verzekeren van spullen....

DRe

SSM spacestation
Lid sinds
20 oktober 2004
Berichten
4.968
Locatie
Hilversum
ik heb nu een paar draads gelezen en ik word er niet wijs uit. wie heeft ervaring met het verzekeren van oude spullen, en heeft dat wel zin om dat ze meer dan 20 jaar oud zijn. verzeker je het dan per stuk of in zijn totaal, en wat is de meerwaarde van verzekeren of zelf het risico aanvaarden om dat het domweg te duur en niet rendabel is om te verzekeren. Wat doe jji tegen het gestolen worden van spullen. wat moet je doen om iets verzekerd te krijgen. enz..
 
Dat is niet zo moeilijk.

Als je alles thuis houdt wordt het een kostbaarheden verzekering. Een normale inboedel verzekering dekt alleen maar 1 keyboard en maximaal 3 computers.
Je moet een lijst inleveren met al je gear erop. Daarbij komt de vervangingswaarde te staan. Nieuwwaarde is niet mogelijk met oude instrumenten, en je wilt tenslotte nieuwe spullen kopen voor de huidige 2e hands prijs als er iets is gebeurd.
In de regel vragen ze een second opinion bij een expert. Meestal vraagt de verzekeraar dat voor muziekinstrumenten bij een winkel, je kan deze lijst ook laten opmaken door je favoriete winkel om misverstanden te voorkomen. Ik maak regelmatig van dit soort lijsten en je kan me eventueel PB'en.

De percentage voor de verzekering ligt tussen de 2 promille en 30 promille. Dit hangt af van waar je woont, hoe oud je ben, en in wat voor huis je woont. Ga even uit van 5 promille, zo 10.000 euro 2e hands waarde kost dus 50 euro per jaar. Het werkt om verschillende offertes te vragen bij verschillende verzekeraars.

Verzeker wel alles of niets. Pas op voor onderverzekeren, als je voor 5.000 euro verzekerd ben, je hebt voor 10.000 euro schade door een lekkend dak, krijg je maar 2.500 euro.
Eens per jaar tel ik alle prijzen bij elkaar op, en kijk dan of ik mijn verzekering moet aanpassen.

Als je met je spullen op pad gaat krijg je nog een verzekering erbij. een normale transport verzekering dekt geen schades die gemaakt zijn na 22:00uur en voor 06:00uur. Dit is dus een duurdere verzekering dan een normale, maar het is crisis dus ga vooral shoppen.

Het is ook belangrijk dat je kan aantonen dat je de spullen hebt gehad. Dus maak foto's als je geen facturen hebt, maak ook een 2e foto van de achterkant met het serienummer erop.

http://www.allesoververzekeren.nl/trefwoordenlijst/K/kostbaarhedenverzekering-1
 
dank voor je post ik ga rond vragen!
 
Pas op voor onderverzekeren, als je voor 5.000 euro verzekerd ben, je hebt voor 10.000 euro schade door een lekkend dak, krijg je maar 2.500 euro.

Die redenering snap ik niet helemaal. Ik snap dat je niet de volledige 10.000 uitgekeerd krijgt (want voor zoveel ben je niet verzekerd), maar waarom maar 2.500?
 
Als je onderverzekerd bengt krijg je de verdeling uitgekeerd van je onderverzekering....want je hebt nooit de volledig premie betaald waar je voor verzekerd wilde zijn.
 
Dit is een thread welke ik even volg want ik heb een nieuwe verzering nodig voor mijn studio.
Wat is een goed, betrouwbare maatschappij welke ervaring heeft met studio's?
 
rare straf, want omgekeerd werkt het niet zo bij oververzekring.

10.000 spullen, 1000 euro verzekerd krijg je dus maar 100 euro ?

Ja, zo ben je per definitie altijd over of onderverzekerd. Aan de andere kant, het zou fraude in de hand werken. Ik geloof dat een aantal verzekeringsmaatschappijen hier langzaam van afstapt maar of dat ook voor studios met bejaarde tweedehandsmeuk ook zo werkt weet ik niet.
 
10.000 spullen, 1000 euro verzekerd krijg je dus maar 100 euro ?

Terwijl je maar 1000 claimt (want meer kun je niet claimen) en al vrijwel zeker meer dan 100 euro premie betaald hebt.

Het is alsof je een tandartsverzekering hebt van 200 euro. Gedurende het jaar betalen ze netjes de rekeningen, maar je gaat over die 200 heen en eindigt op 400. Of je dan wel even 100 euro terug wilt storten want nu heb je nog maar recht op de helft.
Gelukkig werkt dat wel normaal en krijg je gewoon 200, en kun je de rest zelf betalen.
 
Dit is een thread welke ik even volg want ik heb een nieuwe verzering nodig voor mijn studio.
Wat is een goed, betrouwbare maatschappij welke ervaring heeft met studio's?

+1

Bij mij gaat het ook om instrumenten waarmee ik optreed die verzekerd moeten worden.
 
Dat je spullen niet onder normale inboedel vallen is helemaal afhankelijk van de maatschappij.
Ik heb een adviseur laten komen en die liet mij weten dat alles onder de inboedel valt.

Ik zou dus gewoon iemand laten komen.
 
Bij mij gaat het ook om instrumenten waarmee ik optreed die verzekerd moeten worden.

Dit valt normalerwijze niet onder de inboedel. Instrumenten en apparatuur die je gebruikt bij optredens moet je apart verzekeren en dat is meestal (erg) duur.
Zelf heb ik eens gehoord/gelezen dit voor grote(re) bands helemaal geen doen is en het voor hen goedkoper is bewaking in te huren dan de apparatuur te verzekeren.

Studio heb ik wel gewoon onder de inboedel, maar wel apart vernoemd met waarde (circa).
 
aangezien je hier een enkele post niet als "super informatief" kan labelen, heb ik maar de hele thread een uitstekende waardering gegeven. :okdan: (zie rechtsboven)
Bedankt Marco !


Overigens, hoe komt een verzekeraar ooit te weten dat je hebt onderverzekerd, als je puur het bedrag claimt waarvoor je je verzekerd hebt ? Van dat overige schroot moet er toch niet gesproken worden?
En indien je van tevoren hebt moeten aangeven om welke gear het precies gaat (en ik neem aan dat dat altijd het geval is), dan ben je niet "onderverzekerd" lijkt me, alleen gedeeltelijk verzekerd voor een specifiek deel. Geen mogelijkheid tot fraude.
 
@Keybern, je raakt ook meestal onderverzekerd als je wel nieuwe spullen koopt, maar deze niet meeneemt in je bestaande polis.....na een aantal jaar is de situatie zodanig veranderd dat bij een inbraak er spullen gejat kunnen worden die niet verzekerd zijn bwvs. dus dan claim je 12.000 terwijl je voor 10.000.
De verzekeraar komt er meestal niet achter, je komt er zelf achter als er schade is en dan weet de verzekeraar het ook.
 
Overigens, hoe komt een verzekeraar ooit te weten dat je hebt onderverzekerd, als je puur het bedrag claimt waarvoor je je verzekerd hebt ? Van dat overige schroot moet er toch niet gesproken worden?
En indien je van tevoren hebt moeten aangeven om welke gear het precies gaat (en ik neem aan dat dat altijd het geval is), dan ben je niet "onderverzekerd" lijkt me, alleen gedeeltelijk verzekerd voor een specifiek deel. Geen mogelijkheid tot fraude.

Bij schade zul je moeten opgeven wat er beschadigd/verbrand/gestolen is.
En je verzekering sluit je af op een bepaald moment. Dat is de verzekerde waarde dan. Als je daarna spullen erbij koopt, en dat niet meldt en je verzekering dus niet verhoogd, ben je onderverzekerd.

=Maar je kunt je ook indekken tegen onderverzekeren hoor=
En dat is niet zo duur.

Ah, brz was me net voor met het eerste deel van mijn antwoord. Belangrijkste heb ik maar even wat duidelijker neergezet.
 
Verder is het probleem dat je set-up veranderd en met een kostbaarhedenverzekering moet
je deze veranderingen doorgeven dus ben je het hele jaar bezig om je verzekering te veranderen .
Ik heb nu een inboedelverzekering met een gedeelte waar je elektronica extra kunt verzekering
en dit heb ik tot het max laten doen.
 
@arno en brz: ik volg toch niet helemaal.
Stel je dak stort in en al je spullen zijn stuk: spullen A, B, C, D en E.
Je hebt je slechts verzekerd voor A, B en C.
Tjah, dan ga je ook alleen maar die waarde van A, B en C proberen te achterhalen bij je verzekeraar he. Over D en E hoeft niet eens gesproken te worden.
Kan je dit "onderverzekerd" noemen?

Waarom zou de verzekeraar je daar een boete op moeten geven?
Je kiest toch verdorie toch zelf wat je wil verzekeren en wat niet?
 
Dat is waar, maar jij kan niet bepalen wat er gejat wordt of wat stuk gaat......
 
Back
Top