Tr 808 extra punch meegeven.

Niks mis mee natuurlijk, maar ik denk dat de platte vijgen zich meer in moderne producties bevinden dan in bijvoorbeeld ouwe Detroit techno. Vervelende is dat mensen tegenwoordig nu eenmaal van platte vijgen zijn gaan houden :D

Ik denk dat je eens goed moet luisteren naar DeadMau5 - Album title goes here. Als jij de bassdrums en bassen die daaruit klinken (nb op CD) 'plat' noemt...Sorry, maar leg je 'ouwe' Detroit techno vinyl daar naast en besluit zelf. Moddervette dynamiek waar alles uit de jaren 90 niet eens beter klinkt dan een kartonnen doos. En das perfect te begrijpen als je leest welke ubermoderne, high-tech wordt gebruikt om dat soort producties te mixen, masteren daar waar de 'ouwe' techno slechts werd gemaakt is een gemiddelde slaapkamer homestudio met dito apparaten. Nostalgie doet toch wat met een mens he. Of er is wat mis met je oortjes... ? Je mag stellen dat de basdrum intussen gelukkig terug wat normaler qua balans gemixed wordt in vergelijking met vele ouwe Detroit waar het zo erg was dat je soms nog nauwelijks iets van de rest van de muziek hoorde en alleen maar hopeloos gebeuk van een 909 bd met HH totaal uit balans op de voorgrond zat.
Net dat fenomeen typeerde die stijl maar heeft niets te maken met dynamiek en warme bass die we vandaag halen dankzij moderne techniek waar in de 90'ies absoluut nog geen sprake van was.

De Maxxbcl maakt niks plat. Integendeel. Maakt alles supervet, dik en laat de boel ontploffen.
Dat mag ook wel voor een 'apparaatje' van meer dan 3.000€ dat intussen nagenoeg standaard in elke high-end studio en PA-rig zit. Kom 'm gerust eens huren en daarna mag je zelf conclusies trekken.
 
Ik denk dat je eens goed moet luisteren naar DeadMau5 - Album title goes here. Als jij de bassdrums en bassen die daaruit klinken (nb op CD) 'plat' noemt...Sorry, maar leg je 'ouwe' Detroit techno vinyl daar naast en besluit zelf. Moddervette dynamiek waar alles uit de jaren 90 niet eens beter klinkt dan een kartonnen doos. En das perfect te begrijpen als je leest welke ubermoderne, high-tech wordt gebruikt om dat soort producties te mixen, masteren daar waar de 'ouwe' techno slechts werd gemaakt is een gemiddelde slaapkamer homestudio met dito apparaten. Nostalgie doet toch wat met een mens he. Of er is wat mis met je oortjes... ? Je mag stellen dat de basdrum intussen gelukkig terug wat normaler qua balans gemixed wordt in vergelijking met vele ouwe Detroit waar het zo erg was dat je soms nog nauwelijks iets van de rest van de muziek hoorde en alleen maar hopeloos gebeuk van een 909 bd met HH totaal uit balans op de voorgrond zat.
Net dat fenomeen typeerde die stijl maar heeft niets te maken met dynamiek en warme bass die we vandaag halen dankzij moderne techniek waar in de 90'ies absoluut nog geen sprake van was.

De Maxxbcl maakt niks plat. Integendeel. Maakt alles supervet, dik en laat de boel ontploffen.
Dat mag ook wel voor een 'apparaatje' van meer dan 3.000€ dat intussen nagenoeg standaard in elke high-end studio en PA-rig zit. Kom 'm gerust eens huren en daarna mag je zelf conclusies trekken.

Poeh....het lijkt er bijna op dat ik een gevoelig punt heb geraakt of zo :)

Voor de goede orde: er is niets mis met mijn oortjes, ik heb niets tegen moderne en/of dure apparatuur, ook niet tegen nieuwe en met veel zorg gemasterde muziek en ik kan Detroit techno (dat gelukkig wordt getypeerd door hele andere kenmerken dan wat jij noemt) op zich zeker waarderen, maar ik weet natuurlijk ook wel dat er soms slecht geproduceerde tracks tussen zitten. En nostalgie? Ach.....ik heb een zwak voor vintage spullen, maar laat me niet gek maken en ik ken als geen ander de fabels en de beperkingen. Hoe dan ook, je mag van mij best een discussie aangaan zonder direct persoonlijk te worden.

Het enige waar ik op reageerde was het begrip "plat", in combinatie met "bassdrum", en dat dit te verhelpen zou zijn met de MaxxBCL.

"Plat" is in mijn woordenboek nog altijd een gebrek aan dynamiek, iets waar bijvoorbeeld sprake van is als je met een compressor/limiter alle leven uit een track haalt. Zelf heb ik bijvoorbeeld de voorganger van de MaxxBCL (de L2) en die gebruik ik altijd erg subtiel om juist dit te voorkomen. Voor je erover begint: ik weet dat dit een heel ander apparaat is dan de MaxxBCL, dus ik zal ze niet gaan vergelijken. Maar ook de MaxxBCL, hoe duur en goed hij ook mag zijn, kan alleen maar de dynamiek van het bronmateriaal verminderen en niet vergroten. Dat neemt niet weg dat je met een MaxxBCL een "beter" eindresultaat kan verkrijgen, maar wat je er feitelijk mee doet is de boel toch een beetje "platter" maken om dat te bereiken. De term heeft in dit verband dus niet perse een negatieve betekenis.

Dat is dus eigenlijk alles wat ik met mijn reactie probeerde te zeggen....het was geen aanval of zo op moderne productietechnieken. Trouwens, zo modern is die MaxxBCL nu ook niet meer.
 
alles kan namelijk plat klinken en alles kan je opleuken met effecten en dik laten klinken. het gaat ook niet zozeer omdat je track in 1 keer vol is .. dat is dus juist voor mij niet de bedoeling. het is juist de bedoeling dat je precies kleine stukjes opvult met dik klinkende spullen. dat is nou juist waar het om gaat. (bij mij althans) ik spreek zeker niet voor andere. die doen maar, skeletvm bv. bij mij gaat juist om "dit" apparaat vult dit gaatje en dat apparaat vult dat gaatje en daar blinken de oude tr machines. stijle pieken diepe dalen in sound. bijvoorbeeld Rick Smith en Karl Hyde van underwold gebruiken daarom ook geen jp80X0 en jd-800 omdat ze te dik te breed en vol te stereo klinken. citaat :"I think most modern digital synths do too much. They fill all the gaps, and make up for a lack of imagination". ik wil hier mee zeggen dat als je iets wat niet dik is dik laat klinken is het meestal te breed. moet je weer dik eqen enzo , het kan allemaal wel. maar het is zozo.
 
Compressor Sustainer Boss CS serie (dus met sustain effect, niet alleen compressor) Behringer heeft er ook een 20 euro kloon van ofzo

images


images

voor die lange clap ik gebruikde boss be 5 bass gitaar 4x pedaal in een / si wel lkkr compressor opt eind en noisegate aant beging ..iig sustainedsounds mogelijk[2x digitaal efx int midden pad /. de digidelay / digital distortion
:engel:

zietze nie veel
:engel::doei:
 
Heb m'n D&R-fanshirt maar even aangetrokken alvorens ik reageer.

Een mooie heldere boeren wijsheid: 'alles begint bij de basis' en 'hoe meer wielen hoe slechter de kar'. Van daaruit verder gefilosofeerd: bron 808, eindpunt opname. Daartussen kun je hele middenklasse auto's aan rommel plaatsen maar wat als je alleen naar de buren wil, dan heb je geen auto nodig; het moet dikker worden! Das het devies. Nou, doet een ds2 of ds3 van boss dat? Ik zou voor de cs3 gaan, vol, warm, simpel. Voordat je bij je eindpunt bent heb je nog te maken met één noodzakelijk kwaad: mixert, in mijn geval lekker analoog, veel headroom, warm qua karakter èn 16 kanalen èn 4- delige EQ met twee sweepable's. Daarmee heb je toch voldoende controle op je BD?

Ohja, voor ik het vergeet je eindpunt, lekker op tape, maakt het rollende kicklijntje dieper en dikker.

Drie plekken waar je je sound kan (ver)vormen; instelling op de Rythm Composer, instelling op de cs3, instelling op de EQ van de geweldige Dayner.

Zoek je meer distorted kicks? 3 tientjes heb je een ds2 van boss!
Via één van de acht aux bussen kan ik er nog een reverbje opknallen waar nodig.

Das mijn manier van shapen, succes!
Jeroen
 
ik ben meer een voorstander van 2-pole filters of bitcrushers samen met bijv een API2500 of SSL G
 
Ik gebruik daar softwarematig een transient shaper voor


ik weet niet of die ook hardwarematig bestaan maar daarmee krijgen je beats meer punch zonder compressie


SPL heeft ook dit soort spul toch of is dat weer anders? ik weet niet of het beter klinkt als VSTi
 
Back
Top