Formant modular revisie + uitbreiding

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.496
Locatie
Bij Herentals, België
Hoi,

Ik heb onderhand een behoorlijk uitgebreide collectie Formant modules bij elkaar. Het gaat in feite om 2 aparte systemen (2 voedingen, 2 inputmodules).

Daar wil ik nu een aantal dingen mee doen: revisie van wat niet werkt, aanpassingen waar ik voor mijn smaak andere functionaliteit wil, beide systemen min of meer "aan elkaar knopen" en uitbreiden met een aantal custom modules. Ik zal het geheel (eventueel van vette foto's voorzien :)) in dit draadje bundelen.

Ik ken weinig van elektronica, dus hulp is welkom.

Eerst het (voor mij) moeilijkste deel:

revisie
- Revi1: sommige interne patchings werken niet, tenzij soms als er een zeer luid signaal door gejaagd wordt. Extern patchen werkt wel. Gewoon de connectoren (of rechtstreekse soldeerverbindingen van de verbindingsdraden) nakijken, of kan het ook ergens anders aan liggen? De potmeters lijken behoorlijk OK.
- Revi2: 1 COM module is "dood". Dit is een speciale COM module, in die zin dat de voltage LEDs op een aparte module zitten. Die werken wel. De COM (output + equalizer + gate LED) geeft geen output en de LED blijft uit. Weerom beginnen met de connector (of rechtstreekse verbinding) die COM met de VCA's verbindt checken? (tenminste, ik veronderstel dat beide VCA's er naartoe gaan).

Aanpassingen
- Aanp1: 1 van mijn noise modules heeft een naar mijn smaak te stille output. Gewoon het verhaal uit het formant boek met R5 en R7 volgen? Eventueel vervangen door stelpotjes en draaien tot tevredenheid?
- Aanp2: 1 Formant filter (RFM of hoe heten ze) is mogelijk ook nog intern gepatcht, in ieder geval als dat zo is wil ik dat niet. Gewoon de draad die naar de connector "IOS" gaat zowel bij de input als output connector losmaken?

Beide systemen aan elkaar knopen
- Comb1: ik denk dat ik gewoon keyboard CV en gate moet doorverbinden, hier zie ik geen probleem
- Comb2: ik moet van minibanaan (systeem 1) naar minijack (systeem 2). Gewoon een module maken met pakweg 10 chassisdelen minibanaan en 10 chassisdelen minijack die ze telkens 1 voor 1 met elkaar verbindt en een aardverbinding tussen beide systemen leggen? Of moet er nog iets gebeuren?
- Comb3: misschien maak ik tussen beide systemen een 230V verbinding, zodat ik niet met 2 stekkers zit.

Uitbreiding
- Uitbr1: ik ben van plan een paar attenuators te maken, want die mis ik soms bij extern patchen met een formant
- Uitbr2: er moet zeker een inverting module komen, om bv stereo pan effecten tussen beide systemen te verkrijgen
- Uitbr3: eventueel nog wat modules: passief Ge diode distortion, matrix mixer (mag wel eens bij 7 VCO's en 15 LFO's...)

In de draad zal ik naar de hierboven gebruikte indexen verwijzen.

Een houten kast voor één van de systemen moet ik natuurlijk ook nog maken, komt goed. :erm::okdan: En dan een modular van extreem veel kilo's ergens een plaats geven...:D

Momenteel hou ik vooral mijn hartje wat vast voor de revisie, ik hoop dat ik alles opgelost krijg.
 
Laatst gewijzigd:
Zo moet het er uiteindelijk na al het bovenstaande werk uitzien:

2892014260103382518S600x600Q85.jpg


Het klavier heeft 5 octaven, vergis je dus niet in de grootte van dit systeem. Ik ga behoorlijke keilbouten in de muur mogen jagen om deze te plaatsen...

had ik Klaus Wünderlich nog in de foto moeten sjoppen? ;)

Als er hier mensen zijn die ervaring hebben met het bouwen/onderhouden van een Formant (en die zijn er :)), dan mogen ze altijd hun input geven over met name het onderdeel "revisie"! Ik zou deze klassieker graag 100% functioneel hebben.
 
Laatst gewijzigd:
- Revi1: sommige interne patchings werken niet, tenzij soms als er een zeer luid signaal door gejaagd wordt. Extern patchen werkt wel. Gewoon de connectoren (of rechtstreekse soldeerverbindingen van de verbindingsdraden) nakijken, of kan het ook ergens anders aan liggen? De potmeters lijken behoorlijk OK.

Ik heb de interne patches nagekeken, en de interne patches op zich zijn in orde (ik ga ze veranderen, maar dat is persoonlijke smaak).

Het probleem blijkt het volgende te zijn: de RFM module werkt wel op "ON", dan geeft ze dus signaal door en hoor je de invloed van de potmeters. Echter enkel het gebooste signaal, niet het droge signaal dat er normaal bijgemixt wordt. Op "BYPASS" geeft ze totaal geen signaal meer op externe output of interne output. Als ik het schema bekijk, kan het probleem dus maar op 2 plaatsen zitten, want het deel "droog signaal" is bijna niks als je het onafhankelijk van de filters bekijkt. Ik zie dan nog R51, maar het lijkt me raar dat een onschuldig 100k weerstandje het zou begeven hebben? Maar goed, veel alternatief is er niet. Droog + wet gaan naar de summing amplifier IC5. Kan er daar nog iets in mis zijn waardoor die enkel wet doorgeeft? Lijkt me niet... Dus dan blijft werkelijk enkel R51 over, of natuurlijk de baan/soldeerverbinding tussen R51 en IC1 resp R51 en R17.

Kan iemand hier licht op werpen, klopt het dat R51 (en zijn soldeerverbindingen) werkelijk de enige mogelijkheid is? Pagina 58 van het Formantboek. In bijlage een (hopelijk leesbare) kopie van het RFM schema.

oh ja, ik heb de print nog niet doorgemeten omdat ik er niet eenvoudig bijkan. Maar als R51 inderdaad de verdachte is, is het uitbouwen van de print natuurlijk de eerstvolgende taak.

Alvast bedankt voor hulp hierin!
 

Attachments

  • rfm schema.jpg
    rfm schema.jpg
    289,1 KB · Bekeken: 140
Laatst gewijzigd:
hoi,
het ziet ernaar uit dat die weerstand de enige mogelijkheid is.

voor de ruisgenerator ga ik even kijken wat slim is om meer output te krijgen.

groeten,
jeroen
 
-De switch lijkt goed aangesloten te zijn

-R51 meet in circuit 15kohm, maar dat zegt natuurlijk niet veel. R51 wordt nu toch de hoofdverdachte.

btw je ziet nu dus ook wat ik qua behuizing met jouw modules van plan ben. Je modules zelf blijven (op de noise na) ongewijzigd, alleen in een andere kast en met nog extra modules ernaast. En een wereldvoorraad aan modules eronder. :)
 
R51 is in orde (uit circuit gemeten), contactpunten aangestipt, schakelaar nagekeken, alles correct.

Nu ga ik weerom voorbij mijn kennis, maar kan het niet zijn dat IC1 (LF356N JFET opamp) kapot is?

Ik kan me voorstellen dat het droge signaal daardoor héél stil wordt (het is heel stil hoorbaar), maar het in de filters versterkt wordt en daardoor het gefilterde (wet) signaal wel hoorbaar is rondom zijn resonantiepiek. Ja? Neen?
 
Laatst gewijzigd:
Wow Olivier, jij hebt heel wat meer daadkracht op dit gebied dan ik.

Samen met Jeroen moet je hier wel uitkomen denk ik.

Ik blijf dit volgen.

Succes

@Jena: alle stickertjes klopten dus op zich, maar in de RFM stopt het signaal, daarom dat het zo onlogisch leek. Nu wil ik de RFM dus volledig uit de interne patching halen, maar daar wacht ik even mee tot ik zijn dry signaal terug heb getoverd.

We komen er wel uit, die RFM zou toch niet meer veel problemen kunnen geven. Dan is het enkel nog de COM, en daar zie ik achteraan een versterkertje ofzo gebouwd met losse verbindingen, dus daar komen we uiteindelijk ook wel uit met een beetje hulp.

Maar het ding is vanbinnen prachtig gebouwd, dit moet één van de meest professioneel gebouwde Formants zijn. De bedrading moet alleen nog iets meer vastgelegd worden. Maar werkelijk elke module is afgeschermd, ze zitten in een gelast frame en zijn ook achteraan afgesloten, schitterend. Weegt een ton, maar dan heb je ook wat.
 
je kan het beste even een signaal meting doen,
gewoon signaal op de input, en dan op de uitgang van de opamps meten ( of met een signaalvolger, iedere versterker is daarvoor geschikt, of hetzelfde signaal op de opamp out staat.
en dc meten, de opamp uitgangen moeten dc 0 volt meten.
groeten,
jeroen
 
En als het goed is zou het uitgangssignaal van opamp1 dan luider moeten zijn dan het inputsignaal, of even luid?

Ik zal het vanavond doormeten. Dat wordt nog een uitdaging, want daarvoor moet hij dus in de modular geplugd zijn. Komt goed. Hopelijk is het inderdaad gewoon IC1 die stuk is, dat kan ik eenvoudig vervangen. Ik zie op het schema ook niet meer wat het anders nog zou kunnen zijn...
 
Wordt momenteel een beetje moeilijk RSB: het gele deel is gedemonteerd, en het metaalkleurige deel is nog niet gebouwd. :) Zodra het af is, post ik al dat moois hier!

maar daar zijn we dus nog niet...ik ga nu een poging wagen om IC1 door te meten. Hopelijk vind ik daar de schuldige.
 
Meetresultaten:

(rommelpost even weerom aangepast, excuses voor verwarring)

Het signaal vanaf het begin getraceerd:

Het ingangssignaal ES is 1.6VAC. zo komt het ook aan bij R52. Het valt over R52 naar enkele tientallen millivolts, pakweg 68 mV.

Zo wordt het ook bij C1 aangeleverd. Bij de andere pin van C1 meet ik echter 0mVAC.

Wat IC1 betreft: geen noemenswaardige DC over de uitgang, ingang en uitgang zijn dus quasi 0mVAC. Tussen + en - ingangssignaal meet ik 2.1kohm.

Wat moet ik nu concluderen, is condensator C1 stuk/koude las daar? Of R52? Of toch IC1? Of nog ergens anders? *zucht* :)
 
Laatst gewijzigd:
hoi Olivier,
heb je al getest of er op de uitgang van het ic signaal staat als je een signaal op de ingang zet?
( als je 0V dc( offset max 10mV) meet op de uitgang, dan zal hij waarschijnlijk wel goed zijn)
groeten,
jeroen
 
Hoi, ik heb nog geen signaal rechtstreeks op pin 2 gezet. Mag ik daarvoor gewoon rechtstreeks de 1.6VAC uitgang van een oscillator nemen, of is dat ICmoord?

Indien IC1 nog werkt, dan lijkt C1 me waarschijnlijker om defect te gaan dan R52. Ten eerste omdat het een condensator is (noem me racist :D) en ten tweede omdat ik aan zijn uitgang dus geen signaal meer vind terwijl de ingang van C1 nog 68mV had.

Zodra ik je vrijbrief heb om 1.6V op pin2 van IC1 te zetten, doe ik die test!
 
wat trouwns handig is bij dit soort dingen, vooral als je meerdere dingen wilt testen;

een + en - 12 volt voeding , een scoopje (optioneel) een digitale of analoge multimeter, een signaalbron ( cd of mp3 speler) en een versterketje met een zelfgemaakt meetsnoer, aan een kant de plug voor in de versterker, aan de andere kant aan de mantel een minstens 50cm lange draad met daaraan een krokodillenbekje, en aan de kern een soort van geisoleerde meetstift ( een stuk 2,5 kwadraad koperdraad, punt scherp gemaakt en vertint, grootste deel van de isolatie laten zitten, om de isolatie wat folie doen en met de mantel verbinden, om brom van je hand tegen te gaan...........)

ik maak wel een tekenig, da´s duidelijker.

:mega:
 
Zo, nu zijn we er echt wel héél dichtbij!

ES rechtstreeks op pin2 van IC1 = geluid op de output!

Dus dan ligt het aan R52 of C1 (toch?).

R52: in = 1.6V, out = 68mV (AC).
C1: in = 68mV, out = 0mV (AC).

Welke wordt de schuldige, C1 of R52?
 
Back
Top