Formant modular revisie + uitbreiding

Omdat jullie er al anderhalf jaar om vragen...FOTOS!!! Het project is nog lang niet af: de zilveren kast moet nog helemaal afgevuld worden met DIY modules en er komt nog een derde kast (onderaan) waar een beetje vanalles in gaat zitten: elektor modulaire vocoder, verentank met wat functietjes en patchpoints, nog wat formant modules... Het geheel wordt dus een 4stemmig polyfone volledig modulaire synthesizer, waarvan de kern is opgebouwd uit de originele jaren '70 Formant modulaire ontwerpen (dus niet de pro2000 of latere polyfone ontwerpen met chips). Per stem ga je beschikking hebben over 2xVCO, 2xADSR, 1xVCF, 1xVCA. De ADSR's van Formant hebben zeker hun charmes (pads en drones met superlange envelopes), maar supersnel voor percussie zijn ze niet. Daarom gebruik ik naast 4 formant ADSR's ook 4 Doepfers. Dat is meteen ook het enige Doepfer in heel het systeem. Verder is alles Formant/elektuur, en een deel DIY (waarvan en deeltje BFX, het merk van J.Baars). Deze 4 stemmen worden aangevuld met een hele hoop extra's: maar liefst 15 LFO's met elk 3 waveforms, waarvan 3 omgebouwd worden naar VCFLO. Verder nog 2 keer noise, 2 keer formantfilters, 1 24dB filter, verenbak, uitgebreide modulaire vocoder, matrix mixer, multiples, inverters, attenuators, transponeermodule, passief fx moduultje, elektuur dual phaser, misschien vergeet ik nog wat...en een "mystery module" waarover ik nu nog niks los. (stelt niet zoveel voor hoor :))

Maar goed, foto's van de huidige stand van zaken! Er zit nog een gat in de Gele, omdat de RFM op de operatietafel ligt. Komt in orde!

2702243050103382518S600x600Q85.jpg

Een indrukwekkende verschijning! Er komt dan nog een derde kast bij ook...Miskijk je niet op de grootte: elke kast is 6U hoog en meer dan een meter breed. Wat nu nog blindplaatjes uit F16 vliegtuigaluminium zijn, worden allemaal nog DIY & Elektuur modules.

2727728110103382518S600x600Q85.jpg

Moeten er nog VCO's zijn? :) JA!!!! Ik zoek er nog altijd 1, en nog een VCF. Als je ze zou hebben, hoor ik het graag! Mag zonder frontje zijn.

2923711160103382518S600x600Q85.jpg

Eerste inputmogelijkheid is het klavier van De Gele. 5 octaven, monofoon. Lekker, zo'n breed CV klavier!

2679707970103382518S600x600Q85.jpg

Tweede inputmogelijkheid en meteen het polyfone hart van het systeem: Roland 100m 184 4stemmig polyfoon CV klavier met arpeggiator, enfin een jupiter 4 met een berg CV & gate outputs in plaats van een synthesizer. De derde inputmogelijkheid is een BFX 10-stapsequencer.

2925850340103382518S600x600Q85.jpg

Ik weet niet of de kamer groot genoeg is om 3 kabinetten op 1 foto te krijgen in de toekomst. :)

2309531720103382518S600x600Q85.jpg

Moeten er nog knoppen zijn...En lekker zoals vroeger een synthje bovenop je orgel (yamaha C-605P) zetten. :)

Hij is dus nog lang niet af, maar er zit vooruitgang in. Komt goed! Er zit ondertussen een klein fortuin in, maar het begint vruchten af te werpen.
 
Super! Is zeker de moeite waard om terug up-to-date te krijgen, zo'n wall o' modular. :halleluja
 
Dit soort spullen zijn de roots van alle synthesizers, dat moet gewoon in ere gehouden en hersteld worden. Daarboven hebben die eerste synths ook nog eens de eigenschap vreselijk goed te zijn.

Classic wall o' modular ftw!
 
Klankmatig herken je hem niet meer terug als je de COM gebruikt Jena! Dit komt omdat voordien de RFM nog hardwired in elke patch zat, en voor zware vervorming op het geluid zorgde door een defectje of 2 in de RFM module. Dat komt nu volledig in orde, en niet meer hardwired zodat je hem om het even waar patcht. De COM module zelf werkt ook terug perfect, waardoor dan dus alle modules weer als nieuw werken. De enige modificatie die ik heb gemaakt is een extra gate input jack, en een keuzeswitch tussen 1 gatelijn voor alle modules van de gele of 2 onafhankelijke gate lijnen (elk 1 adsr en 1 vca). Daardoor wordt dit kabinet meteen 2stemmig, wat gezien de samenstelling van de modules alleen maar logisch is.

En jij Jeroen, herken jij je kindje nog in zijn nieuwe vorm? Hij is in ieder geval niet eenzaam zo. :)
 
Scharniertje tussen de 2 kabinetten, en het is een suitcase synth. :D

Met 3 cabinetten gaat het echt een muur zijn waar je voor staat. Het is nu al een joekel van een synth.
 
Hehe eindelijk foto's..

Schop af en toe je topic om hoog met gevraagd formant zooi. Jij kan die oude rotte zooi goed op knappen. Sterkt met de verdere restauratie.
 
Dank je!

In dit systeem zitten al 3 VCA's, en de vierde ligt klaar. 4 VCA's (allen Formant) voor 4 stemmen lijkt me voldoende?

En als je een monofone ubernoodle wilt maken, heb je zo lekker veel vca's voor cv ongein beschikbaar (envelopje over lfo'tje voor veranderende modulatiediepte etc)
 
Tof!

Ben zelf niet zo'n purist omdat ik het gebruik van alles door elkaar juist het leuke vind aan een modulaire synth (en je moest eens weten wat ik met mijn Formant Noise module heb gedaan (met een dremel in't euro formaat bedwongen)), maar alles hetzelfde is wel mooi.

Dat Roland CV keyboard is wel "the beezknees" he? Behoorlijk zeldzaam toch?
 
Dank je!

In dit systeem zitten al 3 VCA's, en de vierde ligt klaar. 4 VCA's (allen Formant) voor 4 stemmen lijkt me voldoende?

En als je een monofone ubernoodle wilt maken, heb je zo lekker veel vca's voor cv ongein beschikbaar (envelopje over lfo'tje voor veranderende modulatiediepte etc)
Tja, dat vind ik erg weinig. Ik zou het ook meer als 4 apparte voices zien, en ja, dan hebbie er altijd wat tussen die heel erg verlangen naar voltage controlled vibrato diepte, variërende LFO diepte. Hm, eigenlijk de enige module waar ik altijd te kort van heb, die VCA. 8~
 
Oh ja, het zijn dual vca's bij Formant. Dus per VCA kan je het ingangssignaal logaritmisch beïnvloeden met een envelope, en daarboven nog eens lineair met een andere cv bron. Maar goed, daarmee maak je op zich nog geen variabele LFO diepte ofzo.

Een optie die ik daarom nog open houd, is van een ander merk een (snelle, lineaire) quad vca module erbij te hangen. Als je dan meer vca's wil gebruiken, heb je ze ter beschikking. Ook nog eens in een andere flavour dan de Formant VCA's. Maar dat ga ik bekijken eens het systeem wat verder afgebouwd en in gebruik is.

Ik vind het sowieso interessant om naast de old skool envelopes en vca's van Formant ook net wat recentere ontwerpen te hebben die wat vinniger kunnen zijn, dan breid je het percussieve aspect van de synth meteen uit. Maar ik wil hierin ook niet overdrijven; het is in essentie een echte seventies modular dus ik vind niet dat ik die vol moet gaan stouwen met allerlei 2011-is-the-bomb-quad-digital-midi-to-usb-to-anything-mac-granular-virtual-modelling-chaos-maths-algorithm-jordan-rudess-endorsed-kingpin modules. Daar zijn andere systemen voor met hun eigen voordelen en nadelen. Hier draait het om de early synths: Formant/Elektor, DIY (van moi en van BFX) die in het old skool thema past, en een enkel zijsprongetje naar een alternatieve module die nog steeds behoorlijk old skool is maar andere sterktes heeft. In het geval van Formant is dat dus op het gebied van het meer percussieve werk, waar Formant adsr's minder geschikt voor zijn.

Ik moet de financieën ook wat onder controle houden, want dit ding kost onderhand een fortuin. :) Dus ik zie in de toekomst wel of en wanneer er eventueel nog een quad vca bijkomt. Met een polyfoon systeem moet je jezelf ook in de hand houden, want iedere extra die je erbij neemt moet meteen 4 keer erin... :)
 
Tof!

Ben zelf niet zo'n purist omdat ik het gebruik van alles door elkaar juist het leuke vind aan een modulaire synth (en je moest eens weten wat ik met mijn Formant Noise module heb gedaan (met een dremel in't euro formaat bedwongen)), maar alles hetzelfde is wel mooi.

Dat Roland CV keyboard is wel "the beezknees" he? Behoorlijk zeldzaam toch?

Ik heb ook Formant, gewoon Elektor, DIY, BFX en een klein klein beetje Doepfer. Maar de grote meerderheid is wel Formant. Bij een modular moet je inderdaad shoppen wat je wil hebben, volgens jouw concept.

Die 184 is een parel. Relatief zeldzaam omdat hij nieuw erg aan de prijs was en enkel relevant bij grote system 100M systemen. Maar het wordt pas echt lastig als je zoals mij er eentje wilt kopen zonder een system 100M erbij te kopen. :) Maar na lang zoeken is het me toch gelukt. Het is een halve jupiter 4, en hij kost je ook zoveel. :) Maar goed, het is een superding en hij past in mijn seventies concept.
 
Gewoon een Formantig frontpaneel ontwerpen, en er diy Buchla 292 lowpass gates achter stoppen, simpel pcbtje, heb je meteen een VCA en VCF (de een, de ander, of allebei tegelijk). En Buchla is tamelijk 70ties approved :-)
 
Gewoon een Formantig frontpaneel ontwerpen, en er diy Buchla 292 lowpass gates achter stoppen, simpel pcbtje, heb je meteen een VCA en VCF (de een, de ander, of allebei tegelijk). En Buchla is tamelijk 70ties approved :-)
Hoewel ik erg blij ben met mijn LPGs, is het niet echt een VCA. Envelopes reageren ze niet echt goed op, laat staan driehoeksgolven. Het heeft zn eigen karakter, dat dan weer wel. Meer voor percussieve sounds dan voor pads natuurlijk ;-)
 
Even iets minder exotisch:

Formant is normaal ontworpen voor +15V +5V GND -15V voeding. Ik heb een kabinet dat werkt op +12V +5V GND -12V.

Kan iemand me zeggen wat er moet gebeuren als ik bestaande (15V) Formant modules in mijn 12V kabinet plaats. Moeten er componenten vervangen worden? Moet er opnieuw afgeregeld worden? Dit voor:

-VCA
-VCO
-VCF

Ik zal ook eens een simpel scoopje scoren, want als ik het zo bekijk is het afregelen van een module die op zich al werkt niet zo moeilijk. Maar goed, ik hoor dus graag van de experts of ik de circuits ook moet modificeren om ze op 12V te laten werken, of enkel afregelen.
 
Laatst gewijzigd:
Hoewel ik erg blij ben met mijn LPGs, is het niet echt een VCA. Envelopes reageren ze niet echt goed op, laat staan driehoeksgolven. Het heeft zn eigen karakter, dat dan weer wel. Meer voor percussieve sounds dan voor pads natuurlijk ;-)


OT, maar goed om te weten, wilde er zelf een aantal gaan etsen bij de volgende gelegenheid. Hangt natuurlijk ook wel af van de snelheid van de vactrol, Thomas White gebruikt een extra langzame, maar d'r zijn wel snellere dan die VTL5C3 exemplaren. Maar het wordt nooit een OTA.
Met welke diy VCA's hebben mensen goede ervaringen?
 
Back
Top