Dasspeld microfoons

Spa

Breekpunt
Lid sinds
30 januari 2007
Berichten
303
Locatie
Elst
Hallo beste mensen,

Misschien een beetje uit de richting van SF maar heeft er iemand ervaring met dasspeld microfoons?
Ik heb er laatst een getest voor een interview en het geluid was precies wat ik zocht. Als ik die Sennheiser set wilde kopen was ik zo 600 euro verder.
Ik vind ook goedkopere sets maar ik weet niet zo goed waar ik op moet letten bij deze mics.
 
Zelf gebruik ik (en met mij vele anderen) de Sanken cos 11. Dit is een veel gebruikte microfoon in film- en televisieland. Zitten veel accesoires bij, is verkrijgbaar in verschillende kleuren en klinkt goed (voor stemmen).
Als je hem maar een paar keer nodig hebt, kun je hem ook huren

www.deherrieboerderij.nl/
http://www.aem.nl/
 
En wat ik me trouwens ook afvraag: kan je zo'n mic ook gewoon direct op een recorder of iPhone aansluiten of werkt het alleen met zo'n draadloos systeem erbij?

We hebben het hier trouwens over een DSLR situatie met minjack ingang op de camera.
 
Vaak geven die dslr's wel de voeding die zo'n microfoon nodig heeft, maar de kwaliteit van die input is echt slecht. Wat je dan het beste zou kunnen doen, is een zoom h4 oid. kopen waar je die microfoons op aan kunt sluiten.
Als je echt een mooie oplossing wil zou je eens met de herrieboerderij moeten bellen, zij maken ook custom dingen en weten er praktisch alles van af.
 
Nee, ze hebben dus geen draadloos systeem nodig. Je kunt er een xlr verloop opzetten en voeden met phantoomvoeding.
 
Je hebt ook veel dynamische reversmicrofoons die dus geen fantoom nodig hebben.
Let er goed op of voor jouw situatie een richting- of rondomgevoelige mic het beste werkt.
Richtinggevoelig kan problemen opleveren met coltruien en veel met je gezicht bewegen etc.
Rondomgevoelig pikt uiteraard meer omgevingsgeluid op en kan op die manier evt. problemen opleveren.
 
Je zou ook kunnen overwegen om het geluid met een hengel + richtingsgevoelige microfoon op te nemen, Dit geeft, mits de kaders niet te ruim zijn en de omgeving niet al te rumoerig, betere kwaliteit dan een reversmicrofoon met zender. Is wel even oefenen.
 
Ik gebruik veel de DPA 4080's en de Sennheiser Mke40. De DPA klinkt echt fantastisch, maar is erg gevoelig voor contact geluid. Ik plak ze ook wel op acoustische gitaren.
De mke40 zie je overal, klinkt wel iets minder (moet behoorlijk gefilterd worden voor een natuurlijke klank, standaard dippen op 700-800), maar is wel lekker robuust.
 
Ok mensen bedankt voor jullie adviezen tot zover. De micofoon die we nu een keer gehuurd hebben was de Sennheiser MKE-2. Deed zn werk heel goed: alleen het draadloze setje dat erbij zat had af en toe een storing.

Dasspeld is wel wat we willen: we moeten vaak op voor ons onbekende locaties mensen interviewen. Laatst ook: we konden iemand spreken maar dan alleen in een rumoerige hotellobby. Met van die liftmuziek die niet uitkon, mensen die incheckten etc. Met die dasspeld hadden we daar allemaal geen last van. Hengelen ga ik niet aan beginnen. Ik moet mn concentreren op mn interview en de cameraman moet letten op zn frame.

Ik zit er ook aan te denken om bijvoorbeeld die Sennheiser te kopen en dan aan te sluiten op een pocketrecorder. Dan heb ik de audio los van het videospoor: we hebben al een tool om dat heel makkelijk te kunnen syncen.
 
De MKE2 is een condensator, dus je pocketrecorder zal 'm wel van fantoom moeten kunnen voorzien. Als dat niet kan, kun je misschien zoiets als de Shure SM11 eens testen. Is ook een omni, maar dan dynamisch.
 
zo slecht is de input van de DSLR's niet. De digitaal/analoge pre-amp wel. Met magic lantern krijg ik prima audio erin. mixer ervoor. en padded line-input naar de camera.

cos-11 is vooral klein. hengelen als het kan. zelfs een redelijke richtmic gaat IMO beter klinken dan de cos mits je dichtbij kan komen.
 
Als de mic trouwens gewoon in beeld mag is de sennheiser capsule helemaal zo slecht nog niet. ik zou echter niet goedkoper gaan dan de sennh. setjes. Zij zitten wel onderin de pro segment.
 
met de sennheiser kan je ook goed magic lantern in als je de output van de ontvanger op +12 zet, maar ik zou niet "blind" een DSLR in gaan, zeker van een speld, als het een betalende klant is. Met een mixer ertussen kan je nog een 24bit recorder meenemen voor de zekerheid.
 
Nou mensen, we zijn eruit. We hebben nu een Zoom H4n gekocht waar mee we de audio altijd los mee opnemen. Daar kunnen we dasspelden, richtmicrofoons en alles wat we willen op aansluiten.
Kwaliteit van de preamp is ook velen malen beter dan van de camera.

Dasspeld blijven we voorlopig huren: wel jammer dat ding geen voeding kan krijgen van de Zoom wegens 7.5v en de Zoom kan alleen 24v en 28v. Daar moet dan toch dat draadloze setje weer tussen.
 
Back
Top