Verzekering Studio(tje)..

Er zijn ook speciale verzekeringen voor muziekinstrumenten, bijvoorbeeld muziekpolis.nl, maar dat is enorm duur (voor bijvoorbeeld 35 keuro aan apparatuur betaal je 1 keuro per jaar). Kent iemand misschien een muziekinstrumentenverzekering met wat redelijkere prijzen?

Als je je standaard inboedelverzekering voor een dergelijk bedrag laat ophogen, hou er dan rekening mee dat de woning waar de apparatuur staat een politiekeurmerk moet hebben. Kan vrij lastig zijn, vooral als je in een wat ouder huis woont. Ik moest in mijn vorige woning niet alleen alle sloten laten vervangen maar ook de ramen en bovenlichten op de begane grond laten dichtschroeven (waren geen sloten voor verkrijgbaar). Daarna kon ik nooit meer een raampje openzetten....
 
Ik heb in de polis van mijn unive inboedelverzekering vermeld staan dat er voor een x bedrag aan audiovisuele apparatuur aanwezig is. Bij het afsluiten van die verzekering is er hier iemand geweest om te kijken. Bij 2 ramen was het sluitwerk niet helemaal jofel, en kreeg in de polis de speciale vermelding dat er niet vergoed zou worden bij inbraak door één van die 2 ramen, tenzij ze inmiddels voorzien waren van beter sluitwerk. Ook werd specifiek gevraagd om een inventarislijst van mn studio, dus die heb ik gemaild.
Al met al kost me dat 1 of 2 euro extra per maand aan premie geloof ik. No big deal.
 
Er zijn ook speciale verzekeringen voor muziekinstrumenten, bijvoorbeeld muziekpolis.nl, maar dat is enorm duur (voor bijvoorbeeld 35 keuro aan apparatuur betaal je 1 keuro per jaar). Kent iemand misschien een muziekinstrumentenverzekering met wat redelijkere prijzen?

Als je je standaard inboedelverzekering voor een dergelijk bedrag laat ophogen, hou er dan rekening mee dat de woning waar de apparatuur staat een politiekeurmerk moet hebben. Kan vrij lastig zijn, vooral als je in een wat ouder huis woont. Ik moest in mijn vorige woning niet alleen alle sloten laten vervangen maar ook de ramen en bovenlichten op de begane grond laten dichtschroeven (waren geen sloten voor verkrijgbaar). Daarna kon ik nooit meer een raampje openzetten....

Dat (muziekpolis) is denk ik dan de verzekering die je af moet sluiten voor spul wat je meesleept voor optredens enzo. Dat verzekeren is idd heel erg prijzig.

Ik heb mijn gehele electronica apart laten benoemen in de verzekering (woonkamer audio+CD's/platen+studio) voor een bepaald bedrag. En tegen vervangings/nieuwwaarde gedekt. En met dekking tegen onderverzekerd zijn. Kost echt maar een paar euro per maand extra idd.

Maar als je 'studio' een PC is en een masterkeyboard of 1 synth ofzo (als het geen superduur/vintage ding is), dan hoef je dat niet apart te verzekeren. Valt gewoon onder de huisraad. Of je moet ontzettend slecht verzekerd zijn natuurlijk. In dit geval van de TS zijn ouders (waar hij nog woont).
 
Er is me nog nooit wat gebeurd,..
Nooit brand,.
geen inbraak,..
geen diefstal behalve van mn fiets,.. maar die was al gerecycled
Zelfs geen gaatjes in mn gebit,.
Zolang een verzekering niet verplicht is doe ik er niet aan!
Als de ganse wereld failliet gaat zijn de verzekeringsmaatschappijen nog steeds schathemeltjesrijk!!!

ik zeg,. zoek uit wat die verzekering kost,.. en leg die centen iedere maand apart,. zo ben je je eigen verzekering!
 
Je kunt het beste dat verzekeren wat je niet meteen financieel kunt vervangen of als je ergens erg afhankelijk bent. Een mobiele telefoon of IPad verzekeren is echt zonde van je geld.

Helemaal mee eens.
Veel mensen proberen met verzekeringen een baal-gevoel af te kopen.
Zonde van het geld.
 
Hiero is het goed verzekert op diefstal, brand etc etc. Ik vroeg mij alleen af of je ook gedekt bent voor bliksem inslag, of word dit apart gedaan?

bvd

Hierover heb ik laatst juist een draadje gestart (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=142794) omdat ik blikseminslag had in het bedrade computernetwerk (dus niet in de 220!). Blikseminslag valt onder de standaard inboedel.

Ik ben blij goed verzekerd te zijn want ik had dus oa het moederbord van mijn studio-PC eruit geblazen. En ik kreeg de schade zonder slag of stoot vergoed. Hoefde niet eens iets aan te tonen oid.
 
Uit de reacties tot dusver neem ik aan dat dit soort apparatuur niet onder standaard inboedel verzekering valt? Of hadden jullie die gewoon niet? /QUOTE]


Ik denk dat bijna iedereen wel een inboedelverzekering heeft.

Maar volgens mij is het zo dat als je niets bijzonders opgeeft, een standaard inboedelverzekering uitgaat van een bepaald (standaard) verzekerd bedrag aan audio-visuele apparatuur. En dat zal niet zo’n heel hoog bedrag zijn, in ieder geval dik ontoereikend voor iemand met een beetje studio thuis. Los nog van het feit dat uitgegaan wordt van een dagwaarde (geen taxatiewaarde) van je spullen, waarbij je dan moet denken aan bijvoorbeeld € 25,- voor een 303 en een keertje € 100,- voor je Minimoog, als je geluk hebt. Geen bedragen waar je dus vrolijk van wordt.

Dit klopt helemaal, in het geval van vintage/oudere apparatuur met waarde altijd met jouw verzekeraar afspreken om te verzekeren op basis van taxatiewaarde. Anders zal er altijd op basis van nieuwaarde/vaste afschrijving, dus in geval van oudere apparatuur dagwaarde uitgekeerd worden.
Vaste taxatie is overigens maar 3 jaar geldig, tenzij anders overeengekomen, dus zorg zelf voor tijdige her-taxatie. Na het verlopen van het taxatierapport wordt er gewoon op basis van dagwaarde uitgekeerd!!

Standaard inboedel gaat uit van max 5k aan audio en randapparatuur if i remember correctly.

Zie boven, er is wel standaard een bedrag opgenomen, maar is enkel interessant voor nieuwe apparatuur. Het is wel verstandig hier een lijst van naar je verzekeraar te sturen.
 
Bij mij is er wel een keer ingebroken, maar er was niks verdwenen, wel een boel overhoop gehaald.
Uit 1 van m'n lades kwamen nog wat boekenbonnen tevoorschijn, ik wist niet meer dat ik ze had!

Ik was natuurlijk meteen naar m'n studiootje gehuppeld, en was heel verbaasd dat alles er nog stond.
 
Ik ben even kwijt waar ik bij zit maar ik betaal 220,- euro pj en ik ben gedekt tot Max. 100.000,- op basis op nieuwwaarde ten tijde diefstal. Hiernaast viel het me reuze mee om de verzekering af te sluiten. Goede sloten en een standaard alarm was voldoende.
 
Je kan je inboedoel verzekering altijd ophogen met de waarde van je apparatuur. Beste kan je je tussenpersoon dat laten bekijken. Echter de boel is dat wel verzekerd tegen diefstal en brand, maar NIET tegen inductie schade bij blikseminslag als er geen zichtbare schade is. Ook niet tegen overspanning van uit het lichtnet. Er zijn speciale electronica verzekeringen bij Nationale Nederlanden hadden ze vroeger zo'n polis waar dat wel gedekt is. Erg belangrijk om te checken. Ik heb voor mijn studio nu nog een andere constructie ik heb er een bedrijfsverzekering op afgesloten voor een vast bedrag. En daarmee is het verzekerd tegen alles. Die stellen alleen wel weer eisen qua beveiliging en alarm opvolging etc. Ik zou gewoon eens je tussenpersoon uitnodigen en advies laten uitbrengen en daarnaast ook nog een concurrent om zijn bevindingen te checken met een second opinion.
 
Je kan je inboedoel verzekering altijd ophogen met de waarde van je apparatuur. Beste kan je je tussenpersoon dat laten bekijken. Echter de boel is dat wel verzekerd tegen diefstal en brand, maar NIET tegen inductie schade bij blikseminslag als er geen zichtbare schade is. Ook niet tegen overspanning van uit het lichtnet. Er zijn speciale electronica verzekeringen bij Nationale Nederlanden hadden ze vroeger zo'n polis waar dat wel gedekt is.

En precies zo'n verzekering heb ik (bij RVS: behoren net als NN nu nog tot ING en is eigenlijk gewoon hetzelfde bedrijf). Daarom werd bij mij ook na blikseminslag klakkeloos uitgekeerd (er was ook niet zoveel schade natuurlijk: moederbord en router, blu-ray liet Philips zelf nog binnen garantie vallen!).
Maar idd wel belangrijk om je voorwaarden goed te checken voor je jezelf in slaap sust....
 
Yup. En helaas komt inductieschade best veel voor. En voor wie het niet wil lezen doe even je ogen dicht ;) Ik heb jaren bij een computer firma gewerkt waar ik veel van dit soort schade tegen kwam bij klanten. Zelfs al hadden ze alle stekkers overaf uitgetrokken omdat ze wisten dat het ging onweren. Inductie schade onstaat door interne overspanning in een apparaat dat wordt blootgesteld aan een groot magnetisch veld. Zo'n veld ontstaat bij blikseminslag zelfs al is het bij de buren. Ik denk overigens dat oude electronica hier iets minder gevoelig is dan moderne spullen met IC's. Wat ook regelmatig voorkomt is dat er overspanning via het lichtnet binnenkomt als het op een bovenleiding of trafo huisje inslaat en soms komt het ook via de aarde binnen. Dus tsja... Ik zou je polis even checken idd :)
 
Aanvulling op berichtje van Synthnl: bij mij ging de blikseminslag dus via de netwerkbedrading! Al eerder genoemd maar ik kan het niet genoeg benadrukken. Dus stekkers eruit (220V) of goede beveiliging daarvan is niet voldoende bij onweer. Behalve als je een draadloos netwerk hebt natuurlijk.
En tegen het andere wat hij aangeeft (directe inslag) is natuurlijk gewoon niets bestand.
 
Even een oud threadje uit het stof te halen :) Misschien dat het nog iemand kan helpen.

Ik ben gisteren en vandaag bezig geweest om een verzekering te vinden om mijn studio (in mijn huis) te kunnen verzekeren. Waar ik tegenaan liep is dat je vaak ziet dat de meeste verzekeraars een maximum hebben (vaak 7.500 of 15.000 euro) waarvoor je apparatuur is verzekerd in een inboedelverzekering.

In eerste instantie via independer lopen zoeken. Uiteindelijk heb ik via FBTO (onderdeel van Achmea, zoals heel veel andere verzekeringsmaatschappijen ook bleken te zijn) online de verzekering geregeld. Het maximum daar was 15.000 euro, maar wanneer je een beveiligingscertificaat ‘Veilig Wonen’ van de politie kan regelen voor je woning, dan is er geen maximum bedrag en krijg je ook nog korting op de premie.
Je krijgt ook nog korting als je bijvoorbeeld lid bent van verening eigen huis of van een of andere vage streektalen website.
Ook werd aangeraden een taxatie rapport en foto's te hebben van je spullen.
 
Back
Top