8 inch vs 6,5 inch monitors ??

Jansen

Stamgast
Lid sinds
20 februari 2007
Berichten
322
Ik heb momenteel een setje KRK RP5 staan (oude model) en die wil ik vervangen voor wat beters.

Mijn ruimte heb ik inmiddels wel helemaal behandeld met bass traps en diffussors. Dat kan nog wel beter en ik moet nog een en ander aan frequenties gaan 'uitfluiten' maar dat komt goed. Ook wil ik een setje Avantones aanschaffen.

In elk geval zoek ik nog iets nieuws en ik twijfel tussen een setje Event 20/20BAS, Adam AX7, Dynaudio BM5a, Yamaha HS7, HS8 of HS80.

De Dynaudio en Yamaha HS80 heb ik gehoord en klinken prima. De Dynaudio vind ik beter maar de HS80 heeft een betere basweergave. (6,5 vs 8 inch). De Yamaha HS7 en HS8 en de Event 20/20BAS v3 heb ik nog nergens kunnen beluisteren maar ben wel benieuwd naar jullie reacties. Met name van de Event 20/20 verwacht ik wel wat en daarvoor heb ik een hele mooie aanbieding gekregen maar die heb ik dus nog niet gehoord. Weet iemand ze ergens te staan?

Waar ik met name bang voor ben is dat een 8 inch teveel van het goede is voor m'n kleine ruimte. Op zich heb ik de bassen (nou ja bassen...) van de RP5 nu redelijk onder controle maar 8 inch is wel andere koek...... Zou dan een 6,5 ich de beste tussenweg zijn of kan je een 8 inch ook wel hebben in een kleine (4x4 met puntdak) acoustisch behandelde ruimte? Of is een 6,5 inch beter/strakker? Iemand een idee?
 
Als je avantone mixcubes wil aanschaffen, de actie bij Bax is om 12.00u voorbij. Nog 5 kwartier dus. :)
 
Ik heb een paar weken geleden de Yamaha HS7's gekocht.

Daarvoor gebruikte ik Alesis M1 Active MK2.

De HS7's bevallen me behoorlijk goed, er zit een mooi vol en warm laag in. Het mid en vooral hoog vind ik soms ietsjes aan de schelle kant, maar wellicht moet ik nog de juiste afstelling vinden van de correctiemogelijkheden.

Trouwens; ik gebruik de HS7's in een behoorlijk grote ruimte, die niet voorzien is van demping of andere akoestische correcties. Ik moet dan ook precies in de sweetspot gaan zitten om het beste geluid te ervaren.
 
Volgens mij maakt het formaat van speaker juist niks uit. Als je ze degelijk kan plaatsen dan kan het.
De grootte van speaker en bijhorende kast bepaald wel volledig de karakteristieken van de speaker. Dus een 8 inch zal door de grotere oppervlakte zeker wat lager door kunnen spelen.
Hoe hard dit alles speelt bepaal je toch volledig zelf! Daar is de volumeknop voor.
Puur op formaat 6,5 tov 8inch kan je absoluut niet zeggen welke strakker gaat spelen, dat hangt volledig van de berekening van de kast af!
En hoe jij alles waarneemt hangt ook een groot stuk van je ruimte en de behandeling af.

Speakerformaat lijkt mij de kleinste factor in dit verhaal, ik zou mn monitors eerder kiezen op frequentiebereik, gekoppeld met een luistertest.

Als je monitors het niet kunnen spelen, kan jij het ook niet horen. Vb 40hz uit een 5inch monitor...
 
Mooi, dus 8 inch is niet bij voorbaat verkeerd. Ik luister meestal toch op laag volume dus dat zal niet zo'n probleem zijn.

Ik zal eens gaan luisteren en vergelijken (ook op laag volume). Ik heb gehoord dat Feedback Eindhoven veel modellen heeft staan.
 
Laat je ook niet blind leiden door het frequentiebereik.
Vb bij de Yamaha HS50M, op bax geadverteerd als 55Hz - 20KHz.
Als je echter de frequency response grafiek erbij haalt zie je dat hij die 55Hz kan weergeven op ongeveer -12dB! Tov de Dynaudio BM5a waarbij staat 48Hz (+/- 3dB).
Wil zeggen dat deze speaker die 48Hz haalt op een -3dB volume.
De Dynaudio zal daarom zeker meer low-end kunnen produceren tov de Yamaha.
Kwa technische gegevens zaten ze op het eerste zicht redelijk in elkaars buurt, maar bij bij dieper onderzoek kom je pas echt te weten wat ze kunnen.

Daarom dus altijd gaan luisteren, want cijfers kunnen zeer misleidend zijn!
 
Bedankt voor de info.

Kent iemand ook 'goedkope' (klasse adam ax7 /dynaudio bm5a) monitoren die geen basreflex poort hebben (closed cabinet) ?

Het budget is 500 to max 1000 euro. Meer is niet verantwoord omdat het maar hobby is
 
Kijk eens naar de Eve Audio SC205, SC207. Heel veel kwaliteit voor betaalbaar.
Dynaudio BM5a klinken ook prima hoor.

En als je dan toch gaat luisteren check dan gelijk de Focal CMS50/65, erg goede monitors ook.

Ik kan er nog wel een paar noemen maar dan maak ik de keuze alleen maar moeilijker ;)

Succes!
 
Met name van de Event 20/20 verwacht ik wel wat en daarvoor heb ik een hele mooie aanbieding gekregen maar die heb ik dus nog niet gehoord. ... Iemand een idee?

Vond de Event 20/20's destijds ook een revelatie in zijn prijssegment.

Al eens naar de Equator D5 of D8 gekeken?

Equator Audio is opgericht door Ted Keffalo (een van de oprichters van Event Electronics) toen het bedrijf in 2006 verkocht werd. Hij gebruikt DSP technologie om de response van iedere speaker te tunen. De volledige reeks krijgt blijkbaar lovende reviews...
 
Ik vind die Equator D5 en D8 er zo lelijk utizien. Maar ja, de klank is natuurlijk het belangrijkst.
 
Laat je ook niet blind leiden door het frequentiebereik.
Vb bij de Yamaha HS50M, op bax geadverteerd als 55Hz - 20KHz.
Als je echter de frequency response grafiek erbij haalt zie je dat hij die 55Hz kan weergeven op ongeveer -12dB! Tov de Dynaudio BM5a waarbij staat 48Hz (+/- 3dB).
Wil zeggen dat deze speaker die 48Hz haalt op een -3dB volume.
De Dynaudio zal daarom zeker meer low-end kunnen produceren tov de Yamaha.
Kwa technische gegevens zaten ze op het eerste zicht redelijk in elkaars buurt, maar bij bij dieper onderzoek kom je pas echt te weten wat ze kunnen.

Daarom dus altijd gaan luisteren, want cijfers kunnen zeer misleidend zijn!

+1, veel fabrikanten spelen met de cijfers om het iets te laten lijken maar zoals je in dit voorbeeld van de HS50 ziet geeft deze speaker 55hz op papier 4x zo zacht weer dan de Bm5a, dat is nogal een verschil!!

Ik vind een BM5a MKII overigens nog steeds niet heel veel laag produceren voor een 7 Inch woofer maar dat komt ook gewoon omdat deze maar de helft aan versterker vermogen op het laag heeft t.o.v. de BM6a MKII (Vergelijk het met een Genelec 8040b die met een 6.5 Inch woofer 48Hz doet op +/- 1dB of 45hz op +/-3dB).

Maar wat mij betreft bestaat de keuze voor een monitor voor 50% of meer uit persoonlijke voorkeur. :)
 
Back
Top