Deep dive into (semi) modular [beginner]

1698396519754.png

En een dual slew limiter? Daar moet ik me even in verdiepen 😎

Rechts is de output van een sequencer, die enkel gates geeft als resultaat. Links is een slew limiter die het signaal afvlakt (werkt +- een laagdoorlaatfilter), die vanaf er een (plotse) verandering is in voltage, vertragend opbouwt en je signaal uitvlakt. Dit om te voorkomen dat je signaal hoorbaar verspringt en zorgt ervoor dat het mooi overglijdt naar de volgend waarde. Dual is gewoon maal twee, omndat de Behringe 182 twee sequencerrijen heeft :).

Pas op, ik heb rechts en links niet chronologisch gezet, dus eerst rechts en dan links.
 
Je geeft aan dat je graag parameters moduleert, daar heb je dan eerst modulatie bronnen voor nodig. Daarom +1 voor de basic tools (mults, envelopes, lfo's, noise/s&h, etc).

En wellicht wil je (vroeg of laat) een quantizer (waarmee je cv kunt laten matchen met bepaalde toon-intervallen, erg handig).

Denk dat je dan net wat meer plezier hebt van de exotische en gekkere modules.

En niet vergeten af en toe je vrouw even gedag te zeggen ;) want je bent wég.... <3 geniet ervan.
Ja zo'n quantizer is inderdaad ook leuk zeg... En je gelooft het of niet, mijn vrouw heeft me aangemoedigd om de hobby deze kant op te sturen 😎 Of zou het komen omdat ik zo'n vervelende huisgenoot ben 😇
 
Voor het geval je het nog niet wist: "PM'd for Maths" is een running gag uit de tijd dat Maths van Make Noise erg gewild maar lastig te krijgen was...
Muhahahah... Nee, dit had ik praktische niet kunnen weten, aangezien ik me pas sinds een paar weken bezig houd met modular. Eerder bleeft ik er vooral bewust bij weg 😅
 
Nog een paar vragen voor deze modulaire newbe

Vraag 1: Ik heb VCV rack er eens even bijgepakt om te kijken waar ik tegenaanloop, welke modules ik zou willen gebruiken, ook gericht op utilities. Ik denk dat ik een module met meerder attenuators + Offset wel fijn zou vinden, zoals de Doepfer A-129-3 Vocoder Slew Limiter / Attenuator / Offset Generator. Die wordt niet meer gemaakt helaasch.... Wat zou nog meer fijn kunnen werken?

Vraag 2: Daarnaast merk ik dat al die MI modules heel veel met stereosignalen werken. Nu is het vrij makkelijk om veel boventonen creeeren met die pitch shifted grains (bijvoorbeeld) dat ik de behoeft voel om daar een LPF op te zetten. Die dingen zijn vrijwel allemaal mono of dual-mono, stereo zijn er maar weinig betaalbare varianten te vinden. Of zie ik iets over hoofd? Of wellicht is er een andere aanpak 'beter' in dit soort situaties?

Vraag 3: Zo'n quad VCA wordt door wel meer fabrikanten gemaak, bijvoorbeeld Doepfer en Behringer. Hoe verhouden die zich tot elkaar? Wat mag ik verwachten?
Ik ben geen Behringer hater, maar bestaande modules clonen vind ik niet tof en best bereid iets meer neer te leggen voor een eerlijk product. Ik ben wel benieuwd hoe ze klinken. Ook mbt legitieme clones zoals van Mutable Instrument.

Ik probeer een beetje naar de betaalbare varianten te kijken. 300-500+ is heel makkelijk te vinden allemaal, maar niet haalbaar. Hier en daar een specifiek stuk gereedschap wat hét verschil maakt, daar heb ik wel wat meer voor over.
 
1: Dit kan maths bijvoorbeeld allemaal :) Ook zijn vca’s altijd attenuators (waarbij de attenuation aangestuurd kan worden met cv, maar meestal zit daar ook een knop voor). Veel mixers geven ook een offset. De quad mixer van RYO is fijn en zelf te bouwen bijvoorbeeld

2: Je hoeft ze niet stereo te gebruiken. Rings kan bijvoorbeeld stereo gebruikt worden maar als je een filter ertussen zet pak je gewoon de mono output, en later in een fx module kan je het signaal weer breed stereo maken

3: In vca’s hoor ik weinig verschil, tenzij je ze overstuurt. De intellijel quad is wel erg fijn, ook als mixer te gebruiken, de boost functie is handig en ook de cv inputs zijn normalised (bij de mi quad vca is dat bvb niet zo). Verschil zit hem dus met name in de features, normalisatie en klank bij oversturen.

En idd je had helemaal gelijk over de typhoon, die is nog uitgebreider dan de monsoon, goeie!
 
Ik heb de Maths eens goed bekeken, ook het filmpje dat @SmartBits aandroeg. Ik geloof helemaal dat het ding heel veel kan, maar ik kan er weinig chocola van maken. Ik ben al blij dat ik de basis concepten een beetje op een rijtje begin te krijgen. Ik denk dat ik begin met wat meer basis modules, die dan misschien bij elkaar wat meer ruimte in beslag nemen (want weinig ruimte is natuurlijk altijd het ding). Zo kan ik rustig verder vertrouwd raken met modular. Wat me aanspreekt zijn de filmpjes van The Unperson: https://www.youtube.com/@TheUnperson De type sounds, de benadering die hij heeft. Dat lijkt me een mooie richting om naartoe te bewegen.

Wat betreft dat stereo filter... De modules kúnnen wel mono, maar ik vind juist de spreiding van grains over het stereobeeld wel vet. Dus ik denk toch dat er een stereo filter gaat komen 😇

Bedoel je dat met normalised dat de cv inputs niet handmatig gepatched hoeven te worden?
 
Of wellicht is er een andere aanpak 'beter' in dit soort situaties?
"Anders" is denk ik een betere term. ;) Ik heb zelf Rings en Clouds gehad voordat ik een stereo filter had (die waren er toen ook nog niet zo veel). Ik heb nooit het idee gehad dat ik toen iets miste. Inmiddels heb ik een stereo filter (QPAS) en geen M.I. spul meer, maar ik denk nog steeds dat die geen noodzakelijkheid is om met Clouds of Rings te werken. Ik denk dat je het misschien eerder moet zoeken in het plaatsen van de geluiden in het stereobeeld. X-Pan is daar bijvoorbeeld erg bruikbaar voor. Sowieso, als je eerst voor de basis wil gaan zou ik het stereo-verhaal even links (of rechts, afhankelijk van panning) laten liggen.

Bedoel je dat met normalised dat de cv inputs niet handmatig gepatched hoeven te worden?
Klopt. Input of output signalen worden dan ook op aangrenzende in- of outputs doorgegeven zodat je die niet apart met een mult hoeft te splitten of met een aparte mixer moet samenvoegen.
 
Mijn 5 cents:

ik kocht mijn erurorack Doepfer heel lang geleden.
Nog een aantal jar voor de eurorack boom echt begon.
De koper had een aantal modules eruitgehaald en ik had dan 4x3U met veel gaten erin en modules waar ik weinig van snapte.
Daarna ben ik gaan kopen zonder dat ik wist en langzaam bij beetje begon ik het te snappen.
Wat ik hiervan geleerd is dat je met heel elementaire basis modules al een hoop kan en dat die belangrijk zijn in de begin leerfase.
Die digitale modules zijn leuk maar daar heb je dat minder mee.
Die zijn natuurlijk super tof daarniet van.

Wellicht was het bij mij een soort 'destiny'.
Heb altijd die modules gehouden en veel VCO's ed bijgekocht en gemaakt.

Neem bv een eurorack synth met alleen 3vco's, vca's, envelopes en filter. Heerlijk FM-en...
Daar kun je al zo veel mee en van dat spelen leer je een hoop.

Ik heb onlangs wel Mutable instruments en andere digitale modules gekocht en niets mis mee.
Maar ben wel blij hoe het bij mij is verlopen.
Een doepfer basis systeem of iets wat er op lijkt en daar wat digitale modules omheen daar zou ik voor gaan.
 
Tip: download eens de gratis bundle van noise engineering, open Virt Vereor (in principe een 1 oscillator, filter, vca configuratie met tal van modulaties) en kijk eens naar de tal van presets die ze hiermee doen.


 
Bedoel je dat met normalised dat de cv inputs niet handmatig gepatched hoeven te worden?


==>

Duidelijk, zoals dat bij semi-modulair dus veel het geval is.

(of rechts, afhankelijk van panning)
😂
Mijn 5 cents:

ik kocht mijn erurorack Doepfer heel lang geleden.
Nog een aantal jar voor de eurorack boom echt begon.
De koper had een aantal modules eruitgehaald en ik had dan 4x3U met veel gaten erin en modules waar ik weinig van snapte.
Daarna ben ik gaan kopen zonder dat ik wist en langzaam bij beetje begon ik het te snappen.
Wat ik hiervan geleerd is dat je met heel elementaire basis modules al een hoop kan en dat die belangrijk zijn in de begin leerfase.
Die digitale modules zijn leuk maar daar heb je dat minder mee.
Die zijn natuurlijk super tof daarniet van.

Wellicht was het bij mij een soort 'destiny'.
Heb altijd die modules gehouden en veel VCO's ed bijgekocht en gemaakt.

Neem bv een eurorack synth met alleen 3vco's, vca's, envelopes en filter. Heerlijk FM-en...
Daar kun je al zo veel mee en van dat spelen leer je een hoop.

Ik heb onlangs wel Mutable instruments en andere digitale modules gekocht en niets mis mee.
Maar ben wel blij hoe het bij mij is verlopen.
Een doepfer basis systeem of iets wat er op lijkt en daar wat digitale modules omheen daar zou ik voor gaan.
Dat is mooi advies, dankjewel...! Ik ga zeker wat basis dingen aanschaffen. Ik heb natuurlijk al wel het e.e.a. door de MB 2s, die heeft al veel. verder heb ik een heel aantal complexe bakken (Peak en Analog 4) waar ik vette en ook experimentele dingen mee kan doen. De manier waarop dat gebeurd in die machines is al wat modular geinspireerd. Die clouds achtige modules en andere meer exotische dingen vind ik dan wel een mooie toevoeging.

Tip: download eens de gratis bundle van noise engineering, open Virt Vereor (in principe een 1 oscillator, filter, vca configuratie met tal van modulaties) en kijk eens naar de tal van presets die ze hiermee doen.

Thx, dat ziet er interessant uit, zal het eens proberen.
 
Ik ben een beetje aan het rond surfen geweest en ik kom de modules van Dreadbox tegen. Iemand daar ervaring mee? met name de Utopia lijkt me een mooie utility module, met redelijk wat flexibele functies, die ook betaalbaar is.

Ik heb ook wel gekeken naar de Maths, maar mijn brein klikt daar niet mee. Ik wil eerst wat modules die wat duidelijker zijn in de concepten waar ze voor staan. Daarom lijken die Dreadbox modules me wel wat. Ook de filter (Eudemonia) en de dual modulator (Ataxia) lijken me wel interessant. Misschien dat ze niet voor altijd in mijn rack blijven, maar om mee te starten spreken ze me wel aan...

Daarna wil ik er graag een complexe osc bijzetten. Zou dat een goede volgorde van aanschaf zijn?
 
Ik ben sinds kort weer met euro Rack bezig maar de aanleiding was een Synth de uno Synth pro-x. Deze heeft een sequencer en een 16 slots modulatie matrix wat je dus naar je cv in en out kunt lussen. Heel interessant ik ben er nog mee aan het stoeien. Het filter is ook erg bruikbaar gezien de audio in. En de prijs zeker 2e hands.. heel veel bang for the Buck

 
Back
Top