Juiste Mindset (Psychologie)

Dat heb ik ook met grafisch ontwerpen.

Naar mijn idee is het onderbewuste 'intelligenter' en creatiever dan het bewuste / denken.
Wel moet je de nodige ervaring en kennis hebben - naast een duidelijk doel - wil je effectief gebruik kunnen maken van je intuïtie.

Bij mij werkt het creative proces het beste als ik van te voren goed nadenk over wat ik wil bereiken en tijdens het werk zelf, vervolgens, steeds meer overlaat aan mijn onderbewuste.
Het 'laten gebeuren' is echter niet altijd even makkelijk en werkt ook niet altijd.

:halleluja
 
als ik opdrachtmuziek maak ben ik in 1 avondje klaar met 2 richtingen
ga ik eigen tracks maken dan komen ze nooit af hehe

wat goed helpt:
- uitgeslapen zijn
- mediteren is handig voor je bewust zijn van alle processen, maar hoeveel ik ook mediteer,
mn muziek maken verandert er niet veel door. wel is t door meditatie makkelijker om het
gejaagde gevoel van "het moet zus en zo'n soort track worden" los te laten. waardoor je
misschien wat losser wordt. niet altijd is dat handig want soms moet een track wel weer
ergens aan voldoen. daarnaast is meditatie natuurlijk zowiezo 100% aan te
raden voor iedereen, maar dat geheel terzijde
:D
- stoppen met blowen werkt ook goed :D
- en idd niets anders doen.. ik doe ook teveel bullshit tussendoor. van je muziekmaakplek en
muziekmaaktijd iets heiligs maken waar je zorgvuldig mee om gaat zou mij erg
helpenverwacht ik
- een groot deel is gewoon werken en daarvoor heb ik de beste tip al gezien ook: gewoon
doen. niet miemelen over hoe en wanneer je iets t beste kan doen, maar t gewoon doen
 
Een deadline kan ook zorgen voor extra adrenaline, wat weer voortkomt uit dopamine wat weer de hersenactiviteit kan bevorderen en daarmee de creativiteit.

Ik kan de link naar het artikel in de VK van vorige week zo niet vinden helaas, maar dit blijkt dus niet te kloppen. Ik dacht het ook altijd, maar het werkt in de hersenen dus blijkbaar niet zo. Onder druk kies je meestal voor de voor de hand liggende (en snelle) oplossingen en bega je geen nieuwe paden. Food for thought...
 
Allemaal zeer herkenbaar, ik ben vaak op mijn productiefst wanneer ik Cubase VST 5 gebruik in combinatie met mn oldschool DB50XG wavetable.. ( beperking ).
 
Herkenbare verhalen hier haha.

Ik heb op momenteel ook een creatieve dip en dat komt omdat ik een EP aan het afmaken ben. Het lijkt wel of ik dat eerst uit mn systeem moet hebben voordat ik iets nieuws kan verzinnen. BIj ons album was dat precies zo. Ik maak me dan ook niet echt zorgen om het feit dat ik al 3 maanden niks nieuws heb gemaakt.

Gek genoeg kan ik voor mn werk wel meteen iets maken. Zo van: 'we hebben muziek nodig voor een reportage over een filmfestival'. Dat maak ik dan binnen no time. Dat komt denk ik omdat je een beperkende voorwaarden hebt.

Zo maakte ik ooit eens binnen een uur een nummer waar ik mzelf ook een beperking op legde. Het ritme moest lijken op een eerder nummer en ik wilde alleen drums, synthbass en gitaar gebruiken als geluiden. Ik had echt binnen een uur de basis van het nummer staan. Het is nog steeds 1 van mn favorieten.
 
Vaak in mijn geval even een nieuw geluid uitproberen en dan heb ik ineens een melodie waar ik mee verder moet, ben je dus ook meteen een paar uur zoet en is het bijna af..... die dingen komen aanwaaien, maar om hier nu uitgebreid een plan van aanpak te gaan bedenken...... moet er niet aan denken.
Soms komt het dus gewoon niet, tot ik de juiste toon/snaar vind...... eerste track ooit was binnen een nacht gemaakt en goed ontvangen (al vindt ik het achteraf gezien erg slecht qua alles, maar we worden ouder en wijzer :D )
 
Even een tussentijds evaluatie:

Om in de juiste flow te komen is het van belang:

1) Dat je weet wat je doel is ... waar je naar toe werkt.
2) Dat je jezelf niet onderdompelt in (nieuwe) gear of juist het tegenovergestelde: Beperking
leren van apparatuur is een andere flow ,) Internet uitzetten
3) Proberen jezelf geen druk op te leggen
4) ....?


Interessant onderwerp :okdan:

Hehe "tussentijdse evaluatie", ben je een onderzoek aan het doen ofzeau :P

Ff zonder gekheid.

Punt 1 is heel belangrijk
Punt 2 eens
Punt 3 is heel belangrijk, suc6volle mensen kunnen zich dwingen dingen te doen, die ze op dat moment ws niet heel erg leuk vinden.

Zoals k heb gelezen focus.....structuur ed

punt 5 durf besluiten te nemen, iets is goed of iets is niet goed.
punt 6 blijf niet te lang pielen
punt 7 blijf simpel denken

Kan nog wel wat dingen noemen maar als afsluiter, onbewust> onbewust, onbewust> bewust, bewust> onbewust, bewust> bewust.

Je moet in fase bewust, bewust zien te komen.
 
Je hersenenen werken met verschillende hersengolven, hoe lager de frequentie van deze golven is, hoe dichter je bij intuïtie komt.

pas op. dit is dacht ik wetenschappelijk nooit bewezen. ik heb me intens verdiept in neurofeedback therapie. het klinkt allemaal heel mooi, dat met verschillende hersengolven, maar is op een vrij vage manier ontdekt:
Ze plaken sensoren die electrische spanning detecteren en meten op een mensehoofd.
De spanning die ze meten is zo ontzettend klein dat het eerst ongelofelijk zwaar versterkt moet worden.
Het resultaat is een chaotisch ruis-signaal. en let op : van een electrisch signaal.

dit signaal gaan ze via een iets van Fourier-analyse uit elkaar pluizen. en als je maar lang genoeg puzzelt en een beetje wikken en weegt en combineert, dan lijken er echt verschillende frequentie-banden te bestaan. maar deze banden bestaan dus niet continue en naast elkaar. het blijft uiteindelijk een ruisachtig chaotisch signaal.

ik vind dit allemaal nogal vaag en neem het met een flinke korrel zout. maar de mens gelooft nu eenmaal graag zulke mooie verhalen.
bij neurofeedback hebben ze soms aardige resultaten gekregen en daarom gaan ze er van uit dat het misschien wel zo werkt allemaal. maar een bewijs is het zeker niet.

volgens mij is de kans groot dat neurofeedback een systeem is wat we zonder apparatuur en sensoren op ons hoofd al van nature toepassen.
Dit houd min of meer in dat dat wat je ervaart van directe invloed is op je gevoel, je handelingen en prestaties.

dus als je denkt: ok, nu ga ik een hit schrijven! en je zet je spullen aan en pakt een leeg vel papier...dan is dat niet erg insprirerend voor je geest. En er komt ook niets, dus je gaat als oplossing: denken. en denken levert helemaal niets op, dus je raakt ontmoedigd en voila! daar is de vicieuze cirkel: het wordt allen maar erger en erger.

maar zodra je in een creatieve flow komt dan prikkelt dat positief je hersenen met resultaten en dat levert weer nieuwe ideen op. en dat is dus een soort van neurofeedback.
Een feedback-lus van hersenen naar handeling naar resultaat en weer naar de hersenen..enzvoort.
zodra je deze feedback-lus onderbreekt, er controle over probeert te krijgen..stopt je creatieve flow.
 
ik heb heel veel geleerd van de volgende oefening:

maak een week lang (of minder of meer) elke dag een kort stukje muziek van een halve tot iets van 3 minuten.
voordat je hier aan begint kies je voor elke dag een bepaald (leerzaam) uitgangspunt voor het stukje muziek. Dit uitgangspunt is het doel en het stukje muziek hoeft niet perfect te zijn. dat onstaat er omheen.
niks hoeft af en perfect gemixt , enzvoort....

ik zeg verder niks over de resultaten..gewoon doen of niet! :mexico:
 
Ik snap wel waar je vandaan komt zeg maar. Deadlines kunnen je zeker bergen werk laten verzetten, maar of het je echte creativiteit ten goede komt betwijfel ik wel.

Maar muziekmaken (of produceren zoals wij doen eigenlijk) is ook maar een gedeelte creativiteit. De rest is gewoon uitwerken. Aangezien dit routinematige handelingen hoeft beperkte creativiteit geen belemmering te zijn.

Het punt is wel dat de routinehandelingen en creativiteit elkaar snel afwisselen (even wat uitwerken, luisteren etc.).

Als ik wat voor anderen doe is het ook altijd sneller af, ik wacht altijd tot het laatste moment en dan heb ik gewoon geen tijd meer om me echt druk te maken of die ene hihat 2ms verkeerd staat. Met mijn eigen muziek focus ik me wel daarop vreemd genoeg (en wat nog vreemder is dat ik geen super gequantisde muziek probeer te maken)

Ik denk wel dat het ook iets met persoonlijkheid te maken heeft, ik ben ervan overtuigd dat hyperproductieve mensen zoals Afrojack, of onze eigen Smackos ook bijv op andere terreinen veel gedaan zouden kunnen krijgen. Dit even afgezien van talent, of kennis ofzo, maar meer dat ze een doeners mentaliteit hebben (en ook deadlines spelen hier wederom een rol, als je een PRO bent dan moet je wel omdat je ook wel eens wat anders wil eten dan een bammetje pindakaas).

Mijn inziens komt het dus puur neer op DOEN, INDIEN de randvoorwaarden zijn vervuld zodat je geen afleidingen meer hebt.
 
het aan doen van je apparatuur is inderdaad niet echt creatief, maar ik ben het helemaal niet met je eens met:

Maar muziekmaken (of produceren zoals wij doen eigenlijk) is ook maar een gedeelte creativiteit. De rest is gewoon uitwerken. Aangezien dit routinematige handelingen hoeft beperkte creativiteit geen belemmering te zijn.

wat is allemaal creatief:
concepten, noten, accoorden, vorm, klank, opbouw, geluiden, EQen, mixen, envozoort. verzinnen, kiezen, maken, enzvoort... dit zijn allemaal hele belangrijke elementen van het muziek produceren, en allemaal sterk verbonden met crteativiteit.

en je zegt: gewoon DOEN!

maar daar gaat dit topic nu juist over. dat willen we allemaal zo graag, maar het gaat vaak niet. gewoon DOEN! :-)
 
wat is allemaal creatief:
concepten, noten, accoorden, vorm, klank, opbouw, geluiden, EQen, mixen, envozoort. verzinnen, kiezen, maken, enzvoort... dit zijn allemaal hele belangrijke elementen van het muziek produceren, en allemaal sterk verbonden met crteativiteit.
)

Al die dingen die je hier noemt zijn ook verbonden met kennis van zaken en/of ervaring. In mijn definitie nomore's law (lol. just kidding) valt dit dus ook gedeeltelijk onder de randvoorwaarden.

Het enige wat echt verbonden is met het creatief proces is keuzes maken, en als je eenmaal in de flow zit is dit geen rationeel proces maar juist de definitie van een creatief proces. Hier komt weer de ervaring bij kijken (en de 10.000 uur rule), je moet veel rationiele handelingen vaak hebben geoefend wil dit niet een onderbreking zijn van het creatieve proces.

Maargoed, mijn kader is produceren van minimale electronische muziek, niet het scoren van een symfonieorkest. Je hebt niet voor niets conversartoria waar mensen 4 jaar leren om dat effectief te doen.

Voor normale stervelingen is gewoon doen altijd een optie, sterker nog, dit is geen optie, dit is een must om ervaring op te doen.
 
hoe meer kennis hoe creatiever je wordt, je kent immers de wegen. Vergelijk het met de kok, een goede kok weet wat 1 ei of 2 eieren voor verschil oplevert in de appeltaart of dat de schil van de appel pectine bevat en zo je appeltaart steviger maakt. Zo kan een kok met allerlei ingredienten tot een gerecht komen waarvan hij weet hoe dat zou moeten smaken. Nou als mixen,componeren het hele rataplan kan, wordt het allemaal veel simpeler.....en dan kom je pas snel in de "flow"

Zelf weet ik dat ik eigenlijk te weinig kennis van harmonieën heb, ik zou daar in willen investeren, dan wordt het stuk makkelijker om een overgang te verzinnen bv en kom ik eens verder dan 3 minuten zonder stukken te kopieren of maar wat te proberen wat meestal uitloopt in het verneuken van het hele stuk.
 
@NOMORE: ik ben het er nog steeds niet mee eens. bijvoorbeeld:

A. je kan zakelijk EQen vanuit een boekje (wat nogal kolder is voor een groot gedeelte: gitaar lekker laten klinken? 438,79 Hz 2,56 dB verzwakken).

B. Je kan inderdaad EQen vanuit een soort routine en ervaring, maar dan nog neem je een hoop specifieke en vooral ook creatieve beslissingen, anders kan je net zo goed uit dat boekje werken!

C. Je kan ook EQen vanuit totale creativiteit. niet denken maar doen, experimenteren, ontdekken en fantasie laten werken, enzvoort.

A. is dus min of meer onzin. en B. en C. zijn beide creatieve processen. zoals al die andere zaken.

kennis en ervaring zijn randvoorwaarden om uiteindelijk: creatief te werk kunnen gaan

maar inderdaad heb je hier op het forum ook te maken met verschillen tussen personen en hun talent en muzikale ontwikkeling. opleiding. is het leuke hobby of keihard je werk. maak je minimale techno of jazzy popsongs of hele orkestwerken. neem je op via een Hema -microfoon en noem je dat effect comppressie en een vet geluid...of zoek je dagen naar een speciale synthklank met een apart effect.

werk je vanuit boekjes en doe je anderen na....of ben je een getalenteerde muzikale avonturier die blijft zoeken en experimenteren todat hij iets unieks vind..tja...

tja rja tja...
 
mijn muzikale kennis en ervaring is wel goed ontwikkeld. en verder heb ik gouden oren. wat ik hoor of verbeeld begrijp ik ook meteen..en er ontstaat bij mij ook een automatische flow van klanken ,tonen en harmonieen als ik met muziek bezig ben.

dus dat is wel makkelijk om creatief te musiezieken.

iemand met minder van dat soort kwaliteiten heeft het een stuk moeilijker misschien...

maar dan nog heb ik ook dat probleem vaak: ik wil graag, maar er komt niets. en als ik niets wil en maar wat ga pielen aan de piano, improviseer ik in een keer een meesterlijk muziekstuk wat ik natuurlijk niet heb op genomen.
 
Back
Top