Mac Pro uitbouwen

ik heb er 12 gb ram inzitten en heb meer dan genoeg.

Het beste is idd om 2 SSDs te nemen of een hele grote.
ik heb er 1 van 256GB in naast 3 x 1 TB HDDs en ik heb al mijn maschinesamples op mijn systeemdisk staan (SSD) instant ingeladen, werkt echt super.

Op me ouwe mac pro had ik geen ssd en een project laden met Maschine erin ( en 8 performanceparts met bijbehorende samples) duurde best lang, nu is het ...flits...(3 sec) klaar

Wat heb je allemaal op je SSD staan? Ik ben nu in dubio hoeveel GB ik nodig heb...
 
Ter informatie voor de volgers: heb 12 GB geheugen erin gepropt (had maar 3 GB): http://tweakers.net/pricewatch/291646/crucial-ct3kit51272bb1067q.html

Werkt tot nu toe goed hier :okdan:

Leuk... Ik zou zelf nooit zomaar een of ander merk geheugen in m'n Mac Pro stoppen.

Op zich werkt het natuurlijk altijd wel gewoon, DDR3 erin rammen en klaar, maar Mac schijnt wel redelijk nauw te kijken op geheugen met speciale geheugen-timings etc. Ik heb me er nooit echt in verdiept, maar voordat ik geheugen aan zou schaffen, zou ik me er toch wel even goed in verdiepen.

Er is ook (bijvoorbeeld van Corsair) speciaal Mac-geheugen. Dat kan natuurlijk geldklopperij zijn vanwege de naam, maar dat lijkt me deels waar. Anderzijds zal het ook echt wel met een technische reden zijn ontworpen.

Het kan zijn dat het gewoon goed werkt bij jou. Dan heb je geluk. Het kan ook zijn dat je denkt dat het gewoon goed werkt, maar dat het met "speciaal voor Mac ontworpen" geheugen allemaal net iets vlotter werkt...
 
Het is handig als je je scherm van Appeltje -> "Over deze Mac" -> "Meer info" hier post. Dan kunnen we ook zien wat voor model je precies hebt, wat voor geheugen daar max in kan, welke drives etcetera.

Er waren Mac Pro's die servergeheugen nodig hadden een paar jaar terug maar dat is inmiddels niet meer zo. Je moet gewoon geheugen van de juiste specificatie er in stoppen maar dan hoef je verder niet een speciaal merk of type meer te hebben.

Ik zou zelf kijken wat het maximum geheugen is wat de computer ondersteunt en dan kijken hoe je hem langzaam kunt upgraden. Vaak past er 64GB in repen van 8GB in dus het meest logische zou zijn om per 8GB te upgraden.
 
Dankjewel voor de hulpen gasten, maar heb al geheugen aangeschaft (zie stukje hierboven). Zit nu 12 GB in (staat ook bij 'over deze mac'). Iemand van mijn werk had deze uitgezocht, en die heeft er wel verstand van. Waren inderdaad maar weinig geschikte geheugens, maar om het perse bij apple te bestellen is een beetje onzin. Veel te duur ;)
 
Tegenwoordig steeds eenvoudiger onderdelen te vervangen in een mac.
Heb een tijdje als reparateur gewerkt, en als iemand bij een bestelling extra geheugen wilde bestelde we Kingston met de juiste specificaties, ik geloof dat je daar oneindig garantie op krijgt, en het kost minder dan als je 't bij apple besteld en de kwaliteit is betrouwbaarder. Maar nee, je kan inderdaad niet elk random geheugen chipje er in rammen en denken dat het werkt. Ik kan me wel herinneren dat de configuratie belangrijk is, dus dat je niet een 1 gb, een 8gb doet of iets dergelijks. Met 12 GB zou je ver moeten komen overigens.
 
Tegenwoordig steeds eenvoudiger onderdelen te vervangen in een mac.
Heb een tijdje als reparateur gewerkt, en als iemand bij een bestelling extra geheugen wilde bestelde we Kingston met de juiste specificaties, ik geloof dat je daar oneindig garantie op krijgt, en het kost minder dan als je 't bij apple besteld en de kwaliteit is betrouwbaarder. Maar nee, je kan inderdaad niet elk random geheugen chipje er in rammen en denken dat het werkt. Ik kan me wel herinneren dat de configuratie belangrijk is, dus dat je niet een 1 gb, een 8gb doet of iets dergelijks. Met 12 GB zou je ver moeten komen overigens.

DDR werkt volgens mij altijd het beste met "matched pairs" geheugen, dus twee keer een reepje van precies de zelfde specificatie. Ook in een PC kun je niet zomaar elk geheugen rammen. Overigens is Kingston ook prima betaalbaar ondanks dat het het bekendste merk is qua geheugen.

- Je hebt nooit speciaal Apple geheugen nodig gehad
- Bepaalde Mac Pro's hadden server geheugen nodig in plaats van desktop geheugen
- De timings en type moeten overeen komen, waarbij iets sneller geheugen vaak geen kwaad kan (mocht je het hebben liggen en willen proberen), maar als je het gaat kopen gewoon precies halen wat gevraagd wordt. Dit is het zelfde als bij een PC.

Het is jammer dat Apple geen echte desktops meer maakt zoals deze maar na de B/W G3 waren ze echt ruk qua prijs en prestatie en heb ik er nooit meer serieus een overwogen.
 
Ik heb 3x 4 GB erin gezet (van hetzelfde merk en type - zie paar posts terug). Werd als 12 GB verkocht.
 
Wat ik wil bereiken is dat mn DAW snel is, en veel tegelijk kan verwerken :)

Met een SSD start hij wel sneller op, maar wordt je DAW volgens mij in principe niet sneller.
Geheugen kan wel een bottleneck zijn in de performance.
Het allerbelangrijkste voor het behalen van hogere prestaties is een snellere CPU. RAM is belangrijk, SSD is leuk......

P.S. Als je op 64bit overstapt, denk er dan aan dat al je aangesloten hardware dit moet ondersteunen. Anders werken die apparaten niet meer.
 
Niet helemaal waar, als je door je geheugen heen bent en je geheugen moet swappen of libraries streamt vanaf disk dan is een SSD een enorme verbetering.
 
Zo, even deze draad opfrissen.
Ik heb nu een mac pro uit 2010, 12 core, 2,66 met 64 gb ram en drie ssd's waarvan eentje ( voor de audiotracks uit Logic) op een pcie kaart. Ssd trim aangezet via terminal.
Nu werkt het stukken beter dan mijn mbp 2,3 i5 met 16 gb ram en ssd.
Toch snap ik dat multicoregebeuren nog niet helemaal. Als ik hetzelfde project in Logix X draai zie ik van maximale cpubelasting van de mbp nu drie vier streepjes op de mac pro. Ik heb bij de voorkeuren 12 cores ingevuld. Kan ik nog meer tweaken? Hij loopt als een trein hoor maar ik ben uit de tijd van een hele zondag een listing intypen op mijn zx81:)
 
Back
Top