Ik haal mijn kennis voornamelijk van Gearslutz. Dat zijn echte neuroten m.b.t. audio hardware
Deze link:
http://www.gearslutz.com/board/8253121-post348.html
Heb ik als leidraad genomen voor mijn overwegingen tussen interfaces. Ik ben voor de Presonus Firestudio mobile gegaan. €200 bij Thomann gehaald want Bax had hem niet op voorraad.
Het spul van focusrite en met name de drivers smaakte mij niet. De scarlet staat er niet tussen. Maar het enige wat ik van Focusrite interessant vind is die nieuwe Forte (maar was toen echt gloed nieuw, niets van bekend en ook nog duurder richtprijs dan de Babyface van RME) Deze laatste is denk ik wel echt veel te complex.
In een notendop:
Wat ik bij een interface belangrijk vind zijn de
D(igital)A(nalog) converters = puur weergave, hoe vertaald de interface wat je produceert naar de analog outs. Voor mij heeft dit o.a. een veel rijker stereo beeld en meer definitie in het hele spectrum opgeleverd t.o.v. de E-MU. Daar was het een ramp om subtiel met stereo te werken. Ook over de headphones trouwens.
Dan zijn er de AD converters. Geld dus voor de vertaling van de inputs naar je DAW productie.
Je hebt bij AD en DA ook te maken met een SNR (signal-to-noise-ratio) of onderdrukking waar je op kunt letten, of vergelijken met andere interfaces. In de volksmond heeft men het over 'Cleane' converters bijvoorbeeld, en ongekleurde weergave. (dit speelt dus niet alleen bij je monitoren)
Ten tweede,
Pre-amps. Voor veel EDM thuis producers niet echt heel belangrijk. Vocals opnemen kan natuurlijk wel maar als je het goed doet laat je dat in een studio doen met +/- €20k aan aparatuur tussen de vocalist en de DAW.
Dingen die hier van belang zijn: Zo veel mogelijk gain met zo min mogelijk ruis en zo clean mogelijke vertaling. Gemiddeld hebben alle all-in-one interface een max gain van 50dB. Nu heb ik een Shure SM7b. Een bekende all-round, dynamische mic die echt veel power nodig heeft om tot zijn recht te komen. Voor mij was het dus belangrijk >50dB aan pre-amp gain te hebben.
side track: De E-MU had op papier trouwen 60dB gain best lekker en op papier ook echt wel goede converters.
Bijna alle pre-amps zijn voor zien van 48v Phantom (voor condesator mics) Maar soms heb je het knopje wel, maar blijkt uit testen dat die het toch net niet red. Dus minder power naar je mic, wat je terughoort in je opname. Moet je meer boosten in je DAW = meer ruis of, middels gate-compressor veel platter opname.
Hi-Z is ook standaard en bedoeld voor instrumenten. Ook vaak een knopje. Alle knopjes of lampjes uit betekend gewoon Line-in.
Soms heb je nog een -20dB pad voor 'hot signals' sommige synths/keyboards komen veel te hard binnen en moet je dus onderdrukken.
Nogmaals pre-amps kunnen een interface heel duur maken. Maar je kunt dan beter een dedicated preamp kopen. Als je dat echt belangrijk vindt.
Dan als laatste
Latency. Dit is echt wel belangrijk voor Live spelen. Kort door de bocht gaat dit om de vertraging van je DAW naar de Speakers.
Je hebt hier te maken met een Buffer size en met resulterende latency. Hoe lager de buffer hoe lager de latency. Maar hoe zwaarder belasting, VSTi, FX en processors. Hoe hogere buffer je nodig hebt anders gaat de boel kraken storen of uitvallen. Overigens ook afhankelijk van je Host systeem. Dikkere CPU en meer geheugen helpen je DAW en daardoor kun je je buffer ook lager houden.
Dus kraken en storen/uitvalen van audio = te lage buffer
Vertraging in weergave (dus wat je hoort) t.o.v. wat je speelt of midi noten in je DAW = Latency.
Het gaat dus om een balans. Buffer is nodig voor berekeningen wil je minder berekeningen? Bounce dan naar audio. Maar bij bouncen naar audio is snel en voldoende geheugen van belang. Maar tegenwoordig niet echt een issue meer met 2GB+
Dat hele verhaal over 192kHz, heb ik er maar uitgelaten. Dat is echt zinloos, wie je ook verteld dat het anders is. Uiteindelijk wordt je audio toch 44.khz 16 bit, maar vaker nog een 320kb Mp3
Bouw projecten gewoon op 44 kHz en 24bit. Alles hoger kost je meer Resources, buffer en resulteerd in hogere latency.
Ik hoop dat je Ik haal mijn kennis voornamelijk van Gearslutz. Dat zijn echte neuroten m.b.t. audio hardware
Deze link:
http://www.gearslutz.com/board/8253121-post348.html
Heb ik als leidraad genomen voor mijn overwegingen tussen interfaces. Ik ben voor de Presonus Firestudio mobile gegaan. €200 bij Thomann gehaald want Bax had hem niet op voorraad.
Het spul van focusrite en met name de drivers smaakte mij niet. De scarlet staat er niet tussen. Maar het enige wat ik van Focusrite interessant vind is die nieuwe Forte (maar was toen echt gloed nieuw, niets van bekend en ook nog duurder richtprijs dan de Babyface van RME) Deze laatste is denk ik wel echt veel te complex.
In een notendop:
Wat ik bij een interface belangrijk vind zijn de
D(igital)A(nalog) converters = puur weergave, hoe vertaald de interface wat je produceert naar de analog outs. Voor mij heeft dit o.a. een veel rijker stereo beeld en meer definitie in het hele spectrum opgeleverd t.o.v. de E-MU. Daar was het een ramp om subtiel met stereo te werken. Ook over de headphones trouwens.
Dan zijn er de AD converters. Geld dus voor de vertaling van de inputs naar je DAW productie.
Je hebt bij AD en DA ook te maken met een SNR (signal-to-noise-ratio) of onderdrukking waar je op kunt letten, of vergelijken met andere interfaces. In de volksmond heeft men het over 'Cleane' converters bijvoorbeeld, en ongekleurde weergave. (dit speelt dus niet alleen bij je monitoren)
Ten tweede,
Pre-amps. Voor veel EDM thuis producers niet echt heel belangrijk. Vocals opnemen kan natuurlijk wel maar als je het goed doet laat je dat in een studio doen met +/- €20k aan aparatuur tussen de vocalist en de DAW.
Dingen die hier van belang zijn: Zo veel mogelijk gain met zo min mogelijk ruis en zo clean mogelijke vertaling. Gemiddeld hebben alle all-in-one interface een max gain van 50dB. Nu heb ik een Shure SM7b. Een bekende all-round, dynamische mic die echt veel power nodig heeft om tot zijn recht te komen. Voor mij was het dus belangrijk >50dB aan pre-amp gain te hebben.
side track: De E-MU had op papier trouwen 60dB gain best lekker en op papier ook echt wel goede converters.
Bijna alle pre-amps zijn voor zien van 48v Phantom (voor condesator mics) Maar soms heb je het knopje wel, maar blijkt uit testen dat die het toch net niet red. Dus minder power naar je mic, wat je terughoort in je opname. Moet je meer boosten in je DAW = meer ruis of, middels gate-compressor veel platter opname.
Hi-Z is ook standaard en bedoeld voor instrumenten. Ook vaak een knopje. Alle knopjes of lampjes uit betekend gewoon Line-in.
Soms heb je nog een -20dB pad voor 'hot signals' sommige synths/keyboards komen veel te hard binnen en moet je dus onderdrukken.
Nogmaals pre-amps kunnen een interface heel duur maken. Maar je kunt dan beter een dedicated preamp kopen. Als je dat echt belangrijk vindt.
Dan als laatste
Latency. Dit is echt wel belangrijk voor Live spelen. Kort door de bocht gaat dit om de vertraging van je DAW naar de Speakers.
Je hebt hier te maken met een Buffer size en met resulterende latency. Hoe lager de buffer hoe lager de latency. Maar hoe zwaarder belasting, VSTi, FX en processors. Hoe hogere buffer je nodig hebt anders gaat de boel kraken storen of uitvallen. Overigens ook afhankelijk van je Host systeem. Dikkere CPU en meer geheugen helpen je DAW en daardoor kun je je buffer ook lager houden.
Dus kraken en storen/uitvalen van audio = te lage buffer
Vertraging in weergave (dus wat je hoort) t.o.v. wat je speelt of midi noten in je DAW = Latency.
Het gaat dus om een balans. Buffer is nodig voor berekeningen wil je minder berekeningen? Bounce dan naar audio. Maar bij bouncen naar audio is snel en voldoende geheugen van belang. Maar tegenwoordig niet echt een issue meer met 2GB+
Dat hele verhaal over 192kHz, heb ik er maar uitgelaten. Dat is echt zinloos, wie je ook verteld dat het anders is. Uiteindelijk wordt je audio toch 44.khz 16 bit, maar vaker nog een 320kb Mp3
Bouw projecten gewoon op 44 kHz en 24bit. Alles hoger kost je meer Resources, buffer en resulteerd in hogere latency.
Ik hoop dat je er iets wijzer van wordt