Studio laten ontwerpen en bouwen. Advies gevraagd.

magneteyez

Logical Social Disorder
Lid sinds
30 oktober 2003
Berichten
1.058
Locatie
helmond
Ik ga binnenkort verhuizen naar een huis met een mooie garage die ik om wil laten bouwen tot studio.
Heeft er iemand ervaring met het laten ontwerpen en bouwen van een studio?
Ik hoor graag van jullie tips en aanbevelingen voor studiobouwers.
 
Ik denk dat @Dave Mech wel wat kan vertellen, heeft ook een aantal video's erover
 
als je er het nodige budget voor hebt dan zou je eens wat advies aan mischa jacobi kunnen vragen, die bouwt studios. Dat is een hele aardige man met heel veel vakkennis die je vast verder kan helpen.

Er staan voorbeelden van studios die die gebouwd heeft op zijn site: Mischa Jacobi – Designer of the SPHERE
 
Leuk! Ik heb een aantal jaar hetzelfde gedaan. Begon met de keuze voor een mixing console (uiteindelijk voor een API 1608 gegaan), dat is redelijk het hart van de studio. Kwa bekabeling, patchbays, console configuratie, etc.. zijn er heel veel keuzes die je moet maken (signal flow, plaatsing van wallboxes, die soms vrij definitief kunnen zijn). Daarom veel veel veel schetsen en diagrammen gemaakt, een hoop overleg met Amptec (ze hebben de bekabeling verzorgd). De ruimte compleet gestript, vloer verhoogd, buizen voor kabels laten plaatsen, etc. Een custom meubel laten bouwen (door Unterlass in Oostenrijk), zodat de console een goed plekje heeft. De ruimte akoestisch laten behandelen. Al met al een behoorlijk project geworden.

Uiteindelijk heel tevreden, maaaar.. met de kennis en ervaring die ik heb opgedaan had ik een aantal zaken anders aangepakt. Ik help je daarom graag om als je dat leuk vindt!
 
Thnx voor de reacties. Ik zal tzt eens contact opnemen met Mischa.
@nonklist ik neem contact op via pb. Altijd goed om ervaringen te horen.
 
Prima! Mag ook gewoon via het forum, zodat anderen er allicht ook iets aan hebben!
Inderdaad beter.
Hoe groot is de ruimte die je aangepakt hebt?
Aan welke kosten moet ik denken voor het aanpakken van de ruimte (bouwtechnisch/acoustisch), dus zonder bekabeling, custom meubel etc.?
Welke keuzes die je hebt gemaakt zou je nu anders doen en waarom?
 
Is mischien handig om te vermelden wat er opgenomen gaat worden?
Drum kits, instrumenten, vocals of alleen synths.
Dat soort studio verschillen nogal.
 
Is mischien handig om te vermelden wat er opgenomen gaat worden?
Drum kits, instrumenten, vocals of alleen synths.
Dat soort studio verschillen nogal.
Alleen synths, drumcomputers etc. Geen live instrumenten of zang.
 
Heb je die website met Divi gemaakt?
Het is mijn site niet. Ik keek de stream van Dutch Modular Fest en hij is mede organisator en daar kwam voorbij dat hij dit ook doet.
Ik heb hem een keer ontmoed, erg aardig en serieus.
 
Inderdaad beter.
Hoe groot is de ruimte die je aangepakt hebt?
Aan welke kosten moet ik denken voor het aanpakken van de ruimte (bouwtechnisch/acoustisch), dus zonder bekabeling, custom meubel etc.?
Welke keuzes die je hebt gemaakt zou je nu anders doen en waarom?
Leuk, ik zoek straks wat oude mails op en dan deel ik hoe ik het ongeveer aangepakt heb!
 
Dit staat ook nog eens op mijn wensenlijst, dus ik lees graag mee!
Mischa Jacobi is inderdaad een aardige gast met een bak aan ervaring.
 
Had je de mails nog kunnen vinden?
Ha. Goeie. Was het een beetje vergeten! Excuses! Het was een lange dag, maar ik ga mijn best doen een eerste stukje van de 'journey' te beschrijven.

Laten we voorop stellen dat ik tot 2018 altijd 'in the box' gemixed had, vanaf 2015 via een 'summing box' (maar kwa workflow is dat niet heel veel anders). Ik had daarom veel aannames over de manier waarop ik mijn signal path moest laten lopen. Kwam dus met schetsen als deze;


Screenshot 2021-09-03 at 21.52.09.png


Heb zo'n 10 variaties op datzelfde thema gemaakt. Maar voor mij hielp het enorm om het hele path uit te tekenen, en te 'evalueren' in welke situaties het misschien niet optimaal zou zijn. Overwegend zelf gedaan, gewapend met de documentatie van de console. Uiteindelijk gekozen voor een setup waarbij ieder (synth) signaal via een DI box naar de mic input van de console gaat, maar daarna direct een roundtrip naar mijn audio interface maakt. Op die manier kan ik alsnog VST's in mijn path gebruiken, maar loopt ieder kanaal wel via een eigen kanaal op de mixer (volg je me nog :gaap:)..

Voor mij was het een heel aardig startpunt om eerst over de signal flow na te denken; dit heeft namelijk best veel impact op de manier waarop je de bekabeling inricht (denk aan wall-boxes, plaatsing van apparatuur, etc..) Omdat ik veel flexibiliteit in mijn studio wilde, heb ik er voor gekozen om op 4 verschillende punten in de ruimte wall-boxes te plaatsen waarop ik instrumenten kan aansluiten. ALLE aansluitingen op alle wall-boxes, ALLE in- en outputs op mijn mixer en op mijn audio interfaces komen vervolgens samen op een setje (Ghielmetti) patchbays. Op die manier kan ik alles uiteindelijk nog anders aansluiten, wanneer ik die behoefte heb. Was achteraf een goed idee, want ik verander de boel nogal vaak.

een wall-box + een setje DI converters – hier sluit ik mijn synths op aan (via de achterkant)
Screenshot 2021-09-03 at 22.02.36.png


..de patchbays, hier komt alles samen..
Screenshot 2021-09-03 at 22.04.53.png


In een volgende post probeer ik wat meer te vertellen over het 'proces' van uitzoeken, kopen, etc..
 
Goed.. nu ik een (op dat moment nog) theoretische opvatting had over de signal flow kon het grote 'ontwerpfeestje' gaan beginnen. Daarin moesten best wat beslissingen genomen worden:

VAN GARAGE NAAR LEGE RUIMTE
Allereerst moest er best wat worden bedacht ten aanzien van de ruimte. Het was immers een garage, waar nota bene de helft werd gebruikt voor een sauna. Het leegruimen is niet zo'n issue, maar er moest nog wel een 'garagedeur' worden vervangen door een fatsoenlijke 'gevel'. Dit hele proces was met name logistiek wel een uitdaging: goeie timmermannen zijn op dit moment behoorlijk schaars.. dus geduld is een schone zaak.. merkte ik achteraf.. Ik had namelijk een bedrijf gevonden dat 'ontzettend bedreven' zou zijn in het plaatsen van kozijnen etc.. etc.. Fair enough: de eerste stappen werden (heel) snel gezet, maar uiteindelijk zijn er (volgens het second-opinion rapport) serieus veel fouten gemaakt in de constructie en is is het esthetisch allemaal niet geweldig. Dus absolute les 1: wees niet overhaast!

VAN LEGE RUIMTE NAAR LEGE STUDIORUIMTE
In de tussentijd ben ik aan de slag gegaan om te bedenken waar stroompunten, (ondergrondse) kabelgoten, de wall-boxes, etc.. moesten komen, maar ook waar De Desk (hierover later meer) zou moeten staan. Dit is best leuk werk, want uiteindelijk ben je aan het bedenken hoe je droomstudio er uit ziet. Er zijn wel wat dingen die ik over het hoofd gezien had: zo had ik geen rekening gehouden met de PSU voor de mixer. De PSU van de API 1608 is een externe luidruchtige unit – wist ik natuurlijk helemaal niet toen ik mijn plaatjes aan het tekenen was. En frankly honest, de club die het 'verbouwingproces' heeft gefaciliteerd leek uiteindelijk niet zo ervaren met muziekstudio's te zijn (ondanks dat dit hun niche zou zijn). Geen drama, maar de grote tip hier: leg je ideeën voor aan mensen die het proces hebben doorgemaakt, en die jouw (misschien wel hartstikke niche) gear kennen.

Ik zal eerlijk bekennen dat ik niet zo heel erg goed heb nagedacht over 'soundproofing' (m.a.w. kun je ongegeneerd pokkeherrie maken zonder dat je vrouw gek wordt van de herrie). Ik vooral dubbele lagen spaanplaat tegen de muur laten bevestigen, voor het gips er op ging. En eerlijk is eerlijk: ik heb mazzel gehad. Het geluid dreunt niet door, en zelfs buiten hoor je eigenlijk nauwelijks iets (als ik hem ronkend hard zet). Als je ramen in de ruimte hebt: wel een goed idee om er driedubbel dik deluxe kogelwerend whatever glas in te laten zetten. Dit is obviously een zwakke plek waar geluid gemakkelijk naar buiten gaat.

Omdat er een serieuze hoeveelheid kabels door mijn studio loopt, heb ik er voor gekozen om de vloer wat omhoog te brengen, zodat er kabels netjes onder de grond lopen (ik heb een hekel aan kabelbossen op de grond). Dit geeft gelijk de mogelijkheid om iéts aan soundproofing te doen (er liggen allerlei rubbers onder de ondervloer van de parketvloer, hierdoor 'trilt het allemaal minder door naar andere ruimtes'). Ik zal eens opzoeken hoe dat allemaal opgelost is.

Voor mij heeft het enorm geholpen om tekeningen te maken in SketchUp (3D Design Software | 3D Modeling on the Web | SketchUp). Hiermee kun je (gratis) 3D tekeningen maken van je project.

Uiteindelijk zijn er 3 'suppliers' te pas gekomen om van lege ruimte naar een lege studioruimte te gaan: timmerman, elektriciën en vloerenlegger. Je ziet hem al aankomen: zowel timmermannen, elektriciëns en vloerenleggers zijn erg druk. Daarom is het echt een goed idee om je plan al helemaal klaar te hebben, zodat je het daarna logistiek allemaal kunt plannen. Je wilt echt voorkomen dat er 'nog even wat zaken anders blijken te moeten', terwijl je timmerman pas over 4 maanden tijd heeft.

LUCHTBEHANDELING
In mijn vorige studioruimte merkte ik dat ik vaak snel zat te gapen en bijna in slaap viel, zodra ik er binnen stapte. Nu had dit ongetwijfeld iets te maken met het feit dat ik op dat moment vader van 2 heel jonge kinderen was geworden.. Maar.. ook de luchtbehandeling moet je eigenlijk proberen niet te vergeten. Een kamer met veel apparatuur wordt vaak heel warm, en het is niet fijn om uren door te brengen in een boiler room (althans..) Ik heb gekozen voor een airco + een 'heel stil apparaat wat verse lucht vanuit buiten naar binnen zuigt' (ik zal snel uitzoeken hoe het apparaat heet). Frankly honest – ik durf niet te zeggen hoe effectief het 'verse-lucht-zuig-apparaat' werkelijk is, maar het klimaat in de studio is best prima.

DE DESK
Sja. Dit kun je zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Vanzelfsprekend heb ik voor extreem complex en moeilijk gegaan.. Ik wilde graag een desk waar ik veel 'open ruimte' heb (zodat ik deze open ruimte helemaal kan volgooien met onnodige apparatuur :engel:).. Door heul heul heul veel plaatjes op internet te bekijken, heeeuuul veel variaties uit te tekenen in SketchUp ben ik uiteindelijk tot een oplossing gekomen die best goed werkt voor wat ik in gedachte had.

Grappig – ik vond zojuist wat oude tekeningen. Goed om te realiseren dat een 3D tekening er altijd zo clean uitziet. Zie er hier één onder, waar het ontwerp van de desk best wel goed overkomt. Ik post ook snel wat foto's van de desk zoals hij er nu bij staat (maar dan moet ik eerst de boel even opruimen).


populated.png
 
..vervolg..

DE DESK (nog iets meer, ik begin inmiddels wel een beetje in te dutten, mogelijk wordt het verhaal steeds minder coherent)..
Ah ja. Er zijn niet zo veel standaard oplossingen om mijn console te integreren in een 'buro', dus uiteindelijk ben ik voor een maatwerk-bouwer gegaan. Vanwege zijn ervaringen met studio desks heb ik gekozen voor Unterlass uit Oostenrijk (UNTERLASS studio furniture - listen to your eyes - www.unterlass.info). Heel keurig werk geleverd, denkt goed mee, heeft nette renders gestuurd tijdens het 'offerte proces'. Uiteindelijk moet je voor een custom meubel rekenen op 6-10k Euro. Ik moet zeggen dat ik het best steep vond, maar een mooie desk is wel een ode aan mooie instrumenten. Levertijd is uiteraard ook hier weer: heel lang.


2E7CED4EE8F34913B31C672468F18B77.png
 
Back
Top