advies

Vlies65

Nieuwkomer
Lid sinds
6 september 2013
Berichten
6
Hallo forum leden,
ben nieuw dus hoop dat ik mijn thread goed plaats.

Ik heb een tweetal vragen ten eerste wil ik mijn eerste synth aanschaffen en heb geen super groot budget en het is voor mij de eerste kennismaking met geluids synthese.Ik zat zelf te denken aan een waldorf blofeld modulair of evt een Roland GAIA zou ik beiden 2e hands aan schaffen. Mijn 2e vraag betreffende de Waldorf Blofeld is wat houd dat sl licence precies in en wat heeft dat voor meer waarde is het essentieel of kan het ook zonder sl licence. want vind €99,00 veel geld voor iets wat je eigenlijk wel hebt maar niet geactiveerd is. slim gedaan van die waldorf jongens.

Groet Richard
 
De GAIA lijkt me erg geschikt om low budget een duidelijke synth voor synthese te hebben. Een Blofeld is met zijn 4 knopjes daar minder geschikt voor.
 
Met de SL licentie kun je samples als geluidsbron gebruiken. Niet iets wat je nou onmiddelijk nodig hebt.

Ben het Nicolas 2000 eens dat een GAIA een mooie synth is om mee te beginnen. De mogelijkheden die de Blofeld heeft brengen je alleen maar in verwarring, leuk voor later erbij te hebben. Schermpje is wel erg fijn!

License SL greatly expands the sonic potential of every Blofeld desktop. With this license installed, 60 megabytes of sample flash memory become available for factory and user samples. These samples and multisamples go through Blofeld´s vast synthesis engine just like the standard oscillators. And like the oscillators, samples can be used as an FM source or destination. You can also apply ring modulation, dual filters and overdrive to go far beyond traditional sample playback technology
 
GAIA is een goeie om mee te beginnen. erg duidelijke interface.
Of anders de Roland JP8000 (voorloper van de GAIA).

Blofeld lijkt me geen goed idee als start synth. Daar krijg je de hele wavetabel synthese er nog is bij en erg veel op menu/sub-menu basis. Hands-on interface lijkt me veel handiger. (Nord Lead 2x zou bv ook kunnen)
 
waarom koop je niet een controller keyboard en keef je je uit op vst.s. als je dat een tijdje hebt gedaan weet je gelijk wat je van een synth verwacht. en kun je daarna heel specfiek een synth aanschaffen. wat voor ervaring heb je met synths? heb je bv wel eens een patch gemaakt? weet je wat een modulatie matrix is? of denk je nu: waar heeft die dude het over?
 
Bedankt voor jullie adviezen, maar mede door jullie adviezen met name van flyweight begin ik mij af te vragen of een synth voor geluids synthese eigenlijk wel is wat ik zoek.want ik ben niet zozeer geinteresseerd in echt diepgaand sound design, maar zie me zelf meer als een hobby keyboard speler die als aanvulling op mijn huidige keyboard een Yamaha PSR S750 als complement een extra instrument er bij zoek, waarvan de sound wat meer te tweaken is. Om soms zo dicht mogelijk bij de originele songs te komen en soms een geheel eigen sound te creeren. verder wil ik er een beetje trance /dance en new age op gaan spelen en hem gebruiken als midi controler in DAW software. met name de opmerking van Flywight "wat voor ervaring heb je met synths? heb je bv wel eens een patch gemaakt? weet je wat een modulatie matrix is? of denk je nu: waar heeft die dude het over?" deed mij beseffen dat ik mogelijk niet op zoek ben naar een synthesizer voor geluids synthes maar bijvoorbeeld meer een workstation achtige synthesizer. Ik zat dan bijvoorbeeld te denken aan een KORG M50 zou dit dan een goede keuze kunnen zijn? Ook zou ik willen weten wat er nou onder het begrip synthesizer valt want blijkbaar is dit niet eenduidig gedefinieerd. want je hebt dus synthesizers zoals bv de GAIA en je hebt blijkbaar synthesizers die meer een keyboard zijn, maar ze noemen het toch synthesizer. voor mij als leek is dit verwarrend omdat ik dan niet meer weet wat ik zoek. sorry als ik domme vragen stel maar dat komt omdat ik onvoldoende kennis heb over deze materie hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpenen mijn vraag of mogelijk de KORG M50 wat voor mij is.
 
Nou als ik zo je laatste reactie hoor, dan denk ik dat bv een GAIA of JP8000 helemaa niet zo een slecht idee is.

Wat dan belangrijk is of je de preset sounds wel mooi vind.

Tweaken kan natuurlijk ook nog op die synth dus kun je er ooit op door groeien.
 
Dance, Trance, DAW USB controller, sound te tweaken, toegankelijk...

GAIA.

Tweedehands kopen, als het dan toch niet je ding blijkt te zien verlies je er nauwelijks of geen geld aan.
 
Hoi forum leden, ben al weer even verder maar heb nog steeds geen keuze kunnen maken. Ik kwam ook de NOVATION ULTRANOVA tegen en deze sprak mij ook wel aan. Is deze ook geschikt voor een beginner ondanks dat deze wel een menu structuur heeft? verder begreep ik dat deze niet multitimbraal is wat houd dat precies in en hoe belagrijk is dat voor de wijze waarop ik hem ga gebruiken. Ik gebruik hem hoofdzakelijk als aanvulling op mijn aranger keyboard dus live spelen, en beetje hobbyen in daw software mixcraft dus ook gebruiken als midi controler. verder begreep ik dat het ook tegelijker tijd een usb audio interface is . zijn dat belangrijke issues of niet en wat is de beste keuze de Roland GAIA met 64 noten polyfoon en multitimbraal of de ULTRANOVA met meer als 300 patches aan boord. Ik denk overigens wel dat ik de kant en klaar patches in beide gevallen zal gebruiken de GAIA heeft er maar 64. vind het moeilijk kiezen tussen deze 2 want ze hebben beiden sterke en minder sterke kanten. de VOCODER van de ULTRANOVA is leuk maar zal ik weinig gebruiken. kan je bij de ULTRANOVA trouwens je eigen patches nog ergens opslaan op usb oid? nou dit was het weer even . vast bedankt voor jullie reakties.
 
De term multitimbraal komt uit de elektronische muziek en is van toepassing op synthesizers en soundmodules. Het betekent zoveel als: het vermogen om meerdere timbres ('sounds') tegelijkertijd hoorbaar te kunnen maken.

uit wikipedia gecopypasted
 
Hoi forum leden, ben al weer even verder maar heb nog steeds geen keuze kunnen maken. Ik kwam ook de NOVATION ULTRANOVA tegen en deze sprak mij ook wel aan. Is deze ook geschikt voor een beginner ondanks dat deze wel een menu structuur heeft?
Ik hem hem zelf nog nooit in handen gehad, maar het lijkt me wel dat je hier zeker iets mee kan, ondanks de beperkingen. Let wel op dat hij maar 3 octaven heeft, wat ik persoonlijk te weinig vind, maar als je zelf niet zo veel gebruik maakt van grote verschillen in toonhoogte kan dit perfect volstaan voor jouw noden. Een menu-structuur is op zich niet noodzakelijk een probleem.

Zelf heb ik graag zoveel mogelijk knoppen, maar dat is omdat ik ook graag veel aan het geluid verander en niet de filter cutoff in een menu wil en de envelope-settings in een ander menu, ik wil (zo goed als) alles beschikbaar zonder eerst een menu te moeten selecteren of zonder eerst knoppen te moeten instellen op een bepaalde functie. Wil je zelf gewoon spelen met de ingebakken presets en volstaat het om nu en dan eens aan de filter cut-off knop te draaien, dan heb je al die knoppen strikt gezien niet nodig.

De Ultranova heeft trouwens ook aftertouch (= klank veranderen door na het indrukken van de noot nog iets harder of zachter te duwen op de ingedrukte toets).


verder begreep ik dat deze niet multitimbraal is wat houd dat precies in en hoe belagrijk is dat voor de wijze waarop ik hem ga gebruiken.
Multitimbraal = meerdere klanken tegelijk. Zo kan je bv. een string klank samen spelen met een trompetachtig geluid, waardoor je tesamen een veel interessantere klank kan krijgen. De Ultranova kan geen keyboard splits maken, dus je kan niet links een scherpe baslijn spelen en rechts een akkoord met string sound (zou ook erg krap worden op zo'n keyboardje), wat wel handig is als je geen uitgebreid assortiment aan synths of keyboards hebt staan.


verder begreep ik dat het ook tegelijker tijd een usb audio interface is . zijn dat belangrijke issues of niet en wat is de beste keuze de Roland GAIA met 64 noten polyfoon en multitimbraal of de ULTRANOVA met meer als 300 patches aan boord. Ik denk overigens wel dat ik de kant en klaar patches in beide gevallen zal gebruiken de GAIA heeft er maar 64. vind het moeilijk kiezen tussen deze 2 want ze hebben beiden sterke en minder sterke kanten. de VOCODER van de ULTRANOVA is leuk maar zal ik weinig gebruiken. kan je bij de ULTRANOVA trouwens je eigen patches nog ergens opslaan op usb oid? nou dit was het weer even . vast bedankt voor jullie reakties.
Een audio interface is handig als je andere klanken van andere apparaten in je pc wil krijgen. De patchen voor zowat alle semi-recente synths kunnen opgeslagen worden, met de Ultranova gaat dit via USB.
 
Hartelijk dank voor jullie feedback, rest mij echter nog 2 vragen, ik mis op deze synthesizers in tegenstelling tot een keyboard ritme drum paterns zitten die nooit op een synth of alleen toevallig niet op de GAIA en Ultranova? en betkent dat dan dat je ook een drumcomputer nodig hebt of kan dat ook softwarematig of eventueel de ritme sectie van het keyboard gebruiken?

verder valt het mij op dat veel forumleden over in mijn ogen veel hardware bezitten. moet ik daar uit concluderen dat je met 1 arranger keyboard en 1 synthesizer eigenlijk niet veel kan om iets leuks in elkaar te zetten. m.a.w is het hebben van veel hardware een must. Ik denk dat ik dan snel verzuip in de mogelijkhen en het overzicht kwijt raak en da nog maar niet te spreken van het geld wat ik niet heb.
 
Hartelijk dank voor jullie feedback, rest mij echter nog 2 vragen, ik mis op deze synthesizers in tegenstelling tot een keyboard ritme drum paterns zitten die nooit op een synth of alleen toevallig niet op de GAIA en Ultranova? en betkent dat dan dat je ook een drumcomputer nodig hebt of kan dat ook softwarematig of eventueel de ritme sectie van het keyboard gebruiken?
De meeste synths hebben inderdaad geen achtergrond ritmes. Een aparte drumcomputer of groovebox zoals de MC-303 bv. kan dan wel handig zijn. Of je kan ook je huidige keyboard gebruiken daarvoor, of 1 van de vele software oplossingen.

verder valt het mij op dat veel forumleden over in mijn ogen veel hardware bezitten. moet ik daar uit concluderen dat je met 1 arranger keyboard en 1 synthesizer eigenlijk niet veel kan om iets leuks in elkaar te zetten. m.a.w is het hebben van veel hardware een must. Ik denk dat ik dan snel verzuip in de mogelijkhen en het overzicht kwijt raak en da nog maar niet te spreken van het geld wat ik niet heb.
Velen hier hebben inderdaad heel wat apparatuur, maar dat wil niet zeggen dat je dit ook allemaal nodig hebt. Je kan perfect goede nummers maken met enkel een goed workstation. Zelfs met enkel een arranger keyboard en een synth kan je nummers maken. De reden waarom velen meerdere synths hebben is omdat iedere synth net iets anders klinkt en iets anders kan. Daarnaast heb je dan ook nog drummachines, echo-effecten, distortionpedalen, mixers, monitors, compressors, string machines, rhodes-piano's, eq's, filters, enz. Allemaal niet nodig, aangezien je dit alles uit een pc kunt krijgen en vaak nog gratis ook. Maar het is natuurlijk wel leuk om een aantal van deze dingen te hebben om mee te spelen, dus dat en het befaamde G.A.S.-syndroom (gear acquisition syndrome) zorgen er dan ook voor dat sommige studio's wat omvangrijker zijn dan nodig. Ik raad je aan vooral niets te kopen waar je niet direct een behoefte aan hebt. Als je bv. goede drumgeluiden uit je pc kan halen, dan moet je dat vooral doen. En naarmate je er wat meer mee bezig bent zal je misschien wel enkele dingen kunnen verzinnen die je er graag bij hebt, maar koop ze dan omdat je er een behoefte voor voelt, niet omdat iemand zegt dat iedere producer apparaat X moet hebben.
 
...Ook zou ik willen weten wat er nou onder het begrip synthesizer valt want blijkbaar is dit niet eenduidig gedefinieerd. want je hebt dus synthesizers zoals bv de GAIA en je hebt blijkbaar synthesizers die meer een keyboard zijn, maar ze noemen het toch synthesizer. voor mij als leek is dit verwarrend omdat ik dan niet meer weet wat ik zoek. sorry als ik domme vragen stel maar dat komt omdat ik onvoldoende kennis heb over deze materie hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpenen mijn vraag of mogelijk de KORG M50 wat voor mij is.
Geen idee of deze vraag inmiddels al beantwoord was, maar waar t simpel gezegd op neerkomt is dat je met een Synthesizer zelf geluiden kan maken en aanpassen.
Het veschil tussen bijvoorbeeld een GAIA structuur of bv een M50 is dat de GAIA eigenlijk een meer basis setup is wat je met synthese kan. Binnen een GAIA of analoge synth werk je niet op basis van audio/instrumenten samples zoals in een keyboard, maar met simpele geluidsgolven die je kunt manipuleren om zelf je geluid te maken.

Een synth zoals de M50 werkt vaak juist weer wel met instrumenten samples zoals een keyboard, maar binnen zo'n apparaat heb je wel de vrijheid van aanpassen en creeeren. Dit heb je niet echt op een keyboard waar je vaak gelimiteerd bent aan het toepassen van effecten bijvoorbeeld.

Dit betekend dus ook dat je bij bijvoorbeeld een M50 achtigge synth veel bruikbare presets hebt zoals op een keyboard. Maar bij een synth als de GAIA komt t toch vaak neer op het maken van je eigen sounds en zijn ze vaak niet bruikbaar als preset bak bv.

Als je meer wil doen met synthesizers en synthese is een GAIA (of ultranova) een goede keus. Dit zal je de basis van synthese leren begrijpen.
Als je mee opzoek bent naar een keyboard achtig apparaat met meer aanpassing mogelijkheden dat wat je nu hebt en bv een beter geluid is een synth als de M50 of een yamaha motif een betere keus.
 
Hartelijk dank voor jullie feedback, rest mij echter nog 2 vragen, ik mis op deze synthesizers in tegenstelling tot een keyboard ritme drum paterns zitten die nooit op een synth

Een handige vuistregel:

- heeft het apparaat ingebouwde speakers?
- heeft het apparaat ingebouwde ritmes?

Is het antwoord op beiden ja, dan is de kans erg groot dat je inderdaad met een keyboard te maken hebt.

Aan ingebouwde ritmes heb je niks omdat ze 9 van de 10 keer niet flexibel of aanpasbaar zijn. Aan ingebouwde speakers heb je niks omdat je in je studio monitorspeakers wilt hebben waar alles doorheen gaat.

verder valt het mij op dat veel forumleden over in mijn ogen veel hardware bezitten
Ja. Vaak duizenden euro's aan uitgegeven en gedurende 10 jaar of zo bij elkaar gespaard en geruild en soms net mazzel gehad. Probeer dat niet na te doen, zelfs niet als je de loterij wint.

Dat heeft ook een keerzijde - de vaakgehoorde klacht "ja maar vroeger had ik maar 2 dingetjes en daar maakte ik veel betere muziek op" - het gaat om de tijd en energie die je er in kunt steken.

Muziek maken is nog nooit zo goedkoop geweest en wordt alleen maar goedkoper. Een grote setup bestaat ook vaak uit apparaten die maar 1 ding echt goed kunnen, maar zonder te weten wat je wilt heb je niks er aan om een hele ris van dat soort dingen te kopen.
 
Wat betreft de verschillen tussen arranger keyboards, workstations en synthesizers is alles denk ik wel gezegd. De lijn tussen arranger keyboards en workstations is wel steeds dunner geworden door de jaren heen.

Als je op zoek bent naar een instrument om zelf snel je eigen sounds mee te maken, koop dan iets als een GAIA. Ik heb de mijne nu iets langer dan een jaar en zocht ook iets voor naast mijn workstation. Het frontpaneel van de GAIA steekt erg logisch en wanneer je de basisconcepten begrijpt dan zul je snel tot leuke resultaten kunnen komen. Met een GAIA kun je alle kanten op, zeker in de genres die je zelf al noemde (new age, dance, trance).

Onderstaand nog een paar linkjes met extra presets voor de GAIA:
http://albaecstasy.ro/blog/store/roland-gaia/
http://axial.roland.com/category/gaia/ (gratis)
http://gaiausers.com/viewforum.php?f=10 (veelal gratis)
http://luftrum.com/iframegaia.htm
http://sweetwater.com/store/detail/SH01patches
http://vengeance-sound.com/freebies.html (gratis)
http://wootson.nl/patches.html (gratis)
En er zijn nog de gratis "Fisher Collection" en de "Synthesis Uncovered" collecties.

Lees ook even het GAIA topic door op het forum, waarin veel bruikbare info voorbij komt.
 
Back
Top