Actieve of passieve monitor-controller?

goran

dus dat
Lid sinds
7 mei 2007
Berichten
798
Locatie
Lelystad
Hey Hoi,

Alleerst ; ik kon geen vergelijkbare topic vinden op het synthforum, dus vandaar dat ik er een nieuw draadje voor open. Mocht het wel bestaan en qua strekking hetzelfde zijn als mijn verhaal, dan hoor ik dat graag.

Ik zit een beetje met een dilemma en kom er eerlijk gezegd niet meer uit. Heelleepp!! Onlangs heb ik een Focal CMS65 aangeschaft waar ik super blij mee ben. Ik ga er van de week ook een Avantone Mixcube (actieve) set bij halen. Dat wil ik dat combineren met mijn RME Babyface. Op de Babyface zit er maar 2x mono uitgang op. Niet genoeg dus om de Mixcubes erop aan te sluiten en makkelijk te A/B-en. Nu weet ik dat ik dit met een monitor-controller wel kan. Ik hoef ik eigenlijk alleen maar 2 extra uitgangen erbij te hebben en te kunnen A/B-en. Een volume knop is al teveel voor mij, gezien ik dit met mijn Babyface gewoon al kan. Maar goed, nu komt mijn dilemma dus ;
Ik lees en hoor de verschrikkelijkste verhalen over kleuring van speakers bij actieve controllers, een low-pass filter effect en vervelende image-praktijken bij passieve controllers (op laag volume-niveau), terwijl de ander weer zegt dat de kleuring bij een actieve controller zo minimaal is dat je dat -onmogelijk- bewust kunt waarnemen, en de ander weer spuugt op de actieve controllers en de passieve weer prijst zolang je maar kabels kleiner dan 3 meter gebruikt waarbij kleuring dan onmogelijk zou moeten zijn. En ja, de ander vindt het weer verdedigbaar om meer dan 3000 euro voor een volumeknop te betalen omdat cleanheid dan ECHT pas gegarandeerd is (tsjonge jonge jonge). Je voelt hem al aankomen ; ik heb dus geen idee meer waar ik voor moet gaan. Het makkelijkste antwoord is uiteraard gewoon kopen en uitproberen, maar goed.. Als ik de juiste info heb kan ik ook gewoon op afstand kiezen.
Mijn budget ligt zo rond de 300-400 euro, maar minder mag altijd (dan mag ik toch best wel een 'ok' a/b-er hebben die 'waarneembaar' clean is?).
Nu las ik ergens dat het allemaal met de impedantie te maken heeft, maar eerlijk gezegd gaat die kennis mij iets te boven. Ik wens een controller, mag zonder volume-knop, met een lekker voelende ab-knop die lekker reageert, waar ik 2 speaker setjes op kan aansluiten en clean is. Klinkt makkelijk toch?
Mijn oog was gevallen op 2 modellen ; De actieve Mackie big-knob (ja hoe kan het ook anders), en de passieve SM-pro Audio M-patch 2. Tenzij iemand mij iets anders aan kan raden.

Iemand met een mening die mij hier verder mee kan helpen? :D
 
Beide apparaten hebben zo hun eigen voordelen. De SM is simpel, goedkoop en doet precies wat ie moet doen. Ja, je moet je kabels kort houden, maar dit is in de meeste home studio's geen probleem. De Mackie is duurder, maar bied wel de mogelijkheid om de levels van je speakers op elkaar af te stemmen, zodat je tijdens het a-b'en niet de hele tijd loopt te draaien aan je volume. Dat zou voor mij in ieder geval reden zijn om de mackie te kopen. Bij beide apparaten moet je wel line in gaan en de volumeknop van je RME bypassen, anders zit je dubbel je volume te regelen.
 
Hmmm het is idd wel fijn als je niet steeds aan de volume knop hoeft te klooien. Wat vind je van de kleuring op de Mackie?
 
Ik heb de tc electronics level pilot. Doodsimpele passieve controller met mn focal cms 65's! Helemaal tevreden mee. Je zou er ook 2 kunnen kopen;)
 
Die pilot ziet er wel stylish uit. Ik snap alleen niet hoe ik daar 2 setjes op kan aansluiten en kan ab-en? Het idee van een analoge knop vind ik daarentegen wel cool.
 
De level pilot is een volume knop, niet meer.
Je kan een AB schakelkastje kopen waarmee je kan kiezen tussen monitorset A en B.
Maar dan heb je wel een grote kans dat je tegen het probleem loopt wat in post 2 beschreven wordt.

Hebben die focals en de mixcubes geen onboad volumeknop?
Als de mixcubes passief zijn, kan je het volume misschien regelen op de versterker van de mixcubes.
Je hoeft in feite het onderlinge leven maar eenmaal af te stellen.

Als je voor een eenvoudig schakelkastje gaat heb je ook kans op het volgende probleem:
plopgeluiden tijden het schakelen.
Dus ik zou niet meteen voor een 10 euro gevalletje gaan.
 
Je kunt toch 2 Pilots kopen. Kost je wel 2 x 2 channel outputs vanuit je interface..
Of een A/B kaastje idd. Volgens mij zijn de SPL monitor controllers ook goed. Wel wat duurder natuurlijk.

Gr,

Chris
 
Op de focals zit aan de voorkant een volumeknop, echter is het een beetje onhandig om daar steeds aan te zitten (gaat niet zo soepel, is zwaar en draait in niet al te nauwkeurige stappen). Op mijn Babyface zit ook een volumeknop, en die gebruik ik dan ook het meest. Werkt enorm lekker, is nauwkeurig genoeg en is lekker soepel. Voor mij is een volumeknop dan ook zeker geen pre, gezien ik die al heb. Een extra aansluiting voor een 2e set + te kunnen ab-en is eigenlijk het enige wat ik wil :) En het liefst natuurlijk zonder kleuring.

Iemand trouwens ook ervaring met de KRK ergo? Ik kan maar nergens vinden of dat een actieve of een passieve controller is (ik vermoed actief). Zit namelijk ook een grappige optie op om je speakers op de akoestiek van je kamer in te stellen. Dat is natuurlijk geen vrijwaring om je kamer niet correct in te richten, maar desalniettemin wel een leuke optie :)

@xpanded stereo : ik ga zodirect zeker die SPL controllers even opzoeken!
 
SM Pro audio Mpatch2 hier staan . Prima apparaat,. Geen merkbare kleuring of ruis en ook nog eens fijne monoswitch + koptelefoon monitor. Bovendien kan ie zowel in rack als desktop form worden gebruikt en zit er een dikke main volume en aux volume-knop op waardoor je er ook nog eens twee bronnen op kunt hangen. Voor t geld een no-brainer wat mij betreft.
 
Misschien deze, de Presonus Monitor Station:
 

Attachments

  • Presonus.jpg
    Presonus.jpg
    18,3 KB · Bekeken: 136
Die presonus is beetje overkill. Big Knob kleurt.

sm_pro_m_patch_2_01.jpg
 
Dit is wat ik op het internet kan vinden over het verschil tussen de 2 en v2 :

1 Mpatch2 (not v2) standard 2, has 4 resistors which need to work together, balanced stereo, so that is 4... there is always going to be SOME kind of difference in resistance between the 4 resistors, it is quoted at 2-3-4-5-% what ever it is.. then the HIGHER the resistance the more difference is going to occur. Although these are tested to the said tolerance I would measure this with a simple multimeter and see what the actual resistance difference is and if it is too high you need to swap the pot.
2. Mpatch V2, uses discrete resistors which are match, so even in high attenuation (low volume) the difference is the same as in Low attenuation (hi volume). As it is a switched attenuator.
 
Laatst gewijzigd:
Is die Presonus Monitor Station V2 nu actief of passief? Heeft iemand hier ervaring mee?

Qua features en workflow lijkt hij me wel geschikt voor wat ik nodig heb...
 
En zou dit wat zijn..? Als monitor controller uiteraard, niet als ruisgenerator :D

MONITOR2USB_Main.jpg
 
ik gebruikt vroeger dit al eens, maar voor men nieuwe bijna klaar 2 x Daw setup (misschien 2x monitors), is deze amper geschikt uiteraard

[ame="http://www.amazon.co.uk/Monacor-Way-Stereo-Line-Switch/dp/B000PJC874"]Monacor 4 Way Stereo Line Switch Box: Amazon.co.uk: Hi-Fi & Speakers


ik vond em handig bliksemsnel te A/B en met bvb je favoriete gemasterde track van derden enz..
 
Op een babyface zitten toch 4 out..+ nog een adat / spdif i/o ik zou een beetje goeie adda converteren kopen en de interne a /b functie gebruiken zoals bedoeld door rme totalmixfx
 
Back
Top