volume bepaling/mastering/afmix vraag

Origineel geplaatst door Arv
een compressor(plugin) op elk kanaal als send. Werkt prima als je de compressie niet overdrijft

ja die had ik door maar wat is het nut?

een compressie komt toch alleen goed tot zijn recht als je juist verschillende instrumenten en partijen bij elkaar zet, dus op de master of op een bundeling van percussies, ofzo..

als ik nou alleen een compressor op een clap zet.. of op een bassline.. of op een melodie.. wat is dan daar het nut van?
 
Origineel geplaatst door Septic

PS, het is zowieso beter om op ieder individueel zijn eigen eq en compressie te geven

Hoezo beter??? Het doel en resultaat hiervan is totaal anders maar niet per definitie beter. Zelf compress ik bijna ieder spoor apart. Daarna nog een keer multibandcompressie en limiting over de gehele mix.
 
Origineel geplaatst door djsirjamez


als ik nou alleen een compressor op een clap zet.. of op een bassline.. of op een melodie.. wat is dan daar het nut van?

Je kunt compressie ook creatief gebruiken. Bijv om de envelopes van claps of crashes naar eigen wens te shapen.
Soms haal ik ook wel eens hihats door een compressor om deze een smerig randje te geven.

Het is vaker gezegd: compressors kun je niet genoeg hebben.
 
Origineel geplaatst door djsirjamez
een compressie komt toch alleen goed tot zijn recht als je juist verschillende instrumenten en partijen bij elkaar zet, dus op de master of op een bundeling van percussies, ofzo..

als ik nou alleen een compressor op een clap zet.. of op een bassline.. of op een melodie.. wat is dan daar het nut van?

Probeer het maar eens. Experimenteer er eens op los.

Denk dat Exzit met het punt van onervarenheid wel gelijk heeft. Steek gewoon meer tijd in leren van de theorieen van het mixen en meer ervaring opdoen. En op dit forum staan al erg veel tips en ook links naar sites waar nog meer wordt uitgelegd.
 
Ik mix mijn tracks af in het prgramma. Net zo hard dat de VU meter niet in het rood zit.
Tegenwoordig maak ik gebruik van de Waves C4 multi band compressor. Alleen de bas heeft een veel compressie en wordt 7 decibel versterkt. De andere drie banden hebben gain van 1.4. Vaak schieten mn tracks dan nog niet door 0db heen. Als laatste gebruik ik RCL van waves voor de gehele compressie. Weinig threshold kleine ratio, gain gebruik ik daar om de track tegen de 0 aan te werken. Limiteres en maxamizers(ofzo) gebruik ik niet. Vind ik minder mooi.
 
Origineel geplaatst door MadThijs
Ik mix mijn tracks af in het prgramma. Net zo hard dat de VU meter niet in het rood zit.
Tegenwoordig maak ik gebruik van de Waves C4 multi band compressor. Alleen de bas heeft een veel compressie en wordt 7 decibel versterkt. De andere drie banden hebben gain van 1.4. Vaak schieten mn tracks dan nog niet door 0db heen. Als laatste gebruik ik RCL van waves voor de gehele compressie. Weinig threshold kleine ratio, gain gebruik ik daar om de track tegen de 0 aan te werken. Limiteres en maxamizers(ofzo) gebruik ik niet. Vind ik minder mooi.

Maar neem je de individuele tracks op tot de VU meter niet in het rood zit? En mix het daarna het totaal zodat die VU meter niet in het rood komt.
Die bass track snap ik dan niet. Die neem je op tot de VU meter niet in het rood komt en daarnaar compress je hem met 7 db. Dan komt die track toch daarna gigantisch in het rood?
 
Re: Re: d'r is geen truuk

Re: Re: d'r is geen truuk

Origineel geplaatst door Exzit

Ik maak een arrangement in midi en neem daarna elke midi track op als wav.
Ik neem dus de tracks 1 voor 1 zo hard mogelijk op als wav.
Als dat gebeurt is dan bepaal ik de onderlinge volume verhoudingen en mix het down tot 1 track. Gevolg het klinkt middelmatig qua hardheid.
Begrijp ik nu goed dat je elke track niet tot het maximale niveau moet opnemen maar wat ruimte moet overlaten om daarna door middel van compressie de mixdown wav op te pompen? Ik doe dus duidelijk iets totaal verkeerd, maar wat?

Dit doe je goed. Indien je individuele audio tracks maximaal opneemt voorkom je ruis omdat je signaal-ruis verhouding zo op iedere track maximaal is. Vergeet niet dat een digitale mixer alle input signalen van b.v. 16 bit (=96 dB 0f circa 64K stapjes) gewoon bij elkaar optelt. Indien alle signalen exact gelijk zijn (ie max volume = 64K) moet een digitale mixer intern met meer 'ruimte' werken (vele optel modules in digitale mixers zijn 40 bits) om clipping te voorkomen. Daarna word het eindresultaat weer gedeeld om weer netjes binnen de 16 bit (ie 64K) te blijven.

Stel je bouwt je eigen 2 kanaals 16 bits digitale mixer. Je hebt 2 identieke tracks met een saaie sinus - in fase - met een max amplitude van 50K. De som zal dus pieken op 100K dat dan door 2 gedeeld moet word om de mixed output track te verkrijgen. In dit geval zal de mix weer pieken op 100K/2 = 50K waarvan ieder origineel 25K ruimte in beslag zal nemen!

Compressie en max volume na mixage is weer een ander verhaal en staat los van het bovenstaande.

Het is goed om de eind mix niet op 0 dB te normaliseren (ie absoluut tot de limit) omdat goedkope CD spelers met over-sampling zelf samples berekenen (interpoleren) tussen de samples van je eindresultaat. Heb je nu 2 samples achterelkaar van bv 64K agv van een piek, kan tijdens de interpolatie een piek uit de bus komen die hoger ligt als 64K en dus geclipt wordt. Daarom normaliseren om bv (-0.1 of -0.2 db)

Mix ze!
 
Origineel geplaatst door Arv
een compressor(plugin) op elk kanaal als send. Werkt prima als je de compressie niet overdrijft

compressie als send effect? Het is toch logischer om gewoon inserts te gebruiken?

Ok, een paar tips aan SirJames, niet dat ik er zelf nou echt veel verstand van heb maar ik krijg toch altijd redelijk aardige resultaten dus ik doe vast iets goed :)

ten eerste, een compressie ratio van 6:1 op de master is erg hoog, dit is waarschijnlijk één van de redenen waardoor je tracks niet zo mooi klinken qua mastering. Zeker als je er ook nog eens een limiter achter zet. Het zal er ook niet veel harder door gaan. Een meer gangbare compressie ratio op de master is 2:1, misschien hoogstens 3:1, maar echt niet meer. En er hoeft ook niet constant heel veel gain reductie plaats te vinden (hoe lager je treshold hoe meer reductie, hoe hoger hoe minder).
Sowieso kun je voor de compressie op de master beter geen "gewone" compressor gebruiken maar een multiband master compressor/limiter, hiermee kun je veel meer volume uit je geluid halen. Ik beveel altijd de Endorphin van digitalfishphones.com aan, omdat hij A: gratis is, B: behoorlijk lekker klinkt en C: er een goede handleiding bijzit.

endorphin.gif


Dit is in feite een dualbands compressor wat gewoon betekent dat het geluid in twee gebieden wordt gesplitst (hoog en laag) en vervolgens deze gebieden afzonderlijk worden gecompressed. Als je deze op je masterinsert zet en even door de presets bladert, hoor je meteen het verschil, maar hou de metertjes in de gaten, het hoeft allemaal niet platgecompressed te worden. Als je hiermee compressed en daarna normalised (naar -0,1DB ofzo) dan moet het al redelijk in de buurt van een commerciele cd klinken, maar uiteindelijk is het toch belangrijker dat het mooi klinkt, daarvoor zit er immers een volumeknop op je stereo.

Dan is er nog het compressen van aparte sporen/geluiden. Dit heeft wel degelijk nut, maar voor sommige geluiden is het bruikbaarder dan voor andere. Pads en dergelijke zullen niet zo veel baat hebben bij compressie, maar een drumloop juist weer wel, of een vocal, of een bassline, of losse drumsounds zoals bassdrums en snares. Ook allerlei andere geluiden kun je compressen. Je kunt ook dingen samen compressen, een drum submix samen met de bassline bijvoorbeeld, om de boel een beetje "bij elkaar te houden". Wederom doe het rustig aan en experimenteer met de settings (hiervoor kun je waarschijnlijk wel weer goed de gewone logic compressor gebruiken, en anders heeft digitalfishphones ook nog een aardige gewone compressor plugin als onderdeel van de "fish fillets", die ook gratis te downloaden zijn.

Het zal wel even tijd kosten om te leren naar de effecten van compressie te luisteren. In het begin weet je niet zo goed wat je moet horen, maar blijf experimenteren en na een tijdje krijg je er (hopelijk) gevoel voor en hoor je het verschil beter. Het voordeel van het compressen van losse geluiden kan zijn dat de geluiden lekkerder in de mix liggen, en dat je minder compressie nodig hebt op de eindmix. Drums e.d. gaan over het algemeen veel lekkerder en krachtiger klinken met wat compressie, en drumloops kun je lekker laten pompen en zuigen. Het geluid komt meer "naar voren" en klinkt vaak prettiger met een beetje compressie. Voor dingen als synth melodieën of percussie e.d. kun je het beste lichte compressie gebruiken, 2:1 tot 4:1 met ongeveer 2-4 dB reductie.
 
Origineel geplaatst door djsirjamez
je hebt gelijk, dat is inderdaad veel handiger. mmmm ik heb geen hardware dus moeilijk op te lossen voor mij

Even uitgaande van je username en usericon neem ik aan dat je een DJ bent. En Djs hebben thuis 2 draaitafels en een mengpaneel. Als je de output van je computer nou even aan de line-in van 1 van je mixer-kanalen hangt, dan heb je toch wat je moet hebben? Een verstelbaar "luistervolume" en een constant "mastervolume"
Zo heb ik het thuis tenminste, werkt prima.
 
Kick..

Even een vraagje. Mijn normale werkmethode over de eindmix is een beetje meer laag erbij (waves maxbass), daarna compressie om het lichtjes naar elkaar toe te trekken (Sonalksis stereo compressor) en vervolgens limit ik de boel om het wat harder te laten klinken (Waves L2).

Sindskort ben ik aan het experimenteren met een stereo expander tussen die laatste twee in. Is dit verstandig/normaal? Doen meer mensen dit? Het klinkt breder en 'vetter' allemaal op deze manier. De kicks blijven toch in het midden, evenals de bassline, omdat ik die daar meestal plaats. Brengt dit risico's met zich mee of is dit een standaard truukje voor veel producers?
 
Disorder - Maxbass zou ik mee oppassen. Die is nuttig als je een subkick die je wat hogere harmonics wil geven, zeker niet op de eindmix, je bas word er niks dieper van, namelijk.

Stereo expander kan, mag ik hou er zelf niet van. Ik maak de elementen die ik breed wil hebben lekker in de mix breed, en de kleinste verandering in panning is op die eindmixes te horen (qua ruimte, transparantie) dus dan wil ik het geheel niet NOG breder, maar dat is smaak.

en mn favoriete mixing guys gooien hun ratio op 4:1 of hoger, maargoed, dan moet je wel echt weten wat je doet, en het liefst ook al aan het BEGIN van de mix, niet achteraf.
 
Back
Top