Buizen

-Dik gedrukt-
En daar zit nou net de kneep
die toleranties kunnen dus aardig afwijken waardoor 2 buizen van hetzelfde merk/type hoorbaar van elkaar kunnen afwijken
Toegegeven dat dit vermoedelijk pas bij extremere toepassingen beter naar voren komt


dit slaat natuurlijk ook weer helemaal nergens op.

hoezo extreme toepassingen?, wat bedoel je precies, noem er eens eentje dan?

:koffie:
 
Dat zegt ie helemaal niet, hij zegt dat de vesterking (dus hoeveel er versterkt wordt, 1x, 2x, 100x, ...) niet door de buis bepaald wordt maar door de schakeling. Uiteraart is het de buis die de versterking doet, maar hoeveel hij versterkt ligt aan de rest van de schakeling.
Vandaar dus dat een internet-quote waarin staat "een 12ax7 versterkt 100x" slap gelul is.

die 'versterkings factor' moet je anders lezen, nergens staat er dat elke 1 db die je er in pompt als 100db eruit rent

dit slaat natuurlijk ook weer helemaal nergens op.

hoezo extreme toepassingen?, wat bedoel je precies, noem er eens eentje dan?

:koffie:

opzettelijke oversturing misschien?
zoals ik zei: "Vermoedelijk"
Ik werk maar in 1 gebied met buizen, en dat is in m'n gitaarversterker
waar er duidelijk karakterverschil zit tussen de diverse merken
en een (voorbeeld) Tung sol 'High gain selected' ook meer overstuurt dan de 'normale'

Maar ipv elke keer maar met een 'slap gelul' uitspraak te komen

laat weten wat jouw ervaring en kennis is, dat van mij is gelimiteerd
maar ik zit tenminste niet af te geven zonder een verduidelijking
 
nou, ik repareer en ontwerp al zo´n 30 jaar buizenapparatuur.
dat is mijn ervaring.

en op zich zijn jou uitspraken over buizen niet zo erg vreemd, iedereen lijkt wel een soort van misvormde menig te hebben over die geheimzinnige buizen.
vooral op het internet is het nogal erg gesteld over dit item.

het ene indianenverhaal na het andere is er te vinden.
maar een beetje normale info over buizen is ver te zoeken.

maar om verder even kort te gaan, lees de specs van de 12ax7 even door, dat is een 12ax7, inclusief eventuele toleranties.

alles wat zich anders gedraagd is dus geen 12ax7

en wat jij clamt over higain buizen in een gitaarversterker, dat hij daarna harder scheurt, dat kan ook helemaal niet.
in alle gitaarversterkers die ik ken, en dat zijn er nogal wat, ligt de versterking ook vast.
dus wat voor buis je er ook inpropt, het resultaat is exact hetzelfde......

:mega:
 
Laatst gewijzigd:
Ik ga een duit in dit zakje doen.

Let op! (disclaimer) ik ben geen techniscus, enkel ervaringsdeskundige.
Let op !! (disclaimer 2) ik heb geen gedegen statistisch onderzoek gedaan.

Ik gebruik de volgende buizenapparatuur vaak: gitaarversterker, compressors en microfoon preamps.
Tot nu toe vond ik de verschillen binnen merken niet kleiner dan verschillen tussen merken.
Zie nu met name disclaimer 2!
 
dat ben ik volledig met je eens.

het enige verschil tussen de tegenwoordige buizen, en bv. een philips of telefunken is de ruis en microfonie.
dat halen ze met tegenwoordige buizen niet ...

:koffie:
 
in alle gitaarversterkers die ik ken, en dat zijn er nogal wat, ligt de versterking ook vast.
dus wat voor buis je er ook inpropt, het resultaat is exact hetzelfde......

:mega:

dat ben ik volledig met je eens.

het enige verschil tussen de tegenwoordige buizen, en bv. een philips of telefunken is de ruis en microfonie.
dat halen ze met tegenwoordige buizen niet ...

:koffie:

Dan moet je toch eens mijn geluidsvoorbeeldje gaan luisteren.
http://synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1360379&postcount=35
 
ik heb je audiobestand iets veranderd...

een aantal van de verschillende waves achter mekaar, dat maakt het luisteren wat makkelijker....:okdan:

79341

de volgorde is willekeurig....

:koffie:
 

Attachments

  • ecc83waves.mp3
    563,7 KB · Bekeken: 30
Laatst gewijzigd:
behalve wat extreem lichte nuance verschillen hoor ik overal dezelfde pleurisherrie....:D

:mega:

Ik ook hoor. :D
En dat terwijl het prijsverschil tussen de buizen aanzienlijk is.

De TB-303 is wel een goede synth om evt verschillen tussen buizen te laten horen omdat het zo'n dynamisch ding is. En het is herhaalbaar, dat kan je met een gitaar niet doen.
 
Grappig deze discussie, ik vroeg alleen om welke uitvoering ik het beste kan gebruiken in een preamp. Heb ook nog een behringer tube composer staan, die ik ga voorzien van een nieuwe psu en buisjes. Ik was me er echt van bewust dat er een hoop rotzooi in omloop is en dat de merken die ik eerder aandroeg voor mij d beste keuze zijn.

Ik ben het vooral eens met de kritiek, dat de oude buizen vele malen beter zijn dan wat er hedendaags geproduceerd word. Ik ben het ook eens met de kritiek dat de verschillen minimien zijn in het hedendaagse aanbod. Ik vroeg me alleen af of bijvoorbeeld een gold pin uitvoering een dermate verschil maakte, om die keuze te maken. Maar foor mein gefal fint ic het priema so. met een buis van 12 euro.

Discusieer vooral lekker door, vind het leuk om te lezen.
 
Buizen die al tig jaar oud zijn, zelfs ongebruikt, hebben natuurlijk weer andere risico's die de levensduur aardig kunnen verkorten.
 
Nog nooit eentje gehad die een slecht vacuum had of dergelijke? Mijn eigen ervaring met (heel) oude buizen blijft beperkt tot een legerradio die het nog perfect deed met buizen van 1965 :) maar een kennis van me die zich nogal bezighoudt met buizenversterkers had eens een batch "rotte" NOS. Maar dat is blijkbaar uitzonderlijk?
 
nee, ik denk dat ik een keer in mijn hele loopbaan een ecc ben tegengekomen met een slecht vacuum.
nou moet ik er wel bijzeggen dat ik mijzelf beperk tot topmerken, vroeger had je ook al bepaalde merken waar je beter ver bij vandaan kon blijven..

(haltron, ultron, ed)

en trouwens, als hij een rotte batch nos had, dan waren het of afgekeurde buizen, of het was niet nos.

:mega:
 
Laatst gewijzigd:
Vroegah was echt niet alles beter. Maar ook dat wisten we
 
Zijn er dan echt geen nieuwe buizen meer met dezelfde kwaliteit op productie- en geluidsvlak als vroeger?
Waarschijnlijk worden ze tegenwoordig met lagere kwaliteitseisen gemaakt omdat ze anders te lang zouden meegaan en dit de verkoop zou doen verminderen?
Vraag ik me dan maar af....
 
Ik heb wel eens een presentatie van Aspen Pittman bijgewoond.
Aspen Pittman is van GrooveTubes.
Hij vertelde dat GrooveTubes de oude fabriekslijn van Telefunken heeft gekocht.

Ik weet niet of GrooveTubes precies dezelfde specs hebben als Telefunken, maar wellicht komt het in de buurt.
 
Ik heb wel eens een presentatie van Aspen Pittman bijgewoond.
Aspen Pittman is van GrooveTubes.
Hij vertelde dat GrooveTubes de oude fabriekslijn van Telefunken heeft gekocht.

Ik weet niet of GrooveTubes precies dezelfde specs hebben als Telefunken, maar wellicht komt het in de buurt.


nou, groovetubes halen de kwaliteit van telefunken bij lange na niet.
het zijn zelfs behoorlijk slechte buizen.
een zeer hoge uitval ivm microfonie en ruis.

iik denk dat tegenwoordig gewoon alles verkocht wordt, dus ook de buizen die ze bv. bij telefunken niet verkochten.
en ik denk dat ze tegenwoordig de skills missen om nog echt goeie buizen te maken, cq, het interesseerd ze echt geen reet of de buis goed of slecht is, ze verkopen evengoed wel.

:mega:
 
Niet helemaal relevant, deze werd gister via DIY list gepost en is wel een erg mooie film met buizen uit Eindhoven.

 
Back
Top