Juiste Mindset (Psychologie)

Leuk topic :okdan: herkenbare verhalen ook...

Ik heb het idee dat het wel of niet in de flow zitten ook iets te maken heeft met het gebruiken van je linker / rechter hersenhelft. Voorbeeldje: als ik aan het mixen ben en ik zit niet in de flow dan kan ik nog steeds heel goed horen wat er met de individuele geluiden aan de hand is, ik hoor precies wat de compressors op alle tracks doen etc. Maar tegelijkertijd lukt het me niet om een echt vette mix te maken omdat de samenhang tussen geluiden niet tot me door lijken te dringen. Als ik wel in die juiste mindset zit dan hoor ik ineens hoe alles met elkaar samenhangt en een bepaalde vorm heeft als geheel. De mix is dan ineens niet meer een optelling van individuele kanalen maar een soort driedimensionaal bewegend schilderij waarin alles elkaar onder de oppervlakte beinvloed.
 
Ik heb het idee dat het wel of niet in de flow zitten ook iets te maken heeft met het gebruiken van je linker / rechter hersenhelft

dat zou best wel eens kunnen inderdaad. twee volkomen verschillende werelden waar je zo nu en dan vaak tussen moeten switchen.
De ene die van de kennis en de ander van eh...het gevoel...ofzoiets..

objectief of subjectief
oppervlakte en nuchter en realiteit of de diepte en emoties, fantasie
 
twee volkomen verschillende werelden waar je zo nu en dan vaak tussen moeten switchen.

Precies. Ik denk dat je creativiteit het best tot uiting komt als je die twee werelden onderbewust met elkaar kunt laten communiceren. Zoals met het voorbeeld dat je zomaar even achter de piano gaat zitten en ineens komt er iets geniaals uit. Enerzijds heb je dan toegang tot het creatieve gedeelte maar tegelijkertijd staat dat in verbinding met het rationele waardoor je, schijnbaar zonder na te denken, allerlij complexe tonale dingen uit je vingers tovert.
 
Links en rechts op die manier onderscheiden is veel te kort door de bocht.
Creativiteit, flow en nog meer van dat soort begrippen zijn:
1. te subjectief om enkel wetenschappelijk te benaderen
2. te ingewikkeld om enkel binnen één hersenhelft aan te wijzen.

Ik wil hiermee overigens niet beweren dat het onderscheid links -vs- rechts niet zou bestaan.
 
Ik heb het ook niet zozeer over het gebruiken van je linker of rechter hersenhelft, maar over het vinden van de juiste balans tussen de vele onderbewuste processen die zich in onze hersenen afspelen en onze perceptie van de werkelijkheid beinvloeden. Uiteraard is er dan ook nog het niet biologische aspect van de geest, het bewustzijn of hoe je het wilt noemen, maar op dat gebied zijn de meningen volgens mij nog iets te verdeeld om er iets zinnigs over te zeggen...
 
Maar waar we het hier over hebben is dat het op sommige momenten niet lukt of er niet uitkomt. Om jouw EQ voorbeeld te gebruiken, als je weet dat bepaalde frequenties elkaar in te weg zitten dan leert ervaring dat je wat moet wegsnijden ergens.
Als je dat 10.000 keer heb gedaan, dan wordt het dus een rationele handeling ipv een creatieve trial en error handeling en staat het niet meer in de weg voor het werkelijke creatieve proces.

Daarom maak ik dus een onderscheid tussen de randvoorwaarden en het creatieve proces. In feite is produceren niet veel anders dan het instrument leren kennen. Zonder techniek kun je wel geweldige ideeen voor bijv. een gitaarstuk hebben, maar het gaat wel heel moeilijk worden om dat te realiseren.

Dat wil niet zeggen dat je alsnog vast komt de zitten op creatieve elementen of dat de randwoordwaarden een oplossing zijn voor alles.
 
hoe je het ook went of keert...EQen is nu juist een creatief proces. al kan je er wel wat theorie over leren en leer je het spelenderwijs.

creatief is creeren is iets nieuws vinden, oplossen, zoeken...bedenken...

als ik EQ gebruik, dan ben ik daar toch wel mee bezig en zoals ik al zei: ik ben niet in staat om te zeggen: "die gitaar klinkt niet lekker in de mix. haal eens 401,34 Hz 2,34501 dB omlaag, dan klinkt het een stuk beter!".

jij soms wel?
 
Alles begint met het definiëren wat voor soort muziek je wilt maken. Abstract dus lekker voor jezelf......of concreet dus voor breed publiek.

1ne sluit het ander uit en vereist ander soort actiegerichtheid.....zullen we het creativiteit noemen :P

Wel moet je de nodige ervaring en kennis hebben - naast een duidelijk doel - wil je effectief gebruik kunnen maken van je intuïtie.

Life is about choices
 
Back
Top