Straight Forward Digitale VST Plugins

DJSANDINO

Ingeburgerd
Lid sinds
16 november 2011
Berichten
38
Locatie
Gelderland
Hallo Synth freaks, Producers en Sound Designers,

Mijn naam is Sander Bastiaans en ik ben al een tijd bezig met het produceren van muziek, Trance in het bijzonder.

Nu heb ik jarenlang na het zoeken van mijn unieke stijl/sound eindelijk gevonden wat mijn muziek definieert, waar ik ontzettend blij mee ben!

In het kort : Digitale synths voor leads/plucks en basses en Additive vst's voor de pads.

Ik ben gek op de sound van digitale synthesizerss, heb een hekel aan analoog, heb dat al zo vaak gehoord..
Dat zijn Synthesizers met DSP filters (Digital Signal Processing filters).

Ik wil vooruitstrevend zijn en volgens mij zijn er niet heel veel producers die digitale synths gebruiken, analoog is toch de trend volgens mij.
Nu heb ik heel veel onderzoek gedaan naar wat voor software te kopen en ik kwam al met een paar producten namelijk :

Rayblaster, Z3ta+2, Blue 2 en Synthmaster 2.

Nu mijn vraag : welke van deze plugins is volgens jullie het best voor straight forward/moderne digital sounds met name voor leads, plucks en basses?
Andere tips zijn ook welkom.:)

Ik zou graag jullie mening hierover horen!

Muzikale groet Sander;)
 
Volgens mij haal je subtractief en analoog door elkaar. Per definitie is alles wat er in plugins gebeurt "DSP". Dit zegt echter nog steeds niks.

Analoog is helemaal niet de trend. Polyfone analoge synths zijn prijzig en alle gemakken van automation e.d. kun je vergeten. Vrijwel Elke dance-producer grijpt wel naar iets als Sylenth, Spire wordt ook steeds populairder, Nexus is al helemaal makkelijk.

Alle plugins hebben demoversies. Ik mag hopen dat je die al hebt geïnstalleerd en een voor een intensief hebt getest?

Voor additief zou ik ook eens naar ImageLine Harmor kijken. NI Razor/Skanner/Prism zijn ook interessant - Razor is additief, de andere twee niet, maar dat mag de pret niet drukken :)

Wil je in ieder geval iets wat niet vintage dingetjes nadoet, dan zou ik Diva links laten liggen.
 
Laatst gewijzigd:
Wat staat hier eigenlijk?!

Hallo Synth freaks, Producers en Sound Designers,

Mijn naam is Sander Bastiaans en ik ben al een tijd bezig met het produceren van muziek, Trance in het bijzonder.
ik denk eerder in het algemeen. Trance is onderhand net zoiets als nespresso, magnetron bapao broodjes en van die driehoekige broodjes bij het tankstation: consumptiegoed - hap-slik-weg

Nu heb ik jarenlang na het zoeken van mijn unieke stijl/sound eindelijk gevonden wat mijn muziek definieert, waar ik ontzettend blij mee ben!
Top! dat kan me nogal een zoektocht zijn!

In het kort : Digitale synths voor leads/plucks en basses en Additive vst's voor de pads.

Ik ben gek op de sound van digitale synthesizerss, heb een hekel aan analoog, heb dat al zo vaak gehoord..
Dat zijn Synthesizers met DSP filters (Digital Signal Processing filters).
Bedankt voor het uitleggen van DSP :) er gaat een wereld voor me open ;)
Weet je, met veel DSP synths kun je analoge sounds krijgen.

Ik wil vooruitstrevend zijn en volgens mij zijn er niet heel veel producers die digitale synths gebruiken, analoog is toch de trend volgens mij.
Ik kijk ff achter me en zie eigenlijk dat alles DSP is, of rompler... shit... ik ben niet trendy bezig :(

Nu heb ik heel veel onderzoek gedaan naar wat voor software te kopen en ik kwam al met een paar producten namelijk :
Oh.. software :) Ik dacht dat we het over digitale synths hadden :).

Rayblaster, Z3ta+2, Blue 2 en Synthmaster 2.

Nu mijn vraag : welke van deze plugins is volgens jullie het best voor straight forward/moderne digital sounds met name voor leads, plucks en basses?
Ho ff, nu heb je jaren lopen zoeken naar je sound en je had het gevonden allemaal.. maar toch weer niet?! ;)

Andere tips zijn ook welkom.:)

Doe je ding en geniet dr van ;)

Ik zou graag jullie mening hierover horen!

Muzikale groet Sander;)

bij deze :D

-C-
 
Bedankt C738 voor het ontleden van het topic.

Zelf ben ik nu ook verder aan het experimenteren van het subtractieve af.
En Skanner XT, Corpus, Tension en String Studio zijn de vst's die ik goed wil leren gebruiken nu.

Zeker aanraders voor als je van de gebaande wegen af wilt gaan!

IMHO hét voordeel van digitale synthese: Wavetable synthesis en Physical Modeling.
Zijn er nog andere synthese vormen die digitaal goed uit de verf komen? (Additief is leuk maar niet super speciaal toch?)
 
(Additief is leuk maar niet super speciaal toch?)

Het voordeel van additieve synthese is dat je 1024 harmonischen kan bewerken :)

Het nadeel van additieve synthese is dat je 1024 harmonischen moet bewerken :D

Het is "speciaal" in die zin dat er heel weinig hardware is die het toepast (Kawai K5000 en aanverwanten) en de hardware die het doet is lastig te bedienen - voornamelijk door de design-filosofie van de vroege jaren '90 waar een synth voornamelijk een groot grafisch display moest hebben. Er zijn pogingen gedaan om het in software makkelijker te maken en je kunt een hoop gave geluiden krijgen, maar het kost een hoop tijd.

Wat vaak wel een grote plus is is dat vrijwel alle additieve synths ook resynthese kunnen toepassen - m.a.w. een signaal analyseren, opsplitsen in losse harmonischen met ieder hun eigen envelope, en vervolgens weer afspelen. Daar kun je dan kunstjes mee uithalen die je met geen enkele andere synth kunt doen.

Ik heb zelf Camel Audio Alchemy. Behalve dat heb je voor additief nog meer keuze, om maar even wat te noemen:

- Virsyn Cube
- ImageLine Morphine
- ImageLine Harmor
- Audio Damage Phosphor

Voor iets dat nog exotischer is en digitaal: Izotope Iris. Niet goedkoop.
 
Ben ff helemaal de weg kwijt... Gek op digitaal, hekel aan analoog, en synhts met DSPs, maar analoog is toch de trend en dan gaat het vervolgens over plugins? Wtf gaat dit over :)
Maargoed, een plug waar ik al jaren bij terug blijf komen is Curve2. Extreem goede filters, zelf te tekenen waveforms/envs/lfos, additief en een community-based preset library. Topding!
 
Zoals je uit bovenstaande commentaren hebt begrepen verwar je een paar begrippen :) Als je iemand bent die graag leest kan ik zeker de oude serie synth school aanraden van Sound On Sound...

http://www.soundonsound.com/search?section=/&Keyword=synth+school

Buiten de platgetreden paden werk ik zelf heel graag met Reaktor (of Reaktor player). Zoals Yoozer reeds heeft vermeld brengt Native Instruments lekker wat innovatieve synthesizers uit op het Reaktor platform: Razor, Prism en binnenkort ook Rounds en Kontour.

Het voordeel van die synths is dat ze relatief vernieuwend zijn en (behalve Razor) nog niet volledig uitgeperst zijn. Het nadeel is dat Reaktor (player) een minder toegankelijk platfom is en dat je voor elk van deze synths flink wat tijd nodig hebt om ze onder de knie te krijgen. Het is telkens wat nieuws...

Maar uit het lijstje dat jij voorstelt zou ik voor Blue2 kiezen. Die combineert digitale synthesetechnieken en is meer toegankelijk (in de zin van samenwerking met je DAW - de synth zelf is heeeeeel complex:))
 
Back
Top