Nieuwe studio bouwen

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
Er komen binnenkort een paar kamers vrij in huis, en dan kan ik mijn studio herlocaliseren.

Ik weet gewoon nog niet goed welke van de twee kamers ik zou gebruiken, vandaar advies nodig.

Er komt een kamer van 4 op 5 m vrij, de andere is 3 op 4 m.

De kamer van 4 op 5 heeft drie ramen, de kleinere kamer heeft 4 ramen.

Qua vorm zijn beide kamers gelijkaardig. Rechthoekig (gelukkig al geen vierkant), met een schuine muur, en min of meer symmetrisch.Plafond is vrij hoog (2.50m dacht ik)

Ik dacht dat grote ruimtes akoustische gunstiger waren (?), of vergis ik me daarin.
Zowieso zullen er akoustische panelen voor de ramen moeten komen.

Elke kamer heeft 1 schuine muur; naar deze muur zou ik allerszins kijken en luisteren (en daar dus mijn monitors zetten).

Zowieso zullen er een hoop basstraps en stuff gebouwd moeten worden, maar het dringendste probleem is nu bepalen welke kamer ik zou nemen.
 
Ruim alle kamers leeg en ga in elke een tijdje zitten met twee monitors en een geluidsbron zodat je kan horen hoe één en ander klinkt in een onbehandelde ruimte...check vooral het laag met sinus tonen...

Het klopt IDD dat de grote beter zou moeten klinken maar het kan net anders uitvallen.

Ik zat b.v. eerst in een rechthoekig kamertje van 2,10 bij 4,2 meter. Ik had daar veel gedaan aan de akoestiek en het geluid was redelijk ok.
Nu zit ik in een grotere ruimte met schuine muren, je zou zeggen dat het daar beter zou klinken.
Wat bleek nou, de resonantie frequentie van m'n monitors (de frequentie waar de zogenaamde bas poort op is ge-tuned) viel samen met een staande golf. Resultaat, precies die resonantie frequentie zat in een dip en viel dus bijna helemaal weg. Het enige wat nu wel goed hoorbaar was was het geruis van de bas poort, de z.g. "port noise"...

Andere monitors klonken daarentegen wel goed in die ruimte....
 
Back
Top