Bouw van nieuwe studio

alexander1982

Stamgast
Lid sinds
10 februari 2003
Berichten
354
Locatie
Naaldwijk
Vorige week ben ik dan eindelijk begonnen aan de bouw van mijn eigen studiotje

Hier een paar foto's
 

Attachments

  • Foto0604.jpg
    Foto0604.jpg
    33,1 KB · Bekeken: 67
  • Foto0605.jpg
    Foto0605.jpg
    39,4 KB · Bekeken: 51
  • Foto0606.jpg
    Foto0606.jpg
    44,6 KB · Bekeken: 45
  • Foto0607.jpg
    Foto0607.jpg
    45,8 KB · Bekeken: 47
  • Foto0611.jpg
    Foto0611.jpg
    39,1 KB · Bekeken: 54
En nog een paar. Komende weken volgt de afronding. Adviezen en tips zijn altijd welkom :)
 

Attachments

  • Foto0613.jpg
    Foto0613.jpg
    38,7 KB · Bekeken: 53
  • Foto0614.jpg
    Foto0614.jpg
    37,4 KB · Bekeken: 50
  • Foto0616.jpg
    Foto0616.jpg
    34,4 KB · Bekeken: 47
Gaaf! Dit soort draadjes volg ik graag!
Dat "raam-gat", is dat de zangruimte voor liliputters? :P

Waarom heb je eigenlijk geen gipsplaten gebruikt?
 
Raampje word nog weggewerkt.
Achter het normale rockwool zit nog 5 cm ISO-geluidsdempend matriaal.
Dat moet voldoende moeten zijn.
 
Dit is precies zo'n ruimte als ik in mijn huis heb, ik ga dit draadje met veel interesse volgen..
Deze zomer wil ik ook gaan beginnen met de studio bouwen!

Graag lees ik je ervaringen en eventuele knelpunten :)

Succes met de bouw!
 
Ziet er goed uit, ik had persoonlijk alleen de vloer gedaan, dak lekt sowieso niet zo veel qua overlast en je kan de dieptie van de afschotten beter gebruiken voor Basstraps (heb je er in zo'n kleine ruimte nogwel wat van nodig.)

Tevens zou ik kiezen als je toch voor kamer in kamer principe gaat voor asymetrische muren ivm acoustiek
 
Asymmetrische muren zijn eerder nadelig voor de akoestiek (ivm onvoorspelbaarheid staande golven) dan voordelig (de nood om flutterecho's aan te pakken kan veel beter op een andere manier worden geregeld).

De tendens om asymmetrische muren in te zetten ligt al even achter ons, omdat de voordelen veel minder sterk wegen dan de nadelen.
 
Asymmetrische muren zijn eerder nadelig voor de akoestiek (ivm onvoorspelbaarheid staande golven) dan voordelig (de nood om flutterecho's aan te pakken kan veel beter op een andere manier worden geregeld).

De tendens om asymmetrische muren in te zetten ligt al even achter ons, omdat de voordelen veel minder sterk wegen dan de nadelen.


Daar verschillen de meningen sterk over, genoeg over te vinden op het Gearslutz acoustics forum.
 
Ik laat de contactpunten uitsteken. Misschien niet zo mooi maar wel beter voor de isolatie.
Airco is ook opgelost. Toch een kleintje in ergens neerzetten.
Basstrap komen nog in de hoeken en aan het dak bevestig ik nog een schuine plaat om de staande waves te breken


Moh Johan :)

Nog even spammen:
http://www.marcovankester.nl/
Ongelofelijk wat die man kan met wat hout.
 
Daar verschillen de meningen sterk over, genoeg over te vinden op het Gearslutz acoustics forum.

Dat is zo, maar het valt moeilijk te ontkennen dat er geen wiskundige modellen qua berekening voor het gedrag van staande golven bestaan voor ruimtes die geen rechte wanden hebben. En dus zit je achteraf met een hele klus om die problematiek te gaan aanpakken.

Asymmetrische wanden hebben als voordeel dat ze flutterecho's binnen de perken houden, maar dat kan je net zo goed bereiken door op de juiste plaatsen absorptie en diffusie aan te brengen.

Hoe dan ook, als ik studio's ontwerp - een mens moet toch iets doen voor de kost? - doe ik dat altijd met rechte wanden.
 
eens, welke studio's heb je trouwens ontworpen? wist niet dat hier iemand met akoustiek ervaring zit, altijd handig om te weten :)
 
Daar verschillen de meningen sterk over,


volgens mij valt dat wel mee. twee schuine wanden invers tov elkaar is nog steeds symmetrisch. elke recente studio die ik ken is mooi gespiegeld in de lengteas, als trapezium of rfz of varianten ervan. behoorlijk symmetrisch dus, en (juist daardoor) zeer controleerbaar. ik ken maar één volledig asymmetrische ruimte en dat is glazen doos in de graanbeurszaal van de beurs van berlage, en die is al 25 jaar oud.
 
Je hebt gelijk, asymetrisch is de verkeerde woordkeuze besef ik nu, bedoelde eigenlijk trapezium, goed punt, dit is i.d.d. gewoon symetrisch
 
eens, welke studio's heb je trouwens ontworpen? wist niet dat hier iemand met akoustiek ervaring zit, altijd handig om te weten :)

Het gaat om de wat kleinere studio's die het zonder al te grote budgetten moeten doen, maar wel van mensen die hun broodwinning uit hun studiowerk halen. Ik weet niet of ze het prettig vinden dat ik hier namen noem, maar per PM kan ik wel wat meer loslaten.:-)

Aan de topicstarter: excuus voor het off topic gedoe.
 
Back
Top