Origineel geplaatst door Arv
een compressor(plugin) op elk kanaal als send. Werkt prima als je de compressie niet overdrijft
compressie als send effect? Het is toch logischer om gewoon inserts te gebruiken?
Ok, een paar tips aan SirJames, niet dat ik er zelf nou echt veel verstand van heb maar ik krijg toch altijd redelijk aardige resultaten dus ik doe vast iets goed
ten eerste, een compressie ratio van 6:1 op de master is
erg hoog, dit is waarschijnlijk één van de redenen waardoor je tracks niet zo mooi klinken qua mastering. Zeker als je er ook nog eens een limiter achter zet. Het zal er ook niet veel harder door gaan. Een meer gangbare compressie ratio op de master is 2:1, misschien hoogstens 3:1, maar echt niet meer. En er hoeft ook niet constant heel veel gain reductie plaats te vinden (hoe lager je treshold hoe meer reductie, hoe hoger hoe minder).
Sowieso kun je voor de compressie op de master beter geen "gewone" compressor gebruiken maar een multiband master compressor/limiter, hiermee kun je veel meer volume uit je geluid halen. Ik beveel altijd de Endorphin van digitalfishphones.com aan, omdat hij A: gratis is, B: behoorlijk lekker klinkt en C: er een goede handleiding bijzit.
Dit is in feite een dualbands compressor wat gewoon betekent dat het geluid in twee gebieden wordt gesplitst (hoog en laag) en vervolgens deze gebieden afzonderlijk worden gecompressed. Als je deze op je masterinsert zet en even door de presets bladert, hoor je meteen het verschil, maar hou de metertjes in de gaten, het hoeft allemaal niet platgecompressed te worden. Als je hiermee compressed en daarna normalised (naar -0,1DB ofzo) dan moet het al redelijk in de buurt van een commerciele cd klinken, maar uiteindelijk is het toch belangrijker dat het mooi klinkt, daarvoor zit er immers een volumeknop op je stereo.
Dan is er nog het compressen van aparte sporen/geluiden. Dit heeft wel degelijk nut, maar voor sommige geluiden is het bruikbaarder dan voor andere. Pads en dergelijke zullen niet zo veel baat hebben bij compressie, maar een drumloop juist weer wel, of een vocal, of een bassline, of losse drumsounds zoals bassdrums en snares. Ook allerlei andere geluiden kun je compressen. Je kunt ook dingen samen compressen, een drum submix samen met de bassline bijvoorbeeld, om de boel een beetje "bij elkaar te houden". Wederom doe het rustig aan en experimenteer met de settings (hiervoor kun je waarschijnlijk wel weer goed de gewone logic compressor gebruiken, en anders heeft digitalfishphones ook nog een aardige gewone compressor plugin als onderdeel van de "fish fillets", die ook gratis te downloaden zijn.
Het zal wel even tijd kosten om te leren naar de effecten van compressie te luisteren. In het begin weet je niet zo goed wat je moet horen, maar blijf experimenteren en na een tijdje krijg je er (hopelijk) gevoel voor en hoor je het verschil beter. Het voordeel van het compressen van losse geluiden kan zijn dat de geluiden lekkerder in de mix liggen, en dat je minder compressie nodig hebt op de eindmix. Drums e.d. gaan over het algemeen veel lekkerder en krachtiger klinken met wat compressie, en drumloops kun je lekker laten pompen en zuigen. Het geluid komt meer "naar voren" en klinkt vaak prettiger met een beetje compressie. Voor dingen als synth melodieën of percussie e.d. kun je het beste lichte compressie gebruiken, 2:1 tot 4:1 met ongeveer 2-4 dB reductie.