Actieve monitors aansluiten op versterker?

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Okee, de titel klinkt natuurlijk erg dom maar ik zal het even uitleggen :D

Ik zit er steeds serieuzer over na te denken andere monitors te kopen (heb ook al iets op het oog :)) en heb hier nog even een vraag over.

Tot nu toe heb ik altijd passieve monitors gehad (Spirit Absolute 2) en ik zou nu overgaan op actieve. Normaal gesproken sluit je deze direct aan op de mengtafel, maar dat wil ik eigenlijk niet. Ik heb namelijk nog aardig wat geluidsbronnen in mijn studio staan (o.a. DAT recorder, CD-spelers / recorder etc.) die ik niet op mijn mengtafel heb aangesloten maar op mijn versterker. De mengtafel staat zelf natuurlijk ook op mijn versterker aangesloten.

Ik heb op dit moment twee setjes speakers op mijn versterker aangesloten, waaronder dus de Spirits, die via een apart schakelkastje te selecteren zijn.

Uiteraard sluit je actieve speakers normaal niet op je versterker aan, maar volgens mij moet dat in dit geval geen probleem zijn. Ik heb een normale hifi versterker staan in de studio (NAD C350) welke beschikt over twee verschillende pre-outs. Pre-out 2 kan je alleen gebruiken als je de metalen “bruggen” er uit haalt, waardoor het signaal volgens mij niet meer in het eindversterkingsgedeelte terecht komt. Daar moet ik natuurlijk afblijven want dan kan ik mijn setje passieve luidsprekers niet meer gebruiken, als ik dat wil. Pre-out 1 is echter gewoon een vrij te benutten uitgang die tegelijk met de eindversterking is te gebruiken.

Ik kan hier toch gewoon actieve speakers aan hangen en het volume daarvan regelen op mijn versterker, of zie ik iets over het hoofd? Ben er vrij zeker van dat dit kan maar ik gooi het voor de zekerheid toch maar even in de groep. Misschien dat er forumleden zijn die dit ook op deze manier hebben aangesloten…..

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Ik denk dat de pre out gewoon lijn niveau is. Heb zelf 'n mono mixer/versterker gebruikt om over te bassen en deze had ook 'n pre out (en in) en die kon ik gebruiken als soort send naar 'n compressor.
 
Ik denk dat de outputs van de NAD niet beinvloedbaar zijn door de volume pot, die zijn eigenlijk bedoeld als soort insert voor bijv een Equalizer. Maar is gewoon een kwestie van uitproberen, ff zon output op je mengtafel aansluiten en kijken of de volumepot van de NAD doet. Anders zou een goede oplossing bijv een monitorcotroller zaols bijv een Mackie Big Knob of aanverwanten zijn. Dan sluit je dus outputs van DAT/CD/mengtafel etc aan op de mackie en kan je 3 verschillende monitor sets aansluiten actief of passief. Of zelfs 4 zoals ik heb gedaan.
 
Inderdaad, die bruggen sturen gewoon het voorversterkergedeelte (lijn niveau) naar het versterker gedeelte.
Dus, je kan de versterker apart gebruiken.
Hang eens passieve speakers aan de pre out1 en je zal direkt merken dat er niks uitkomt want dat is naar mijn idee ook line out.
Als ik de versterker zo bekijk vermoed ik dat het signaal pre out1 en pre out2 hetzelfde is.
De ene komt gewoon line naar buiten, de ander ook maar wordt via de bruggen direkt in de versterker gerout.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Okee, bedankt :okdan:

Ik denk (en hoop) dat de pre-out 1 wel gewoon wordt beïnvloed door de volumeregelaar, maar voor de zekerheid ga ik dit toch eens na. Als het klopt wat ik denk dan kan ik de boel aansluiten zoals ik in mijn hoofd heb.

Mijn interesse gaat overigens uit naar de Adam a7x en deze hebben gewoon een RCA (tulp) aansluiting aan de achterkant (naast XLR natuurlijk). Ik zou dan gewoon twee lange RCA kabels van goede kwaliteit kunnen kopen en klaar is Kees :)
 
misschien nog makkelijker, heb je geen alt control room out? mijn mixer heeft 2 keer een controlroom output en kan ik met een simpel knopje schakelen tussen 2 setjes.
 
Correctie op wat ik zei: tenzij het natuurlijk uitgangen zijn om losse eindtrappen aan te hangen. Die heb ik op mijn oude hifi amp ook. Dan zitten ze wel ná alle controls.
 
Correctie op wat ik zei: tenzij het natuurlijk uitgangen zijn om losse eindtrappen aan te hangen. Die heb ik op mijn oude hifi amp ook. Dan zitten ze wel ná alle controls.

Ik heb het idee dat het inderdaad hierom gaat. Heb even gezocht op internet op de term “versterker pre-out” en het lijkt erop dat dit gewoon na alle controls is. Dat zou voor mij perfect zijn dus. Maar ik ga het wel thuis nog even na (zit nu op mijn werk). Misschien staat het wel in de handleiding; dan hoef ik niet eens alle spullen weg te halen om erbij te kunnen om het te testen :eureka:

Bedankt voor het meedenken hoor!
 
Ja, da's goed mogelijk: de eindvolume-pot zit als volumebegrenzer op de preamp, waarna de boel de eindtrap ingaat die gewoon X keer versterkt.
 
Heb in de woonkamer ook een NAD versterker met aktieve speakers erop aangesloten, inderdaad alleen de bruggen weghalen.
 
Back
Top