Mac Pro uitbouwen

Eurynom3

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2009
Berichten
2.320
Locatie
Katwijk
Op dit moment beschik ik over:

Mac Pro Quad Core
Processor 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon
Geheugen 3 GB 1066 MHz DDR3 ECC
Videokaart ATI Radeon HD 5770 1024 MB

Zie ook (Quad-core):

http://support.apple.com/kb/SP589?viewlocale=nl_NL

Zo te zien kan ik hem tot max 16 GB geheugen geven (nu 3GB). Ik twijfel tussen 12 en 16 GB, aangezien de 16 GB behoorlijk prijzig is:

http://tweakers.net/pricewatch/249977/kingston-kta-mp1066k4-16g.html
http://tweakers.net/pricewatch/291646/crucial-ct3kit51272bb1067q.html

Verder wil er nog een SSD schijf in zetten:

http://tweakers.net/pricewatch/340874/samsung-840-evo-250gb.html

Ik heb geen idee of dit allemaal kan (zou moeten kunnen). Voorzien jullie problemen? Wat zouden jullie erin stoppen? En zijn hier meer mensen die hun Mac hebben uitgebreid?

En last but not least: 32 of 64 bit? En waarom? Draai nu op 32 bit...
 
Weet niet hoe dat op OSX werkt, maar in Windows x86 heb je aan > 3.5gb RAM niks, kan niet geadresseerd worden.

Dus wil je meer dan 4GB gebruiken, zul je altijd op x64 moeten draaien.

Een SSD is een gouden upgrade, altijd doen, krijg je geen spijt van. De Samsung EVO's zijn een goede keus wat mij betreft.

Qua geheugen heb ik op het PC platform erg goede ervaringen met de Corsair Vengeance serie;

http://tweakers.net/pricewatch/284488/corsair-vengeance-lp-cml8gx3m2a1600c9.html
 
Dankjewel voor je opmerking over 32 bit! Zoiets staat me ook bij ja.. maar weet niet of dit opgaat voor Mac. Draai nu alles in 32 bit.. dus vraag me af als ik straks 64 bit draai, ik mn oude projecten kan openen.

Ga er btw alles opnieuw opzetten :).
 
Ook in OSX zit er inderdaad een limiet aan je Ram op 32bit. 4 gig is de max. Gewoon overstappen op een 64 bit OS. 32 bit programma's blijven gewoon draaien.
Qua ram; als je het nu al die tijd met 3 gig heb gered dan lijkt mij 12gig meer dan genoeg. In onze studio mac zit nu 8 gig en dat is voor ons tot nu toe genoeg. De SSD gaat het grote verschil in performance uitmaken. Als je een systeem en een audio drive op ssd hebt dan is het feest.
 
SSD's zijn echt de beste upgrade die je kan doen Chiel.

Zeker als je het doet zoals Bas zegt, 1 voor je besturingssysteem en 1 voor je samples.

Mijn Windows PC start binnen 15 seconden koud op. Warme herstart zelfs nog sneller.

Vrijwel geen wachttijden meer met samples laden en bewerken.
 
Alleen, hoe krijg je 12GB erin? Hoeveel RAM slots zitten er in je MAC?

Als het er 3 zijn, moet het lukken. Zijn het er 2, dan zou ik gaan voor 2 x 8 = 16 GB RAM.
 
Ook in OSX zit er inderdaad een limiet aan je Ram op 32bit. 4 gig is de max. Gewoon overstappen op een 64 bit OS. 32 bit programma's blijven gewoon draaien.
Qua ram; als je het nu al die tijd met 3 gig heb gered dan lijkt mij 12gig meer dan genoeg. In onze studio mac zit nu 8 gig en dat is voor ons tot nu toe genoeg. De SSD gaat het grote verschil in performance uitmaken. Als je een systeem en een audio drive op ssd hebt dan is het feest.

Hoeveel SSD schijven heb ik dan nodig? 1 of 2?
 
ALs het goed is heb je 4 slots voor je RAM uitbreiding, de upgrade kan je makkelijk zelf doen (tenminste met een Imac) 16GB is dan zo geplaatst
 
ALs het goed is heb je 4 slots voor je RAM uitbreiding, de upgrade kan je makkelijk zelf doen (tenminste met een Imac) 16GB is dan zo geplaatst

Klopt! Daar verwacht ik ook weinig problemen mee. Moet alleen kijken hoe ik besturing op SSD krijg..
 
2 dan. 1 van 128gb ofzo voor je systeem, software enzo. En dan een 2e voor de audio data & je samples (als je die gebruikt)
 
2 dan. 1 van 128gb ofzo voor je systeem, software enzo. En dan een 2e voor de audio data & je samples (als je die gebruikt)

Hoeveel heb je minimaal nodig voor je systeem? Twijfel nog of ik 1x 250 GB, 2x 128 GB of 1x 500 GB neem..
 
Thanks! Dit kende ik nog niet en inderdaad ik zou nu de specs niet precies meer weten....

R

Let wel goed op welke je hebt. Zo heb ik de 2010 versie, maar wel de Quad Core. Maar dit kan je zo nakijken bij je eigen Mac.. dan weet je het zeker :)
 
Hoeveel heb je minimaal nodig voor je systeem? Twijfel nog of ik 1x 250 GB, 2x 128 GB of 1x 500 GB neem..

Lijkt me een lastige vraag voor iemand anders om te beantwoorden :)
Hoeveel heb je nu? Heb je daar genoeg aan?
Je zou kunnen overwegen er een externe schijf bij te nemen voor die vakantiefoto's die je eens per jaar bekijkt etc, lijkt me niet noodzakelijk dat dat soort dingen op een ssd staat.

500GB aan totale opslagruimte lijkt mij eerlijk gezegd vrij weinig, maar misschien is het voor jou wel ruim genoeg :okdan:
 
Lijkt me een lastige vraag voor iemand anders om te beantwoorden :)
Hoeveel heb je nu? Heb je daar genoeg aan?
Je zou kunnen overwegen er een externe schijf bij te nemen voor die vakantiefoto's die je eens per jaar bekijkt etc, lijkt me niet noodzakelijk dat dat soort dingen op een ssd staat.

500GB aan totale opslagruimte lijkt mij eerlijk gezegd vrij weinig, maar misschien is het voor jou wel ruim genoeg :okdan:

Ja ik gebruik niet zo heel veel. Heb er alleen spul op staan om te produceren, en soms wat films - maar niet een hele verzameling. Waarom zou je samples niet op een normale harde schijf zetten dan?

Wat ik wil bereiken is dat mn DAW snel is, en veel tegelijk kan verwerken :)
 
Back
Top