Moderne Uplifting Trance Lead Synth

DJSANDINO

Ingeburgerd
Lid sinds
16 november 2011
Berichten
38
Locatie
Gelderland
Heey Iedereen,8)

Mijn naam is Sander Bastiaans, ik kom uit Nederland en ik componeer/produceer, ruim 3 jaar muziek, waaronder vooral Trance muziek.

Ik ben al ruim 2 jaar op zoek naar een eigen Lead synth sound, maar heb nog niks gevonden (Het is ongetwijfeld het moeilijkste gedeelte van produceren).
Het is iets wat jou als producer typeert volgens mij.

Ik zoek een lead synth die past in het plaatje van Uplifting Trance, iets dat modern klinkt en apart, maar toch commercieel.
Het is vooral de combinatie van een dikheid en een gevoeligheid, dus een Lead die best dik/groot is, maar ook vibrato heeft.

Ik ben niet zo van de analoge VST plugins zoals Sylenth1, Massive etcetera..
Hybrid VST's is een naam die ik vaak ben tegenkomen, maar ik ga niks kopen totdat ik zeker weet welke VST plugin ik nodig heb.
Vandaar mijn vraag op dit forum.

VST Plugins die mij al zijn opgevallen zijn : u-he Zebra 2, Camel Audio Alchemy, Cakewalk Z3ta en Tone2 Gladiator 2.

Vooral die Zebra 2 is mij opgevallen, met name toen ik de presets beluisterde!

Hier zijn een paar links van nummers waarvan ik de lead synths heel mooi vind!









Hier zijn links van mijn kanalen/sites :

https://soundcloud.com/sanderbastiaans

https://soundcloud.com/lhunima

https://soundcloud.com/themisticum

https://twitter.com/sanderbastiaans

Als je dit leest en denkt dat je mij hiermee kunt helpen, graag reageren!
Dit is namelijk heel erg belangrijk voor mij!

Groetjes Sander
 
Tja..... wat zal ik zeggen qua VSTi's is alles wel al drie keer de wereld uitgekauwd
Wat is nu je eigenlijke vraag?

Je wil wel een signature leadsound maken maar weet eigenlijk niet wat? en geeft als referentie een aantal tracks die allemaal verschillende leads hebben die hoogstwaarschijnlijk uit Massive, Sylenth of Nexus komen, maar daarin wil je je signature lead niet maken ?!?

Wat is je uiteindelijke punt nu eigenlijk ?!?

Bekijk het eens anders, welke sound maakt tegenwoordig nog geen onderdeel uit van de duizenden presetpacks die op het internet rondzwerven?
 
Nou, voor wat ik heb gezien is dat het vrij aparte synthesizers zijn, die vrij nieuwe synthese technieken gebruiken.
 
Maar wat is nu je punt:
- wil je gewoon ff lekker bomen over een paar VSTi's die je aandacht hebben
- wil je bomen over wat een signature leadsound zou moeten zijn
- of wil je bomen over "analoge" VSTi's?
 
Nou, vertel jij is wat en signature lead sound inhoudt, dan kunnen we het daarna hebben over die specifieke plugins want die hebben heel erg mijn aandacht al op dit moment;).
 
Ja kom op zeg, die vraag stel ik dus aan jou, jij wilt er graag één:

Ik ben al ruim 2 jaar op zoek naar een eigen Lead synth sound, maar heb nog niks gevonden (Het is ongetwijfeld het moeilijkste gedeelte van produceren).
Het is iets wat jou als producer typeert volgens mij.

Ik zoek een lead synth die past in het plaatje van Uplifting Trance, iets dat modern klinkt en apart, maar toch commercieel.
Het is vooral de combinatie van een dikheid en een gevoeligheid, dus een Lead die best dik/groot is, maar ook vibrato heeft.
 
Met welke VST plugins kan ik een soort lead maken die je hoort in een van die nummers die ik heb gepost, behalve die van Daniel Kandi, want dat is toch een ander soort lead, dan die andere 3 die toch een soort van overeenkomst hebben in de klankleur.;)?
 
Ja, maar die onderscheiden/typeren je toch niet als producer dan? die zijn al helemaal uitgekauwd
nagenoeg al dit soort leads komen gewoon uit preset packs voor Sylenth of Massive.
ff een paar uurtjes presets doorluisteren en je komt ze zo tegen.
 
Klopt, daar heb je wel een punt, misschien is mijn aanpak dan wel verkeerd;). Ik heb tenslotte FM8 tot mijn beschikking, misschien moet ik daar gewoon nog even mee experimenteren;).
 
Een signature sound (wat een kak woord eigenlijk) is toch meer jouw eigen geluid wat een ander kan herkennen als iets wat jij gedaan hebt?
Dus een opeensomming van klank/fx's/sequence/modulaties......dat zal je echt helemaal zelf moeten doen, volg je gevoel en maak wat jij mooi vind. Hou je van delay's gebruik ze....kleine snelle sequences, gewoon doen....
 
Je aanpak is verkeerd. Je signature moet een track zijn, niet een of ander gimmick-geluidje wat je 5 keer achter elkaar gebruikt.

Een track staat of valt met veel meer dan een lead. Vervolgens wil je een signature sound maar het moet wel lijken op die in je links.

Ik zal eens kijken of er wat te reverse engineeren valt voor je.
 
Ik heb tenslotte FM8 tot mijn beschikking, misschien moet ik daar gewoon nog even mee experimenteren;).

Dit dus. FM8 heeft leuke leads. Leer FM8 kennen, pak een preset en pas die naar eigen wens aan. Kijk dan naar wat brz zegt over FX e.d. Als je vervolgens dat geluid in meerdere nummers gebruikt, wordt het vanzelf een signature sound voor je.

Je kunt een andere synth erbij kopen, en dan geldt hetzelfde. Alleen vraag ik me af waarom je geen VST wilt die is gebaseerd op analoge emulatie (analoge plugins bestaan niet). Sowieso kun je trouwens van bijna alle plugins wel een demoversie downloaden, zodat je zelf kunt proberen of het wat voor je is. Zit er een bij die je tof vindt, leer hem dan goed kennen, dat gaat je zeker helpen om mooie sounds te maken.
 
Ik zou zeggen met Sylenth (b.v.), moet je echt heel ver komen hoor! Wellicht dat je nog beter een goed boek (tutorials) kunt kopen over synthese, zodat je gericht aan de knoppen kunt draaien (van een synth bedoel ik dan he ;))

B.v. deze van Rob Papen: http://www.robpapen.com/dvd-sound-design.html

Ik denk dat je hier veel van kunt leren om tot een 'eigen' sound te komen.
 
Hoi,

Je bent aan het zoeken naar een gouden ei dat je onderscheidt van anderen. Maar zoals reeds opgemerkt is er niemand die je hierop een antwoord kan geven behalve jezelf. En dit door hard werken, begrijpen wat je doet en zelf een weg zoeken. Je idolen hebben dit ook gedaan.

Je kunt heel veel synthesizers downloaden (legaal, he) en zoeken naar een geluid, maar vele anderen doen dit ook. Wat je zal onderscheiden van de rest is je ervaring, kennis, en de sweet spot vinden voor je doelpubliek.

Ik ben niet zo van de analoge VST plugins zoals Sylenth1, Massive etcetera..
Hybrid VST's is een naam die ik vaak ben tegenkomen, maar ik ga niks kopen totdat ik zeker weet welke VST plugin ik nodig heb.
Vandaar mijn vraag op dit forum.

Noch Sylenth1, noch Massive is bedoeld als een analoge VST. Sylenth1 heeft goede filters en detuning algoritmes maar steunt niet op een bepaald model. Idem Massive - wavetable synth met zalige filters, maar absoluut geen analoge emulatie.

Met hybride synths wordt er meestal bedoeld dat ze verschillende synthesetechnieken combineren - FM, analoog, conbfiltering, samples etc... - leer eerst de basis van elk van deze technieken kennen voor je met de termen begint te zwepen.

Wat betreft een mogelijke aankoop. Al de synths die je hebt opgenoemd zijn de moeite waard, maar de voorbeelden die je hebt gegeven duiden op een simpele synth met de juiste effecten en mixing. Misschien kun je gewoon een van deze synths aankopen, er leren mee werken en staat de workflow je niet aan, kan je ze nog altijd verkopen en er iets anders mee sponsoren.
 
Ik ben niet zo van de analoge VST plugins zoals Sylenth1, Massive etcetera..
En toch wordt er wat je in je voorbeelden hebt dat precies gebruikt om mee te maken. Luistert u maar: http://www.adamszabo.com/category/sounds/adam-van-baker-soundsets/

De term die je zoekt is niet analoog maar "subtractief" - de techniek bestaat er uit dat je met een golfvorm begint die rijk is aan harmonischen (frequenties boven de grondtoon) - dus een zaagtand of een blokgolf. Vervolgens gooi je daar een filter over om alles weg te halen (subtract) wat je niet wil hebben. Een reguliere zaagtand klinkt nogal saai (en toch kun je er genoeg hits mee scoren, vraag maar aan DJ Jurgen - Better Off Alone heeft die in de lead). "Analoog" zegt iets over de manier van klankopwekking; echte electriciteit ipv enen en nullen, en ook daar zit weer speelruimte in.

FM8 is een "additieve" (toevoegen) synthesizer - je begint met 1 enkele harmonische (een sinus) en voegt daar vervolgens boventonen aan toe. Maar, met "additief" wordt er over het algemeen iets anders bedoelt - waarbij je bijv. 64, 512 of zelfs 1024 sinussen tegelijk aanstuurt. Image Line Morphine is een voorbeeld daarvan, Harmor/Harmless en NI Razor zijn ook additief.

"Hybrid" - tja. Uiteindelijk heeft FM8 of Harmor ook gewoon een filterknop, en kun je op een beetje synth ook leuk met FM spelen ("Thor" in Reason). Het maakt je niet per definitie unieker als je een plugin uitkiest die weinig mensen hebben, en uiteindelijk blijkt die filter toch echt wel handig te zijn, omdat droog FM programmeren niet makkelijk is.

http://www.reveal-sound.com/ heb ik nu als vervanging van Sylenth; deze gaat dieper qua synthese en modulatie dan wat Sylenth kan en is in 64-bits smaak te krijgen. Maar ook dit gaat primair van een subtractief principe uit.

Uiteindelijk is nieuwe plugins kopen voor nieuwe geluiden te krijgen een duur geintje; reken maar uit wat je per bruikbare preset betaalt. Het is ook onnozel om 10 synths te hebben met dezelfde soort techniek erachter; variëteit levert veel meer winst op.

Een lead maakt indruk doordat de rest van de track zich op de achtergrond houdt, en omdat de opbouw er naar toe werkt - da's het hele idee achter "uplifting". Melodie, opbouw en geluid moet samenwerken. Tegenwoordig wordt er ook (raar maar waar) gebruik gemaakt van contrapunt; dus meerdere geluiden die soms dezelfde, soms complementaire melodieën spelen (dus eerst de lead copy-pasten, vervolgens enkele noten in de gekopieerde track veranderen zodat ze nog wel goed samengaan met de hoofdmelodie).
 
Die Daniel Kandi z'n producties zijn (naar wat ik gehoord heb) allemaal in native Reason gemaakt. Het is dus niet zo moeilijk te raden waar die lead uit komt.
 
FM8 is een "additieve" (toevoegen) synthesizer - je begint met 1 enkele harmonische (een sinus) en voegt daar vervolgens boventonen aan toe. Maar, met "additief" wordt er over het algemeen iets anders bedoelt - waarbij je bijv. 64, 512 of zelfs 1024 sinussen tegelijk aanstuurt. Image Line Morphine is een voorbeeld daarvan, Harmor/Harmless en NI Razor zijn ook additief.

FM8 maakt gebruik van frequency/phase modulation, en is bij mijn weten geen additieve synth. Door de filters eerder subtractief te noemen.

Voor de rest helemaal eens met je post (Y).
 
De DX7 had geen filters; dat de software die wel heeft is meer een "omdat het kan" en het maakt het uiteindelijk allemaal weer een beetje makkelijker omdat je als je alleen aan de cutoff draait ook al een eind kunt komen door alle operators op zaagtand te zetten ;)

Als je alleen de tweedeling maakt tussen additief en subtractief schaar ik zelf een DX7 onder additief. Ja, de methode is anders dan bij een "pure" additieve synthesizer zoals een K5000 en door FM/PM heb je in opzichten minder/een andere vorm van controle over de boventonen, maar je start alsnog met sinussen en voegt er meer sinussen aan toe. Ik weet niet of die mening ook op academisch vlak gedeeld wordt.

En algoritme 32 is natuurlijk hardstikke additief ;)

Om dan toch even een zijsprongetje te maken: mensen hebben het ook vaker over wavetable-synthese en vector-synthese. Voor mij vallen die onder subtractief; ja, de golfvorm waarmee je begint is geen normale basisgolfvorm maar iets wat kan evolueren, maar uiteindelijk wordt 't allemaal alsnog door een filter heen gejaagd. Maar de termen hebben een redelijk algemeen draagvlak en zijn kort en bondig.
 
Tegenwoordig wordt er ook meer en meer aan "layering" gedaan waarbij voor de bass, lead, etc verschillende klanken over mekaar geplaatst worden en eq op wordt toegepast (en soms ook de envelopes aangepast) om ze mooi aanvullend te maken op mekaar.
Daar kom je ook al een eind mee om iets te maken dat je niet zomaar uit een preset pak haalt.
 
Back
Top