Heeft iemand recentelijk nog zijn Akai S5000 / S6000 geupgrade naar IDE CompactFash?

jimmy

doubleplusgood
Lid sinds
20 april 2003
Berichten
185
Heeft iemand recentelijk nog zijn Akai S5000 / S6000 geupgrade naar IDE CompactFash?

Ik zit heel erg te twijfelen tussen een S-series sampler van Akai of de nieuwere Z.

In principe hebben ze beide hun voor en nadelen, waardoor het me niet ontzettend veel uitmaakt. De S series is wat goedkoper over het algemeen en heeft die 16 outputs wat smullen is. Maar wat mij betreft is er ook een groot nadeel, namelijk dat SCSI geouwehoer.

In principe zit er een IDE connector in waar je echt niets mee kan als ik het goed heb begrepen. Een raadsel op zich maargoed.

Dan heb je naast de floppy disk nog wat ruimte voor een SCSI harddisk, of wat veel mensen doen, een Compact Flash kaartlezer in te bouwen. In principe zou ik dit ook graag willen doen als ik zo'n unit aanschaf, maar vraag me af of dit nog wel tegen een redelijk bedrag te bereiken is.

Het komt voor zover ik weet hierop neer:

- SCSI <-> IDE brug adapter aanschaffen
- IDE <-> CF card adapter aanschaffen
- Compactflash kaartje aanschaffen (deze moet niet al te ingewikkeld zijn)
- En wat inbouwwerk wat me niet ontzettend ingewikkeld lijkt

Vooral de eerste twee aanschaffen lijken me erg lastig. Alles is zo oud als de hel en dus of niet te vinden, of tegen belachelijke prijzen.

Vandaar mijn vraag, zijn er mensen die dit onlangs nog hebben gedaan en hoe zijn daar de ervaringen mee?
 
ik heb meerdere keren dit geintje uitgehaald.
werkte altijd perfect.
ik heb nog twee scsi <> IDE briges liggen.
een ide cardreader is wel op ebay te vinden voor weinig.
:koffie:
 
Meestal als je S series vindt op marktplaats zit al een card reader of zelfs een usb wisselaar bij dus over scsi zou ik niet druk maken. Ze hebben nu zelfs scsi cardreaders voor s1000 en boven de s950 oudere modellen niet.
De s3000 / S3200 vind je op marktplaats meestal met HD of Cardreader. De s5000 is aardig nieuw zit altijd hardeschijf bij met een CDrom meestal ook een card reader bij.

Dus over scsi zou ik niet druk om maken, focus je meer op de geluid van want die verschillen nog aardig wat. En Menu structuur, file folders ect.. de S5000/S6000 is heel makkelijk je kan er snel mee werken en heeft boordevol effecten en tal tools om geluid te tunen!
 
Nou de S6000 heb ik inmiddels, de cardreader ook, IDE naar SCSI komt er als het goed is aan, maar nog 1 essentieel onderdeel ontbreekt. Namelijk de voeding!

Zowel de IDE > Compactflash converter heeft voeding nodig en volgens mij de SCSI > IDE bridge ook. Voor zover ik weet hebben ze beide 'floppy drive stroom' nodig.

Nu zit er maar 1 voorziening op het moederbord die gaat naar de interne floppydisk. Ik heb een afbeelding bijgevoegd, dit is [A] op de afbeelding.

Daar naast zit een vrije aansluiting , deze is 4 pins ipv 2 pins. Het mooiste zou zijn als ik hiervoor een kabel kan krijgen als bijvoorbeeld een stroomvoorziening voor IDE hard disks. Deze kan ik dan met een verloopkabeltje splitten naar 2 floppy disk stroomvoorzieningen.

attachment.php


c279c7ef-6dee-49fa-a516-fc74dd15d044.jpg


Dus tja, zo'n mini 4 pin power splitter is wel te vinden. Echter heb ik iets nodig wat ik dus kan aansluiten op wat vervolgens een 4 pin power kabel wordt.

Iemand enig idee hoe ik aan zo'n kabel kan komen? Solderen is voor mij helaas geen optie omdat ik de spullen niet heb en dit niet kan.
 

Attachments

  • Akai power connectors.jpg
    Akai power connectors.jpg
    255,4 KB · Bekeken: 86
Zo-een? (overigens geen ervaring met deze webshop, was de eerste die ik tegenkwam)

Of moet je van die 4 pins molex aansluiting B naar 2x 2 pins zoals ook op aansluiting A zit?
 
Dan denk je te kunnen googlen maar helaas, toch niet helemaal dus.

Thnx! Dit is precies wat ik nodig heb lijkt het. Althans, ik neem aan dat die 4 pinnen op het mainboard hier wel voor gemaakt zijn toch? Ben altijd een beetje bang dat ik er iets mee sloop anders...

Waar heb je op gezocht als ik vragen mag? Ik heb namelijk geen flauw idee hoe zo'n kabeltje heet.

EDIT: Misschien juich ik iets te vroeg. Het is lastig om op die afbeelding te zien, maar volgens mij zijn alle 3 de connectors even groot of niet? Ik moet wel uiteindelijk 2 van dit soort connectors hebben, maar dat wat op het moederbord komt is wel 4 pins maar net een groter formaat. Dit wijkt dus af van de floppy drive power poort die kleiner is (zoals op jouw URL).
 
Als ik de foto zo zie lijkt het me wel, maar ik heb verder geen ervaring met deze samplers, dus wellicht kan iemand anders die vraag beter beantwoorden.

Dacht ik gezocht op 'floppy disk Y power cable' of iets wat daar dicht in de buurt komt.
 
Is er iemand die een interne IDE oplossing in zijn S5000 / S6000 (of overig vergelijkbaar model) heeft zitten en misschien even de topkap eraf wil halen? Als die niet in een rack hangt is dat zo gebeurd ;-)

Ben echt heel benieuwd hoe dat bij jullie is opgelost. Met die 4 pins aansluiting op het moederbord en zo ja hoe ziet die kabel dan eruit? Of toch een andere oplossing.
 
Hierbij nog wat foto's van een (echte SCSI) cardreader in mijn S3200XL

Ik heb gewoon 2 bestaande computerkabeltjes aan elkaar gesoldeerd en wat van de stekker afgesneden welke op board in de S3200XL wordt geschoven, zodat deze past.
Je kan op deze manier natuurlijk op deze manier ook een Y-kabeltje maken voor de voeding voor de SCSI2IDE bridge
 

Attachments

  • IMG_4947.jpg
    IMG_4947.jpg
    55,7 KB · Bekeken: 95
  • IMG_4948.jpg
    IMG_4948.jpg
    49,3 KB · Bekeken: 98
  • IMG_4946.jpg
    IMG_4946.jpg
    58,8 KB · Bekeken: 96
Vorig jaar heb ik een Microtech PCD-47b in mijn S5000 gebouwd. Dat is een CF card reader/writer met SCSI. Geen geknoei met IDE adapters dus. Je hebt inderdaad maar 1 interne SCSI aansluiting, waardoor ik niet alleen de floppy eruit heb gehaald, maar ook de hard disk die erin zat heb moeten opofferen. Was in tien minuutjes geklaard. De twee externe SCSI aansluitingen volstaan bovendien ruimschoots om nog ZIPs of externe drives aan te sluiten, mocht je dat nodig vinden.

Eenmaal het ding geïnstalleerd is, heb je geen hard disk of floppy meer nodig. De CF kaartjes zijn gewoon DOS geformatteerd en je kunt op die manier heel makkelijk gegevens overbrengen van je PC naar de S5000. De kaartjes zijn bovendien hot swappable, zodat je de sampler niet steeds aan en uit moet zetten. Werkt als een droom.

Bovendien kun je in die Microtech PCD ook nog een PCMCIA CF card reader schuiven, zodat je een tweede CF slot krijgt (nog niet geprobeerd).
 
Vorig jaar heb ik een Microtech PCD-47b in mijn S5000 gebouwd. Dat is een CF card reader/writer met SCSI. Geen geknoei met IDE adapters dus. Je hebt inderdaad maar 1 interne SCSI aansluiting, waardoor ik niet alleen de floppy eruit heb gehaald, maar ook de hard disk die erin zat heb moeten opofferen. Was in tien minuutjes geklaard. De twee externe SCSI aansluitingen volstaan bovendien ruimschoots om nog ZIPs of externe drives aan te sluiten, mocht je dat nodig vinden.

Eenmaal het ding geïnstalleerd is, heb je geen hard disk of floppy meer nodig. De CF kaartjes zijn gewoon DOS geformatteerd en je kunt op die manier heel makkelijk gegevens overbrengen van je PC naar de S5000. De kaartjes zijn bovendien hot swappable, zodat je de sampler niet steeds aan en uit moet zetten. Werkt als een droom.

Bovendien kun je in die Microtech PCD ook nog een PCMCIA CF card reader schuiven, zodat je een tweede CF slot krijgt (nog niet geprobeerd).

Die cardreader heb je van nog mij overgenomen geloof ik. Ik had het geluk er een aantal nieuw hier in NL te kunnen kopen (Gelijk maar allemaal opgekocht toen).

Als je een interne SCSI flatcable had genomen met 2 aansluitingen, had je de harddisk toch gewoon kunnen laten zitten?

Dat van die PCMIA adapter, dat werkt gewoon. Dat heb ik getest.
 
Dit zijn ze, zo te zien dus identieke stroomvoorziening als floppy drives.

attachment.php


attachment.php


Je schreef dat je een floppy kabel uit een oude pc had gehaald die over 2 v/d 4 pins op het moederbord geschoven kon worden toch? Klopt het dan dat deze connector groter is dan die van de floppykant-zijde? Want als ik de kabel aan de floppyzijde kant loskoppel is deze een stuk kleiner dan de moederbord aansluiting.
 

Attachments

  • ide cf bridge.jpg
    ide cf bridge.jpg
    41,4 KB · Bekeken: 82
  • acard scsi ide bridge.png
    acard scsi ide bridge.png
    203,8 KB · Bekeken: 83
Excuus voor de verwarring.
Een floppydrive stecker past met alle 4 de pootjes op de het "moederboard" van de AKAI S3200XL (zie foto)
Echter ik heb voor het aansluiten van mijn cardreader een andere stecker gebruikt met maar 2 aansluitingen (omdat de cardreader toch maar 5V gebruikt)

Begrijp ik nu goed dat een floppydrive stecker niet past op de S5000? omdat dit een grotere aansluiting is? (Dit lijkt wel zo op de foto inderdaad)
 

Attachments

  • IMG_4954.jpg
    IMG_4954.jpg
    45,7 KB · Bekeken: 76
Ja klopt dus dat is het lastige.

Ik heb dus een S6000 al denk ik dat die wat dit betreft identiek aan de S5000 is.

Als ik dus de floppystekker losmaak aan de diskette kant, kan deze dus niet op de 4 pins aansluiting van het moederbord. De moederbord pinnen staan wat verder uit elkaar en zijn tevens dikker.

Overigens is het verhaal m.b.t. de 2 pinnen die gebruikt dienen te worden met 5 volt wel hetzelfde voor deze sampler volgens mij. Helaas zijn de moederbord pinnen dus wel anders...
 
Back
Top