Hardware sequencer polyritmisch

kaihugo

Stamgast
Lid sinds
3 december 2003
Berichten
394
Locatie
Los Angeles/Antwerpen
Ik ben op zoek naar een (liefst compacte) hardware sequencer, en in grote lijnen zou een MMT8 ofzo goed zijn, afgezien van het feit dat ik het nog liever iets kleiner heb, maar ik heb graag ook nog wat polyritmische mogelijkheden. Dus dat verchillende delen/sporen midi, verschillende lengte’s kunnen hebben en op die verschillende lengten kunnen loopen en dus uit elkaar gaan lopen.

Nu kwam ik uit op een paar hardware sequencers, zoals de cyclus 3, deze is heel klein, maar is enkele monofoon per spoor en met hoogstens 16 stappen per spoor. Akkoorden op de ‘ouderwetse manier’ moeten verspreid over meerdere sporen ingevoerd worden. Kost rond de 300.

Dan is de mogelijkheid verder de Elektron Octotrack. En dit is best een mooie bak. Zover ik zie is alles wat ik wil wel mogelijk. Maar wel redelijk duur, rond de 850 tweedehands, en de grens vervaagd wel heel veel met een laptop setup. Dit is het bijna. Maar wellicht is dat juist ook wel goed voor wat ik wil en gewend ben. Ben alleen een beetje bang voor de diepe menu's.

Dan is er nog een oude sequencer die ik kon vinden die polyritmiek ondersteunt, en dat is de Kawai Q80. Ik kon hier verder nog niks over vinden maar ik las comments van mensen die meenden dat deze polyritmisch kan werken. Is wel groot, maar heel goedkoop, rond de 50 zover ik zag.

Vergeet ik nu iets? Ja ik weet dat er nog bakken zijn zoals die P3 sequencer en andere moderne +1000 euro bakken, maar wil eigenlijk iets cheaps wat ik kan proberen, want een MMT8 was het al bijna voor me. Stepsequencing vind ik niet nodig. Zijn er wellicht andere oudere sequencers die dit ondersteunen? Want oudere sequencers koop je veelal voor rond de 100.

Thanks,

Kai
 
Volgens mij kunnen de yamaha qy70 en qy100 dat. Veel kleiner ga je een sequencer niet vinden. Misshien zijn er gebruikers op het forum die er meer over kunnen vertellen want ik heb er nooit eentje gehad.
 
Ik heb zelf een octatrack en ben er erg over te spreken. De diepe menu's vallen heel erg mee, zeker voor het midi gedeelte, daar is alles hooguit 1 diep. Nu moet ik wel zeggen dat het midi gedeelte wel een beetje aan de karige kant is. Je hebt een step sequencer, 8 midi tracks (polyrithmisch, swing per track), 8 x 16 patterns per project en midi lfo's. Dat is het zo'n beetje. Heeft wel het voordeel dat het makkelijk te bedienen/te bevatten is.
Jammer vind ik dat ze de scenes (crossfaden/morphen tussen parameters) alleen hebben geimplementeerd voor de sampler en niet voor midi.
 
Kawai Q-80 sequencer kan inderdaad per track een midi loop met eigen lengte afspelen, als je hem als pattern player gebruikt. Er zit geen pattern/lineaire (of song) modus op, maar je kan wel patterns loopen. Dus al je alle patterns laat loopen is het een pattern player. En als je dat niet doet is ie lineair.

Dus b.v. kickdrum, een 1 bar loop. hihat een 4 bar loop, bass line een 8 bar loop, etc..

Swing zit er wel op, maar niet als een draaiknop. Je moet de mate van swing toevoegen aan patterns, de sequencer zelf heeft geen swing.

Als je heel klein wilt, een Iphone met een sequencer app is klein, en 10 keer handiger dan een Q70 of Q100 lijkt me.
 
Ik heb zelf een cyclus 3.
Als je graag vreemde ritmes wilt maken dan is dit een erg leuk bakje.
werkt best snel en intuitief
De tracks kunnen elkaar ook moduleren, wat een erg leuke functie is.
ze zijn volgens mij bijna niet te vinden tweedehands.
Ik dacht ook dat de productie destijds is gestopt omdat er een midi-in bug in zat.


specs van de site:

A combination of analogue style and digital style sequencing.
107 patterns with each 8 tracks.
Easy to learn and operate
30 songs with each 80 steps of pattern change and 1 to 32 loops and TRACK ON/OFF change (always shifts in the end of track one). Each song can be named ( 8 characters ).
All tracks can loop independently. They doesn’t have to be equal in length.
Each of the 8 tracks has 5 subtracks: note(pitch), xtranote, step length, note off time, velocity, ctrl value, ctrl length, ctrl glide on/off. The ctrl tracks can also transmit pitch bend. You have to choose between xtranote or controller subtracks.
Last step (Loop point) can be set separately for each of the subtracks, for creating ever-changing complex tracks.
Change basic pitch, note spread, subtrack loop points, step note pitch, xtra note pitch, step length, step off-time, step velocity, ctrl values, ctrl step lengths, ctrl step glide on/offs, copy a track or a hole pattern to another track and randomize, all in analogue style, while the Cyclus is running.
Create new tracks from an external midi-device or by tweaking the Cyclus knobs (analogue style).
Record or create songs step by step and change patterns in real time.
Tempo is stored with each pattern. In song mode patterns are played back in their own tempo.
One or more track(s) can modulate the basic pitch of another track.
Plenty of memory for all patterns/songs. Will never write ”out of memory”.
The Cyclus 3 is very accurate due to its interrupt based sequencing machine
Transmits/receives midi-clock. Is able to be synced from external.
Receives the realtime commands Start, Stop and Continue.
Sends the realtime commands Continue and Stop
RAM Dump allows store of your songs onto the PC and the possibility to import data from other sequencers. The file format is open (see section support)
Firmware update possibility over MIDI
Use for Desk or Rack mount with Ears.
Possibility for battery operation (see section support)
154mm x 132mm x 65mm
 
Yamaha QY's loopen phrases van verschillende lengtes gewoon door zonder opnieuw te beginnen als het pattern opnieuw begint maar je kunt geen arbitraire patternlengtes gebruiken voor zover ik het me kan herinneren. 3/4 en zo gaat wel prima.
 
Sequentix Cirklon, einde discussie :halleluja
 
Rm1x

• cheap
• goedgebouwd
• groot scherm
• flexibel
• tracks: loops kunnen verschillende lengtes hebben
 
Akai ASQ10. Gatlelijk ding maar wat een swing. Is die van de mpc60. En die wil je.
 
God ik had net op alles gereageerd, maar te lang over gedaan en mijn hele antwoord kwijt. Nu alles opnieuw typen dan maar:

Q70/Q100 Leuk maar wel klein. Zeker dat ze verschillende patroonlengten kunnen maken inderdaad? Kan zo snel niks vinden daarover in reviews etc.

Octatrack Tja eigenlijk wel duur, maar wellicht de enige die echt het minimale kan van wat ik wil. Hoe ga je dan naar een volgende pattern toe in een track? Gaat dat als de pattern die speelt klaar is? Of op een ingesteld grid?

Kawai Q80 Ah dus je moet meer werken met muten/unmuten? Om patronen te wijzigen? Dat is niet echt handig. Iphone etc lijkt me niet fijn, ik wil geen touchscreen/computer spul.

MidiAlf Ah dat ziet er best wel goed uit! Hij is fijn compact maar zelfbouw zie ik niet echt als optie. Verder kan ik niet vinden of deze nu polyritmisch kan?

Cyclus 3 Ja ik had net contact met de makers. En ze hebben ze nog op voorraad. Kost met verzenden vanuit zwitserland 300 euro. Dus dat valt nog mee? Ja ik had die info gevonden en verder nog van de makers gehoord dat het dus echt 16 stappen per patroon is max. En dit is wel te weinig voor me. Verder ook niet polyfoon per pattern. Daarvoor moet je dus meerdere tracks combineren. Dan is dit wellicht fijner in combinatie met een andere meer klassieke sequencer. Als de MMT8 ofzo waar meer akkoord spul mee kan? Die beperking vind ik wel echt heel jammer. Kan je wel patterns switchen per track? En hoe gaat dit? En wat merk je zelf van bugs enzo met het apparaat?

Cirklon Die zijn rond de 1200 en dan vind ik zoals gezegd toch wel echt te duur voor wat ik wil. Ik wil het liefste een leuk oud bakje vinden voor weinig wat net mijn minimale wensen kan vervullen.

RM1X Kan die polyritmisch ja? Ik had daar nog niks over gelezen?

Midibox SeqV4 Die is heel mooi ja. Polyfoon per pattern en 256 stappen per pattern. Dat is wat ik wil. Alleen ook zelfbouw, alhoewel ik ze wel een paar keer heb zien langskomen op SF. Wel prijzig ook, kan de Octotrack nu een beetje dezelfde dingen op het gebied van midi? Ja die octo heeft de helft aan tracks. Maar 8 is wel genoeg voor me. Grootte is ook nog wel te doen voor me.

Akai ASQ10 Maar zover ik weet kan die MPC60 kan toch niet verschillende lengten patterns spelen? Of heb ik het verkeerd?

Thanks!

Kai
 
Q70/Q100 Leuk maar wel klein. Zeker dat ze verschillende patroonlengten kunnen maken inderdaad? Kan zo snel niks vinden daarover in reviews etc.

Ik herinner me dat ze het zelfde werken als de QY700:

http://www.musiciansfriend.com/deri...Copy_BEB2777F-896D-45B2-BA19-1401A5E96678.pdf

Je hebt phrases die je in een pattern stopt en die phrases kunnen een andere lengte hebben dan je pattern als ik het me goed kan herinneren. Maar lees het even na. Het is niet super flexibel aangezien je niet zomaar van iedere lengte een phrase kunt maken.
 
Ahja ik lees het een beetje in die manual. Ik zie dat een pattern 1 tot 8 maten lang kan zijn. Dat is al iets. En met die phrases vul je dan bijvoorbeeld een 7/8 patroon over 7 maten? Dat is ook al wat meer iets. Nee niet super flexibel, want bijvoorbeeld 13/16 gaat al niet. Maar het is wat! Thanks!
 
Ahja ik lees het een beetje in die manual. Ik zie dat een pattern 1 tot 8 maten lang kan zijn. Dat is al iets. En met die phrases vul je dan bijvoorbeeld een 7/8 patroon over 7 maten? Dat is ook al wat meer iets. Nee niet super flexibel, want bijvoorbeeld 13/16 gaat al niet. Maar het is wat! Thanks!

Right, een 3/4 in 4/4 en die blijft dan netjes zichzelf herhalen in plaats van steeds opnieuw te beginnen. Je moet dus een veelvoud pakken en dat dan vullen. Dus je moet voor 3/4 minstens drie maten vullen, 7/8 zeven. Precies zoals je zegt.

Het gave is wel dat het polyfoon (op akkoord) transponeerbaar is en dan gewoon door blijft lopen of juist herstart als je dat wil. Bijvoorbeeld een 3/4 stab en een 4/4 bassline die steeds door blijven lopen en een strings akkoord wat steeds mee opnieuw begint met wat jij op de MIDI in speelt.
 
Akai ASQ10 Maar zover ik weet kan die MPC60 kan toch niet verschillende lengten patterns spelen? Of heb ik het verkeerd?

Thanks!

Kai

De mpc-60 (dus ik neem aan de asq-10 ook) kan 1 2e sequence tegelijk met de huidige sequence afspelen die een totaal andere time-signature heeft... maar 1tje dus maar...
 
ik kan een midibox seq voor je bouwen als je wil
de midibox seq heeft functies die je terug vind op veel duurdere sequencers zoals bijv cirklon
voor een prijs die minder dan de helft is....:D
 
Octatrack Tja eigenlijk wel duur, maar wellicht de enige die echt het minimale kan van wat ik wil. Hoe ga je dan naar een volgende pattern toe in een track? Gaat dat als de pattern die speelt klaar is? Of op een ingesteld grid?

Je kan de "master" lengte per pattern anders maken dan de patterns van individuele tracks. Bijvoorbeeld masterlengte is 256, daarbinnen patterns met 3/4 en 4/5 en 13/16 en whatever nog meer. Je kan ook zelf patternchanges triggeren.
 
Back
Top