Cubase icvm Quadcore I7

Alcje

Ouwe rot
Lid sinds
7 september 2008
Berichten
820
Is het mogelijk om in cubase te zien of hij al je cpus gebruikt?

Zit te zoeken maar kan het niet vinden.

Meende dat ik ooit is informatie op kon roepen in het programma
 
Via me task manager zie ik het wel idd :) Maar ik heb is op gearslutz gelezen dat je dan nog het e.e.a in kon stellen. maar kan niet vinden waar.. :)
 
Ik heb het al gevonden..................

Klik bij Taakbeheer op tabblad Prestaties.
Dan klik je op de knop Broncode midden onder.
Dan opent een nieuw scherm en klik je op het tabblad processor.
Hierna klik je dan Cubase5.exe aan, en zie je rechts al je processors met de taak van het aangevinkte proces, in dit geval dus Cubase. Ik kan nu netjes zien welke cores hoeveel moeten doen voor Cubase.
En datzelfde kun je dus ook checken voor je geheugenactiviteit en je schijf-wachtrij.

Bedankt voor de trigger, dat was snel gevonden. Is idd wel aardig om inzicht in te hebben!

Edit: maar ik heb niet gezien of je hier ook nog iets in zou kunnen stellen....
 
Laatst gewijzigd:
Edit: maar ik heb niet gezien of je hier ook nog iets in zou kunnen stellen....
ja kan wel,
via de set affinity optie in het rechterklik menu op het cubase5.exe proces kun je aangeven welke processor core de boel moet afhandelen.
 
maar met affinity verlies je dus je multicore functionaliteit.
in Win7 gewoon Cubase installeren niet niet meer over nadenken
multicore affinity problemen zijn uit het pre Vista tijdperk.
 
multicore affinity problemen zijn uit het pre Vista tijdperk.

dat is niet zo raphie, ik had bijvoorbeeld een vrij hoge asio belasting op mijn i7 windows 7 64 bits omgeving, via het testen met de affinity settings kon ik zo het probleem achterhalen (bios instelling met speedstep op mijn moederbord).

Nadat ik dit aangepast had in de bios was mijn performance praktisch unlimited (altans, ik ben niet meer tegen grenzen aangelopen, of ik nou 1 of 32 omnisphere instanties in de lucht gooi.).

Dus windows 7 is niet altijd de oplossing voor multicore problemen, het kan ook zeer goed een moederbord issue zijn in combinatie met de software die je gebruikt (zoals in dit geval cubase en de speedstep instellingen van mijn asus moederbord).
 
stond je windows wel op "maximum performance" ?
misschien heb ik ook nog wel meer performance in m'n systeem zitten, maar ben ook nog niet tegen de grenzen aangelopen, zal eens gaan experimenteren
 
stond je windows wel op "maximum performance" ?
misschien heb ik ook nog wel meer performance in m'n systeem zitten, maar ben ook nog niet tegen de grenzen aangelopen, zal eens gaan experimenteren


dat maximum performance heeft er niets mee te maken, maar het gaat ook een beetje buiten de scope van een synthforum om die technische details te bespreken.

Kwa grenzen heb ik het als volgt getest:
omnisphere instance laden, een combi van 4 sounds erin gezet (dus midi spoor 1 - 4). Op elk spoor een zelfde akkoord van 3 noten gespeeld en deze allemaal tegelijk laten spelen. En dan maar steeds dezelfde omnisphere combi laden totdat je asio maxed out is.

voor mijn aanpassing in de bios kon ik op die manier zo'n 8 instances van omnisphere laden totdat mijn asio begon te overloaden. Na de aanpassingen in mijn systeem ben ik op dezelfde manier gaan testen. Nadat ik 48 ! instances van omnisphere (die elk 4 sporen tegelijk aanstuurden) had draaien en mijn asio steady op 55 procent bleef was ik er zat van, power zat dus.

wat me opviel is dat de eerste omnisphere wat asio gebruikte, maar dat op een gegeven moment voor elke nieuwe omnisphere instantie mijn asio niet noemenswaardig meer omhoog ging. Dus de max ligt waarschijnlijk nog veel hoger, maar ja, welke idioot gaat er nou 48 keer omnisphere gebruiken met 4 patches in elk in 1 track :D

Dus power zat , als je je systeem een beetje goed instelt.
 
interessant en dat alleen maar door speedstep uit te schakelen?

nee, het is wel iets ingewikkelder inderdaad omdat ik zelf nog wel wat meer instellingen heb aangepast, maar het komt er op neer dat ik meerdere settings veranderd heb in de bios die ervoor zorgen dat de cpu snelheid automatisch meeschaalt met de cpu behoefte van windows. Standaard staat dat aan op asus moederbords, en normaal is dat ook prima, echter cubase heeft daar mbt asio veel last van in deze specifieke situatie.

Maar als je niet veel verstand van computers hebt dan voldoet het disablen van de speedstep in eerste instantie wel. Dan is dat het enige wat je aan hoeft te passen zonder echt de diepte in te gaan, dat zou dan al een enorme verbetering moeten geven (mits je deze issue hebt op je moederbord).

Dus gewoon even de test doen, en dan zie je wel hoever je komt en of het in jouw specifieke situatie een probleem is. Mocht je niet zover kunnen komen kwa hoeveelheid cpu, dan heb ik een half jaar geleden of zo in een thread op cubase.net precies uitgelegd welke settings je moet aanpassen in je bios in een thread die ging over asio problemen op windows 7 64 bits. Dan zou je daar even moeten zoeken hoe ik dat gedaan heb.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top