Welke 12ax7 te nemen?

Kraan

Ouwe rot
Lid sinds
11 april 2004
Berichten
1.950
Locatie
Zwolle
Ik zoek een nieuwe 12ax7 voor mijn ART tube channel.

Link: http://artproaudio.com/classic_discontinued_products/product/tube_channel/

Er zat op die plek een Electro Harmonix (verder niet te zien wat voor variant). Deze gloeide echter niet meer en het hele apparaat gaf een enorme 50hz brom. Niet op de output, gewoon het hele apparaat zelf. Zonder deze buis bromt hij niet en heb er even een Bugera ingezet en die begon mooi te gloeien zonder brom.

Nu kan ik er weer een EH inzetten, maar ik zie dat er gewone, gebalanceerde en high-gain versies bestaan. Ook is mijn oog gevallen op een JJ, zij hebben een gewone 83 en een 803, die beter geschikt is voor Hifi-doeleinden. Ik zal er soms een bas op aansluiten, maar ook een microfoon. Wat ik online lees, doen de JJ's niet onder voor de EH's. En wat er over de 803 van JJ wordt geschreven spreekt me ook aan.

Hier mensen met ervaringen in de juiste keuze voor een 12ax7/ecc83 voor een preamp?
 
Ze klinken allemaal net een beetje anders :) Maar wereldschokkend zijn de verschillen ook niet hoor. Wat ik je zou aanraden is om een paar verschillende te kopen. Zo duur zijn ze niet. En welke het mooiste klinkt hangt natuurlijk helemaal af van de applicatie en je eigen smaak. En verder ook van je preamp. Want de klank van de buisjes hangt ook nogal af van het elektronische circuit waar je ze in plaats (voltage waarop ze aangesloten zijn etc)

Als je gelijk een paar verschillende koopt dan kan je zelfs per klankbron het mooiste buisje erbij zoeken. Dan ben je in het bezit van een buizenpreamp met verschillende smaakjes....

Mocht je het geld niet hebben: ik vind zelf de sovteks en jj's wel fijn. Maar ze zullen allemaal prima voldoen
 
Tnx, je advies is zeer bruikbaar. Tonefactory zit hier om de hoek, dus ik kan gewoon beginnen met de JJ's, bepaal de klank en als ik denk dat er ruimte is voor verbetering haal ik een andere.
 
Nu is de ART geen high-end apparaat en de buis wordt ook niet helemaal gebruikt zoals het bedoeld is.
Dus zullen de verschillende karakter eigenschappen van de buisjes ook niet precies zijn zoals in andere apparaten.

Zelf heb ik enkele ART spullen gehad (pro vla, pro channel, mpa gold) en heb dit zelf ook geprobeerd. Er waren wel verschillen, maar minimaal.
Nu had ik wel goede ervaringen met JJ, vooral de 803s versie maar dit is dan ook gewoon een goed geconstrueerde buis.
 
Laatst gewijzigd:
JJ is inderdaad een mooie buis

Bij tonefactory stond ooit op de site een vergelijking van buizen met verhaaltjes. Ook daar kwam JJ als een van de betere buizen er uit

Bij bv die goedkope behringer microfoonversterkertjes waar een suffe buis in zit maakt dit ook een flink verschil!
 
JJ is inderdaad een mooie buis

Bij tonefactory stond ooit op de site een vergelijking van buizen met verhaaltjes. Ook daar kwam JJ als een van de betere buizen er uit

Bij bv die goedkope behringer microfoonversterkertjes waar een suffe buis in zit maakt dit ook een flink verschil!

Haha, die heb ik ook staan. Misschien moet ik er daar ook 1 indoen.
 
die buisjes in de Behringer dingen zijn dan ook wel echt van een zeer slechte kwaliteit, ik heb er nog eentje liggen. Het enige apparaat waar deze goed in werkt is een schreeuwende gitaarversterker !

Maargoed, de klankverschillen tussen al die buizen zijn wel een beetje overtrokken maar bij het ene apparaat heeft het meer effect dan bij een ander ding. Ik heb hier ook nog een paar mooie oude Telefunken en Philips liggen, misschien maar eens laten testen.
 
Hoe het klinkt met andere buisjes hangt natuurlijk ook af van de instelling van de ECC83, dus welke waarde koppelcondensators, anodeweerstand etc. Dit bepaald meer het geluid dan een buisje van JJ of eentje van Philips of Sovtek

Ben zelf fan van de goed verkrijgbare Philips Miniwatt ECC83, is er ook in militairy grade. Check ook even op http://www.hupse.eu/radio/tubes/ECC83.htm

De E83CC ofwel 6681 is een long-life variant. De ECC83S is een speciaal ontworpen buis voor Hi-Fi versterkers. Deze buis heeft vergulde roosters, en is geïntroduceerd in het jaar 2000 door JJ (was Tesla).

Een militaire versie is de ECC83WA (CV4004).


Edit: Ik koop mijn buisjes het liefst bij http://www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm veelal een pak goedkoper dan zaken als Tonefactory, Jeukbox of Conrad.
 
Back
Top