Mac Pro uitbouwen

Weet niet hoe dat op OSX werkt, maar in Windows x86 heb je aan > 3.5gb RAM niks, kan niet geadresseerd worden.

Dus wil je meer dan 4GB gebruiken, zul je altijd op x64 moeten draaien.

OSX gaat hier anders mee om. Memory management in OSX werkt per applicatie en elke applicatie kan dus tot maximaal 32bit aan geheugenadressen alloceren. Let wel...dit komt in de praktijk dus uit op maximaal pakweg 4GB per applicatie.

Dit is dus een totaal andere limiet dan je bij een 32bit windows OS had waarbij de 4GB limiet aan de orde was voor Windows + applicaties samen. Een aanzienlijk grotere restrictie!!

De laatste versies van OSX draaien echter standaard op 64 bit en de keuze beperkt zich dus tot het kiezen tussen een 32 en 64bit versie van de applicaties die je wilt draaien. De 32bit versie kan dus maximaal 4GB geheugen gebruiken, de 64bit versie kent vaak nog een aantal restricties (bijv relatief nieuwe ondersteuning voor 64bit, stabiliteit etc etc). De juiste keuze op dat moment verschilt per applicatie.
 
16GB lijkt mij echt overkill..

nou de praktijk wijst anders uit. Het is natuurlijk afhankelijk van wat je doet.

Als je bijvoorbeeld in kontakt een groot virtueel instrument inlaadt, is 3GB ram voor 1 channel helemaal niet vreemd.

Gebruik maar eens een aantal van dit soort channels in je DAW dan bereik je de 16GB sneller dan je denkt..
 
OSX gaat hier anders mee om. Memory management in OSX werkt per applicatie en elke applicatie kan dus tot maximaal 32bit aan geheugenadressen alloceren. Let wel...dit komt in de praktijk dus uit op maximaal pakweg 4GB per applicatie.

Dit is dus een totaal andere limiet dan je bij een 32bit windows OS had waarbij de 4GB limiet aan de orde was voor Windows + applicaties samen. Een aanzienlijk grotere restrictie!!

De laatste versies van OSX draaien echter standaard op 64 bit en de keuze beperkt zich dus tot het kiezen tussen een 32 en 64bit versie van de applicaties die je wilt draaien. De 32bit versie kan dus maximaal 4GB geheugen gebruiken, de 64bit versie kent vaak nog een aantal restricties (bijv relatief nieuwe ondersteuning voor 64bit, stabiliteit etc etc). De juiste keuze op dat moment verschilt per applicatie.

Thanks :okdan: Ga dan voor 64 bit :)
 
Samples kan ik toch makkelijk op een normale harde schijf gooien? Of wordt mn DAW daar ook trager van?
 
Bij het inladen van een project kun je inderdaad een aantal seconden verschil opmerken, afhankelijk van de hoeveelheid samples.
Het uit stand-bystand halen van een schijf kan het ook iets vertragen. Heb geen ervaring met Mac maar wellicht dat je daar ook kunt instellen dat de schijf ook niet automatisch uitgeschakeld wordt na een bepaalde tijd.
 
Sowieso verstandig om alle energie-bespaarshit op een SSD te deactiveren. (Hibernate etc)

Windows zet ook automagisch het defragmenteren zelf uit zodra je een SSD installeert. Weet niet of en hoe dit bij OSX geregeld is. (ik weet eigenlijk gewoon helemaal niks van OSX en Apple :P)

Ik vind het toch wel lekker, een groot deel van m'n samples op SSD. Maar een gewone 7200 of 10k rpm SATA3 schijf is natuurlijk ook lekker rap en veel goedkoper.
 
Wat ik wil bereiken is dat mn DAW snel is, en veel tegelijk kan verwerken :)

Als je wil dat een systeem snel is moet je gewoon eerst kijken wat 'm langzaam maakt. Dat kan voor iedereen weer anders zijn. Als je "activity monitor" eens open gooit terwijl je met je muziek programma's werkt kan je prima zien of het geheugen stampvol zit of juist de schijf staat te rammelen.

Als je dan toch een of meer onderdelen wil upgraden:

SSD's passen prima in de Mac Pro. De meeste SSD's hebben de laptopdrive maat (2.5"). De sledes van de Mac Pro zijn 3.5". Dat valt passend te maken door verloopbrackets aan te schaffen, maar dan moet je oppassen dat de aansluiting op de schijf goed terecht komt op de "backplane" printplaat. Het kan makkelijker zijn om een SSD te monteren op de plaats waar een tweede DVD speler past. De kabels liggen daar als het goed is bij en een SSD duct-tape je daar zo vast. Doet het verder net zo goed op die plek als in de sledes.

Geheugen moet je systeemspecifiek hebben als je zeker wil weten dat het goed werkt. Het prijsverschil in de twee geheugensetjes die je uitgezocht hebt zit er deels in dat het ene Mac Pro specifiek is en het andere setje niet. Persoonlijk zou ik de paar tientjes meer uitgeven voor geheugen wat in ieder geval zou moeten werken dan de kans lopen dat het weer teruggestuurd moet worden.
 
Ik snap je punt, maar vind de 16 GB te duur. Zeker in combinatie met een goede SSD schijf. Dus ga toch de 12 GB proberen :)
 
LET OP!

Bij het inbouwen van een SSD in een Mac Pro heb je een speciale bracket nodig. Een standaard 2,5" -> 3,5" bracket gaat simpelweg niet passen, omdat je SATA-aansluiting dan niet precies op de goede plek zit.
 
Links zit alles vol (2e foto). Achteraan elke 'lade' - totaal 4 - zijn er nog wel sloten vrij (1ste foto). Maar ik heb geen idee of hier een SSD op past...
 

Attachments

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    53,5 KB · Bekeken: 81
  • unnamed (1).jpg
    unnamed (1).jpg
    40,1 KB · Bekeken: 81
Misschien begrijp ik je verkeerd, dus als dat zo is: excuses. Maar de eerste foto laat de pci slots zien. De drives zitten letterlijk in lades, 4 stuks, boven de pci slots en onder de optical drive bay.

mac-pro-hard-drive.jpg


De SSD slede van OWC vervangt 1 zo'n HDD lade (3,5") voor een SSD lade (2,5"). Mocht je bedoelen dat je al 4 HDD's hebt, je hebt ook multi lades, dan kun je een SSD in één la met een HDD stoppen.

Kijk anders eens op de OWC site, of je nu hun spullen koopt of niet. Daar staan handige filmpjes met uitleg over hoe, wat en waar.

En, ik weet niet of het al gezegd is, maar voor ram uitbreiding moet je er ook rekening mee houden dat je paren koopt. Dus als je 12 gb ram wil, moet je 2x 4 en 2 x 2gb nemen. De paartjes ook liefst van het zelfde merk en type.
 
ik heb er 12 gb ram inzitten en heb meer dan genoeg.

Het beste is idd om 2 SSDs te nemen of een hele grote.
ik heb er 1 van 256GB in naast 3 x 1 TB HDDs en ik heb al mijn maschinesamples op mijn systeemdisk staan (SSD) instant ingeladen, werkt echt super.

Op me ouwe mac pro had ik geen ssd en een project laden met Maschine erin ( en 8 performanceparts met bijbehorende samples) duurde best lang, nu is het ...flits...(3 sec) klaar
 
Met een stukje karton en wat tape heb je niet eens een ssd slede nodig. Ik neem aan dat je je macpro niet van hot naar her sleept, waardoor je ssd los kan schieten.
 
Misschien begrijp ik je verkeerd, dus als dat zo is: excuses. Maar de eerste foto laat de pci slots zien. De drives zitten letterlijk in lades, 4 stuks, boven de pci slots en onder de optical drive bay.

mac-pro-hard-drive.jpg


De SSD slede van OWC vervangt 1 zo'n HDD lade (3,5") voor een SSD lade (2,5"). Mocht je bedoelen dat je al 4 HDD's hebt, je hebt ook multi lades, dan kun je een SSD in één la met een HDD stoppen.
.

Ik heb dus nog 3 lades vrij ;)!

En, ik weet niet of het al gezegd is, maar voor ram uitbreiding moet je er ook rekening mee houden dat je paren koopt. Dus als je 12 gb ram wil, moet je 2x 4 en 2 x 2gb nemen. De paartjes ook liefst van het zelfde merk en type.

Daar heb ik rekening mee gehouden. Ik kan tot max 16 GB, dus dat is 4 x 4 GB zijn. Ik ga echter voor 12 GB - zelfde merk en type.
 
Met een stukje karton en wat tape heb je niet eens een ssd slede nodig. Ik neem aan dat je je macpro niet van hot naar her sleept, waardoor je ssd los kan schieten.

Ik ga liever voor de mooie oplossing ;)!
 
Back
Top