Formant modular revisie + uitbreiding

zet maar geen 1,6V op pin 2, dat vindt ie misschien niet goed.

je meet na de C geen DC omdat condensators geen DC doorlaten, daar zijn ze min of meer voor uitgevonden.
het klopt dus dat je na de C ongeveer 0 DC volt hebt.
het zou kunnen zijn dat bij de summingamp ( de laatste opamp) iets niet goed zit.
het makkelijkste is een signaaltrace te doen , zie bovenstaand verhaal.
:mega:
 
Zie even vorige post, IC1 en alles verderop lijkt te werken, het probleem lijkt voor IC1 te zitten. Het gaat trouwens om 0VAC na C1. maar over R52 vind ik ook al een grote spanningsval AC, waarvan ik niet weet of dat wel normaal is.
 
zooow, jij ben snel, iigv sneller dan ik kan typen........

ik had even niet goed gelezen, je hebt dus 0V AC achter de C, dat zou wel dan 68mV moeten zijn, net zoals ervoor.
als je het sig. gewoon op de ingang zet, dus die 1,6V ac, dan zou op de uitgang van de opamp ook 1,6V ac moeten staan, is dat het geval?
:mega:
 
Zie even vorige post, IC1 en alles verderop lijkt te werken, het probleem lijkt voor IC1 te zitten. Het gaat trouwens om 0VAC na C1. maar over R52 vind ik ook al een grote spanningsval AC, waarvan ik niet weet of dat wel normaal is.

dat is normaal, het is een beetje een ongelukkig uitgevallen Elektuur buffer:okdan:

:mega:
 
Ik heb handen (ofwel krokodillenklemmen en testvoedingen, al afhankelijk van waar je de schuld legt :)) tekort om tegelijk een signaal op de input van IC1 te zetten en zijn output te meten, maar wat ik wel merk is dat een signaal (bv 0.4VAC) op pin2 van IC1 zetten ervoor zorgt dat de module zowel in bypass als ON werkt zoals ze zou moeten werken.

Dus ik concludeer: probleem voor IC1. Dus R52 of C1. En als ik jouw uitleg hoor, is dat dus C1. Het zou weer eens geen Ceetje zijn hoor, zooo typisch. :D

Wat voor Ceetje moet ik kopen? 680n weet ik, maar verder nog eisen? Apolair. Nog iets, bepaald type ofzo?
 
Overigens is de module wel erg stil met iets van een 100mV op de ingang van IC1; als je iets richting een halve volt en meer zet dan klinkt ze al wat normalen qua outputsterkte. Wordt die 68mV terug hoger als ik er een werkende C in plaats? Want anders vrees ik dat de module te stil gaat zijn.
 
Ik ben toch nog niet helemaal overtuigd... Enerzijds lijkt C1 inderdaad stuk te zijn, met 68mV aan de ene kant en 0mV aan de andere kant.

maar anderzijds...hoe kan het dan dat ik bij een luid inputsignaal toch de formanten van dat signaal uit de module hoor komen? Het signaal geraakt niet langs C1 (volgens de DMM), maar toch hoor ik het. Lekt het "langs de verkeerde kant" via de aarde toch nog de formantfilters in ofzo? Ook zie ik op de output van IC1 een AC signaal dat even sterk is als het inputsignaal na de potmeter op het frontpaneel...dus blijkbaar "weet" de module toch wat er binnenkomt ondanks de schijnbaar kapotte C1...
En als ik nu 70mV rechtstreeks op IC1 zet, is de (bypass)output van de module erg stil. Ik moet een paar honderd mV op IC1 zetten om een normaal outputsignaal uit de module te krijgen. Het lijkt me dus dat als ik C1 vervang, het outputvolume van de module nog steeds te stil gaat zijn?

Het gedrag van de module lijkt nu dat vanaf een bepaalde signaalsterkte de output goed te horen is, en daaronder geblokkeerd blijft. Een drempel als het ware Zou er dan in het outputdeel (ook) nog iets fout zijn? IC5 of een C'tje of R'tje daarrond?

Hoedanook blijft mijn vraag hoe het signaal uberhaupt hoorbaar kan zijn als C1 geen signaal doorlaat...
 
Als ik een signaal op pin2 van IC5 zet, hoor ik dat héél even, waarna het erg dichtgeknepen wordt.

Het is zelfs zo dat als ik in stand ON wel de formants in de output hoor en dan een signaal (aftap van het externe inputsignaal) op pin2 van IC5 erbij zet, weerom de output in zijn geheel erg dichtgeknepen wordt, dus ook de formants hoor ik dan nauwelijks meer. Duidt dit erop dat het IC5 is die stuk is, of iets anders, of begrijp ik er gewoon geen bal van?
 
Als ik een signaal op pin2 van IC5 zet, hoor ik dat héél even, waarna het erg dichtgeknepen wordt.

Het is zelfs zo dat als ik in stand ON wel de formants in de output hoor en dan een signaal (aftap van het externe inputsignaal) op pin2 van IC5 erbij zet, weerom de output in zijn geheel erg dichtgeknepen wordt, dus ook de formants hoor ik dan nauwelijks meer. Duidt dit erop dat het IC5 is die stuk is, of iets anders, of begrijp ik er gewoon geen bal van?

hoi Olivier, ..........
ik durf het haast niet te zeggen, maar met je laatste constatering zit je een heel eind in de goeie richting.

je moet in principe geen signaal direct op de pinnen van de IC´s zetten, ze vormen met de omringende weerstanden en soms een condensator een geheel.
bij metingen daaraan moet je dus uitgaan van de hele schakeling, dus met omringende bijbehorende weerstanden.

je kan het beste eerst even goggelen ( japans/engelse vertaling) op ¨opamps¨ en even inlezen, kan zeer verhelderend zijn, dan weet je ook beter wat er precies gebeurd bij de opamp schakelingen.

dus, eerst een pint,en zet um op.
:mega:
 
Hoi Jeroen,

Geen probleem hoor, ik weet dat elektronica niet mijn sterkste kant is. Deze week kan ik niet aan de Formant meten, dus zal ik mijn tijd nuttig(er) besteden door wat informatie te lezen.

Maar die C1 moet in ieder geval sowieso vervangen worden, als ik mijn multimeter mag geloven. Daarna zien we eventueel verder wat er concreet nog moet gebeuren om de module terug te laten toveren.
 
Wat de COM module betreft is het overigens een ander verhaal: deze werkt nu in ieder geval niet omdat ze simpelweg niet ingeplugd zit. Maar ze gewoon inpluggen lijkt me ook niet zo slim, omdat er achteraan een schakelingetje met 2 torren en 2 condensatoren is gebouwd wat erbij hoort, maar nu niet in orde is (losse verbindingen). Volgens mij is dat schakelingetje de versterker voor de output. Ik moet dus eerst uitvogelen hoe die schakeling bedoeld is, en als die terug ineen zit kan ik dan de COM module inpluggen en hopen dat hij werkt.

Maar ook dat is niet voor deze week, en ik wil eerst die RFM module terug werkend krijgen wat ten vroegste dit weekend aan de orde is.
 
Wat de RFM module betreft wacht ik tot ik aan een nieuwe C geraak, en na vervanging daarvan zie ik wel of ze dan werkt of niet.

Wat de COM module betreft: hier lijkt aan geprutst te zijn. Volgens mij heeft iemand ooit iets met de ground layout proberen te doen, en heeft iemand ooit geprobeerd een versterkertje aan te brouwen ofzo. In ieder geval, niet wat het moet zijn.

Mijn voorstel: heel het versterkergedoe (2 torren, 2 elko's) weghalen. Aardlayout terug origineel. Output simpelweg op out1. Out1 is nu met het signaal doorheen een elko aangesloten...Dat lijkt me niet bepaald slim, tenzij je van half waves houdt... Dus ik zal out1 maar rechtstreeks aansluiten he. :) Dus in feite gewoon de module terug naar origineel strippen/ombouwen, en dan kijken wat ie doet. Nog 1 ding: ik zie nog 2 extra geplaatste elko's tussen 0 en +15V resp. 0 en -15V. Laten zitten of wegknippen?
 
Nog 1 ding: ik zie nog 2 extra geplaatste elko's tussen 0 en +15V resp. 0 en -15V. Laten zitten of wegknippen?

Die zijn er waarschijnlijk geplaatst om stroom recht te trekken.
Die van +15/0v zit met de - kant naar aarde en die van -15/0v zit met de + naar aarde. Of niet?

Succes en wat een mooie modular b.t.w.:)
Maarten
 
Daarvoor zitten die daar inderdaad, maar dus bovenop degene die er volgens het schema moeten zitten, zijn er nog extra bij geplaatst. Ik denk dat ik het eerst volgens het originele schema probeer, en dan wel verder zie of er eventueel nog probjes zijn. Van iemand die elco's in de signaalweg parkeert ga ik niet zonder meer uit van kennis ter zake, dus mogelijk doen die dingen daar meer kwaad dan goed (spanningsregelaars houden niet van te veel capaciteit in de afvlakking...). :)

Vanavond zal ik de COM print terug origineel maken en dan testen. Nieuwe C voor de RFM is nog niet in bezit.
 
Ik denk dat de synth enige jaren geleden bij zijn (goed) groot onderhoud een revisie van condensatoren heeft gehad. Ik ga ze nu in ieder geval niet allemaal sowieso vervangen. De prints bevatten nauwelijks tot geen elco's die kunnen gaan lekken of ploffen, dus er is geen groot risico op schade (zoals je met bv versterkers wel kan hebben). In die context volg ik hier dus "niet herstellen wat niet kapot is". Krijg ik later last van kapotte condensatoren dan vervang is ze misschien meteen allemaal, maar voorlopig staat de teller op 1 kapot C'tje op zo'n reusachtige synth, dus lijkt het in topconditie.
 
Maar die C1 moet in ieder geval sowieso vervangen worden, als ik mijn multimeter mag geloven.

Ik val hier een beetje laat in, maar wat nog zou kunnen is dat door een defect IC het niveau aan één kan van de C omlaag getrokken wordt en het de aan de andere kant toch een DC-offset is.

Maar los daarvan is de waarde van die C niet erg kritisch. Zet er even tijdelijk iets anders in dat in de buurt komt en je weet gelijk of dat je probleem is of niet. Scheelt misschien weer bestellen.

Hetzelfde geldt voor IC1. Er zit vast in de Formant nog wel ergens anders een enkelvoudige dual supply opamp waarmee je even snel kunt kijken of IC1 daadwerkelijk stuk is of niet. Hoeft niet exact hetzelfde type te zijn want is toch niet permanent, het is alleen maar om even te zien waar het probleem zit.

Van iemand die elco's in de signaalweg parkeert ga ik niet zonder meer uit van kennis ter zake

Daar is Elektuur niet vies van, dus die ga je nog wel tegenkomen in die Formant :D
 
@RSB:

:)

Ik vraag me alleen af wat de geschiedenis van die COM module verkrachting is. Wat ik me kan voorstellen is dat die ene beroemde synthman die hem enkele jaren geleden onderhouden heeft maar waarvan ik de naam niet kan onthouden :), de opdracht heeft gekregen om de COM te laten voor wat het is omdat die toch niet gebruikt werd. Er was bij de COM immers niks werkend van het gepruts gemaakt, maar wat wél was gebeurd was het "versterkertje" (veel te sjiek woord voor die contraptie :)) min of meer los gehaald en de COM uit zijn socket geplaatst, om hem dus "onschadelijk" te maken zonder echter hem te moeten beschadigen.

Zo, ik bol nu naar huis en dan gaan we die COM eens wat welverdiende TLC geven. Hopelijk werkt hij dan terug! Dan is het enkel nog die RFM module wat revisie betreft.
 
Back
Top