Dolby 737 ?

Beatbrother

Stamgast
Lid sinds
26 september 2002
Berichten
327
Locatie
België
Hey,
We maken regelmatig reclamespots voor in de bioscoop.
Nu hebben ze ons gezegd dat we rekening moeten houden met de LEQ.
Na wat enig opzoekwerk blijkt dat dit gemeten moet worden met een dolby 737 kastje.
Heeft iemand hier wat meer info over ?
Waar kan ik dit kopen ?
 
N.m.i. is dit niets meer dan de te meten geluidsdruk. Wat jij/jullie daar als muziekant mee te maken hebben begrijp ik niet zo goed, tenzij men binnen een bepaald dynamisch bereik de boel goed wil weten klinken (compressie). Er is in België wel gezever geweest over dat nieuw maximum geluidsniveau (95 dB), misschien bedoelen ze dat ? Hoewel daar nog weinig over te horen valt (mogelijk toch gekanseld).

http://digital.ni.com/public.nsf/allkb/FCE0EC0A6B193A028625722E006DE298
 
Wellicht de nieuwe EBU norm voor loudness van broadcast materiaal?

Het wordt waarschijnlijk verplicht om materiaal af te leveren met een luidheid van 0 LU (vergeleken met full scale is dit -23 dB RMS gewogen met een k-schaal),
gemeten volgens de EBU norm R128 (EBU tech report 3341 t/m 3343).

Zie ook hier:

http://tech.ebu.ch/loudness
 
Ja, wij maken reclamespots die in de cinema gedraaid worden en ze hebben ons nu gezegd dat wij aan een bepaalde veiligheidsnorm voor het geluid moeten voldoen.
 
Boetes? Die zijn verwaarloosbaar zodra mensen gehoorschade claims gaan indienen:

http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...2010/10/09/Gehoorschade-na-cinemabezoek.dhtml

Die nieuwe EBU norm gaat er gewoon komen. Zijn we ook meteen van die loudness wars
op radiostations af (en dat irritante gedoe met veel te luide commercials). Geluidskwaliteit
gaat weer tellen, in plaats van luidheid. Lijkt mij een hele positieve ontwikkeling :)
 
ja, je moet afleveren op -27 Leq(m), dus niet op (a) en daar heb je een 737 en DMU voor nodig en daarvoor moet Dolby Approved zijn. goedkoper is het om te masteren op LKFS, en dan een half uurtje te boeken bij Warnier. dan heb je meteen de MO die dan naar Cinepro kan. Lever je 5.1 aan of LtRt?
 
ja, je moet afleveren op -27 Leq(m), dus niet op (a) en daar heb je een 737 en DMU voor nodig en daarvoor moet Dolby Approved zijn. goedkoper is het om te masteren op LKFS, en dan een half uurtje te boeken bij Warnier. dan heb je meteen de MO die dan naar Cinepro kan. Lever je 5.1 aan of LtRt?
@pmx kan en wil je die uitleg ook even in gewone mensen taal overdoen ?
(Wat me vooral vragen oproept is waarom moet je hiervoor die 737 en DMU aanschaffen, wat dat ook mag zijn.)
 
Dit is nog een reden om de nieuwe EBU norm te supporten.

Nu moet je met LEq proprietary Dolby spullen kopen, of Dolby gecertificeerde apparatuur.
Dat heeft relatief hoge kosten tot gevolg.

De nieuwe loudness standaard is open; de algoritmes zijn relatief simpel
en goed beschreven. Ik verwacht ook dat er binnenkort simpele PC software
komt (inclusief VST plugins) die de luidheidsmeting kunnen doen.
Orban heeft bijvoorbeeld al een simpele EBU loudness meter.
 
Boetes? Die zijn verwaarloosbaar zodra mensen gehoorschade claims gaan indienen:

http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...2010/10/09/Gehoorschade-na-cinemabezoek.dhtml

Die nieuwe EBU norm gaat er gewoon komen. Zijn we ook meteen van die loudness wars
op radiostations af (en dat irritante gedoe met veel te luide commercials). Geluidskwaliteit
gaat weer tellen, in plaats van luidheid. Lijkt mij een hele positieve ontwikkeling :)

Of juist niet, nou gaan ze juist rond die grens mixen en compressen dat de dynamiek helemaal gereduceerd wordt tot 0,1dB....
 
het is heel leuk dat jullie over luidheid discussieren, maar totaal zinloos voor de TS. hij moet iets opleveren, en dat moet in een ecosysteem waar regels in gelden. dat er nieuwe regels aankomen doet er niet zoveel toe, hoeveel ik die regels ook toejuig (en al twee jaar toepas). Leq(a) is niet LKFS is niet Leq(m) dus je kan het niet vergelijken of roepen dat het een beter is dat het andere. LFKS is te gek, en ook zeker ooit inzetbaar voor film met de gating toevoeging in R128, maar voorlopig zal het vooral ingezet worden in broadcast, en dat is niet film.


kan en wil je die uitleg ook even in gewone mensen taal overdoen ?


ja hoor, al is het niet echt SF materiaal.

om een bioscoopreclame gedraaid te krijgen in een analoog Dolby theater, moet de commercial op 35mm terecht komen. 35mm heeft een bepaalde manier van geluid coderen, en dat heeft Dolby bedacht. Dolby heeft daarom normen opgesteld voor het goed aanleveren van commercials. een van die normen is dat de luidheid op hun meetsysteem -27 dB moet zijn. dat kan je meten met een 737, of itb met Dolby Media Meter 2. wil je echter de commercial ook coderen voor de 35 mm fabriek, dan doe je dat via de DMU: de Dolby Mastering Unit. die voegt SR en testtonen toe, en schrijft dat weg op MO. daar kan de fabriek dan een mooie 35mm print van maken. een DMU kan je kopen met een Dolby certificering van je studio, en de eisen zijn redelijk streng. de markt is daarbij klein, dus er zijn imho maar twee Dolby studio's in NL op het moment. mijn studio is gecalibreerd volgens die normen, dus het klinkt en meet vrijwel hetzelfde, maar certificering is een stap verder. als je je calibratie en metering op orde hebt, kost het nauwelijks tijd (en dus geld) extra om de commercial op MO te laten zetten.

dus voor de TS: je commercial moet -27 db Leq(m) meten, en dat kan het goedkoopst met de Dolby Media Meter plugin. die kost iets van 800 dollar. is dat te duur, geef een belletje, en dan kan ik het voor je doen. het stelt niks voor, maar Dolby heeft nu eenmaal met een reden een gesloten ecosysteem gebouwd en daar zit je aan vast.
 
Die nieuwe EBU norm gaat er gewoon komen. Zijn we ook meteen van die loudness wars op radiostations af (en dat irritante gedoe met veel te luide commercials). Geluidskwaliteit gaat weer tellen, in plaats van luidheid. Lijkt mij een hele positieve ontwikkeling :)
Beter!!! :okdan:
Te vaak komt het voor dat het geluid in de bios echt VEEL te hard staat.... ;{

Dagelijks komt op tv een reclamespot voorbij waarbij imo de achtergondmuziek, een piano, de stem overheerst/wegdrukt.....

sorry voor het verder offtopic gaan :P
 
Te vaak komt het voor dat het geluid in de bios echt VEEL te hard staat....


nog een keer dan: dat heeft niks met EBU en ITU te maken. broadcast is NIET film.
 
Laatst gewijzigd:
:okdan:

dit is handig als soort van k-system meter, niet naar wapperende dingen kijken maar gewoon een getal voor je neus wat niet al teveel veranderd. vocaal mixen op -20 en de rest eromheen bouwen bijvoorbeeld.

die van toneboosters ziet er ook goed uit, met histogram, en dat voor een 10-tje.
 
Back
Top