Tips voor nieuw nummer

GijsH

Stamgast
Lid sinds
8 februari 2009
Berichten
406
Locatie
Genk
Hey,

Ben weer met iets nieuws bezig geweest. Ik dacht dat ik in grote mate wel goed zat, maar heb he tlied net aan mijn broer laten beluisteren en hij vond dat er weinig samenhang in het nummer is. Alsof er twee verschillende liedjes in één nummer zitten. Nu weet ik niet wat de oorzaak hiervan is, dus dacht ik om hem hier even te posten voor wat tips. Dus wat is er mis? Andere feedback is ook welkom ik vond de sidechain zelf wat hard dus dat terzijde.

https://soundcloud.com/santacompana/ac/s-m8xGC
 
Vind het eerste stuk echt super.. lekker ook als dat filter opengaat.. super lekkere chords :)
Alleen.. rond 0:38, het eerste akkoord van dat nieuwe themaatje, volg ik volg ik het niet helemaal qua schema.
't Is alsof de eerste bastoon (G) niet voegt daar.. of de combi met het akkoord wat daarop zit.
In het begin is het volgens mij hetzelfde maar zonder bastonen.. en dan stoort het minder lijk wel..

Qua geluiden en stijl klinkt het al weer helemaal te gek :okdan: die nasty clavinet sound met die phaser erop.. jummie :D
 
ik vind hem echt wel vet. zou wel ergens een totale breakdown maken zodat de drop nog een keer hard in je gezicht komt.
 
Dank al voor de reacties. Dat van 0:38 zou miss aan de filter op de sub bas kunnen liggen. Want de akkoorden en baslijnen veranderen niet. Maar kunnen jullie je vinden in wat mijn broer zei, dat het lijkt alsof het twee verschillende nummers zijn? :)
 
je hebt mooi materiaal, klanken en ideen gevonden !

ik vond het wel aardig maar mistte tot 1:33 iets wat me echt pakte. en toen begon het in eens!

wat ik zou doen, en dat is mijn tip:
neem dat stuk vanaf 1:33 als refrein en bouw daar een heel strak en duidelijke structuur om heen van
zachtere, rustigere Couplet-delen, enzvoort.
Met een recht voor je raap -Vorm zou dit in eens heel pakkend kunnen worden. nu bouwt het zich veel te langzaam op en is het onduidelijk wat je nu wilt zeggen of waar je naar toe wilt werken.
voorbeeld standaard chlichee song-vorm:

(kort) intro
couplet
couplet
refrein
couplet
refrein
refrein

tussenstuk/solo's/ B-theme

couplet, of meteen:

Refrein (eventueel getransponeerd)
Refrein
Refrein
Refrein
(fade out)

Dit is een basis van vele songs. er tussen kunnen nog kleine bridges en tussenstukjs/ solo's geplaatst worden. het gaat om de opbouw naar de climaxen van het refrein:
eerst 2x couplet plus eenmaal refrein...dan
eenmaal couplet en twee maal refrein als hoofd climax!
nu een stuk waardoor je coupet en refrein weer kan vergeten en dan:
hup, weer couplet eenmaal (of weglatenen meteen refrein) en 4, 8, 16 x frefrein als extra top climax!

ik heb het idee dat als je iets in die trant als vorm gebruikt het ook veel duidelijker en sterker wordt.
maar goed, dat is wat er bij mij opkomt als ik het stuk hoor.
 
Wow wat een heerlijke funky vibe man!!!

Goed hier komen de tips: de geluiden zijn erg goed maar mis structuur, het lijkt meer een jamsessie.

Misschien iets voor:

Vind het eerste stuk echt super.. lekker ook als dat filter opengaat.. super lekkere chords :)
Alleen.. rond 0:38, het eerste akkoord van dat nieuwe themaatje, volg ik volg ik het niet helemaal qua schema.
't Is alsof de eerste bastoon (G) niet voegt daar.. of de combi met het akkoord wat daarop zit.
In het begin is het volgens mij hetzelfde maar zonder bastonen.. en dan stoort het minder lijk wel..

Qua geluiden en stijl klinkt het al weer helemaal te gek :okdan: die nasty clavinet sound met die phaser erop.. jummie :D

met de tekst die ik via mail toestuurde?

je hebt mooi materiaal, klanken en ideen gevonden !

ik vond het wel aardig maar mistte tot 1:33 iets wat me echt pakte. en toen begon het in eens!

wat ik zou doen, en dat is mijn tip:
neem dat stuk vanaf 1:33 als refrein en bouw daar een heel strak en duidelijke structuur om heen van
zachtere, rustigere Couplet-delen, enzvoort.
Met een recht voor je raap -Vorm zou dit in eens heel pakkend kunnen worden. nu bouwt het zich veel te langzaam op en is het onduidelijk wat je nu wilt zeggen of waar je naar toe wilt werken.
voorbeeld standaard chlichee song-vorm:

(kort) intro
couplet
couplet
refrein
couplet
refrein
refrein

tussenstuk/solo's/ B-theme

couplet, of meteen:

Refrein (eventueel getransponeerd)
Refrein
Refrein
Refrein
(fade out)

Dit is een basis van vele songs. er tussen kunnen nog kleine bridges en tussenstukjs/ solo's geplaatst worden. het gaat om de opbouw naar de climaxen van het refrein:
eerst 2x couplet plus eenmaal refrein...dan
eenmaal couplet en twee maal refrein als hoofd climax!
nu een stuk waardoor je coupet en refrein weer kan vergeten en dan:
hup, weer couplet eenmaal (of weglatenen meteen refrein) en 4, 8, 16 x frefrein als extra top climax!

ik heb het idee dat als je iets in die trant als vorm gebruikt het ook veel duidelijker en sterker wordt.
maar goed, dat is wat er bij mij opkomt als ik het stuk hoor.

Dit dus. Ander lijkt het 4 maten de ene sound, 4 de andere en na de helft wel alle geluiden bij elkaar gemeengd. Vandaar dat sommigen zouden deze als twee tracks beschouwen maar het is niet zo.

Ben benieuwd naar eventuele aanpassingen, ga zo door :okdan:
 
Dank voor alle reacties. Ik zal uw tips eens gebruiken MarsMusica. Maar zou ik de lead melodie die ik aan het begin gebruik dan weg laten vallen?
 
Back
Top