Voedingsproblemen(??) met Behringer euro module

OttoLotto

Ingeburgerd
Lid sinds
3 juni 2012
Berichten
97
Dag allen,
Ik heb gisteren een Behringer Bode Frequency Shifter (deze) gekocht en geinstalleerd in mijn (redelijk uitgebreide) euro modular. Tot mijn verbazing en irritatie werkte de BFS niet (ik weet wat ik kan verwachten en hoe het hoort te klinken). Dus ik dacht, dat wordt terug naar Thomann met dat ding. Enig gegoogle bracht me bij een draadje op Modwiggler waar een paar mensen precies dit probleem ook hadden. Iemand gaf aan dat als je je modular eerst aanzet en dan pas de powerconnector in de BFS steekt hij plotseling wel werkt...!? Ik probeerde dat en inderdaad, dan werkt hij wel!?!??

Er werd gesuggereerd dat eea misschien komt doordat de -12 en +12V van mijn (en andere) voedingen misschien net niet gelijk beschikbaar komen en dat daardoor de ingebouwde oscillator van de BFS niet "aanslaat". Door de voeding pas aan te brengen nadat die stabiel is na misschien een 10e seconde of zoiets werkt het wel. Verder geen uitleg of test maar het klinkt niet helemaal onaannemelijk. Sommige voedingen werken blijkbaar wel.

Mijn voedingen (ik heb er 4 in mijn 2 kasten) zijn Synthroteks met daaraan Meanwell netvoedingen. Ik heb bij geen enkele andere module (en ik heb er toch aardig wat) ooit issues daarmee gehad. Ze leveren ook genoeg power (ieder 5A of daaromtrent).

Mijn vraag aan de goegemeente hier - heeft iemand hier ervaring mee of anderzijds iets nuttigs over te zeggen, en wat zou ik hieraan kunnen doen? Een nieuwe voeding is allicht prijzig, misschien wel zo duur als de module, misschien dat ik ooit nog een kast bijbouw en daar dan naar kijk maar nu is dat geen oplossing... De BFS is nieuw en bestaat uit een dubbele printplaat propvol SMD en ik heb sowieso geen schema dus daarmee gaan klooien zie ik ook niet zitten.

Iets aan de voeding misschien wel - misschien 1 of 2 dikke elco's op de 12v lijnen zodat een of allebei een tikje vertraagd wordt? Of een wat luxere inschakelvertraging in de 12v lijnen? Voor het moment denk ik dat ik een schakelaartje naast de module monteer om hem afzonderlijk aan te zetten (2-polig schakelaartje in de + en - 12v lijnen). Is wel heel erg lotech maar nauwelijks moeite om 1 extra schakelaartje om te zetten bij het aanzetten van het bakbeest.

Anyway, iedere input van meer of minder technisch aangelegde forumleden meer dan welkom!

Groeten,
Maarten
 
Je kan met een relay en een transistor + condensator de spanning later inschakelen.

Screenshot_20240412_113047_Chrome~2.jpg
 
Bedankt voor de snelle antwoorden Grumble en EdwinSL. Dat ADDAC dingetje is zo goedkoop dat je er zelf eigenlijk niet voor kunt zitten prutsen (hoewel je het deels zelf in mekaar moet zetten blijkbaar) dus dat is wellicht een wat elegantere optie dan een manueel schakelaartje. Mogelijk eens uitproberen. Wel weer interessant om te horen dat dit niet een heel uitzonderlijk probleem is met sommige modules...
 
Let op bij die ADDAC; er zijn twee versies, voor een oudere en nieuwere busboard. Wat dat betekent snap ik niet precies, slaat op 2 versies van hun eigen busboards?
 
Bedankt voor de snelle antwoorden Grumble en EdwinSL. Dat ADDAC dingetje is zo goedkoop dat je er zelf eigenlijk niet voor kunt zitten prutsen (hoewel je het deels zelf in mekaar moet zetten blijkbaar) dus dat is wellicht een wat elegantere optie dan een manueel schakelaartje. Mogelijk eens uitproberen. Wel weer interessant om te horen dat dit niet een heel uitzonderlijk probleem is met sommige modules...
DE oplossing voor mijn O&C module die pas bij kwam als de kastvoeding een paar keer uit en aan wordt gezet. Met de Addac delay komt ie netjes bij vertraagd na eerste keer schakelen. Bouw is simpel slechts 4 componenten solderen. Het type is idd van belang, bij het oude type staat de voedings connector haaks tov het busboard, wat denk ik het meest gangbaar is. Bij het nieuwe type staat de connector horizontaal dus in lijn met het busboard specifiek voor nieuwere addac busboards denk ik. Je verliest wel toegang tot naastliggende connectoren op je busboard door de print die wat oversteekt, dat nemen we maar voor lief 😃
 
Back
Top