Deep dive into (semi) modular [beginner]

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.283
Locatie
't Gelders Eiland
Morgen een reisje door het land om een Minibrute 2s + 6u Rackbrute op te halen... Het is voor mij de eerste keer dat ik me echt ga wagen aan modulair spul. Het rack is nog volledig leeg en ik heb geen haast om het halsoverkop vol te knallen. Eerst maar eens oefenen met patches maken op de MB. Het idee is om dan zaken te samplen in de Digitakt, zodat ik ook lekker aan de keukentafel kan zitten prutsen als mijn vrouw ook aan het hobbyen is.Wat ik wel leuk vind is om me alvast een beetje te oriënteren. De reden waarom ik toch de gok neem om met modulair aan de slag te gaan is het bouwen van een synth die ik naar eigen smaak kan vormgeven. Dikke synths heb ik wel, dus ben niet op zoek om een standaard synth voice te bouwen. Meer richting wat experimenteler zoals:
- textures
- noises
- freaky sequences
- sounds met mooie overdrive randjes (of randen 🙂)

Ik heb me al wel een beetje verdiept en wat ik tot nu toe vet denk te vinden is:
- 4ms Ensemble Oscilator
- endorphin.es Ghost
- Erica synths plasma drive
- Mutable Clouds / Aftler later Audio Cumulus
- Mutable Instruments Rings
- Happy Nerding FX AID (hele mooie fx, redelijk betaalbaar
- Qubit Databender

Verder heb ik wat modules op thoman in mijn verlanglijstje gezet, maar moet nog uitzoeken of dat ook echt wat voor me is. Vooral wat basic stuff als multis, envelopes, LFO's en een eenvoudige mixer bv. Het eerste rijtje wat ik noemde zijn best wel behoorlijk aan de prijs. Hebben jullie tips voor modules die ik eens kan onderzoeken en die ook nog een beetje budget vriendelijk zijn? Ik zie dat Behringer ook wat clones heeft... hoe klinken die?
 
ojeeee, succes man ;). Maar zonder gekkigheid, ook heel veel plezier :). Waarschijnlijk ken je het wel, maar voor de zekerheid: erg handig in het zoeken en virtueel plaatsen van modules in jouw eigen systeem: Plan your modular synthesizer rack on ModularGrid. Ook handig om meerdere versie te maken, zo had ik een 'have' en een 'want' rack.

Qua modules vond ik Noise engineering heel vet, ik had de Manis Iteritas voor lekker leipe overstuurde sounds, zeker als ie ook nog door de Viol Ruina ging. Daarnaast een Muta Jovis om makkelijk dingen aan of uit te kunnen zetten (switches). Verder leek de mimetic digitalis me heel tof, maar die is er uiteindelijk nooit gekomen.

Ander tip, mocht je ze nog niet kennen, om ruimte te besparen heb je van het mutable spul ook mooie clones in kleinere versies, bijvoorbeeld gemaakt door de Nederlandse Tomatek.

Vergeet niet dat je ook ruimte kwijt bent (en wilt) aan utility dingen als multiples en attenuators om zaken te dubbelen en onder controle kan houden. Mylarmelodies heeft wel wat toffe filmpjes hoe je dat soort dingen creatief kunt gebruiken.

Oja, in mijn rackbrute paste 178 HP, 2 meer dan ze op hun site zeggen ;)
 
Morgen een reisje door het land om een Minibrute 2s + 6u Rackbrute op te halen... Het is voor mij de eerste keer dat ik me echt ga wagen aan modulair spul. Het rack is nog volledig leeg en ik heb geen haast om het halsoverkop vol te knallen.
Met deze combi is het voor mij ook begonnen indertijd en ik kwam er na een tijdje wel achter dat het met modules altijd hetzelfde is; wil je hands on lekker pielen dan kost dat ruimte of heb je een module met weinig funkties, een ES Disting mk4 kent heel veel maar weinig knoppen.
6U/178 HP lijkt veel maar als je niet duidelijk een richting hebt dan zit je gauw vol, op de MB zit gelukkig wel een goede sequencer om mee te beginnen maar qua oscillator is het vrij beperkt dus een complexe oscillator zoals die van 4MS is dan wel een lekker begin lijkt me, zelf heb ik een Odessa en Sofia van XAOC.
Zoals @kobuz al zegt heb je MI klonen van Tomatek en ook After Later Audio maakt ze nieuw, dan bespaar je wat ruimte in ieder geval ivm MI, dat zijn leuke voor je textures.
Als je aan de keukentafel wilt prutsen dan is een mixer in je rack wel handig, deze is netjes aan de prijs en heeft leuke mogelijkheden; Sponde en wil je op een gegeven moment je daw ingaan met je modular dan kan je als je ADAT hebt ook een OPT X overwegen, dan heb je 8 digitale kanalen met maar twee kabels die je interface in- en uitgaan en dan kan je afmixen in je daw.
Zelf vind ik Make Noise en Qu-Bit goede merken voor modulatie, granulair enz en XAOC maakt ook mooi spul en Befaco is interessant want vaak nette prijzen en niet ven die hele grote modules, misschien is een Muxlicer wel iets voor je, ze maken trouwens ook van alles voor de diy soldeerder met hele goede begeleiding en clips vindt je op yt als je handig bent, scheelt echt in het geld.
Voor leuke sequences is een Quad Drum Voice een mooi ding omdat je op de usb tig samples naar keuze kan zetten die je dan op vier voices kan afspelen met knoppen voor Pitch, Modulatie en Decay dus lekker hands on en voor allelei aparte sequences zou ik de voorkeur geven aan een Key Step Pro of een Beat Step pro want je hebt wel allerlei sequencers in eurorack maar voor een goede uitgebreide heb je flink wat ruimte nodig in je rack en zijn stevig aan de prijs terwijl zo'n Arturia echt handig is, zeker als je een tweedehandse voor een mooie prijs op de kop tikt.
Ik heb wel een tijdje naar een Malekko Voltage Block zitten kijken als sequencer module maar in de States koop je ze zo en in Europa zijn ze zo ongeveer nergens te koop.
Oh ja, een Quad lfo van bijv XAOC of een ander merk kan je ook leuk gebruiken om je voices op verschillende manieren te laten lopen.
 
Laatst gewijzigd:
Je geeft aan dat je graag parameters moduleert, daar heb je dan eerst modulatie bronnen voor nodig. Daarom +1 voor de basic tools (mults, envelopes, lfo's, noise/s&h, etc).

En wellicht wil je (vroeg of laat) een quantizer (waarmee je cv kunt laten matchen met bepaalde toon-intervallen, erg handig).

Denk dat je dan net wat meer plezier hebt van de exotische en gekkere modules.

En niet vergeten af en toe je vrouw even gedag te zeggen ;) want je bent wég.... <3 geniet ervan.
 
Noise engineering versio: meerdere effecten die je kan inwisselen


Noise engineerig Alia: net gezien en ik wordt er wel wild van :) meerdere gritty oscillatormodellen die je kan inwisselen


Ik heb ook een aparte behringer GO case met 2 * behringer 960 + tiptopmiso, wat quad VCAs (intellijel en behringer) en toekomstig - zelfbouw -slewlimiters van Befaco voor de modulatiemogelijken.

qbit nautilus of Mojave voor het grtanulaire en reverbwerk.
 
Wat betreft Mutable Instruments en de Mini/Nano clones.. persoonlijk vind ik de clones veel te priegelig. De layouts van de originals zijn goed doordacht en voelen veel beter imo.

Heb enkele 1:1 cloons van After Later Audio, ze hebben een iets andere naam (Clouds= Cummulus) maar zijn voor rest qua functies gelijk en de ontwerper (Gillet) Zou hier een akkoord mee hebben.


 
Oh wat een berg reacties al, heel fijn! 😎

Ik ben inderdaad maar even een rack gaan samenstellen op modulargrid, best wel handig. Gelijk ook gelijk het benodigde vermogen wordt berekend, nice!

Fijn dat er goede alternatieven bestaan voor de MI modules, met name After Later spreekt me wel aan. Ik kom op mijn zoektocht ook deze zelfbouw modules tegen... iemand ervaring mee? Of andere zelfbouw leveranciers die goed te DIY'en zijn? Quantizer | Eurorack DIY | Kassutronics Store

Zo'n Disting Mk4 kan inderdaad veel, maar ik ga maar moeiijk onthouden wat er dan allemaal onder de motorkap hangt. Liever iets meer inzicht/overzicht. Datzelfde heb ik een beetje met de modules van Make Noise.... die labels zijn complete chaos, daar is toch geen mens mee geholpen?! Ze klinken wel erg lekker, die Viol Ruina is meesterlijk!

Ik heb hier een rackje in elkaar geknutseld om rustig aan eens wat aan te gaan schaffen. Wat denken jullie hiervan?


1698273937445.png


Arturia RackBrute 6UPower
Behringer Brains
After Later Audio Typhoon
Noise Engineering Viol Ruina
Erica Synths Pico Drive
Happy Nerding FX AID XL (black & gold)
4ms Company Ensemble Oscillator (Black Panel)
Behringer CHAOS
Rides in the Storm QPM
Rides in the Storm QUA
Doepfer A-183-2
Doepfer A-140-2
Doepfer A-130-2
Doepfer A-148
 
Hey leuk dat je in modular gaat storten! Ik zie een hoop digitale modules, voor noises/textures zijn analoge modules met audio rate modulaties ook wel erg fijn (oscs en filters). Tevens kan je in modular bijna elk filter en vca gebruiken als distortion door signalen er hard doorheen te sturen of gebruik maken vaN feedback patches.

Voor een clouds clone zou ik voor de monsoon gaan. Die heeft als voordeel dat alle params met cv aan te sturen zijn. Hij wordt dan nog veel bruikbaarder. Verder goede keuzes denk ik. Als je het leuk vind kan je ook vanalles uitproberen bij mij een keer. Succes verder!
 
Ik zou sowieso niet te veel te gelijk kopen, weet nog wel dat ik met enkel een dubbele vco en vcf van Roland al heel veel lol had (en veel leerde). Pas ook een beetje op hoe je de modules plaats, zo'n rijtje smalle modules vol met knoppen maken het tweaken niet makkelijker ;).
 
Als er 1 module is die hier in elke patch voorkomt, dan is het de Intellijel Quad VCA of de Behringer Four Play. De doorlusmogeljikheden geven een significante meerwaarde tov de dual VCA.

Je kan ook eens kijken of je nog een tweedehands Erica FusionDelay/ Flanger vindt, smerig wijd geluid, voldoet aan je verwachtingen van overdrive, textures en noises. Nadeel is veel hp, maar je kan de pico drive eruit smijten.

Voor een +- goedkope manier om wat handen vrij te maken, kijk eens naar Behringer 182 + dual slew limiter van Doepfer
 
Ik kom op mijn zoektocht ook deze zelfbouw modules tegen... iemand ervaring mee? Of andere zelfbouw leveranciers die goed te DIY'en zijn? Quantizer | Eurorack DIY | Kassutronics Store

Kassutronics is prima te doen, heb zelf 3x de 3340 VCO gebouwd. Overigens, hoewel hij in Finland woont is het een Nederlander. Maakt het misschien wat makkelijker om 'm vragen te stellen.
Ik vind zelf Frequency Central prima zelf te maken, Music Thing Modular heeft leuke dingen, net als 4MS.

Zo'n Disting Mk4 kan inderdaad veel, maar ik ga maar moeiijk onthouden wat er dan allemaal onder de motorkap hangt. Liever iets meer inzicht/overzicht. Datzelfde heb ik een beetje met de modules van Make Noise.... die labels zijn complete chaos, daar is toch geen mens mee geholpen?

Ik ben zelf juist wel fan van Make Noise, de labels zijn veel minder chaos dan je denkt. Disting is inderdaad wat lastiger te bedienen zonder steeds de handleiding er bij te moeten pakken. Ik vind een Ornament & Crime (o_C ) veel fijner werken.

Wat denken jullie hiervan?
Veel te weinig modulatie opties.
 
Laatst gewijzigd:
Voor een clouds clone zou ik voor de monsoon gaan. Die heeft als voordeel dat alle params met cv aan te sturen zijn. Hij wordt dan nog veel bruikbaarder. Verder goede keuzes denk ik. Als je het leuk vind kan je ook vanalles uitproberen bij mij een keer. Succes verder!
De Typhoon heeft nog meer parameter/patchpoints en is uitgebreider dan een clouds als ik het goed heb begrepen. Prijs bij Tomatek is ook erg netjes. Verder, zie PM

Ik zou sowieso niet te veel te gelijk kopen, weet nog wel dat ik met enkel een dubbele vco en vcf van Roland al heel veel lol had (en veel leerde). Pas ook een beetje op hoe je de modules plaats, zo'n rijtje smalle modules vol met knoppen maken het tweaken niet makkelijker ;).
Nee, dat laat de portemonnee ook niet toe hoor (en mijn vrouw ook niet). Wellicht dat ik de Peak verpats, maar daar moet ik nog even goed over nadenken. De indeling was even grof geschift tussen audio zaken en modulators, inrichten komt wel nadat ik me uberhaupt een weg heb gevonden in deze wondere wereld 😎

Als er 1 module is die hier in elke patch voorkomt, dan is het de Intellijel Quad VCA of de Behringer Four Play. De doorlusmogeljikheden geven een significante meerwaarde tov de dual VCA.

Je kan ook eens kijken of je nog een tweedehands Erica FusionDelay/ Flanger vindt, smerig wijd geluid, voldoet aan je verwachtingen van overdrive, textures en noises. Nadeel is veel hp, maar je kan de pico drive eruit smijten.

Voor een +- goedkope manier om wat handen vrij te maken, kijk eens naar Behringer 182 + dual slew limiter van Doepfer
Goede tip van de quad vca, die voeg ik toe aan mijn lijst. De Erica is ook vet, maar wel prijzig... Eentje voor in het achterhoofd. En een dual slew limiter? Daar moet ik me even in verdiepen 😎


Kassutronics is prima te doen, heb zelf 3x de 3340 VCO gebouwd. Overigens, hoewel hij in Finland woont is het een Nederlander. Maakt het misschien wat makkelijker om 'm vragen te stellen.
Ik vind zelf Frequency Central prima zelf te maken, Music Thing Modular heeft leuke dingen, net als 4MS.

Veel te weinig modulatie opties.

Ik zal eerst eens een passieve multi zelf solderen, maar goed om te weten dat het goed te doen is.

Befaco noemde ik al, Eurorack Kits
Behalve netjes in de prijs ook goede fotobegeleiding op de site en heel veel clips op youtube;


Een flame joystick recorder is ook een leuke om allerlei dingen mee te moduleren, je kan ook een stukje opnemen en loopen of freezen;


Ah ik had niet door dat Befaco dus ook diy kits had, zie het nu pas op de website. Breed aanbod hebben ze! Zal eens kijken of ik daar eens wat van kan bouwen. Ik kan redelijk connectoren solderen, maar PCB's nooit gedaan. Tof ook dat er een goede foto begeleiding bij zit. Ik snap wel waarom je enthousiast bent. Thx voor die link met YT vid's.

pm'ed for maths
Mij? Ik heb geen PM van je gezien...
 
Back
Top