaat om creëeren van verschil.

Dus als je van mono twee kanalen maakt, vervolgens verschil creëert.. door bijvoorbeeld paar milliseconde vertraging, dan krijg je ook een mooi stereobeeld? Of krijg je een mono signaal nooit zo mooi als een stereo signaal (direct uit een synth)? Het lijkt mij dat 2x mono = stereo... maar weet niet of dit ook echt op gaat...
 
@Dreammer: het 'laag' laat ik altijd mono - zoals een bassdrum. Ik doel eigenlijk meer op leads, pads, etc.. die wil ik graag stereo hebben :) En ik kom wel een eind... maar echt een mooi stereobeeld krijg ik nooit. Vandaar mijn vraag: hoe doen jullie dit ;)?
 
een mono signaal blijft mono, ook al stuur je t 5.1 uit
je moet verschil maken tussen rechts en links
ik denk dat je even goed moet nadenken over wat stereo nou is
en waarom een bepaalde stereo output een mooi stereobeeld geeft
en n mono geluid alleen maar een beetje pannen houdt m nog steeds mono
in relatie met andere geluiden kan je dan wel een stereobeeld krijgen, maar das niet wat je bedoelt denk ik
 
@Dreammer: het 'laag' laat ik altijd mono - zoals een bassdrum. Ik doel eigenlijk meer op leads, pads, etc.. die wil ik graag stereo hebben :) En ik kom wel een eind... maar echt een mooi stereobeeld krijg ik nooit. Vandaar mijn vraag: hoe doen jullie dit ;)?

daarom ook voorbeeld van die string:
1 octaaf verschil tussen links en rechts.. dat zit m gewoon in de patch zelf.. 1 voice naar links pannen.. 1 voice naar rechts pannen.. en dan de pitch van 1 van de voices op -12 zetten.

of je doet hetzelfde.. maar dan een lichte lfo op 1 van de 2 kanalen.. dat kleine pitch-verschil geeft dan beetje stereo-beeld... doe er een galm over.. en pan die ver van je synth-panning af.. en voila..

dat moet je dan wel mixen met spul waar de rest "stil" staat... dan valt dat kleine verschil pas echt op.

het zit m dus niet in de pseudo-stereo-tools die je er op het einde overheengooit.. maar wat je doet voor al die tools..

lees.. als je 20 synths gebruikt.. en ze alle 20 laat rond-dansen tussen je speakers.. hoor je vaak niet meer waar de ene eindigt en de ander begint.. en dat is dan een rommeltje ipv vrij breed iets..

kleine dingetjes.. op links wel chorus.. maar rechts niet.. die chorus op 2% wet. dat soort gein
 
een mono signaal blijft mono, ook al stuur je t 5.1 uit
je moet verschil maken tussen rechts en links
ik denk dat je even goed moet nadenken over wat stereo nou is
en waarom een bepaalde stereo output een mooi stereobeeld geeft
en n mono geluid alleen maar een beetje pannen houdt m nog steeds mono
in relatie met andere geluiden kan je dan wel een stereobeeld krijgen, maar das niet wat je bedoelt denk ik

Hmm ja, daar ga ik mij eens in verdiepen. Ik heb bijvoorbeeld een Virus C, en als ik daar een lead uit trek en de spread instel.. dan heb ik een mooi stereobeeld. Hetzelfde wil ik bereiken met de Ambika. En tot nu toe gebruikte ik altijd een mono to stereo vst... waarmee ik dus niet het gewenste stereo effect kreeg.
 
"een mooie stereo sound"..

Mja, beetje een breed begrip. Ik denk dat je het beste wat zou kunnen experimenteren, misschien met Boss pedaaltjes oid. Bv Chorus of Flanger (of misschien heb je wel wat leuk 19" ouboard fx units?). Die verzorgen zowieso een stereo out, die je weer in je desk plugt. Dat is de basics.
 
Of bekijk het alsof je een band bent oid, de gitarist staat links op het podium dus staat ie naar links gepant, de toetsenist rechts, dus die rechts gepant enz., en bepaal op die manier de plaatsing van je synths en drums.
Stereo is niet alleen maar "verbrede" monoklanken maar ook plaatsing van de instrumenten.
 
Hmm ja, daar ga ik mij eens in verdiepen. Ik heb bijvoorbeeld een Virus C, en als ik daar een lead uit trek en de spread instel.. dan heb ik een mooi stereobeeld. Hetzelfde wil ik bereiken met de Ambika. En tot nu toe gebruikte ik altijd een mono to stereo vst... waarmee ik dus niet het gewenste stereo effect kreeg.

wat doet die spreadknop dan?
pant ie de verschillende voices?
 
Back
Top