Studio op zonne energie (zonnepanelen), jouw ervaringen.

In veel gevallen is het niet rendabel, opslag is aardig aan de prijs en in veel gevallen ook niet echt nodig zolang de salderingsregeling nog van toepassing is.
Dat is Nederland inderdaad nog wel de situatie. Door die salderingsregeling loont het nog niet om in een thuisbatterij te investeren. Tenzij het een principekwestie of misschien meer uitzonderlijke situaties. Wellicht gaat dat veranderen als de salderingsregeling er af gaat, maar het kan ook zijn dat er dan andere opslagmogelijkheden gaan. Bijvoorbeeld op wijk of blok niveau i.p.v. ieder voor zich. Ik zag dat Ikea in België wel thuisbatterijen verkoopt, in Nederland niet. Dat geeft al aan dat of het rendabel is nogal kan verschillen waar je woont.
Thanks!
Ik zal daar ook eens een mailtje naar sturen, tenzij die hier op ‘t forum zit en meeleest 🙃
@da goose is inderdaad lid, maar 3 jaar geleden voor het laatst ingelogd, dus die kans is klein. ;)
 
maar het kan ook zijn dat er dan andere opslagmogelijkheden gaan

Laatst was in het nieuws dat het mogelijk moet worden om daarvoor de accu van de elektrische auto te gebruiken (hier). Las trouwens ook ergens dat Tesla werkt aan een accu die 100 jaar meegaat, dat zou mooi zijn. Maar wel meer zonnepanelen nodig dan nu gemiddeld genomen op daken liggen, om echt helemaal los te komen van het net als je een huishouden en de auto van prik wil voorzien.
 
Hmm wat hebben ze me dan december 2020 verkocht. Vintage?
Heeft ie houten zijkanten? Dan weet je zeker dat hij vintage is. :D

Las trouwens ook ergens dat Tesla werkt aan een accu die 100 jaar meegaat, dat zou mooi zijn.
Ik zou zelf liever hebben dat het wat minder individueel wordt maar dat je op middelgrote schaal opslag organiseert. Mooi dat Tesla er mee bezig is natuurlijk, maar thuisbatterij is sowieso niet iets wat iedereen kwijt kan (en betalen).
 
Ik zou zelf liever hebben dat het wat minder individueel wordt maar dat je op middelgrote schaal opslag organiseert. Mooi dat Tesla er mee bezig is natuurlijk, maar thuisbatterij is sowieso niet iets wat iedereen kwijt kan (en betalen).

Ja, dat denk ik ook. Vooral hier in Nederland moet op veel plekken een centrale opslag toch niet zo ingewikkeld zijn, met vaak een groot aantal gebruikers in een vrij klein gebied. Wel interessant voor mensen die wonen in het buitengebied, helemaal als je een tuin hebt met wat meer vierkante meters voor extra panelen. Moeten auto's (accu's) en panelen wel betaalbaar zijn (of worden voor meer mensen in de toekomst).
 
Ok, dus als ik het zo mag begrijpen dan is de tendens (hier in NL), dat er doorgaans minder installaties worden aangeschaft waar het opslaan van energie een rol speelt? (dit waarschijnlijk omdat men hier nog gebruikt of half om half gebruik van het net wil maken?).
Ja hier in Nederland komen batterijen voor thuis nog weinig voor want nogal duur, in België heb ik begrepen dat ze al wat verder zijn, het wordt daar ook beter gesubsidieerd, de belgische forumleden weten daar vast wel iets over te vertellen.
Zelf wacht ik nog een paar jaar want de komende jaren komen er in de autoindustrie grote veranderingen als het om electrisch rijden gaat omdat de solid state batterijen hun intrede doen en zowiezo batterijen steeds goedkoper worden.
Ik verwacht dat het over een jaar of 5 echt interessant zal zijn en dat er ook concurrende aanbieders zijn, de markt hier is nog erg klein.
Ik heb een paar maanden in een woning gezeten met zonnepanelen en slimme meters en op sommige dagen leverde ik stroom terug dus dan verdien je er aan, da's toch wel lekker.
In mijn geval zal het idd om zuid europa gaan, en opslaan van energie zal direct in het verhaal zitten. Denk hierbij aan 6 x LiFoP4.
Ja in zuid Europa zal het nu al interessant zijn verwacht ik.
 
Mijn werkgever zou wel eens een aanbod kunnen doen in de toekomst voor werknemers. Om een mogelijkheid te voorzien thuisbatterijen te kopen, zoals ze ooit deden voor zonnepanelen.
nu ben ik zelf heel conservatief en heb t niet zo met al die snufjes, want vaak duur en niet op punt. Maar wie weet start t wel een nieuwe trend, dan mensen via hun werk wat geregeld kunnen krijgen.
over subsidies in België kan ik,weinig vertellen, behalve dat t alweer een politieke miskleum is zoals met alles hier.
Ik ga maar weer naar de orde van de dag. Denken aan Muziek en synths.
 
Back
Top