E-MU 0404 USB kapot? Tips voor nieuwe geluidskaart?

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.324
Locatie
Achterhoek
Mijn E-MU 0404 USB 2.0 werkt ineens niet meer: van de één op de andere dag detecteerde/herkende mijn computer en de software/driver/applicatie het kastje niet meer. Terwijl het kastje het zelf nog wel lijkt te doen (alle lampjes etc branden gewoon).

Ik heb al geprobeerd de driver opnieuw te installeren, maar bij de installatie zei die iets van "setup is unable to detect a supported device", dus toen sloot de setup automatisch af. Krijg hem echt niet meer aan de praat! Iemand een idee hoe dat kan en hoe ik hem kan fixen? Dat zou echt geweldig zijn :okdan:

Maar eerlijk gezegd ben ik bang dat hij het begeven heeft en ik een nieuwe moet kopen :( Maar ik ben niet zo super technisch en ik heb geen idee welke kaart ik zal kopen! Daarom vraag ik bij deze om tips voor een waardige vervanger van mijn e-mu 0404.

Een paar eisen die ik eraan stel:

- Nieuwprijs = maximaal ongeveer 200 euro
- Zero/Minimale latency
- Zo goed mogelijke geluidskwaliteit (heb er niet veel verstand van, maar 24 bit en 192 kHz schijnt het beste te zijn: is dat echt zo btw? Wat ik niet helemaal begrijp: in FL Studio heb ik instelling op 44.1 staan, wanneer ik dat verander waarschuwt ie dat ik em beter op 44.1 kan laten staan. Heeft het dan nog wel zin om een geluidskaart te hebben met hogere samplerate? En is er echt een verschil tussen 96 en 192? zo nee, dan is 96 ook OK. Iemand die mij hierover meer info kan geven?)
- Minimaal 1 midi ingang
- Minimaal 1 ingang voor microfoon/gitaar etc. Ik heb tot op heden nog weinig ervaring met opnemen van zoiets, maar wil dat in de toekomst wel meer gaan doen. Ik geloof dat je voor sommige microfoons fantoomvoeding nodig hebt. Is het verstandig dat dat erop zit? Verder heb ik niet persé meerdere ingangen nodig; ik zal nooit meerdere dingen tegelijkertijd op willen nemen.)
- Voorkeur voor extern (usb), maar onboard is ook goed.

Iemand tips? Of herkent iemand het probleem van mijn E-MU en weet wat k er aan kan doen? :D

BVD
 
Waarom ga je niet gewoon even naar Feedback of Bax in Goes? Je stelt heel veel vragen. En in de prijsklasse die je noemt heb je in mum van tijd een USB-geluidskaart gevonden.
 
Ja dat is humor inderdaad!

misschien even googlen... hij heeft er zo eentje gevonden! Waarom niet gewoon een nieuwe Emu 0404?
 
@Manic, je moet niet verwachten dat je in deze prijsklasse een nieuwe geluidskaart vind die werkelijk alle andere geluidskaarten compleet wegblaast.
 
@Manic, je moet niet verwachten dat je in deze prijsklasse een nieuwe geluidskaart vind die werkelijk alle andere geluidskaarten compleet wegblaast.

Nou die e-mu kaarten komen toch erg dicht in de buurt.




@TS Heb je de kaart er al even uitgehaald en er weer ingedaan ? zo heb ik ook ooit dat probleem op gelost.
 
Heb je al alles getest? Kabels, drivers etc.

Ik vermoed dat het een driver probleem is eigenlijk. Ik heb ook nog een E-MU 0404 usb als backup liggen. Als je hem komt halen mag je hem voor €70 meenemen

Maar ik zou je een NI komplete audio 6 aanbevelen, latency en converters komt ie goed uit de bus. Heb erg veel georiënteerd als betaalbare USB (t.o.v. een RME Babyface) vervanger voor de E-MU.
Wel 25 piek meer

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidsk...io-6-usb-audio-interface/product-details.html

Ben zelf overigens voor firewire gegaan.
 
Ik heb al geprobeerd de driver opnieuw te installeren, maar bij de installatie zei die iets van "setup is unable to detect a supported device", dus toen sloot de setup automatisch af. Krijg hem echt niet meer aan de praat! Iemand een idee hoe dat kan en hoe ik hem kan fixen? Dat zou echt geweldig zijn :okdan:

Ik had de post iets te snel gelezen in de trein dus dit stukje geskipt. Volgens mij ben ik dat namelijk ook wel eens tegengekomen. Volgens mij was dat een software conflict. E-MU support namelijk het apparaat niet meer. Er zijn beta drivers voor Windows 7, ik weet niet wat je draait voor OS?

Maar het probleem kwam bij mij wel doordat ik met drivers aan het knoeien was. Heb volgens mij een roll-back gedaan destijds om het weer aan de praat te krijgen. De kans is dat als je die van mij meeneemt het probleem dus niet verholpen is.

Installeer de E-MU eerst eens op een ander systeem. Zodat je driver 'polution' uit kunt sluiten.
 
Misschien omdat de Winterswijk niet echt naast de deur is voor beide zaken? Dan ben je een fors deel van het budget al kwijt aan benzine...
Inderdaad.. Plus: ik hoor liever de mening van een kritische consument, dan die van een verkoper die mij iets probeert aan te smeren (al heb je ook wel onpartijdige en eerlijke verkopers hoor)
Ja dat is humor inderdaad!

misschien even googlen... hij heeft er zo eentje gevonden! Waarom niet gewoon een nieuwe Emu 0404?
Ik wil liever geen EMU 0404 meer omdat die eigenlijk outdated is: de fabrikant ondersteunt hem ook niet meer qua support en software. Er is van windows 7 alleen een beta driver en ik had regelmatig blauwe schermen (ik denk zelf als gevolg van die beta driver, maar het zou ook een probleem kunnen zijn van een ander stukje hardware, daar ben ik nog niet achter gekomen).
@Manic, je moet niet verwachten dat je in deze prijsklasse een nieuwe geluidskaart vind die werkelijk alle andere geluidskaarten compleet wegblaast.
Zo zware eisen stel ik er toch niet aan? Die EMU was inderdaad perfect qua wat ie kon, en binnen mijn budget. Alleen jammer dus dat de fabrikant die niet meer ondersteunt.
@TS Heb je de kaart er al even uitgehaald en er weer ingedaan ? zo heb ik ook ooit dat probleem op gelost.
Ja uiteraard, maar heeft niets geholpen. :(
Heb je al alles getest? Kabels, drivers etc.

Ik vermoed dat het een driver probleem is eigenlijk. Ik heb ook nog een E-MU 0404 usb als backup liggen. Als je hem komt halen mag je hem voor €70 meenemen

Maar ik zou je een NI komplete audio 6 aanbevelen, latency en converters komt ie goed uit de bus. Heb erg veel georiënteerd als betaalbare USB (t.o.v. een RME Babyface) vervanger voor de E-MU.
Wel 25 piek meer

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidsk...io-6-usb-audio-interface/product-details.html

Ben zelf overigens voor firewire gegaan.
Ziet er goed uit die NI Komplete Audio 6. Alleen ik zie dat ie 96 kHz sample rate heeft. Zoals ik in de openingspost al aangaf: ik heb daar niet zo veel verstand van, maar geeft dat nu echt kwaliteitsverschil ten opzichte van 192 kHz? Of maakt dat zowiezo niks uit als ik de instelling in mijn DAW toch op 44.1 kHz heb staan? Of kan ik die beter ook hoger zetten? Iemand die mij dat kan vertellen?

En als ik dan toch 96 kHz doe ipv 192, kan ik toch net zo goed een wat goedkopere doen, zoals deze http://www.bax-shop.nl/usb-geluidsk...-2i2-usb-audio-interface/product-details.html ? -edit- ik zie nu dat ie geen midi ingang heeft, maar ik bedenk me nu net dat ik nog wel een midi ingang heb op mijn Behringer BCF2000, dus dat hoeft ook eigenlijk helemaal niet.
Ik had de post iets te snel gelezen in de trein dus dit stukje geskipt. Volgens mij ben ik dat namelijk ook wel eens tegengekomen. Volgens mij was dat een software conflict. E-MU support namelijk het apparaat niet meer. Er zijn beta drivers voor Windows 7, ik weet niet wat je draait voor OS?

Maar het probleem kwam bij mij wel doordat ik met drivers aan het knoeien was. Heb volgens mij een roll-back gedaan destijds om het weer aan de praat te krijgen. De kans is dat als je die van mij meeneemt het probleem dus niet verholpen is.

Installeer de E-MU eerst eens op een ander systeem. Zodat je driver 'polution' uit kunt sluiten.
Ik heb geprobeerd de E-MU op mijn laptop te installeren, maar toen gaf ie ook aan dat setup unable was om die kaart te detecteren :( dus ik ben echt bang dat het aan de kaart ligt. Enige wat nog zou kunnen is dat de kabel ineens op magische wijze kapot is gegaan, maar dat lijkt me sterk eigenlijk. Hij ziet er nog perfect uit en ik heb hem naar mijn weten niet eens aangeraakt.

Toch lijkt het probleem wel eerder op een software conflict. Maar vreemd dat ie het op mijn laptop ook niet meer doet.

Ik kan eventueel proberen mijn hele pc te formatteren en alles opnieuw installeren, maar dat kost me super veel tijd en dan is de kans nog maar klein dat ie het dan wel doet.

En ik heb trouwens windows 7 64 bit.
 
Laatst gewijzigd:
192 kHz lang of kort verhaal.... Je hebt er niets aan zeker niet als je enkel projecten op 44.1 kHz hebt.

Voor een lang verhaal moet je maar eens wat meer rondspeuren op het forum. Genoeg over gezegd.


Ja goedkoper kan altijd, maar je hebt te maken met converters en latency en drivers. Dat maken de Komplete audio net iets duurder. Die Scarlet heeft geen midi. Dat wilde je toch ook?

Succes met de zoektocht. ;)
 
Manic, jij produceert bij Cenobite Records. Ik snap hier niets van? Michel Klaassen runt dat label, jij produceert onder hem, waarom legt hij jou dit soort dingen niet uit?
 
192 kHz lang of kort verhaal.... Je hebt er niets aan zeker niet als je enkel projecten op 44.1 kHz hebt.

Voor een lang verhaal moet je maar eens wat meer rondspeuren op het forum. Genoeg over gezegd.


Ja goedkoper kan altijd, maar je hebt te maken met converters en latency en drivers. Dat maken de Komplete audio net iets duurder. Die Scarlet heeft geen midi. Dat wilde je toch ook?

Succes met de zoektocht. ;)
Ja midi is bij nader inzien niet per se nodig. Maar qua geluidskwaliteit en latency is hij net zo goed als die Komplete toch? Verder al die software van Komplete heb ik niet nodig (daar betaal je alleen maar voor), dus heb dan liever voor 100 euro goedkoper die Scarlett - mits hij net zo goed is qua latency en geluidskwaliteit

Manic, jij produceert bij Cenobite Records. Ik snap hier niets van? Michel Klaassen runt dat label, jij produceert onder hem, waarom legt hij jou dit soort dingen niet uit?
Ik produceer niet in zijn studio ofzo.. Kan hem ook wel vragen idd, maar wat is er mis om het hier te vragen? Dan hoor ik ook de mening van verschillende mensen ;)
 
Nee, er is niks mis mee om het hier te vragen, zo bedoelde ik het niet. Ik ken alleen Cenobite Records door en door en weet dus ook wat Michel Klaassen in huis heeft qua kennis, en dat is heel veel. Ik weet alleen niet hoe de verhoudingen zijn tussen jullie twee, vandaar. Ik ken alleen jouw CD niet, ik heb al het vinyl van Cenobite Records en ik volg Michel Klaassen al vanaf het begin van Mokum Records als Tellurian. Het werd voor mij een bron van inspiratie de muziek van Tellurian toen, en helemaal toen hij met Cenobite begon. Maar ik weet alleen dus niet hoe de verhouding is tussen jullie twee.
 
Laatst gewijzigd:
Cool dat je zo'n trouwe fan bent van cenobite :D Dan zou ik zeker mijn cd eens checken :p Is nog beetje de oude sound. Komt binnenkort ook nog wel wat nieuws (ook nieuwere sound) uit van mij.

Maar ja ik zie hem niet elke dag ofzo; hij woont kats aan de andere kant van nederland.. Toevallig zie ik hem komende 2 weken elk weekend omdat we beide op dezelfde feesten moeten draaien, maar dan ga ik echt niet met hem hierover lulle :p Maar je hebt wel gelijk, hij heeft er een hoop verstand van, kan het hem ook wel eens vragen idd. Maar dan nog hoor ik het liefst de mening van verschillende mensen :)
 
Ik haal mijn kennis voornamelijk van Gearslutz. Dat zijn echte neuroten m.b.t. audio hardware

Deze link:
http://www.gearslutz.com/board/8253121-post348.html

Heb ik als leidraad genomen voor mijn overwegingen tussen interfaces. Ik ben voor de Presonus Firestudio mobile gegaan. €200 bij Thomann gehaald want Bax had hem niet op voorraad.

Het spul van focusrite en met name de drivers smaakte mij niet. De scarlet staat er niet tussen. Maar het enige wat ik van Focusrite interessant vind is die nieuwe Forte (maar was toen echt gloed nieuw, niets van bekend en ook nog duurder richtprijs dan de Babyface van RME) Deze laatste is denk ik wel echt veel te complex.

In een notendop:

Wat ik bij een interface belangrijk vind zijn de D(igital)A(nalog) converters = puur weergave, hoe vertaald de interface wat je produceert naar de analog outs. Voor mij heeft dit o.a. een veel rijker stereo beeld en meer definitie in het hele spectrum opgeleverd t.o.v. de E-MU. Daar was het een ramp om subtiel met stereo te werken. Ook over de headphones trouwens.

Dan zijn er de AD converters. Geld dus voor de vertaling van de inputs naar je DAW productie.

Je hebt bij AD en DA ook te maken met een SNR (signal-to-noise-ratio) of onderdrukking waar je op kunt letten, of vergelijken met andere interfaces. In de volksmond heeft men het over 'Cleane' converters bijvoorbeeld, en ongekleurde weergave. (dit speelt dus niet alleen bij je monitoren)

Ten tweede, Pre-amps. Voor veel EDM thuis producers niet echt heel belangrijk. Vocals opnemen kan natuurlijk wel maar als je het goed doet laat je dat in een studio doen met +/- €20k aan aparatuur tussen de vocalist en de DAW.

Dingen die hier van belang zijn: Zo veel mogelijk gain met zo min mogelijk ruis en zo clean mogelijke vertaling. Gemiddeld hebben alle all-in-one interface een max gain van 50dB. Nu heb ik een Shure SM7b. Een bekende all-round, dynamische mic die echt veel power nodig heeft om tot zijn recht te komen. Voor mij was het dus belangrijk >50dB aan pre-amp gain te hebben.

side track: De E-MU had op papier trouwen 60dB gain best lekker en op papier ook echt wel goede converters.

Bijna alle pre-amps zijn voor zien van 48v Phantom (voor condesator mics) Maar soms heb je het knopje wel, maar blijkt uit testen dat die het toch net niet red. Dus minder power naar je mic, wat je terughoort in je opname. Moet je meer boosten in je DAW = meer ruis of, middels gate-compressor veel platter opname.

Hi-Z is ook standaard en bedoeld voor instrumenten. Ook vaak een knopje. Alle knopjes of lampjes uit betekend gewoon Line-in.

Soms heb je nog een -20dB pad voor 'hot signals' sommige synths/keyboards komen veel te hard binnen en moet je dus onderdrukken.

Nogmaals pre-amps kunnen een interface heel duur maken. Maar je kunt dan beter een dedicated preamp kopen. Als je dat echt belangrijk vindt.

Dan als laatste Latency. Dit is echt wel belangrijk voor Live spelen. Kort door de bocht gaat dit om de vertraging van je DAW naar de Speakers.

Je hebt hier te maken met een Buffer size en met resulterende latency. Hoe lager de buffer hoe lager de latency. Maar hoe zwaarder belasting, VSTi, FX en processors. Hoe hogere buffer je nodig hebt anders gaat de boel kraken storen of uitvallen. Overigens ook afhankelijk van je Host systeem. Dikkere CPU en meer geheugen helpen je DAW en daardoor kun je je buffer ook lager houden.

Dus kraken en storen/uitvalen van audio = te lage buffer
Vertraging in weergave (dus wat je hoort) t.o.v. wat je speelt of midi noten in je DAW = Latency.

Het gaat dus om een balans. Buffer is nodig voor berekeningen wil je minder berekeningen? Bounce dan naar audio. Maar bij bouncen naar audio is snel en voldoende geheugen van belang. Maar tegenwoordig niet echt een issue meer met 2GB+

Dat hele verhaal over 192kHz, heb ik er maar uitgelaten. Dat is echt zinloos, wie je ook verteld dat het anders is. Uiteindelijk wordt je audio toch 44.khz 16 bit, maar vaker nog een 320kb Mp3

Bouw projecten gewoon op 44 kHz en 24bit. Alles hoger kost je meer Resources, buffer en resulteerd in hogere latency.

Ik hoop dat je Ik haal mijn kennis voornamelijk van Gearslutz. Dat zijn echte neuroten m.b.t. audio hardware

Deze link:
http://www.gearslutz.com/board/8253121-post348.html

Heb ik als leidraad genomen voor mijn overwegingen tussen interfaces. Ik ben voor de Presonus Firestudio mobile gegaan. €200 bij Thomann gehaald want Bax had hem niet op voorraad.

Het spul van focusrite en met name de drivers smaakte mij niet. De scarlet staat er niet tussen. Maar het enige wat ik van Focusrite interessant vind is die nieuwe Forte (maar was toen echt gloed nieuw, niets van bekend en ook nog duurder richtprijs dan de Babyface van RME) Deze laatste is denk ik wel echt veel te complex.

In een notendop:

Wat ik bij een interface belangrijk vind zijn de D(igital)A(nalog) converters = puur weergave, hoe vertaald de interface wat je produceert naar de analog outs. Voor mij heeft dit o.a. een veel rijker stereo beeld en meer definitie in het hele spectrum opgeleverd t.o.v. de E-MU. Daar was het een ramp om subtiel met stereo te werken. Ook over de headphones trouwens.

Dan zijn er de AD converters. Geld dus voor de vertaling van de inputs naar je DAW productie.

Je hebt bij AD en DA ook te maken met een SNR (signal-to-noise-ratio) of onderdrukking waar je op kunt letten, of vergelijken met andere interfaces. In de volksmond heeft men het over 'Cleane' converters bijvoorbeeld, en ongekleurde weergave. (dit speelt dus niet alleen bij je monitoren)

Ten tweede, Pre-amps. Voor veel EDM thuis producers niet echt heel belangrijk. Vocals opnemen kan natuurlijk wel maar als je het goed doet laat je dat in een studio doen met +/- €20k aan aparatuur tussen de vocalist en de DAW.

Dingen die hier van belang zijn: Zo veel mogelijk gain met zo min mogelijk ruis en zo clean mogelijke vertaling. Gemiddeld hebben alle all-in-one interface een max gain van 50dB. Nu heb ik een Shure SM7b. Een bekende all-round, dynamische mic die echt veel power nodig heeft om tot zijn recht te komen. Voor mij was het dus belangrijk >50dB aan pre-amp gain te hebben.

side track: De E-MU had op papier trouwen 60dB gain best lekker en op papier ook echt wel goede converters.

Bijna alle pre-amps zijn voor zien van 48v Phantom (voor condesator mics) Maar soms heb je het knopje wel, maar blijkt uit testen dat die het toch net niet red. Dus minder power naar je mic, wat je terughoort in je opname. Moet je meer boosten in je DAW = meer ruis of, middels gate-compressor veel platter opname.

Hi-Z is ook standaard en bedoeld voor instrumenten. Ook vaak een knopje. Alle knopjes of lampjes uit betekend gewoon Line-in.

Soms heb je nog een -20dB pad voor 'hot signals' sommige synths/keyboards komen veel te hard binnen en moet je dus onderdrukken.

Nogmaals pre-amps kunnen een interface heel duur maken. Maar je kunt dan beter een dedicated preamp kopen. Als je dat echt belangrijk vindt.

Dan als laatste Latency. Dit is echt wel belangrijk voor Live spelen. Kort door de bocht gaat dit om de vertraging van je DAW naar de Speakers.

Je hebt hier te maken met een Buffer size en met resulterende latency. Hoe lager de buffer hoe lager de latency. Maar hoe zwaarder belasting, VSTi, FX en processors. Hoe hogere buffer je nodig hebt anders gaat de boel kraken storen of uitvallen. Overigens ook afhankelijk van je Host systeem. Dikkere CPU en meer geheugen helpen je DAW en daardoor kun je je buffer ook lager houden.

Dus kraken en storen/uitvalen van audio = te lage buffer
Vertraging in weergave (dus wat je hoort) t.o.v. wat je speelt of midi noten in je DAW = Latency.

Het gaat dus om een balans. Buffer is nodig voor berekeningen wil je minder berekeningen? Bounce dan naar audio. Maar bij bouncen naar audio is snel en voldoende geheugen van belang. Maar tegenwoordig niet echt een issue meer met 2GB+

Dat hele verhaal over 192kHz, heb ik er maar uitgelaten. Dat is echt zinloos, wie je ook verteld dat het anders is. Uiteindelijk wordt je audio toch 44.khz 16 bit, maar vaker nog een 320kb Mp3

Bouw projecten gewoon op 44 kHz en 24bit. Alles hoger kost je meer Resources, buffer en resulteerd in hogere latency.

Ik hoop dat je er iets wijzer van wordt ;)
 
Voor de prijs heb je een goede interface met deze Presonus Firestudio Mobile. Maar als het op de duurzaamheid van de produkten van Presonus aankomt haak ik altijd meteen af met dit merk, net als bij Behringer. Koop een mixer van Behringer en na een half jaar heb je krakende potmeters etc. Dat is eigenlijk mijn enigste kritiiek op deze Presonus Firestudio Mobile.
 
Hey Maniac ;)

Je natuurlijk kunt ook bij andere Cenobite leden terecht voor technische advies! hint ;)

Ciao,

Bastiaan
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top