Gemaakt in Ableton

Zostraks heb ik nog even weer wat gesleuteld.
Ik vind het nog wel wat lastig om samples goed te warpen en hierin moet ik nog wat meer inzicht gaan krijgen.
Afgezien van het feit dat ik dit wel heb geprobeerd, heb ik ook nog weer een andere basplugin gebruikt en de drumtrack wat aangepast (hihats, snares etc).
Ik ben benieuwd wat jullie van de vernieuwde versie vinden...
 

Attachments

  • Set your mind free (recentste versie + nieuwe basplugin).mp3
    2,7 MB · Bekeken: 42
Hmm die bas zit wel erg breed in de mix, ik zou hmm zelf meer mono center houden, misschien ook korter, meer als een stab.

't nummer zelf is wat naargeestig...

Je zou voor die open hi hat ook met een pingpong delay kunnen werken. Misschien is het ook een idee om te te luisteren waar bepaalde instrumenten in de track elkaar in de weg zitten (heb het gevoel dat de sax wegvalt doordat de bass nogal present is).
 
Ik heb opnieuw weer even een aangepaste versie bijgesloten, waarin ik het volume van de bas wat naar beneden heb gezet en de volume van de blazer-samples omhoog.


Hmm die bas zit wel erg breed in de mix, ik zou hmm zelf meer mono center houden, misschien ook korter, meer als een stab.

Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat ik de bas meer mono center krijg?
En hoe kan ik deze als een stab instellen?


't nummer zelf is wat naargeestig...

Wat bedoel je met naargeestig?
Ik dacht juist dat ik met die blazer-samples het wat opgevrolijkt had ;)

Je zou voor die open hi hat ook met een pingpong delay kunnen werken. Misschien is het ook een idee om te te luisteren waar bepaalde instrumenten in de track elkaar in de weg zitten (heb het gevoel dat de sax wegvalt doordat de bass nogal present is).

Zojuist heb ik even een pingpong-delay geprobeerd op het drumrack.
Klinkt best aardig, maar het klinkt wel over het hele drumrack.
Hoe krijg ik deze toegepast op alleen de hihat (en dus niet de kick, snare etc)?
 

Attachments

  • Set your mind free (recentste versie-2).mp3
    2,7 MB · Bekeken: 45
Ik heb ;)



Zojuist heb ik even een pingpong-delay geprobeerd op het drumrack.
Klinkt best aardig, maar het klinkt wel over het hele drumrack.
Hoe krijg ik deze toegepast op alleen de hihat (en dus niet de kick, snare etc)?

Het is bijna altijd veel handiger om voor al je drumgeluiden ook aparte sporen te gebruiken. Zo kan je verschillende effecten instellen voor al je drumelementen. Als het op 1 spoor staat dan gaat dat niet.

Wat ik vaak doe is alle drumelementen op aparte sporen en vervolgens dat allemaal naar 1 groep zetten. Zo kan je dan met 1 schuif desgewenst ook het hele drumsignaal beinvloeden.

Ook aan te raden om alles ook in 1 "map" te zetten. In cubase gaat dat vrij eenvoudig; ik weet niet of dat ook in ableton gaat. Zo voorkom je dat in je sporenoverzicht je beter overzicht houdt. Want als het een beetje tegenzit heb je wel 10 of meer drumsporen en dat komt de overzichtelijkheid niet te goede als deze allemaal los staan.

Paul
 
@ptaurus; Inmiddels heb ik mijn drumtrack uit elkaar gehaald en onderverdeeld in drie sporen (voor hihat, snare, kick etc).
Op de hihat en snare heb ik een ping-pong-delay gezet.
Dit klinkt toch wel wat anders en verrassender ook.
Hiermee heb ik ook weer even een aangepaste en (voor mijn gevoel) verbeterde versie gemaakt, die ik ook even heb bijgesloten.
Ik begin steeds tevredener over deze song te worden.
 
vindt de sfeer wel top van dit stuk, maar denk idd dar de timing qua groove beter kan. top stukje
 
Het is bijna altijd veel handiger om voor al je drumgeluiden ook aparte sporen te gebruiken. Zo kan je verschillende effecten instellen voor al je drumelementen. Als het op 1 spoor staat dan gaat dat niet.

Wat ik vaak doe is alle drumelementen op aparte sporen en vervolgens dat allemaal naar 1 groep zetten. Zo kan je dan met 1 schuif desgewenst ook het hele drumsignaal beinvloeden.

Paul

Je kunt inderdaad de diverse drums in aparte tracks gooien en groupen.

Binnen drumracks kun je ook hele mooie dingen doen namelijk diverse audio fx toevoegen en de diverse samples daar naar toe senden. De knoppen helemaal stijf links onderin de drumrack bieden daarin je opties.

Als je de diverse drums toch apart wilt als audio in je track kun je die altijd nog solo-en en dan bouncen (trackfreeze).

Wat ook handig is, is om voor veel toegepaste fx een sendbus te maken ipv voor elke individuele track dezelfde fx. Dat spaart ook je systeem qua kracht.

Met naargeestig doelde ik op de combinatie van de geluiden, akkoorden en de drums. Het klinkt hier en daar als een spannende scene uit een film ;)

Je zou de bass ook als monooutput kunnen pakken, dan heb je 'm maar op 1 kanaal. Of dat spreaden moet een functie zijn in de vsti die je terug kunt schroeven (ben zelf meestal van de meest kale vsti, fx kun je beter zelf later nog toevoegen in je DAW).

p.s. de track is naar mijn smaak zeker vooruit gegaan.
 
Ik vind het helemaal niks, wat onsamenhangende "jazz loops" op een broddelige manier achter elkaar geplakt. Ik hoor hier echt TOTAAL niet de Paris Jazz / Lounge a'la saint Germain en consorten in.
 
Je kunt inderdaad de diverse drums in aparte tracks gooien en groupen.

Binnen drumracks kun je ook hele mooie dingen doen namelijk diverse audio fx toevoegen en de diverse samples daar naar toe senden. De knoppen helemaal stijf links onderin de drumrack bieden daarin je opties.

Als je de diverse drums toch apart wilt als audio in je track kun je die altijd nog solo-en en dan bouncen (trackfreeze).

Wat ook handig is, is om voor veel toegepaste fx een sendbus te maken ipv voor elke individuele track dezelfde fx. Dat spaart ook je systeem qua kracht.

Met naargeestig doelde ik op de combinatie van de geluiden, akkoorden en de drums. Het klinkt hier en daar als een spannende scene uit een film ;)

Je zou de bass ook als monooutput kunnen pakken, dan heb je 'm maar op 1 kanaal. Of dat spreaden moet een functie zijn in de vsti die je terug kunt schroeven (ben zelf meestal van de meest kale vsti, fx kun je beter zelf later nog toevoegen in je DAW).

p.s. de track is naar mijn smaak zeker vooruit gegaan.


Bedankt voor je reactie en voor je tips :)
 
graag gedaan!

Met betrekking tot timing zou je ook eens de groove pool kunnen proberen. Met name voor 't quantizen zonder de track dood te slaan.

Als je ik nog wat tips mag geven: YouTube heeft ook mooie tutorial video's, o.a. van AirBase, die Tom Cosm (hij is ableton certified instructor) en DJ vespers comes to mind. Ook heeft PointBlank veel goede vid's (en eventueel trainingen). SkiBeats heeft ook een vid voor Ableton zelf gemaakt, met een mooie chop-MPC-style methode die je zelf ook als template in kunt laden. (die vid heeft ook mooie shots van NY ;) )

Kortom, als je de manual ff beu bent, kunt je altijd nog even op jouwBuis kijken op je onderwerp. Ook over Warpen zijn heel veel vid's.
 
graag gedaan!

Met betrekking tot timing zou je ook eens de groove pool kunnen proberen. Met name voor 't quantizen zonder de track dood te slaan.

Als je ik nog wat tips mag geven: YouTube heeft ook mooie tutorial video's, o.a. van AirBase, die Tom Cosm (hij is ableton certified instructor) en DJ vespers comes to mind. Ook heeft PointBlank veel goede vid's (en eventueel trainingen). SkiBeats heeft ook een vid voor Ableton zelf gemaakt, met een mooie chop-MPC-style methode die je zelf ook als template in kunt laden. (die vid heeft ook mooie shots van NY ;) )

Kortom, als je de manual ff beu bent, kunt je altijd nog even op jouwBuis kijken op je onderwerp. Ook over Warpen zijn heel veel vid's.

Ik heb me vorig jaar een beetje in Ableton verdiept en een abonnementje genomen bij Tom Cosm. Een absolute aanrader. Ik heb daar toen veel geleerd. De kosten zijn helemaal niet hoog. Ik dacht zo'n 10 dollar per maand en per maand opzegbaar. Er staan al heel veel tutorials en dus hoef je helemaal geen maanden lid te zijn om toch een leuk arsenaal aan filmpjes te verzamelen.

Paul
 
Als probeersel is het wellicht geslaagd maar euhhm? Waar is die jazzy feel waar over gesproken wordt? Ik hoor t niet i.i.g.
Ik moet je helemaal gelijk geven dat het met de timing van de groove beter kan.
Daar moet ik nog steeds aan werken.
Als je jazzy wil klinken zal je je toch meer moeten verdiepen in structuur en feel van bepaalde jazz elementen met name spangalang.
Nog 1 tip. leer spelen. 1 nootje per maat is niet bepaald jazzy te noemen.
Dit is niet lullig bedoeld maar ik ken maar weinig jazz welke electronisch wordt gemaakt.
Jazz zit boordevol accenten en ghost notes en heeft een berg feel. Dat ga je moeilijk bereiken in een sequencer tenzij je zowel jazz als je sequencer beheerst.
Dat is trouwens iets wat ik jammergenoeg ook nog niet kan.
 
Dat lijkt mij ook wel vrij ver gaan.....
Ik kan verder helemaal niks met deze reactie.

Ok, misschien wat exacter dan: de combinatie van de samples raakt kant nog wal, het combineert niet en komt totaal niet tot het groter geheel van de som der delen.

Soms kan men door het eruit pikken van de juiste loops tot een mooier groter geheel komen, dat is dus hier totaal niet het geval.
 
Als probeersel is het wellicht geslaagd maar euhhm? Waar is die jazzy feel waar over gesproken wordt? Ik hoor t niet i.i.g.
Als je jazzy wil klinken zal je je toch meer moeten verdiepen in structuur en feel van bepaalde jazz elementen met name spangalang.
Nog 1 tip. leer spelen. 1 nootje per maat is niet bepaald jazzy te noemen.
Dit is niet lullig bedoeld maar ik ken maar weinig jazz welke electronisch wordt gemaakt.
Jazz zit boordevol accenten en ghost notes en heeft een berg feel. Dat ga je moeilijk bereiken in een sequencer tenzij je zowel jazz als je sequencer beheerst.
Dat is trouwens iets wat ik jammergenoeg ook nog niet kan.


Ergens kan ik je reactie wel begrijpen, maar het was eigenlijk helemaal niet mijn bedoeling om een jazzy-song te maken.
Die blazer-samples (oa sax) vond ik gewoon leuk om te gebruiken en weer iets anders.
Eigenlijk zou ik qua stylen mij eerder willen richten op electro, techno, ambient en ook op downtempo.
Maar ik wil me er ook weer niet helemaal op blind staren.
Ik vind het altijd lastig om aan te geven wat voor style(n) ik zou willen maken.
Ik probeer vooral op mijn gevoel af toe gaan en het goed met elkaar proberen te laten klanken.
Verder moet ik nog zoveel leren en ik ben ook maar een hobbyist ;)
 
Laatst gewijzigd:
Ok, misschien wat exacter dan: de combinatie van de samples raakt kant nog wal, het combineert niet en komt totaal niet tot het groter geheel van de som der delen.

Soms kan men door het eruit pikken van de juiste loops tot een mooier groter geheel komen, dat is dus hier totaal niet het geval.


Het is inderdaad lastig om de samples goed met elkaar te laten combineren.
Dat is ook iets waar ik nog meer aan moet werken.
 
Helaas blijf ik met het probleem kampen dat ik samples niet goed op elkaar kan afstemmen.
Dit heb ik niet alleen met Set your mind free, maar ook als ik wat experimenteer in session-view (met dj'íng, meerdere samples op verschillende sporen etc)
Verder ben ik er ook nog niet helemaal over uit hoe het zit met warping etc...
Hoe kan ik samples beter met elkaar laten werken (qua tempo etc)?
 
Back
Top