Formant modular revisie + uitbreiding

Gewoon tussen de -lijn en de gnd hangen? OK, nu nog een stevige belasting zoeken... (een 1/4W weerstandje lijkt me wat te gaan zweten :) )
 
idd. het schijnt dat die 79xx-en wat moeite hebben met opstarten als ze niet belast worden, maar misschien is een 1k weerstand dan al voldoende en dan zit je op ongeveer een kwart watt.
 
Ik zal vanavond eens in el grande warehouse kijken wat ik allemaal in huis heb qua belasting, en dan een testje doen of hij met meer belasting dan een triple LFO en noise module wel braaf start. Het zou wel een opsteker zijn als ik de voeding niet gesloopt zou hebben. :) Dan gaat dit project ook eens wat vooruit...

Op internet lees ik veel Over LM79xx die niet werken met weinig load, dus we houden de moed erin!
 
Laatst gewijzigd:
je kan het beste eerst even kijken wat er gebeurt wanneer je de neg spanning belast met bijvoorbeeld een flinke weerstand van22 ohm, of een 12 v gloeilampje van pak um beet 6 watt.
:mega:

El grande warehouse heeft het volgende opgeleverd:

2 van die witte rechthoekige keramische weerstanden, in serie goed voor 17 ohm. Is dit een goede testbelasting en overleeft ze het vermogen dat ze te slikken gaat krijgen?
 
Die dingen kunnen gewoonlijk 5 à 10 Watt aan. Geen probleem lijkt me.

Is natuurlijk uit te rekenen: 12V/17R = zo'n 700mA
0,7A * 6V (deelspanning over 1 weerstand) = 4,2W

Als't vijfwatters of beter zijn zit je safe. :W
 
LOL, da's nogal overkill denk ik, maar om te testen, why not.
Een alternatief is nog een aantal weerstanden parallel, bv. 4x 1k voor totaal 60mA
 
En als het 2 watters blijken haal ik er toch gewoon wat marshmallows en spekreepjes bij. ;)

Ik heb het getest:

Zonder belasting geeft de lijn dus -11,3V. Met de 17 ohm belasting was dat slechts -7V. Er lijkt dus iets defect te zijn. 7912 zelf? Of elcootje in de buurt dat is doorgeslaan door mijn meetsluitinkje? Ik denk dat ik per ongeluk eventjes de -lijn en de gnd heb gesloten bij het meten gisteren. Ik rook echter niks verbrand aan de 7912 en er is geen elco in mijn gezicht ontploft, dus ik heb geen zichtbare aanwijzingen.
 
Ff kortsluiten mag geen probleem zijn voor een 7912. Een defecte spanningsregelaar (door de jaren heen) is echter geen uitzondering. Als de ingangsspanning voor de 7912 netjes -15 of lager is dan zou ik zeker de 7912 verdenken.
 
Op de pinnen van de 7912 gemeten: -18VDC voor, -9VDC na. (stijgt na verloop van veel tijd naar -11V).

7912 overleden dus? -18VDC zou een prachtige ingangsspanning voor een 7912 moeten zijn.

Moet ik nog bang zijn voor een kapot Ctje ofzo na de 7912 ook, of zal het waarschijnlijk enkel de 7912 naar zijn grootje zijn?

Nu ben ik toch blij dat ik de voeding gecheckt heb voor ik aan de modules begon; zo weet ik zeker dat de modular weer een perfecte voeding gaat hebben. En hij klonk voordien al zo lekker.

Ik ben blij dat jullie me zo goed helpen hiermee! En dat ik een goede (Metex, net geen Fluke) multimeter heb. :)
 
Die 7912 mag naar de eeuwige jachtvelden... Je zou nog steeds goed in de buurt van -12V moeten zitten, zelfs met een kapotte C na de spanningsregelaar. 'Na verloop van tijd' is niet de bedoeling natuurlijk. ;)

Die andere regelaars vervangen is trouwens geen slecht idee, maar dat lijken me minder courante types?

Btw, waar is de documentatie van de Formant te vinden tegenwoordig?
 
google "formant pdf".

De andere regelaars zijn minder courant en werken perfecto*, dus die blijven voorlopig zitten. Nieuwe 7912 komt er zodra ik het geld bij elkaar gespaard heb ;) en bij de elektroshop geweest ben. Ik ga Dick Best niet lastig vallen voor 1 regelaar, en de rest van mijn bestelling voor hem heb ik nog niet uitgewerkt.

* Uiteraard zou ombouwen naar een courant type zoals 7805 en 7812 ook kunnen, hooguit pinout aanpassen. Maar ik ga niet herstellen wat niet stuk is. Ik doe al hard genoeg mijn best om niet te slopen wat niet stuk is. :D
 
Je woont trouwens vlakbij me zie ik, maar dat terzijde. En als je de originele Formant boeken 1&2 in het nederlands wil, ik ken nog iemand die ze te koop heeft in BE!
 
google "formant pdf".
Ik ga Dick Best niet lastig vallen voor 1 regelaar, en de rest van mijn bestelling voor hem heb ik nog niet uitgewerkt.

Bovendien is Dick tijdelijk niet beschikbaar en de website ook niet.
 
Moet ik nog bang zijn voor een kapot Ctje ofzo na de 7912 ook, of zal het waarschijnlijk enkel de 7912 naar zijn grootje zijn?

Als je de 7912 verwijderd hebt kun je tussen de uitgang van de 7912 (aansluiting op de print dan) en ground meten hoeveel ohm je hebt. Als je dan 12 deelt door dat aantal ohms mag je (met een fiks koellichaam op de 7912) niet boven de 1 (ampere) uitkomen = niet beneden de 12 ohm. Als je echt een sluiting hebt dan zit ie wel beneden de 12 ohm.
 
idd, ome Dick was aan het verhuizen.

die weerstanden kan je gewoon altijd gebruiken bij verdachte voedingen.

en neg spanningsregelaars overlijden vaker en makkelijken dan pos. regelaars.
ze kunnen ook veel slechter tegen kortsluiting, lijkt wel.
pb even je adres, dan stuur ik er een.
( ik koop ze per mud, dus hij kost minder dan:mega:)

:mega:

edit, vervang voor de zekerheid ook even de kleine ontkoppel c´s aan de uitgang van de regelaar..
 
Heel vriendelijk van je Jeroen, maar 1 dorpje verderop is een elektroshop waar ik waarschijnlijk vanavond reeds geraak. Of hij dan 5 cent of 30 cent kost is niet zooo belangrijk. :) Ik heb net ook een assortiment Ctjes gekocht, dus die zal ik ook even vervangen. Gelukkig is het een simpele voeding met wat tekst op de print, dan lukt het me zonder schema ook nog wel om de weg te vinden hoop ik.
 
7912 vernieuwd, en we hebben nu netjes -12,12V op die lijn. Geheel binnen de precisie van die spanningsregelaars dus. Mooi zo!

Om dat te vieren meteen ook al een eerste module erin gezet. Ik heb nu een ring modulator van meer dan een meter breedte. :)
 
Back
Top