Softsynth die een Sync mode heeft op een externe input

Nou lang lopen zoeken Puredata, en in Max en uiteindelijk in Max in een voorbeeld bestand een OSC sync template gevonden.

Deze heb ik omgebouwd zodat de OSC aan de audio in syncen.

Het eerste kleine stapje is gemaakt.


Tracking van een VCO gaat heel goed, tracking van een gitaar niet zo omdat er veel hoge tonen die a-harmonisch (dissonant) zijn.

De volgende stap zou een PLL pitch tracking filter zijn wat het ingangs signaal moet filteren.

Of met midi het filter sturen.

1 van de bijlages is en Max Msp patch. als je ook wilt klooien kun je max 6 gratis downloaden en 1 maand gebruiken.

Ik ga nog effe door met experimenteren todat ik er een goede OSC aan over hou. betere voorbeelden volgen.
 

Attachments

  • filtering in the effect.wav
    1,7 MB · Bekeken: 61
  • Rec-12.09.23-OSC tracking.wav
    854,8 KB · Bekeken: 56
  • oscsync-advanced-0.5.zip
    3,3 KB · Bekeken: 61
hier een voorbeeld waarbij de OSC's syncen aan een gitaar.
Dir gaat veel minder goed dan wanneer de master een vco is.
Toch denk ik dat het met de juiste filtering moet lukken om de gtaar aanslag noise eruit te krijgen.

Soms is de nul doorgang detectie duidelijk te horen.

Wat me alleen verbaast is dat ieder subtielen pitch verandering door de slave osc word opgepakt en dat hij dus mooi synced.
 

Attachments

  • gitaar trackings.wav
    5,2 MB · Bekeken: 57
zo weer eens oude koeien uit de sloot halen.

misschien is het alleen voor eigen documentie maar het is natuurlijk altijd handig om input van andere te krijgen.

met de sync patch in max msp is het me dus gelukt om een analoge VCO, en een gitaar te syncen
digitale OSC. Op deze manier worden er ontelbare golfvoren mogelijk. op een hybride manier.

Er bestaan ook hardware hybride synths maar er is geen documentie over de voledige werking.
Zelf heb ik nog niets of niemand kunnen vinden die zoiets dergelijks sucsesvol heeft geimplementeerd. Dat is aan een kant jammer maar het is natuurlijk ook spannend om je op onbekend terein te bevinden


De tracking is zelfs op 44.1 khz erg goed, maar hogere sampling rates geven een beter resultaat.

Ik zou wel eens audio van de Nord patches willen horen want ik kom dus wel op een goede golfvorm uit.

Dus geen 'soort' distortion, maar een werkelijke sync van analoog aan digitaal.

wel is er een latency probleempje van het analoog tegen het digitale. ik moet dus nog een buffer implementeren in de patch om de fase van de 2 golfvormen weer goed te krijgen.

de droge output van een doepfer VCO werkt erg goed.

zo weer een stapje dichter bij het realiseren van een hybride modular.
 
Back
Top